دانلود کتاب صوتی چنین گفت زرتشت با صدای افشین یداللهی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی چنین گفت زرتشت اثر داریوش آشوری

دانلود و خرید کتاب صوتی چنین گفت زرتشت

نویسنده:فردریش نیچه
امتیاز:
۳.۹از ۱۵۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی چنین گفت زرتشت

کتاب صوتی چنین گفت زرتشت داستانی فلسفی از فردریش نیچه، فیلسوف نام‌دار آلمانی است. اثری که با زبان‌ شاعرانه و منحصربه‌فرد نیچه به نگارش درآمد و ماندگارترین و محبوب‌ترین کتاب او شد. شخصیت اصلی کتاب، زرتشت، هم‌نام پیامبر پارسی است که نیچه از زبان او آراء و نظریات فلسفی خویش را بازمی‌گوید. داریوش آشوری زبان‌شناس نام‌آشنا مهم‌ترین مترجم این اثر به فارسی است.

درباره‌ی کتاب صوتی چنین گفت زرتشت

چنین گفت زرتشت، خوانده‌شده‌ترین و محبوب‌ترین کتاب فردریش نیچه است. اثری برساخته از مفاهیم بنیادین اندیشه‌ی نیچه و جهان نویی که او از پس گذر از مبانی مسلط فکری غرب برساخت. نیچه نام شخصیت اصلی کتاب صوتی چنین گفت زرتشت را از زرتشت، پیامبر معروف پارسی گرفته است. به‌زعم بسیاری از صاحب‌نظران، زبان‌پژوه و شرق‌شناسی مانند نیچه، بی‌خبر از اندیشه‌ی زرتشت و اوستا نبوده، اما زرتشتِ او برساخته‌ی اندیشه‌ی خود اوست. نیچه در این کتاب علاوه‌بر پرداخت مفهوم‌ها و بنیادهای نظری و فلسفی خود همچون «ابرانسان»، «مرگ خدا» و «رجعت»، بر بسیاری از بنیادهای مسلط اندیشه و الهیات نیز شوریده است. وجه سلبی اندیشه‌ی نیچه از پس عبور از متافیزیک غالب غرب، ریاضت‌طلبی و دنیاستیزی مسیحیت و دولت‌پرستی، ملی‌گرایی و انگاره‌هایی مشابه برآمده است.

کتاب صوتی چنین گفت زرتشت از چهار بخش تشکیل شده و با یک مقدمه آغاز می‌شود. زرتشت در این داستان شاعرانه پس از عزلتی ده‌ساله در کوه‌ها و زندگی با عقرب و مار در غار، با الهام از نوربخشی خورشید، به سرزمینش فرو می‌آید تا مردمان را با اندیشه‌ای نو آشنا کند؛ اندیشه‌ای که در مرکز آن مفهومی به‌نام «ابرانسان» قرار گرفته است. ابرانسان که این‌جا زرتشت نماد آن است، انسانی خودبسنده و متکی به خرد خویش است که حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد. در هبوط خود از کوه قدیسی را می‌بیند که در جنگل زندگی می‌کند و غرق ستایش از معبود است. این عبادت حیرت زرتشت را برمی‌انگیزد و بی‌خبری‌ قدیس از این گزاره‌ی مسلم که «خدا مرده است»، او را متعجب می‌کند. زرتشت در مسیر خود به شهری می‌رسد که شهروندانش مشغول تماشای نمایش یک طناب‌باز هستند. او جمعیت را به چیزی برتر از خود یا ابرانسان می‌خواند اما با استهزاء آنان مواجه می‌شود. پس از این واقعه بر آن می‌شود که شایستگان را به همراهی خود دعوت کند. در انتها باز هم مفاهیمی همچون انکار و رجعت بازآفرینی می‌شود.

