دانلود و خرید کتاب اشکال ندارد که حالت خوب نیست مگان دیواین ترجمه زهرا یعقوبیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اشکال ندارد که حالت خوب نیست اثر مگان دیواین

کتاب اشکال ندارد که حالت خوب نیست

نویسنده:مگان دیواین
ویراستار:شهین خاصی
امتیاز:
۳.۴از ۲۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب اشکال ندارد که حالت خوب نیست

کتاب اشکال ندارد که حالت خوب نیست اثری از مگان دیواین با ترجمه زهرا یعقوبیان است. این اثر به ما بینشی جدید برای مواجهه با اندوه و مرگ در فرهنگی که قادر به درک آن نیست، می‌بخشد.

درباره کتاب اشکال ندارد که حالت خوب نیست 

همه ما درد از دست دادن عزیزان، شکست خوردن در عشق و تنهایی و اندوه را تجربه کرده‌ایم. در این صورت خوب می‌دانیم که برخی از مسائل و موضوعات، قابل حل نیستند. آنها فقط می توانند حمل شوند. حال چطور باید کوله بار اندوهمان را در این شرایط همراه با خود حمل کنیم؟ 

مگان دیواین در کتاب اشکال ندارد که حالت خوب نیست، رویکرد عمیق و جدیدی را برای تجربه غم و اندوه معرفی می‌کند. رویکردی که نه تنها برای ما مفید و موثر است بلکه به ما نحوه کمک به دیگرانی را که چنین فاجعه‌ای را متحمل شده‌اند هم می‌آموزد. نویسنده خودش هم غم و اندوه را تجربه کرده است. او زنی بود که شاهد غرق شدن همسرش بود. اما در این کتاب از تمام تجربیاتش هم به عنوان یک زن و هم به عنوان یک رواندرمانگر استفاده کرده است. 

او بینش عمیقش را درباره از دست دادن، عشق و شفابخشی می‌نویسد و مخاطبانش را به مسیری متفاوت دعوت می‌کند. اگر غمی را تجربه کرده باشید می‌دانید که همه سعی می‌کنند شما را به یک زندگی شاد و عادی برگردانند اما ما خوب می‌دانیم که همه چیز تغییر کرده است و متفاوت شده است. بنابراین، می‌توانیم از روش جایگزین این کتاب استفاده کنیم. این روش دیگر، ما را دعوت می‌کند تا زندگی را در کنار غم و اندوه خود تجربه کنیم به جای اینکه به دنبال غلبه بر آن باشیم. چرایی بهتر بودن این مسیر و چگونگی قرار گرفتن در چنین مسیری را می‌توانید در این کتاب بخوانید. 

کتاب اشکال ندارد که حالت خوب نیست را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

خواندن کتاب اشکال ندارد که حالت خوب نیست، برای تمام کسانی که اندوه یا دردی را متحمل شده‌اند، مفید است. اگر به مطالعات روانشناسی و روانشناسی سوگ نیز علاقه دارید، این اثر انتخاب خوبی برای شما است. 

بخشی از کتاب اشکال ندارد که حالت خوب نیست

زمانی‌که در اندوه به‌سر می‌بری و کسی به‌سراغت می‌آید و می‌گوید: «حتی نمی‌توانم تصورش را هم بکنم.» درواقع به‌خوبی هم می‌تواند آن را تصور کند. چنین افرادی ذهنشان به‌طور غیرارادی شروع به تجسم می‌کند. در زیست‌شناسی عصبی، ما به‌عنوان طبقهٔ پستانداران به هم مرتبط هستیم. همدلی و هم‌احساسی یک سیستم ارتباطی لیمبیک با درد و خوشی افراد دیگر است. نزدیک‌بودن به درد دیگری باعث می‌شود که احساس همدردی کنیم و ذهنمان در این حال می‌داند که به هم پیوند خورده‌ایم.

دیدن رنج فردی دیگر باعث یک واکنش درونی می‌شود که درنهایت احساس شدید ناراحتی را در ما برمی‌انگیزد. رودرروشدن با این شناخت غریزی که ما هم می‌توانستیم در این شرایط باشیم، مراکز همدردی‌مان را از کار می‌اندازد. در این حال ما رابطه‌مان را انکار می‌کنیم و به قضاوت و سرزنش روی می‌آوریم.

این رفتار یک غریزهٔ عاطفی محافظت‌کننده است.

