دانلود و خرید کتاب ما همه باید فمینیست باشیم چیماماندا انگوزی آدیشی ترجمه مریم طباطبایی‌ها
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب ما همه باید فمینیست باشیم

کتاب ما همه باید فمنیست باشیم اثر نویسنده‌ی مشهور نیجریه‌ای چیماماندا انگوزی آدیشی است که تجارب، احساسات، خواسته و تفکراتش را درباره‌ی زن بودن به صورت یک کتاب درآورده است. کتاب ما همه باید فمینیست باشیم نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ای است از سخنرانی چیماماندا انگوزی آدیشی در دسامبر سال 2012 در «تد اکسوستون» که یک کنفرانس سالانه در آفریقا است. این کتاب پرفروش‌ترین کتاب امازون در حوزه‌ی مطالعات عمومی جنسیتی بوده است.

درباره کتاب ما همه باید فمینیست باشیم

در این کتاب معنی فمنیست را برایمان تشریح کرده، فمنیسم بودن به معنای زنان برتر از مردان هستند، را نمی‌دهد و فقط یعنی حقوق زنان در موضوعات و زمینه‌های متفاوت از جمله اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، ادبی و حتی در زندگی مشترک نیز رعایت بشود. پس همه به عنوان انسان باید به حقوق هم احترام بگذاریم و از یکدیگر حمایت کنیم. خارج از بحث جنسیت انسانیت موضوع زیبایی است که با اتحاد تمام زنان و مردان در کنار هم می‌تواند زیبا‌تر باشد. جنگ، جدایی، فاصله‌ی طبقاتی، نژادپرستی و خودخواهی انسان‌ها را با تهاجم در مقابل هم قرار داده و این برخلاف انسانیت است. در همین میان نیز تخریب و تحقیر جنس مونث و یا برعکس هیچ کمکی به روند بهبود موضوع انسانیت نمی‌کند و حتی آن را بدتر و غیر‌قابل تحمل‌تر نیز می‌کند. ملاک برتری هیچ‌ربطی به زن و مرد بودن و یا رنگ پوست و نژاد ندارد بلکه به خلاقیت، توانایی، شرف، نبوغ و از همه مهم‌تر به انسانیت ربط دارد.

جنسیت ما نمی‌تواند انسان بودن ما را زیر سوال ببرد، اگر زن ها قرار است مادر بشوند و رشد نسلی همراه با عشق و محبت به عهده‌ی آنهاست، پس صاحب فکر، اراده و علم هستند و بهتر است که در کنار آن ها نیز باید مردی از حنس عشق و نور باشد تا با هم بتواند تربیت نسلی را در پیش بگیرند. موضوع جنسیتی در سرتاسر دنیا وجود دارد، ولی همگی برای بهتر شدن و دنیایی متفاوت باید تلاش و برنامه‌ریزی کنیم، دنیایی عادلانه‌تر برای همه‌ی انسان‌ها، دنیای سرشار از عشق و محبت، دنیای زیباترو دنیایی با وجود زنان و مردان شادتر.

اگر نگاهی به تاریخ بکنیم هر جا نامی از تبعیض آمده باشد یعنی تحقیر یکی از دو جنسیت که به دنبال این رفتار‌ها هرج و مرج و شورش‌هایی بوده که اوضاع اجتماعی و روابط انسانی جامعه در‌حال رسیدن به نابودی است.

ما باید دختران و پسران متفاوتی را تربیت کنیم، ما خیانت بزرگی در حق پسرانمان کرده‌ایم و انسانیت را در آن‌ها کشته‌ایم. ما مردسالاری را البته به‌روش جدید و کوته‌فکرانه‌ای به آن‌ها آموزش داده‌ایم. مردسالاری قفلی کوچک و بسیار محکم است که ما پسرانمان را در آن نگه داشته‌ایم و به آنها یاد داده‌ایم با ترس، ضعف و آسیب‌‌پذیری به چهره‌ی خودشان نقاب بزنند و به گفته‌ی نیجریه‌ای ها مردان خشن و سفت و سختی باید باشند.‌

چرا باید کتاب ما همه باید فمنیست باشیم را مطالعه کنیم؟

این کتاب درمورد تفاوت‌های بی‌اساس و بی‌منطقی است که انسان‌ها برای زنان و مردان قائل هستند. در این کتاب یاد می‌گیریم که هیچ جنسیتی برتر یا بهتر از دیگر نیست.

