دانلود و خرید کتاب کریسمس در نیاوران مهدی خانعلی‌زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کریسمس در نیاوران اثر مهدی خانعلی‌زاده

کتاب کریسمس در نیاوران

معرفی کتاب کریسمس در نیاوران

کتاب «کریسمس در نیاوران» نوشته مهدی خانعلی زاده توسط انتشارات کتابستان منتشر شد. کریسمس در نیاوران تلاش دارد تا روایتی دقیق از روابط کارتر و محمدرضا پهلوی را روایت کند.

درباره کتاب کریسمس در نیاوران

در شب کریسمس ۱۹۷۹ میلادی، رئیس‌جمهور ایالات متحده همراه با همسرش به تهران رفت تا در یک سخنرانی پرشور در کاخ نیاوران ایران تحت مدیریت شاه را «جزیره ثبات» بخواند و به نشانه وفاداری و افتخار به او جام شراب را بالا بگیرد. بااین‌حال پیش‌بینی جیمی کارتر در کنار همسرش روزالین خیلی زود ناکام ماند و چند ماه بعد، آتش اعتراضات سراسر ایران را فراگرفت.

در سال‌های اخیر انتقادات زیادی به جیمی کارتر در زمینه حمایت از شاه مطرح شده و حتی سیاست حقوق بشری او به‌عنوان یکی از عوامل پیروزی انقلاب در ایران معرفی شده اما بررسی روابط جیمی کارتر و محمد رضای پهلوی چیز دیگری می‌گوید…

سقوط حکومت پهلوی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران، یکی از تلخ‌ترین رویدادها در تاریخ سیاست خارجی ایالات متحدۀ آمریکا محسوب می‌شود؛ چراکه آمریکا علاوه بر ازدست‌دادن یکی از راهبردی‌ترین شرکای خود در منطقۀ حساس و بااهمیت غرب آسیا، با یک دشمن راهبردی در منطقه روبه‌رو شد که پس از گذشت حدود چهل سال از این تغییر، همچنان اصلی‌ترین مسئله در راهبردهای امنیت ملی این کشور در نظر گرفته می‌شود. همین موضوع سبب شده است تا جریان شناسان سیاسی در ایالات متحده به دنبال واکاوی علت وقوع انقلاب اسلامی و نوع تعامل و واکنش دولت‌های مختلف این کشور با حکومت پهلوی و دولت‌های پس از انقلاب اسلامی باشند. در این میان، نقش دولت «جیمی کارتر» از بقیۀ مقاطع پررنگ‌تر است و بسیاری از کارشناسان حوزهٔ سیاست خارجی، انگشت اتهام را به سمت او و کابینه‌اش دراز کرده‌اند که چرا نتوانست ضمن حفظ حکومت محمدرضا پهلوی، مانع از وقوع یک انقلاب دینی در ایران شود. «سایروس ونس»، وزیر امور خارجه و «زیبیگنیو برژینسکی»، مشاور امنیت ملی دولت کارتر، هم از چهره‌های اصلی متهم در این ماجرا هستند.

سیاست حقوق بشری، رویکردی بود که کارتر برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری بر رقیب جمهوری‌خواه خود اتخاذ کرد و به‌عنوان شعار اصلی خود برگزید؛ شعاری که به دلیل نارضایتی مردم و افکارعمومی آمریکا از دوران پرتنش جنگ سرد و سیاست‌های مشت آهنین افرادی مانند «هنری کسینجر»، با اقبال عمومی روبه‌رو شد و کارتر را به‌راحتی روانۀ اتاق بیضی در کاخ سفید کرد.

خواندن کتاب کریسمس در نیاوران را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

کسانی که مشتاق‌اند تا درباره روابط شاه و آمریکا بیشتر بدانند این کتاب برایشان مناسب است.

بخش‌هایی از کتاب کریسمس در نیاوران

حضور نظامی ایالات متحدۀ آمریکا در ویتنام از زمان ریاست‌جمهوری جان. اف. کندی و از سال ۱۹۶۱ (۱۳۴۰ ه.ش) رفته‌رفته گسترده‌تر شد. کندی با ارسال انبوهی از جوانان آمریکایی به ویتنام و کشتار هولناک در آن کشور، وجدان جامعۀ آمریکا را به‌شدت متأثر کرده بود. باآنکه ریچارد نیکسون - که پس از زمامداری لیندون جانسون به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود - توانست آن جنگ را به نقطۀ پایان برساند، اما خود به دلیل دست‌داشتن در رسوایی واترگیت مجبور به استعفا شد.

آمریکایی‌های سرخورده و خسته از جنگ، کشتار و رسوایی‌های اخلاقی سیاستمداران، به‌شدت آمادهٔ پذیرش شعارهایی در حوزۀ اصول اخلاقی و حرمت به مقام انسانی شده بودند. هنر کارتر و مشاورانش، تشخیص به‌موقع این نیاز جامعۀ آمریکا بود. کارتر پرچم تقوا را در سرزمین فساد برافراشته بود. به‌این‌ترتیب، فرماندار کم شهر ایالت جورجیا، با استفاده از چنین شرایطی خود را بر اریکۀ قدرت آمریکا نشاند.