ما این کار را در سطح شخصی انجام می‌دهیم، اما به‌طور جهانی هم بروز می‌کند. ما می‌توانیم این مورد را آشکارا در فرهنگ فراگیر خشونت علیه زنان و واقعیت‌های نژادی و مذهبی ببینیم: این قربانی حتماً کاری کرده که مستحق چنین رفتاری بوده است.

ما این واکنش را در برابر مصیبت‌های بزرگ طبیعی و ساختهٔ دست بشر هم می‌بینیم: بعداز حادثهٔ سونامی ۲۰۱۱ ژاپن، بعضی از افراد آن را «تقاص کارما» برای حملات ژاپنی‌ها به بندر پرل‌هاربر دانستند.

در شیوه‌های متفاوت و به اشکال مختلف، واکنش ما به درد دیگران یک سرزنش شدید است: اگر اتفاق وحشتناکی رخ می‌دهد حتماً تقصیر خود توست!

سرزنش کسی بابت دردهایی که می‌کشد - چه اندوه باشد و چه مدلی از خشونت میان‌فردی - سازوکار ماست. ما چقدر سریع به‌جای همدلی‌کردن، از اندوه یک غول بی‌شاخ‌ودم می‌سازیم و به‌جای اینکه واقعیت درد را ببینیم به‌سرعت درموردش بحث می‌کنیم.

در ریشهٔ ترس‌های ما حول‌وحوش اندوه و در پسِ پیشنهادهایی که درمورد اندوه و درد می‌دهیم، ترس از ارتباط وجود دارد. ترسِ اعتراف به اینکه ممکن است اندوه و درد بر سر ما هم نازل شوند. پیشامدی که برای کسی رخ می‌دهد می‌تواند برای شخص دیگری هم اتفاق بیفتد. ما تصویر خودمان را در درد کس دیگری می‌بینیم و دوست نداریم در آن موقعیت قرار بگیریم.

مصیبت‌ها و مرگ‌ها مرحله‌ای از همدردی احساسی را آشکار می‌کنند که از تو می‌خواهند به آن پناه ببری و پذیرش آن درد می‌تواند چنین اتفاقی را برای تو و کسی که عاشقش هستی رقم بزند. مهم هم نیست که چقدر سعی می‌کنی در امان باشی. ما متنفریم از اینکه ببینیم در زندگی روی چیزهای خیلی کمی کنترل داریم. ما برای اجتناب از اندوه، تقریباً دست به هر کاری می‌زنیم. آنچه به‌عنوان ارتباط سیستم بنیادی لیمبیک آغاز می‌شود به غریزهٔ بقای مغز، واکنش ما یا آنها برمی‌گردد که کسانی را که درون اندوهی به‌سر می‌برند در طرف اشتباه قرار می‌دهد و ما که هیچ اندوهی را تجربه نکرده‌ایم همواره در طرف دیگر می‌ایستیم - در طرف درست! ما خودمان را از درد دور می‌کنیم به‌جای اینکه در آن غرق شویم.

فرهنگ سرزنش، ما را در امان نگه می‌دارد یا به بیان دقیق‌تر باعث می‌شود که باور کنیم در امان هستیم.

نظرات کاربران

فاطمه
۱۴۰۰/۰۶/۱۰

در نگاه اول ، این کتاب طراحی جلد فوق العاده و آرامش بخشی داره با رنگ موهای سبز دختر و حس رهایی که القا میشه به مخاطب . همچنین در اولین صفحات متن کتاب، چیزی که توجه من رو جلب

- بیشتر
love.is.books
۱۴۰۰/۰۸/۱۶

اگر داغ عزیزی دیدین یا یکی از نزدیکانتون داغ دیده و میخواین بهش کمک کنین، این کتاب راهنمای خوبیه.

fa bahrami
۱۴۰۰/۱۰/۱۴

در مقایسه با کتابی که نشر میلکان چاپ کرده، من اتفاقا این ترجمه خانم ابراهیمی رو بیشتر باهاش مرتبط شدم (پدرم رو به تازگی از،دست دادم و این کتاب بهم پیشنهاد شد) ازونجا که هردو ترجمه در طاقچه بینهایت هستند، خوبه

- بیشتر
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
۱۴۰۰/۰۹/۱۲

همه افراد ممکن است در وضعیت سوگواری و اندوه قرار گیرند؛ بنابراین موضوع مهمی است که چطور به‌درستی از پس آن برآییم. «مگان دیواین» (Megan Devine) با نوشتن کتاب عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست، تجربه‌ها و مفاهیم ارزشمندی را

