دانلود و خرید کتاب ریزش خواص در حکومت امیرمومنان (ع) جواد سلیمانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ریزش خواص در حکومت امیرمومنان (ع) اثر جواد سلیمانی

کتاب ریزش خواص در حکومت امیرمومنان (ع)

انتشارات:نشر معارف
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۷از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب ریزش خواص در حکومت امیرمومنان (ع)

کتاب ریزش خواص در حکومت امیرمومنان (ع) نوشته جواد سلیمانی به بررسی عوامل لغزش ۶۶ تن از خواص در حکومت علوی می پردازد

 درباره کتاب ریزش خواص در حکومت امیرمومنان (ع)

تاکنون درباره عوامل انحراف جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر اسلام به طور عام، و اسباب تضعیف حکومت امیرمؤمنان به طور خاص، بحث‌های فراوانی صورت گرفته است و محققان ایده‌های ارزشمندی را بیان کرده‌اند؛ در میان اندیشمندان معاصر، رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدّ‌ظلّه‌العالی)، بر این باور است که یکی از ریشه‌های اصلی انحراف‌های پدید آمده در صدر اسلام، به‌ویژه در حکومت امیرمؤمنان انحراف خواص بوده است. ایشان در این ‌باره می‌فرمایند:

خواص دوران او [علی] خواص طرفدار حق؛ یعنی کسانی که حق را می‌شناختند اکثرشان کسانی بودند که دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دادند! نتیجه این شد که امیرمؤمنان بالاجبار سه جنگ به راه انداخت؛ عمر چهار سال و نه ماه حکومت خود را دائماً در این جنگ‌ها گذراند و عاقبت هم به دست یکی از آن آدم‌های خبیث به شهادت رسید.

هدف اصلی این نوشتار، شناساندن و تحلیل دلایل لغزش خواص و چهره‌های خوش سابقه در حکومت حضرت علی است، تا از این رهگذر هم خواص اهل لغزش شناسایی شوند و هم نقش لغزش آن‌ها در تضعیف حکومت آن حضرت تبیین گردد.

منظور از خواص اهل لغزش کسانی هستند که در زمان حکومت علی به نوعی با سیاست‌های آن حضرت هماهنگ نشدند؛ برخی با آن حضرت بیعت نکرده، بعضی در جنگ‌ها آن حضرت را یاری نکردند و گروهی در برابر آن حضرت صف کشیدند و به جنگ با آن حضرت برخاستند؛ شماری نیز پرچم مبارزه فرهنگی و اجتماعی را بر ضد آن حضرت برافراشتند.

از آن‌جا که به نظر می‌رسد معرفی خواص اهل لغزش بر اساس حروف الفبا برای برخی از خوانندگان ملال‌آور باشد، آن‌ها را بر اساس گرایش‌ها و افکار و مواضع سیاسی‌شان نسبت به امیرمؤمنان به چهار دسته تقسیم کرده‌ام: صدارت‌طلبان فتنه‌گر، متحجّران آشوب‌گر، اعتزالیون عافیت‌طلب و اعتزالیون قدرت‌طلب. شماری از خواص که در قالب‌های مذکور نمی‌گنجیدند را بر اساس اوصافی که به آن‌ها نسبت داده شده به عالمان، قاضیان، خطیبان، شاعران و دوستان بی‌وفا تقسیم کرده و دیگران را تحت عنوان عام «سایر خواص متنفّذ» جای داده‌ایم.

در این نوشتار برآنیم تا سوابق درخشان خواص عصر حکومت علی، لغزش‌ها و عوامل لغزش‌های آنان در حکومت علوی را بطور مختصر بکاویم؛ از این‌رو، در حدّ امکان از شرح و بسط فزاینده جزئیات زندگی و عملکرد آن‌ها در دوران قبل از حکومت علی پرهیز شده است؛ هرچند از آن‌جا که برخی از رجال حکومت امیرمؤمنان از پیشینه گسترده‌ای برخوردارند و نقش بسزایی در رخدادها و دگرگونی‌های دوران حکومت علی داشته‌اند، اندکی مفصل‌تر به تحلیل سرگذشت آن‌ها پرداخته‌ایم.

 خواندن کتاب ریزش خواص در حکومت امیرمومنان (ع) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به تاریخ تحلیلی اسلام مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب ریزش خواص در حکومت امیرمومنان (ع)

مراد از عوام، کسانی است که در مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از خود نظر نداشته و تابع تحلیل و تصمیم‌گیری خواص‌اند. این گروه بیشتر افراد جامعه را تشکیل داده و در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان آن‌ها را به دو دسته تقسیم کرد:

دسته اول: کسانی که از تحصیلات و اطلاعات سیاسی و اجتماعی بی‌بهره‌اند و در امور سیاسی - اجتماعی اهل نظر نیستند.

دسته دوم: افرادی که اگرچه ممکن است دارای تحصیلات عالیه و اطلاعات سیاسی و آگاهی‌های اجتماعی درخور هم باشند، اما قدرت تجزیه و تحلیل اطلاعات مذکور را نداشته و تحت تأثیر تجزیه و تحلیل دیگران قرار می‌گیرند؛ از این رو، هدایت و یا لغزش آن‌ها تأثیر شایانی در هدایت و یا لغزش جامعه ندارد.

خواص، برخلاف عوام کسانی‌اند که مسائل و مشکلات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه‌شان را درک می‌کنند و توان تجزیه و تحلیل آن‌ها را دارند. آنان غالباً در شناخت جریان‌های سیاسی - اجتماعی از هوشیاری لازم برخوردارند؛ به‌گونه‌ای که در برخی موارد بی‌آن‌که دارای تحصیلات بالایی باشند، مشکلات و آفاتی که جامعه را تهدید می‌کند به موقع تشخیص می‌دهند. هرگاه یک موج فکری- فرهنگی، یا سیاسی - اجتماعی خاصی در جامعه به راه می‌افتد، خواص با اندکی درنگ در خاستگاه، شعار و عملکرد آن جریان، به ماهیت آن و اغراض سردمدارانش پی می‌برند.

این افراد به علت دارایی این قابلیت‌ها، مورد توجه و اقبال عموم مردم، و مرجع تصمیم‌گیری‌های آنان‌اند؛ از این رو، از نفوذ اجتماعی بالایی برخوردارند و با تأثیر بر آرای مردم، در هدایت جامعه نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

البته باید توجه داشت که برخی از خواص، در امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی صاحب‌نظر نیستند و قابلیت‌های فوق را به صورت همسانی ندارند، ولی با وجود این، به دلیل پیوند با مراکز قدرت و یا جسارت در اظهار نظر و تهور در برخورد با مخالفان، توجه برخی از مردم را به خود جلب می‌کنند و بر موضع‌گیری عده‌ای از عوام تأثیر می‌گذارند.

بنابراین، خواص، نخبگانِ جامعه‌اند که به دلایلی چون قوّه تحلیل مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، پیوند با مراکز قدرت و یا حضور جسورانه و متهورانه در امور اجتماعی، مرجع عوام و دارای نفوذ و پایگاه اجتماعی می‌گردند. خواص را در همه اقشار می‌توان یافت؛ مانند عالمان دینی، دانشگاهیان، بازاریان، صنعتگران، کارمندان، کشاورزان، صاحبان مشاغل و حرفه‌های خُرد و کلان و حتی افراد بی‌سواد.

