نظرات درباره کتاب چگونه احمق نباشیم و درست فکر کنیم و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
کتاب چگونه احمق نباشیم و درست فکر کنیم اثر بهنام مرادیان

نظرات کاربران درباره کتاب چگونه احمق نباشیم و درست فکر کنیم

انتشارات:نشر برسم
امتیاز:
۴.۲از ۳۸ رأی
۴٫۲
(۳۸)
bita
عالی بود اولین کتابی بود که از اول تا اخر خوندمش تا تموم شد
crazy
منظورش اینه براش جذاب بوده و بدون اهمال کاری خوندتش
rezaat98
میدونید ما کتابارو از آخر تا اول می‌خونیم تا تموم شه:)!!
Samane Ashrafi
📌 این کتاب رو خیلی دوست داشتم چون خیلی روون و خلاصه تعداد زیادی از خطاهای شناختی رو آموزش داده‌بود و تاثیر هر کدوم رو بر روند زندگی نشون می‌داد. در واقع هر خطای شناختی می‌تونه بخش زیادی از روند تصمیم گیری و تفکر مارو شکل بده. _______________ 📌 خیلی از این سوگیری‌ها به مرور زمان در نسل انسان ایجاد شدن و زمانی برای بقا لازم بودن، حتی شاید هنوز در پاره‌ای از موارد به کمک ما‌ بیان ولی خیلی وقت‌ها هم باعث آسیب دیدن و اشتباه می‌شن. قبل خوندن کتاب فکر می‌کردم اینکه در طول روز دچار چه خطاهای شناختی‌ای می‌شم اهمیتی نداره، ولی با مثال‌های کتاب متوجه شدم هر خطا ممکنه چقدر در روند فکری و تصمیم‌گیریم موثر باشه! من واقعا هر قسمتی‌ از کتاب رو می‌خوندم یک دور تعجب می‌کردم. یکی از جالب‌ترین بخش‌های کتاب برای من داستان عیب‌یابی هواپیماهای برگشته از جنگ جهانی بود، که گاهی با تمرکز بر نمونه اشتباه (مخصوصا نمونه‌های موفق) چقدر می‌تونیم به زندگیمون اسیب بزنیم. _______________ 📌 از باقی سوگیری‌های جالبی که تو این کتاب یاد گرفتم‌ می‌تونم به zero-sum bias، گردآوری سوگیرانه اطلاعات، پیش‌بینی و تصور موفق بودن اون و اثر قالب‌بندی اشاره کنم. _______________ 📌 نکته دیگه‌ای که این کتاب رو جالب کرده، تمرین‌های آخر معرفی هر سوگیریه. خود من سعی کردم جواب خیلی‌هاشون رو روی کاغذ بنویسم تا بیشتر یاد بگیرم. اینطوری ذهنم بیشتر متن رو حلاجی می‌کرد. _______________ 📌 اگه دوست دارید بهتر فکر‌ کنید، کمتر دچار اشتباه بشید و یا با اشتباهاتی که هر روز مرتکب می‌شید و گاها حتی ازشون خبر ندارید، آشنا بشید؛ حتما این‌ کتاب رو بخونید.
AMIrreza
تازه فهمیدم ذهن ما چقدر خطا داره کتاب رو کامل خوندم و لذت بردم
ر.د.ب
این کتاب خلاصه ای عالی از تمام کتابهایی هست که در مورد سوگیری های شناختی (و یا اقتصاد رفتاری ) هستند. کتاب مختصر و مفیده. ممنون از نویسنده که کتابهای دیگر عالی هم کم ندارن. نسخه چاپی را هم حتما تهیه کنید. ارزش داره.
amir_masumi
کتاب کاملا بدرد بخوری در زمینه ی علوم شناختی هست و خیلی مختصر و مفید به سوگیری های شناختی می پردازد و راهکارهایی را برای اجتناب از آن به مخاطبش پیشنهاد میدهد.
emroz
کتاب خوبی بود و راضی ام از وقتی که برای این کتاب گذاشتم.
فواد اعظمی
علمی و دقیق ذهن‌مون رو به چالش میکشه. به اشتباهاتی که مرتبا مرتکب شدیم، آگاه میشیم و میتونیم بهتر تصمیم بگیریم
سپیده برگ بیده
این کتاب درمورد خطاهای شناختیه و موقع خوندنش آدم تو فکر فرومیره و میتونه الگوی خیلی از عملکردها و افکار و تصمیمات خودش رو متوجه بشه. توضیحات و مثالهای هر بخش هم بسیار گویا و قابل فهم بود.
seen.sheen
کتاب خیلی خوبی بود و راهکارهای موثری داشت.
behmorad
پس چرا سه ستاره؟ (چشمک)
hosein.N
این کتاب بقدری شبیه کتاب "هنر شفاف اندیشیدن" هست که نمیشه گفت از اون کتاب وام گرفته، بلکه میشه گفت کپی شده . من نمیگم این کتابو نخونید، متن روانی داره، برای کسایی که حوصله فکر کردن ندارن و همه چیزو حاضر و آماده میخوان کتاب خوبیه، اما اگر دوست دارید این بحث خطاهای شناختی و کامل بشناسید بهتر " هنر شفاف اندیشیدن" با ترجمه عادل فردوسی پور رو بخونید‌ یا بشنوید. کتاب هنر شفاف اندیشیدن تحت تاثیر کتاب " قوی سیاه" نوشته شده، پس احتمالا بعد از خوندن هنر شفاف اندیشیدن از خوندن "قوی سیاه" اثر نسیم نیکلاس طالب با ترجمه محمد ابراهیم محجوب لذت میبرید. هر دو کتابی که معرفی کردم نسخه صوتی هم دارن.
mahmood
درود بر بهنام مرادیان
behmorad
درود. بهنام مرادیان، نویسنده این کتاب هستم. مدتی طول کشید تا به این جمع بندی برسم که آیا باید پاسخ یا توضیحی درباره تردید شما پیرامون اصالت کتاب بدهم یا نه. واقعیت اینست که شوربختانه، هنوز فرصت نکرده ام تا کتاب هنر شفاف اندیشیدن را بخوانم. در نتیجه از نظر فنی، امکان کپی کردن از این کتاب مشهور را نداشته ام! جدا از بحث پیشداوری، اینکه نوشته مرا در استاندارد نوشته های رالف دوبلی، دانسته اید، موجب خوشحالی و اعتبار بنده است. از همین رو لازم است به جای گلایه، از نقد تصادفا مثبت شما سپاسگزاری کنم.
کتاب‌بان
با خوندن نخستین صفحات این کتاب شاید این‌طور تصور بشه که رونوشت یا حتی برداشتی از کتاب هنر شفاف اندیشیدن هست - که اشتباه است. به باورم این اثر مکمل اون کتاب به حساب میاد چون سوگیری‌های شناختی بیشتری رو معرفی می‌کنه. _ نویسنده به صورت کاملا" مختصر و مفید، و با عبارات و اصطلاحات آشنای ایرانی مطالب رو بیان می‌کنند که درک مفهوم هر سوگیری رو راحت‌تر کرده، و در ادامه راه‌حل کاربردی برای هر سوگیری ارائه می‌کنن. در آخر اینکه از داستان‌سرایی بیهوده پرهیز می‌کنند که قابل تقدیره. از طاقچه خواهشمندم که کتاب‌های دیگر نویسنده را هم در برنامه قرار بدهند.

حجم

۱۴۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۷ صفحه

حجم

۱۴۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۷ صفحه

قیمت:
۱۹,۵۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد