دانلود کتاب صوتی دایره‌ی گچی قفقازی با صدای گروه گویندگان + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی دایره‌ی گچی قفقازی اثر برتولت برشت

دانلود و خرید کتاب صوتی دایره‌ی گچی قفقازی

نویسنده:برتولت برشت
امتیاز:
۳.۳از ۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی دایره‌ی گچی قفقازی

دایره گچی قفقازی نام نمایشنامه‌ای از برتولت برشت، نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و شاعر سوسیالیست آلمانی است. داستان این نمایشنامه برگرفته از یک داستان تاریخی اسلامی منتسب به دوره خلافت «عمر» است که حضرت علی(ع) در آن دوران به اجبار خانه‌نشین بود.

 اینکه آیا برشت خود شخصاً و مستقیماً در جریان این روایت تاریخی قرار گرفته و براین اساس و ظرفیت و قابلیت‌های نمایشی موجود در روایت، آن را دستمایه نگارش نمایشنامه‌ای قرار داده است و یا در جریان روایتی اقتباسی از این رویداد تاریخی قرار گرفته و آن را به نگارش درآورده است، اطلاعی موثق در دست نیست. برشت به هر حال با الهام از این روایت تاریخ تشیع، نمایشنامه‌ای جذاب و گیرا نوشته است تا آنجا که همچنان به دلیل قابلیت‌های خاصی که در آن وجود دارد، تاکنون مورد توجه فعالان و کارگردان تئاتر داخلی و خارجی قرار گرفته است. 

 درباره کتاب صوتی دایره گچی قفقازی

 در زمان خلیفه دوم، دو زن ادعای مادری یک پسربچه را داشتند. تمام شیوه‌های اثبات دعوی اعم از سوگند و تهدید و نصیحت را به‌کار برده شد اما نتیجه‌ای دربرنداشت خلیفه وقت، درمانده، آن‌ها را نزد امیرالمؤمنین (ع) فرستاد و امام (ع)، بدون هیچ سوگند و تهدیدی، با روشی عالمانه و روان‌شناسانه فرمود: حال که هر دو بر ادعای خود ثابتید و شاهد دارید و دست از دعوا برنمی‌دارید، من این کودک را با شمشیر دو نیم‌ می‌کنم تا هر کدام یک نیمه از آن بردارید و این جا ناگهان یکی از دو زن منقلب می‌شود و از حق خود گذشت و امام که این حال را دید رو به آن زن گفت. کودکت را بردار که مادر او تو هستی. 

و اما روایت نمایشی برشت از کودکی ربوده شده می‌گوید که زنی او را نگهداری کرده و زنی دیگر او را به دنیا آورده است و حال هردو بر سر تصاحب کودک دعوا دارند. قاضی برای تعیین مادر حقیقی، دستور می‌دهد، دایره گچی کشیده و کودک را در آنجا قرار دهند و دو زن مدعی از دو سو بچه را بکشند... 

دایره گچی قفقازی را باید نمایشی سرشار از مضامین دینی و انسانی دانست چرا که نه تنها تبلور نمایشی ماجرایی مشهور در ادبیات و تاریخ شیعی است بلکه هر انسانی با عقل و قلب سلیم آن را می‌پذیرد و تایید می‌کند.

 شنیدن کتاب صوتی دایره گچی قفقازی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 همه دوست‌داران نمایشنامه را به شنیدن این اثر دعوت می‌کنیم.

معرفی نویسنده
عکس برتولت برشت
برتولت برشت
آلمانی | تولد ۱۸۹۸ - درگذشت ۱۹۵۶

برتولت برشت نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر و شاعر آلمانی است. برشت را بیش از همه با نمایش‌نامه‌هایش می‌شناسند. او از پیش‌قراولان نوگرایی در تئاتر، برجسته‌ترین نمایش‌نامه‌نویس تئاتر روایی و مبدع سبک فاصله‌گذاری در نمایش است.

نظرات کاربران

علی دائمی
۱۴۰۰/۰۷/۰۵

این نمایشنامه، نمونهٔ خوبیه برای کسانی که قصد دارند تئاتر اپیک رو مورد مطالعه و بررسی قرار بدن. برشت در این نمایشنامه تا حد زیادی مبانی نظری خودش از جمله فاصله‌گذاری و بیگانه‌سازی رو پیاده کرده. تکنیک‌هایی مثل «استفاده از

- بیشتر
شیخ محمدعلی
۱۴۰۲/۰۶/۲۹

خواندن متن نمایشنامه رو توصیه میکنم اما گوش دادن به نسخه صوتی رو خیر؛ فضا سازی در نسخه صوتی به علت لحن غیرمنطبق و غیرحرفه ای بازیگران بسیار آسیب دیده .. لحن نمایشنامه هجو جدی آمیخته به طنز پنهانه ولی گویندگان اثر

- بیشتر
mahsa_tb
۱۴۰۰/۰۵/۱۱

کتاب بسیار اجرای خوبی داره، داستان هم جذابه، ولی با قضاوت آزداک و آموزش اشتباه و پند و اندرز اشتباه مشکل دارم.

زمان

۳ ساعت و ۴۷ دقیقه

حجم

۲۰۹٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۳ ساعت و ۴۷ دقیقه

حجم

۲۰۹٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۳۴,۰۰۰
تومان