دانلود و خرید کتاب مدرنیته، توسعه و لیبرالیسم مهدی مشکی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مدرنیته، توسعه و لیبرالیسم اثر مهدی مشکی

کتاب مدرنیته، توسعه و لیبرالیسم

معرفی کتاب مدرنیته، توسعه و لیبرالیسم

کتاب مدرنیته، توسعه و لیبرالیسم نوشته مهدی مشکی در دفتر نشر معارف به چاپ رسیده است.

دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏‌ها، در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و در سال ۱۳۷۹ به صورت رسمی آغاز به کار کرد. این انتشارات تلاش می‌کند از دریچه اسلام ناب به بازخوانى، بررسى، نقد و تولید اندیشه در عرصه‌هاى مختلف بپردازد.

از جمله این فعالیت‏‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به چاپ بیش از ۱۱۰۰عنوان کتاب در زمینه دروس معارف اسلامى دانشگاه‌ها، اندیشه‏‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبرى، پرسش‌ها و پاسخ‌هاى دانشجویى، معارف قرآن و اهل‏ بیت (ع)، دین‌پژوهى، اخلاق و عرفان، انقلاب اسلامى و تاریخ معاصر، مسائل جهان اسلام، غرب‏‌شناسی، شبهات فکری و عقیدتی، مسایل تاریخی و فلسفی، علوم انسانی، مسائل تربیتى، زن، خانواده و نقد فمینیسم و… اشاره کرد.

نشر معارف اخیراً نیز گام‌‏هایی در حوزه ادبیات داستانی برداشته است. این انتشارات با راه ‏اندازی ۳۰ مرکز فروشگاهی با عنوان تجاری «پاتوق کتاب» و همچنین برگزاری ۱۲ دوره مسابقات کتابخوانی «پویش روشنا» در سطح ملی، توانسته است گام‏‌های مفید و موثری در توزیع و ترویج کتابخوانی کشور بردارد.

آنچه این روزها بیش از هرچیز دغدغه نسل انقلابی است آشنایی جوانان و دانشجویان با حقیقت دین و معارف اسلام است، انتشارات در این زمینه پیشرو است و تلاش دارد پاسخی علمی و دینی برای تمام سوالات این نسل داشته باشد.

 درباره کتاب مدرنیته، توسعه و لیبرالیسم

آن‌چه امروزه باید یکی از مهمترین دغدغه‌های متفکرین دینی قرارگیرد، چیستی تمدن اسلامی است.آیا دین تمدن‌ساز است؟

یک انسان دینی تا کجا می‌تواند با تمدن سکولارویا هرتمدن دیگر غیردینی زندگی کند و دین‌دارباقی بماند؟ آیا مسلمانان تمدن داشته‌اند وآن تمدن به دست فراموشی سپرده شده است؟ آیا یک تمدن شامل علم وابزار زندگی هم می‌شود و یا فقط بخش فرهنگ وارزشها را پوشش می‌دهد؟ تمدنی که امروز برجهان وکشورهای اسلامی حاکم شده است چه تمدنی است؟ مؤلفه‌های آن کدامند؟ چگونه باید با آن مقابله کرد؟ و صدها سئوال دیگرکه پیش روی متفکران اسلامی قرار دارد.

اما متأسفانه دغدغه‌های اصلی دین‌داران وغالب متفکران دینی پرسشهای دیگری است.چرا غرب پیشرفت کرد و ما عقب ماندیم؟ چگونه علوم مدرن را در فضای فکری و علمی خود وارد کنیم؟ چگونه ما نیز مانند غرب مدرن شویم؟ و... .این تفکرات باعث شده است که ما به جای اینکه دشمن اصلی، نقطه درگیری راهها و روشهای کسب پیروزی را مطالعه کنیم و برغرب مدرن تفوق پیدا کنیم، به دنبال فرهنگ بیگانه و دستاوردهای متضاد با تمدن دینی هستیم و درصددیم تا مبانی فکری، روشی، علمی و...آنها را اخذ کنیم و به اصطلاح جدید، آنها را بومی‌سازی کنیم، مدرن شویم ودرعین حال دینی بمانیم!! وازمبانی دین هم دفاع کنیم!!

بزرگترین تهاجم فرهنگی غرب علیه کشورهای اسلامی، تهاجمی است که درآن حیات فکری، علمی و فرهنگی، با حیات فکری، علمی و فرهنگی غرب گره زده شده و ما به گونه‌ای شویم که حیات فکری و علمی خود را در تفکر، علم و فرهنگ غرب مدرن جستجو کنیم و ذره‌ای هم در این تلقی خود شک نکنیم، جنگ نرم، جنگی است که یک انسان نه احساس جنگ می‌کند، نه متوجه حمله می‌شود و حتی دشمن را دوست می‌پندارد، اتفاقی که دراین صد ساله اخیربرمتفکرین اسلامی رفته است.