نظرات کاربران

سید حمید رضا تفتی
۱۴۰۱/۰۵/۲۰

کتاب به لحاظ فرمی و محتوایی فوق العاده قوی می باشد و با ارائه خلاصه و جمع بندی عالی در پایان تمام شاکله را در ذهن مخاطب ثبات می بخشد

کاربر ۳۴۷۴۶۷۷
۱۴۰۰/۱۰/۳۰

عالی بود من با اینکه کلا ۱۱سالم هست سیاست رو دوست دارم و از خوندن این کتاب لذت بردم توصیه میکنم بخونید

کاربر ۵۶۱۷۲۸۱
۱۴۰۲/۰۵/۰۶

این کتاب دارای اغراق ها و جهت گیری های سیاسی بسیار و بخش بزرگی از آن توهم نویسنده است این کتاب براب افراد زود باور و افراد زیر۱۶ سال اصلا مناسب نیست به این دلیل که ذهن رو منحرف می

- بیشتر
کاربر ۲۰۹۹۸۷۴
۱۴۰۰/۱۱/۲۶

محتوای کتاب، نظرات شخصی نویسنده است نه یک تاریخ واقعی

کاربر 4089187
۱۴۰۰/۱۱/۱۹

عالی

کاربر 4515496
۱۴۰۱/۰۲/۲۷

عالی بود

کاربر ۴۰۳۲۲۸۰
۱۴۰۰/۱۱/۰۳

کتابه خوبی نبود و پیاز داغ یه چیز کوچک رو زیاد میکرد

امیررضا مزیدابادی فراهانی
۱۴۰۱/۱۲/۱۱

عالی

کاربر 7754574
۱۴۰۲/۱۰/۰۳

راستش هنوز این کتاب را نخواندم ، چون قبل از اینکه بخوام این کتاب را فراهم کنم کتاب روایت یک فروپاشی نظرم را جلب کرد و کتاب خیلی خوبیه ، چون این کتاب عوامل فروپاشی حکومت پهلوی را از زبان