بخش یا کتاب دوم در غار زرتشت آغاز می‌شود. او به عزلت خود بازگشته و در کنار جانوران زندگی می‌کند. یک شب در رویا به آینه نگاه می‌کند و به‌جای خود چهره‌ی شیطان را می‌بیند. او این رویا را نشانه‌ای از به تحریف کشانده شدن آموزه‌هایش می‌پندارد. زرتشت بار دیگر از کوه پایین می‌آید تا شاگردانش را بازیابد. در این بخش از کتاب صوتی چنین گفت زرتشت بن‌مایه‌های فکر فردریش نیچه همچون «مرگ خدا» و «ابرانسان» بار دیگر به میان می‌آید و به مفهوم «اراده‌ی معطوف به قدرت» نیز اشاره می‌شود. در این بخش بار دیگر با کنار کشیدن و عزلت‌نشینی زرتشت مواجه می‌شویم. در کتاب سوم نیز زرتشت ماجراهای گوناگونی را از سر می‌گذراند. در این بخش باز رجعت ابدی مطرح می‌شود و زرتشت در عین انزجار از حقارت بشر، شوقی برای بازگشت میان مردم در خود می‌یابد. بخش چهارم نیز پرماجراست. زرتشت در خلوت خود شروع به پیر شدن می‌کند و پس از آن پیشگویی به دیدارش می‌آید و او را به آخرین گناه وسوسه می‌کند. تمام چهار کتاب مذکور ذیل خود عناوین مختلفی دارند که در آن‌ها آن‌گونه که ذکر شد مضمون‌های بنیادین فلسفه‌ی نیچه تکرار شده است.

کتاب صوتی چنین گفت زرتشت سبکی شبیه به کتاب‌های مقدس همچون انجیل و تورات دارد؛ زبان شاعرانه‌ی نیچه و لحن رمزآلود و نمادین که مختص شعر و نثر شاعرانه است، این ویژگی منحصربه‌فرد کتاب را رقم زده است. عدم تمرکز بر موضوعی ویژه یا خطی خاص نیز نشانه‌ای دیگر بر این مدعا است. نثر چندلایه و پرپیچ‌وتاب اثر که بخش بزرگی از آن خطابه‌های زرتشت است، جدا از لذتی مدام که برای خواننده به ارمغان می‌آورد، برای بهتر فهمیده شدن و به‌جان نشستن مستلزم درنگ و جهدی اندیشمندانه است، همان‌گونه که رسیدن به «ابرانسان» چنین همتی می‌طلبد.

داریوش آشوری، زبان‌شناس، نویسنده و مترجم ایرانی، مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ترجمه‌ی فارسی این اثر را ارائه داده است. آشوری، چنین گفت زرتشت را در زمره‌ی کتاب‌هایی می‌داند که نقشی ناستردنی بر روان آدمی می‌گذراند، زیرا سروکار آن‌ها با جان آدمی است. به گفته‌ی او این دسته از آثار می‌خواهد دری به روی جاودانگی و بی‌کرانگی باشند و انسان را از تنگنای جهان روزمره، احساس و کوته‌بینی عقل خودبنیاد برهانند.

کتاب صوتی چنین گفت زرتشت با ترجمه‌ی داریوش آشوری و با خوانش افشین یداللهی توسط نوین کتاب گویا منتشر شده است. شنیدن این کتاب با صدایی دل‌نشین از آن‌جا نثری شاعرانه نیز دارد، لذت‌بخش و جان‌افزاست.

شنیدن کتاب صوتی چنین گفت زرتشت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

شنیدن این کتاب صوتی را به تمامی دوست‌داران فلسفه، ادبیات و آثار عمیق و چالش‌برانگیز پیشنهاد می‌کنیم.

چرا باید این کتاب صوتی را بشنویم؟

با توجه به جایگاه ویژه‌ی فردریش نیچه در فلسفه‌ی مدرن هر کتابی از او ارزش خواندن دارد. کتاب صوتی چنین گفت زرتشت یکی از مهم‌ترین کتاب‌های او و محبوب‌ترین آن‌ها است، زیبایی ادبی و نثر شاعرانه‌ی این کتاب بدان جذابیتی ویژه بخشیده است و به همین دلیل شنیدن آن با صدایی زیبا، روح‌بخش و لذت‌آفرین است.