خواندن این کتاب را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

خواندن این کتاب برای کسانی که می‌خواهند دست از تعصب و تبعیض‌های ذهنی خود بردارند بسیار مفید است. این کتاب به ما کمک می‌کند تا همه‌ی انسان‌ها را به‌صورت یکسان ببینیم.

درباره چیماندا انگوزی آدیشی

چیماندا انگوزی آدیشی در نیجریه بزرگ شده است و زندگی خودش را بین امریکا و نیجریه تقسیم کرده است، آثارش به سی زبان زنده دنیا ترجمه شده است و در انتشارات‌هایی معروف مانند «نیویورکر»، «فاینانشیال تایمز» و «زوئتروپ» به چاپ رسیده است. یکی از کتاب‌هایش به نام ختمی ارغوانی برنده‌ی جایزه‌ی نویسندگان کشور‌های مشترک‌المنافع و برنده‌ی جایزه‌ی هورستون رایت شده است. کتاب دیگر او به نام نیمی از خورشید زرد برنده‌ی جایزه‌ی پرتقال و همچنین نامزد جایزه‌ی کتاب بین‌المللی از طرف منتقدان و همچنین کتاب قابل تقدیر نیویورک تایمز شده است و البته از نظر مردم و نشریه‌ها به عنوان بهترین کتاب سال انتخاب شده است. کتاب آمریکانا یکی دیگر از کتاب‌های اوست که برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی از نگاه منتقدان شد، و البته از نظر نیویورک تایمز، شیکاگو تریبون، واشنگتن‌پست و اینترتیمنت ویکلی هم این کتاب به‌عنوان بهترین کتاب سال انتخاب شد. کتاب «چیزی به دور گردن تو هم» توانست جایزه‌ی نقدی مک آرتوز را از آن خودش بکند.

چیماندا

فهرست کتاب ما همه باید فمنیست باشیم

مقدمه‌ی مترجم مقدمه ما همه باید فمینیست باشیم آثار چیماماندا انگوزی آدیشی آمریکانا نیمی از آفتاب زرد چیزی به دور گردن تو

بخش‌هایی از کتاب ما همه باید فمنیست باشیم

ما به دخترهای‌مان شرم و حیا را می‌آموزیم. پاهایت را بپوشان. خودت را جمع‌وجور کن. ما این احساس را که شما از بدو تولدتان زن و ذاتا گناهکار هستید را در آن‌ها پرورش می‌دهیم. وقتی که دخترها رشد می‌کنند و تبدیل به زن‌ها می‌شوند نمی‌توانند از تمایلات‌شان بگویند، آن‌ها سکوت اختیار می‌کنند و نمی‌توانند صادقانه از آن چه که بدان فکر می‌کنند حرف بزنند و تظاهر کردن و دروغ گفتن را به شکل هنرمندانه‌ای به نمایش می‌گذارند.

هر زمان که بخواهم در یک رستوران نیجریه‌ای با یک مرد قدم بزنم، گارسن به آن مرد خوشامد می‌گوید و مرا نادیده می‌گیرد. این گارسن‌ها محصول جامعه‌ای هستند که به آن‌ها آموزش داده است که مردها مهم تر از زنان هستند و من می‌دانم که آن‌ها قصد آزار کسی را ندارند، اما این چیزی است که از نظر آن‌ها عاقلانه است.