- بیشتر
A
۱۴۰۱/۱۱/۲۶

عالی بود ولی جملات تکراری زیاد داشت یه جاهایی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۶)
ایران، اقتصاد آمریکا را پشتیبانی می‌کرد و آمریکا، همکاری با حکومت پهلوی را. آمریکا از طریق حکومت شاه توانست کمونیسم را مهار کند و از دسترسی به نفت ایران مطمئن شود و شاه با حمایت و همکاری نظامی و اقتصادی آمریکا توانست اقتدار و حکومتش را تثبیت کند.
maryhzd
در ماه‌های پایانی سال ۱۳۵۷ که منجر به وقوع انقلاب اسلامی شد کارتر مأمور ویژهٔ خودش را به تهران فرستاد تا زمینه را برای کودتا علیه انقلابیون فراهم کند؛ درست مانند اتفاقی که در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ افتاد و واشنگتن توانست محمدرضا پهلویِ فراری از کشور را مجدداً در جایگاه پادشاه ایران تثبیت کند. کارتر و دولتش به این اقدام هم بسنده نکردند و در ماه‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، جدی‌ترین تحریم‌ها و اقدامات سیاسی را برای ضربه‌زدن به انقلابیون در دستور کار قرار دادند. پذیرش محمدرضا پهلوی در خاک ایالات متحده - با وجود مخالفت‌های بسیار جدی منتقدین و اهالی سیاست در این کشور - یکی دیگر از اقدامات کارتر بود که عمق حمایت و ارادت او به شاه را به نمایش گذاشت؛
A
او به‌همراه سایر دموکرات‌ها تأکید می‌کرد که «سیاست واقعی» آمریکا دقیقاً بازی‌کردن در زمین اتحاد جماهیر شوروی است. بر این مبنا، ایالات متحدهٔ آمریکا تا زمانی که به‌منظور تأمین منافع ملی خود، حامی دیکتاتورهای تمامیت‌خواه در جهان بود، نمی‌توانست به اقدامات حمایتی شوروی از کشورهای فاسد و ظالم واکنش نشان دهد و در جایگاه مدعی‌العموم قرار بگیرد. کارتر رسوایی واترگریت را ناشی از همین خالی‌شدن سیاست از اخلاق در این کشور معرفی کرد که درنهایت به استعفای رئیس‌جمهور نیکسون منجر شد.
maryhzd
آمریکایی‌های سرخورده و خسته از جنگ، کشتار و رسوایی‌های اخلاقی سیاستمداران، به‌شدت آمادهٔ پذیرش شعارهایی در حوزهٔ اصول اخلاقی و حرمت به مقام انسانی شده بودند. هنر کارتر و مشاورانش، تشخیص به‌موقع این نیاز جامعهٔ آمریکا بود. کارتر پرچم تقوا را در سرزمین فساد برافراشته بود.
maryhzd
بر همین مبنا، حمایت از حکومت پهلوی در ایران و پشتیبانی از شخص محمدرضا پهلوی در جایگاه شاهنشاهی، راهبرد صریح و روشن دولت کارتر و شخص آقای رئیس‌جمهور بود؛ تا جایی که او برای رفع هرگونه شبهه دربارهٔ این ارادت خاص به نقش و جایگاه ایرانِ پهلوی در حفاظت و حراست از منافع ملی آمریکا در منطقهٔ غرب آسیا، شب سال نوی میلادی را در تهران در کاخ شاه گذراند و سخنرانی معروفِ «جزیره ثبات» را ایراد کرد. تلاش‌های بی‌حدوحصر کارتر و دولت ایالات متحده برای حفظ و تثبیت محمدرضا پهلوی در جایگاه پادشاهیِ ایران البته منحصر به سخنرانی نماند و کارتر بارها به‌منظور تامین خواسته‌های نظامی شاه، تا پای درگیری و جدال با منتقدان جمهوری‌خواهش در کنگره این کشور پیش رفت. در ماه‌های پایانی سال ۱۳۵۷ که منجر به وقوع انقلاب اسلامی شد کارتر مأمور ویژهٔ خودش را به تهران فرستاد تا زمینه را برای کودتا علیه انقلابیون فراهم کند؛
A
در تمامی این سال‌ها نیز شخص جیمی کارتر و کابینهٔ او تلاش کرده‌اند تا این اتهامات را پاسخ دهند و با ارائهٔ شواهد و اسناد اثبات کنند که از هیچ کوششی برای حفظ حکومت پهلوی و جلوگیری از به‌قدرت‌رسیدن نیروهای مذهبی در ایران دریغ نکرده‌اند.
امیرماکان جعفری
در زمان شاه، سفارت ما در تهران بزرگ‌ترین سفارتخانه روی کرهٔ زمین بود.
کاربر ۳۷۳۶۸۵۸
البته ما در فیلیپین سعی می‌کردیم از دولت در حال برکناری حمایت کنیم و درعین‌حال افراد در حال جنگ علیه دولت حاضر رو از دست ندهیم. اما در ایران حمایت از دولت شاه رو انتخاب کردیم و این روش موجب ایجاد موج بی‌اعتمادی عمیق انقلابیون شد و این بی‌اعتمادی و رابطهٔ تیره زمانی به اوج رسید که دولت آمریکا به شاه اجازه داد به آمریکا پناهنده بشه. براین‌اساس، روحانیون در ایران به این نتیجه رسیدند که آمریکا نمی‌خواد دست از حمایت از شاه برداره و به نظرم سیاستی که ما پیش گرفتیم موجب شد در ایجاد ارتباط با جمهوری اسلامی دچار مشکل بشیم.
A
«آندرس یورگنسن» دربارهٔ نحوهٔ مواجهه دولت آمریکا با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می‌گوید: «به نظر من با وجود اینکه دولت آمریکا در بطن قضیه بود، مردم به‌شدت غافلگیر شدند؛ زیرا مردم چیز خیلی زیادی درموردِ سیاست خارجهٔ آمریکا و وضعیت غرب آسیا نمی‌دانستند و به همین ترتیب از مسائلی که آمریکا در کشورهای دیگر دنبال می‌کرد آگاهی نداشتند. البته به نظرم کسانی که قضایای ایران رو دنبال می‌کردند، به اون شکل غافلگیر نشدند، اما بی‌شک دولت به‌شدت غافلگیر شد و ناراحت؛ چون یادم میاد تو اون سال‌ها تلویزیون مستندهای زیادی رو نشون می‌داد که می‌گفتند شاه ایران چطور ثبات رو به ایران و منطقه آورده و قدرت ایران رو در اون منطقه به نمایش گذاشته؛ بنابراین افراد زیادی در آمریکا انتظار انقلاب در ایران رو نداشتند و برای خیلی‌ها این یک غافلگیری بود. بی‌شک سازمان سیا از اتفاقات در حال وقوع اطلاع داده، اما اوضاع از کنترلش خارج شده بود و نمی‌تونست جلوش رو بگیره.
A
خود ژنرال هایزر هم در پایان کتاب خاطرات خود دربارهٔ این مأموریت تأکید می‌کند که تمام تلاش کاخ سفید و دولت آمریکا در روزهای منتهی به ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ به‌منظور حفظ نظام پهلوی بوده است؛ تا جایی که در تحلیلی از عملکرد خود در ایران می‌نویسد: «من ماندن فرماندهان ارتش را در داخل ایران تضمین کرده بودم و سازمان ارتش را منسجم نگاه داشته بودم. تا آنجا که توانسته بودم باتوجه‌به سنت وفادارانهٔ عمیق ارتشیان به شاه، آنان را وادار به حمایت از دولت شاپور بختیار کردم. فرماندهان ارتش را جهت تهیهٔ طرح‌های لازم ترغیب کردم؛ تا جایی که حتی از نظر نظامی به آن‌ها اثبات کردم که آمریکا نیازهای لجستیکی آنان را تأمین می‌کند و در هر شرایطی پشتیبان آن‌هاست.
A

حجم

۲۱۲٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

حجم

۲۱۲٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

قیمت:
۴۶,۰۰۰
تومان