اکنون برای برون رفت از تهاجم سنگین غرب مدرن باید به سه سئوال پاسخ دهیم:

۱. ورود مدرنیته به کشورهای اسلامی چگونه اتفاق افتاد و چرا متفکرین اسلامی در شناخت این تمدن دچار اشتباه شدند؟

۲. ویژگی‌های این‌تمدن چیست؟ ومبانی‌آن‌کدام است؟ وچگونه می‌توان رابطه مبانی مدرنیته با دستاوردهای آن را به دست آورد؟

۳.تمدن اسلامی چیست؟ مبانی آن کدام است؟ و چگونه باید تمدن اسلامی‌راایجادکنیم‌وازمبانی‌دینی،تمدن‌دینی‌به‌دست‌آوریم؟

مهدی مشکی کوشیده است در این کتاب به سوالات مطرح شده پاسخ دهد و چند و چون لیبرالیسم و رابطه‌اش با توسعه را مورد کاوش قرار دهد.

 خواندن کتاب مدرنیته، توسعه و لیبرالیسم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به مطالعات سیاسی و اجتماعی مخاطبان این کتاب‌اند.

فهرست کتاب مدرنیته، توسعه و لیبرالیسم

پذیرش یا رد مدرنیته؟

الف .پذیرش مطلق

ب .پذیرش نسبی

ج .نفی مطلق

دین و توسعه

توسعه

تاریخ شکل گیری لیبرالیسم

بحث تاریخی

۱- آزادی در اقتصاد

۲ـ آزادی در دین

۳- آزادی سیاسی

بورژواها

نهضت اصلاح دینی

انقلاب علمی

منابع:

یادداشت‌ها


نظرات کاربران

ابن تراب
۱۴۰۰/۱۰/۰۳

کتابی در زمینه بررسی علل رخنه مدرنیته در جوامع اسلامی و اینکه آیا مدرن را غرب ایجاد کرده است یا اسلام؟ متاسفانه ویرایش کتاب بسیار بد هست به صورتی که منابع وسط متن! قرار گرفته اند و غلط های املایی

- بیشتر
یاسین
۱۴۰۰/۰۷/۰۸

این کتاب به من دید بسیار خوبی از لیبرالیسم و همچنین ارتباط تمدن اسلامی با نفوذ تمدن غربی داد. با توجه به حجم کم کتاب و همچنین جذابیت آن برای بنده، این کتاب را به همه ی کسانی که به این

- بیشتر
کاربر 7107297
۱۴۰۲/۰۶/۱۰

کتاب بطور ساده مبانی لیبرالیسم و غرب مدرن را توضیح داده. نقد و پاسخ تاریخی خوبی نیز به این موارد داده.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
چرا در جامعه اسلامی ایران، واژه «مستضعف» که روزی بار ارزشی داشت،‌ کنار گذاشته شده و واژه «قشر آسیب‌پذیر جامعه» به جای آن نشسته است؟ آیا این نشان نمی‌دهد که ما اصطلاح توسعه غربی را پذیرفته‌ایم؟! چرا امروز برخورداری از ثروت و پول،‌ ماشین، موبایل و... جزء تفکرات آرمانی جوانان، و حتی دینداران ما قرار گرفته و ساده‌زیستی، مصرف کم و... مایه شرمساری و خجالت شده است؟! آیا جز این است که ما اصطلاح توسعه را پذیرفته‌ایم؟! آیا بیم آن نمی‌رود که تفکرات دینی و جهان‌بینی الهی ما نیز از بین برود؟
یاسین
گرچه بسیاری از متفکرین اسلامی به دنبال احیای اسلام و برگرداندن عزت به کشورهای اسلامی بودند، اما به دلیل آنکه غرب جدید و مدرن را به خوبی نشناخته بودند، راه چاره را غربی‌شدن در علم، ابزار، سیاست و... پنداشتند و همین امرباعث شد تا کشورهای اسلامی و مسلمانان به صورت تدریجی وپنهان تمدن خود را از دست بدهند و به طور تقریبا کامل آن را فراموش کنند.
یاسین
.تفاوت است بین این دو اعتقاد و نتایج آن.اعتقادی که می‌گوید علم و ابزار مدرن دینی نیست، اما برای مقابله با تهاجم علمی غرب باید از آن استفاده کرد و اعتقادی که می‌گوید که علم و ابزار مدرن دینی است و باید آن را از دین اقتباس کرد.در اعتقاد اول تهاجم فرهنگی، از خودبیگانگی، تسلط فکری بر جوامع اسلامی، پیش نمی‌آید در عین حال که با غرب مقابله جدی هم می‌شود، اما درنگاه و اعتقاد دوم جامعه دینی دچارتسلط فرهنگی، از خودبیگانگی و هضم در غرب می‌شود.در اعتقاد اول در عین مقابله با غرب به وسیله علم و ابزار خودش، مفاهیمی و روشها و نوع زندگی غربی وارد فضای زندگی جوامع اسلامی نمی‌شود، دیگر به دنبال توسعه غربی نمی‌رویم، غذا و پوشاک وآداب و رسوم و آموزش و پرورش و... را غربی نمی‌شود، از جهت فکری و فرهنگی می‌توانیم مستقل عمل کنیم، اما در اعتقاد دوم همه چیزمان غربی می‌شود وتفکرو فرهنگ غرب وارد تمام ساحت‌های زندگی ما می‌شود.اول غرب مدرن و جهان‌بینی سکولاررا از طریق علوم مدرن وارد می‌کنیم، سپس می‌خواهیم آن را اسلامی کنیم!!
turkan

حجم

۵۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۶۰ صفحه

حجم

۵۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۶۰ صفحه

قیمت:
۱۳,۵۰۰
تومان