نظرات کاربران

Hemmat
۱۳۹۵/۰۴/۰۹

فمنیسم Feminism از نظریاتی است که اساس آن بر این باور است که : در فرهنگ غرب زنان زیر دست مردان قرار دارند. بنابر این به دنبال آن است که زنان را از این فرودستی برهاند و

- بیشتر
Havisht
۱۳۹۸/۰۲/۱۴

-یکی از نکات جالبش برای من این بود که نیجریه ها چقدر شبیه ما ایرانی ها هستند.:)) - کتاب عالی برای اونهای که فمنیست ضد مرد میدونند، هم اون دسته ای که ادعا فمنیست میکنند و ولی کج فهمیدند و هم

- بیشتر
motahareh
۱۳۹۸/۰۵/۰۳

هر موقع مطالب فمینیستی میخونم بعدش حسابی اعصاب م خورد میشه که چه قدر ظلم در حق یک انسان رخ میده و هیچ کس کاری نمیکنه و بعد که چه قدر من به عنوان یک زن هم زاد پنداری میکنم

- بیشتر
Qeziii
۱۳۹۸/۰۸/۲۹

فرهنگ مردم را نمی سازد. این مردم هستند که فرهنگ را می سازند. اگر این موضوع حقیقت دارد که در فرهنگ ما زن یک انسان کامل نیست، پس ما میتوانیم و باید خلاف آن را در فرهنگ خودمان جای بدهیم و نهادینه

- بیشتر
Mathilda
۱۳۹۸/۰۲/۲۲

این کتاب که متن سخنرانی خانم آدیشی هس و همچنین کتاب دیگشون بنام مانیفست یک فمنیست در15پیشنهاد، بطور کاملا ملموسی از تبعیض علیه زنان(و حتی در مواردی مردان) صحبت کرده. نکته ای تلخ و شاید بنوعی امیدوار کننده اینکه با

- بیشتر
goli.sh
۱۳۹۸/۰۹/۰۲

از خوندن این کتاب بسیار استفاده کردم و توصیه میکنم فارغ از جنسیت بخونید باید بگم اصلا کتابی نیست که ضد آقایون حرف زده باشه فقط قصدش اینه که حق زنان رو هم این وسط پیدا کنه و نه اینکه

- بیشتر
Dexter
۱۳۹۹/۱۲/۲۹

چاپی این کتاب رو خوندم از انتشارات میلکان. کتاب خیلی عالی هست . این کتاب برای آگاهی زنان از حقوق خودشون و همینطور آگاهی مردان نوشته شده تا متوجه بشن زنان هم مثل مردان انسان هستند و نباید از بچگی

- بیشتر
من
۱۳۹۸/۰۹/۱۴

این کتاب برای شروع آشنایی با فمنیسم کتاب خوبی هست به دوستان علاقمند توصیه میشه اگر به حقوق و مسائل زنان اهمیت میدن و تصمیم دارن در این راستا قدمی بردارن اول آگاهیشون رو بالا ببرن تا مثل پیروان بقیه

- بیشتر
م.حکیمی
۱۳۹۹/۰۷/۰۵

کتاب حجم کمی دارد همین طور ک خودشون گفتن این کتاب نسخه ای اصلاح شده از یکی از سخنرانی های ایشونه بیشتر راجع به مفهوم فمینیست بحث شده و مشکلاتی که برای زنان وجود داشته و البته هم چنان وجود دارد و

- بیشتر
Emma
۱۳۹۸/۱۱/۱۳

اولش دید مثبتی به خوندن این کتاب و بحث های فمنیستی نداشتم، اما به پیشنهاد یکی از دوستانم که بهم گفت یه متن بنویسم در موضوع زنان و بحث فمنیست پیش اومد و از اونجایی که اسم این کتاب رو