با توجه به این تعریف می‌توان گفت نفوذ اجتماعی و تأثیرگذاری در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی جامعه، مهم‌ترین وجه امتیاز خواص از سایر اقشار جامعه محسوب می‌شود. البته هر یک از خواص به فراخور توانایی‌شان دامنه نفوذشان متفاوت می‌شود. برخی در محدوده یک روستا و بعضی در حیطه یک شهر یا استان نفوذ دارند و شماری یک یا چند کشور و حتّی نسل‌های آینده را متحوّل می‌سازند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۳)
ازاین‌رو، حضرت علی معتقد است هنگام تعارض بین خواست خواص و عوام حکومت باید به رضایت عوام توجه بیشتری داشته باشد؛ زیرا عوام در بیشتر موقعیت‌ها حامیان دین و حکومت‌اند، ولی خواص آن‌چنان گرفتار خودخواهی‌ها و خودبرتربینی‌هایند که رضایتشان سودی به حال دین و دنیای جامعه نخواهد داشت.
ابن تراب
وَلْیکن أحبُّ الأمور إلیک ... أجمعها لرضی الرَّعیَّة، فإنّ سُخطَ الخاصّة یُغتفَر مع رضی العامّة؛ باید بهترین امور نزد تو، ... جامع‌ترین آن‌ها برای جلب رضایت عوام باشد؛ زیرا غضب خواص در صورت وجود رضایت عموم مردم قابل چشم‌پوشی است.
کاربر ۱۱۴۵۲۷۳
لیس أحد من الرّعیّة أثقل علی الوالی مؤونة فی الرّخاء و أقلّ معونة له فی البلاء، و أکره للانصاف، و أسأل بالإلحاف، و أقلّ شکرا عند الإعطاء، و أبطأ عذرا عند المنع، و أضعف صبراً عند مُلِمّات الدَّهر مِن أهل الخاصَّة؛ [بدان که] هیچ‌یک از مردم بر حاکم در هنگام آسایش و رفاه، گران‌بار‌تر و در گرفتاری، کم‌یاری‌کننده‌تر و در انصاف، ناراضی‌تر و در خواهش، پراصرارتر و پس از بخشش، کم‌سپاس‌تر و هنگام منع خواسته‌ها دیرعذرپذیرتر و در پیشامد سختی‌های روزگار، ناشکیب‌تر از خواص نیستند.
کاربر ۱۱۴۵۲۷۳
هرگاه مردم از علی حرف‌شنوی داشتند و مطیع فرمان آن حضرت بودند، اقتدار حاکمیتش پابرجا بود و افول زمانی نمایان گردید که بخشی از مردم دست از تبعیت از امام برداشته و از اطاعت ایشان سرباز زدند.
zare64
مراد ما از خواص نه چهره‌های دائمی جبهه حق است و نه چهره‌های ثابتِ جبهه باطل؛ بلکه مقصود «خواص منحرفی» است که لغزیدند و از جبهه حق جدا شدند و به جبهه باطل پیوستند.
zare64
حتی یکی از عوامل زمینه‌ساز خلافت أبوبکر، عمر و عثمان این بود که أبوبکر و عمر پدرزن پیامبر و عثمان داماد رسول خدا بود. به عثمان به خاطر اینکه نخست با ام‌کلثوم و پس از درگذشت ام‌کلثوم با رقیه دختر دیگر پیامبر ازدواج کرده بود، لقب «ذوالنورین» داده بودند؛یعنی کسی که صاحب دو نور است. افرادی چون عایشه از شخصیت‌ها و خواص پُرنفوذ جامعه بود، به گونه‌ای که در گزینش خلیفه نیز تأثیر چشمگیری داشت.
کاربر ۱۱۴۵۲۷۳
إنّما عمود الدّین وجماع المسلمین و العدّة للأعداء، العامّة من الأمة، فلیکن صِغْوُک لهم و مَیلُک معهم؛ تکیه‌گاه و قوام دین و همبستگی مسلمانان و سلاح دفاع در برابر دشمنان، تنها عامّه امّت‌اند. بنابراین، باید گوش تو، به آن‌ها و میل تو با آنان باشد.
کاربر ۱۱۴۵۲۷۳
ابن‌عباس در جریان جنگ جمل به طلحه گفت: «اهالی مصر وقتی رفتار تو را نسبت به عثمان دیدند تحریک شدند و با سلاح؛ وارد خانه عثمان شدند و او را کشتند؛ زیرا تو جزء اصحاب رسول خدا بوده‌ای.»
zare64
محاصره عثمان به اندازه‌ای طولانی شد که تشنگی وی را فراگرفت و از محاصره‌کنندگان، آب و غذا طلب کرد، اما زبیر در پاسخش فریاد زد: «یا نعثل! لا والله، لا تذوقه؛ ای نعثل! به خدا قسم، چیزی نخواهی خورد.»
zare64
بلاذری به نقل از ابن‌سیرین می‌نویسد: «در میان اصحاب، سخت‌تر از طلحه بر عثمان کسی نبود.» وقتی عثمان در محاصره قرار گرفت از پشت بام خانه‌اش فریاد می‌زد این کارها به دستور طلحه است
zare64

حجم

۳۶۲٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۳۳۶ صفحه

حجم

۳۶۲٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۳۳۶ صفحه

قیمت:
۷۵,۶۰۰
تومان