- بیشتر
آهو
۱۴۰۰/۱۰/۲۵

این همون کتاب(عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست)‍ه؟

کاربر 8492661
۱۴۰۳/۰۱/۰۷

خیلی دوستش داشت اما بعد ها متوجه شد دوستش ندارد حال کسی نمیفهد کسی درک نمیکند که چطور درد میکشد

کاربر ۳۳۸۱۲۲۵
۱۴۰۲/۰۹/۲۷

من خیلی غمگین بودم و این کتاب برای من اصلا مفید نبود،مطالب درهم برهم بودن ،خیلی مفید نبودن ،همش از حس دیگران گفته اما انقد روان نیست ک نتونستم ادامه بدم.

ن. رضائی
۱۴۰۱/۰۸/۰۹

کتاب خوبی برای کنار اومدن با غم و غصه است اما کتاب با آموزه ها و گفته های دین ما نمی خونه و کاملا در حین خوندن متوجه این میشید که نویسنده درمورد عقاید کلیسا و روحانیون مسیحی داره نظر میده

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۹)
می‌دانیم به کمک نیاز داریم اما واقعاً نمی‌دانیم چه می‌خواهیم. د
Arefe
به‌طرزی باورنکردنی، دیدن رنج کسی که عاشقش هستی دشوار است
Sky_Blue
اندوه با آدمی سازگار می‌شود، نه پیروز بر او. هرچقدر طول بکشد، دل و ذهنت به‌طور مرموزی در میان گستره‌ای ویران‌شده، زندگی جدیدی را به‌زحمت برای خود دست‌وپا می‌کنند.
Sky_Blue
همهٔ ما می‌خواهیم دربارهٔ دردهایمان حرف بزنیم. همهٔ ما داستان‌هایی در دل داریم که نیازمند شنیده‌شدن و پذیرش هستند؛ اما درست همین‌حالا؟ حالا که اندوهگینی؟ و اندوهت تازه و سنگین است؟ الان زمان مناسبی برای بحث‌های دوطرفه و بده‌بستان دربارهٔ اندوه‌هایی نیست که تحمل می‌کنیم.
Sky_Blue
مهم نیست چند رنگین‌کمان و پروانه به داستان بچسبانی، بعضی داستان‌ها ختم به خیر نخواهند شد.
Arma
مقایسهٔ یک درد با درد کس دیگر، معمولاً نتیجهٔ معکوس می‌دهد.
Sky_Blue
همهٔ ما از این «همدردی» سود می‌بریم - قطع‌کردن صحبت‌های فرد سوگوار به‌منظور همدردی، در فرد حامی احساس عجز، ناراحتی و تمسخر و در فرد سوگوار به‌جای حس همدردی و همدلی، احساس طردشدن و نادیده‌گرفته‌شدن ایجاد می‌کند.
Sky_Blue
واکنش‌های دیگران نسبت به اندوهت چقدر می‌تواند احمقانه باشد. فکر اینکه دیگران دیوانه‌اند یا تو فقط زیادی حساس هستی، مرحلهٔ جدیدی از استرس را به اندوهت می‌افزاید. تأیید و پذیرش اهمیت دارد، اما روش‌هایی که مردم می‌کوشند با استفاده از آنها تو را تسلی دهند به‌هیچ‌عنوان تسلی‌بخش نیستند.
Sky_Blue
ما به ابزارهای جدید برای خارج‌شدن از درد احتیاج نداریم. چیزی که نیاز داریم مهارت تحمل اندوه است، دربارهٔ خودمان و دیگران. روی‌هم‌رفته، ما انبار بزرگی از اندوه‌های هرگز شنیده‌نشده داریم که با خود حملشان می‌کنیم، چون داستانی نداریم که کمکمان کند آنها را بشنویم.
Arma
من فکر می‌کنم این نظریه تقریباً درست است. رتبه‌بندی اندوه وجود دارد؛ جدایی و طلاق اصلاً شبیه مرگ پدرومادر نیست. مرگ پدربزرگ به مرگ فرزند شباهت ندارد. ازدست‌دادن شغل هیچ شباهتی به ازدست‌دادن دست‌وپا ندارد.
Sky_Blue

حجم

۲۴۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۹۶ صفحه

حجم

۲۴۴٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۹۶ صفحه

قیمت:
۶۵,۰۰۰
تومان