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵۵۱)
ما به دخترها می‌گوییم: می‌توانید بلندپرواز باشید، اما نه خیلی زیاد. می‌توانید به موفقیت دست پیدا کنید اما نه موفقیت زیاد و چشمگیر، در غیر این صورت از طرف مردان تهدید خواهید شد.
-Dny.͜.
جامعه به ما آموزش می‌دهد زنی که در یک مقطع سنی خاص ازدواج نکند قطعاً زنی است که در زندگی شخصی عمیقاً شکست خورده است. در حالی که یک مرد در یک سن خاص اگر ازدواج نکرده باشد به معنی این است هنوز فرد مورد نظر خود را نیافته است.
moon shine
مردم را این طور بار می‌آورند که زن‌ها به شکل ذاتی گناهکارند و باید از مردها زیاد انتظار نداشت و تنها تعداد معدود و انگشت‌شماری از مردان هستند که می‌توانند در شرایط خاص، خودشان را کنترل کنند و عنان رفتار خود را در دست داشته باشند. ما به دخترهای‌مان شرم و حیا را می‌آموزیم. پاهایت را بپوشان. خودت را جمع‌وجور کن. ما این احساس را که شما از بدو تولدتان زن و ذاتاً گناهکار هستید را در آن‌ها پرورش می‌دهیم.
FerFerism
ما به پسرها یاد نمی‌دهیم که دوست‌داشتنی باشند. ما زمان زیادی را صرف می‌کنیم تا به دخترها بگوییم که نمی‌توانند عصبانی، پرخاشگر و یا خشن باشند، چرا که این کار بسیار زننده است، اما بلافاصله برمی‌گردیم و مردی را با همین رفتارهای مشابه، ستایش و یا عفو می‌کنیم. در تمام دنیا، مجلات و کتاب‌های زیادی هستند که به زنان خط‌مشی می‌دهند، این که چه کار کنید، چطور باشید و چطور نباشید، این که چطور مردی را جذب کنید و یا کاری کنید که او احساس شادمانی بکند. اما در مورد این که مردان باید چه کنند تا زنی احساس رضایت داشته باشد راهنمایی‌های خیلی کمی وجود دارد.
دختر پاييزي
ما به دختران آموزش می‌دهیم که خودشان را کوچک ببینند.
𝑅𝒶𝒽𝒶🕊
چه می‌شد اگر برای ترقی بچه‌ها، بیشتر از این که بر روی جنسیت آن‌ها تمرکز کنیم بر توانایی‌هایشان تمرکز می‌کردیم؟ چه می‌شد اگر به جای جنسیت، بر روی علاقه و دلبستگی تمرکز می‌کردیم؟
Tandis.A
فمینیست، مرد و یا زنی است که اعتقاد دارد درست است که در دنیای امروز ما مشکل جنسیتی وجود دارد، اما ما باید آن را حل کنیم و بهتر عمل نماییم. همه‌ی ما چه مرد و چه زن، باید برای بهتر شدن این شرایط کاری انجام دهیم.
FerFerism
قرن‌هاست که بشریت به دو گروه تقسیم شده است و یک گروه را مورد تظلم گروه دیگری قرار می‌دهند. تنها راه‌حل صحیح برای حل این مشکل آگاهی نسبت به آن است.
𝑅𝒶𝒽𝒶🕊
به تعریف من، فمینیست، مرد و یا زنی است که اعتقاد دارد درست است که در دنیای امروز ما مشکل جنسیتی وجود دارد، اما ما باید آن را حل کنیم و بهتر عمل نماییم. همه‌ی ما چه مرد و چه زن، باید برای بهتر شدن این شرایط کاری انجام دهیم.
sargol
فرهنگ، مردم را نمی‌سازد. این مردم هستند که فرهنگ را می‌سازند. اگر این حقیقت دارد در فرهنگ ما زن یک انسان کامل نیست، پس ما می‌توانیم و باید آن را در فرهنگ خودمان جای بدهیم و نهادینه کنیم.
elham

حجم

۳۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۶۴ صفحه

حجم

۳۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۶۴ صفحه

قیمت:
۱۴,۵۰۰
تومان