درباره‌ فردریش نیچه

فردریش نیچه، فیلسوف و لغت‌شناس نام‌دار آلمانی در پانزدهم اکتبر سال ۱۸۴۴ در استان پروس زاکسن به دنیا آمد. پدرش کارل لودویگ نیچه کشیش و معلم، و مادرش فرانزیسکا نیز کشیش‌زاده بود. نیچه تنها پنج سال داشت که پدرش را از دست داد و خانواده‌ی او مجبور به نقل مکان شد. نیچه با وجود سختی‌هایی که در کودکی بر او رفت، شوقی بی‌حد به دانش و فراگیری از خود نشان می‌داد. در نوجوانی با زبان‌های فرانسوی، یونانی، لاتین و عبری آشنا شد و علاقه‌ای ویژه به ادبیات پیدا کرد. بالیدن در خانواده‌ای روحانی کششی در او به الاهیات ایجاد کرد. نیچه تحصیلات دانشگاهی‌اش را در رشته‌ی الاهیات و در دانشگاه بن آغاز کرد. او در کنار الاهیات به تحصیل لغت‌شناسی نیز مشغول شد، دانشی که بدان شیفته بود. اعتقاد و علاقه‌ی نیچه به الاهیات پس از چندی رو به کاهش نهاد و به‌تدریج فاصله‌اش با آموزه‌های مسیحی بیشتر شد. نیچه پس از آشنایی با آثار آرتور شوپنهاور فیلسوف شهیر آلمانی، تحت تاثیر بینش فلسفی او قرار گرفت. او در سال ۱۸۶۵ به دانشگاه لایپزیگ رفت. نیچه در سال ۱۸۶۷ به مدت یک سال داوطلبانه در ارتش حضور یافت که برایش تجربه‌‌ای تلخ و دردناک ساخت. نیچه به موسیقی نیز علاقه و ارتباطی ویژه با واگنر داشت؛ ارتباطی که مدتی بعد قطع شد. او در قامت یک موزیسین آماتور نیز ظاهر شد، اما استقبال چندانی از دوستان موسیقیدانش برنینگیخت.

نیچه اولین کتاب خود را با عنوان «زایش تراژدی از روح موسیقی» در سال ۱۸۷۲ نوشت و منتشر کرد. «فلسفه در عصر تراژیک یونان»، «تاملات نابه‌هنگام»، «انسانی زیاده انسانی»، «آواره و سایه‌اش»، «سپیده‌دمان»، «حکمت شادان»، «چنین گفت زرتشت»، «فراسوی نیک و بد»، «غروب بت‌ها»، «ضد مسیح»، «قضیه ی واگنر» و «اینک انسان» از دیگر آثار مکتوب نیچه است. نثر نیچه شاعرانه و پیچیده است و این ویژگی به آثارش صبغه‌ی ادبی بخشیده است.

فردریش نیچه در سن ۴۵ سالگی بیمار شد و فروپاشی روانی به‌تدریج او را زمین‌گیر کرد. ابتدا مادرش فرانزیسکا پرستاری از او را به عهده گرفت و پس از مرگ مادر، خواهرش الیزابت به پرستاری از او پرداخت. طی سال‌های ۱۸۹۸ و ۱۸۹۹ نیچه دو بار سکته کرد و احوالش به‌شدت به وخامت گرایید. فردریش نیچه سرانجام در سال ۱۹۰۰ و در سن ۵۵ سالگی بر اثر سکته در وایمار درگذشت و در کنار پدرش به خاک سپرده شد.

بخشی از کتاب چنین گفت زرتشت

برادر، اگر فضیلتی داری و آن فضیلت ویژه تو باشد، اغیار را در آن انباز نمی‌خواهی و بی‌شک می‌خواهی که آن را به نامِ خودش بخوانی و با آن سرگرم شوی تا تسلّی یابی. بدانکه تو با این کار با تعریفی که از آن به دست داده‌ای مردم را شریک ساخته‌ای و با فضیلت‌ات به جمع پیوسته‌ای.

برادر! بهتر آنکه بگویی: آنچه روانم از آن لذّت می‌برد و از آن آزرده می‌شود، ناگفتنی و وصف‌ناپذیر است و اینکه نمی‌توانم از آن درکی درست داشته باشم اندرونم را گرسنه می‌دارد.

فضیلت‌ات برتر از آن باد که مرتبتش تا حدّ نامِ چیزها فروکاسته شود، امّا اگر از آن ناگزیر باشی، شرمگین مباش که از آن به زبانی شکسته سخن گویی. پس زیرِلب بگو:

این همان نیکی است که می‌خواهم، مایه شیداییِ من. و من نیکی را جز این‌گونه نمی‌خواهم. اینها را همه به خواستِ خدایی یا به حکم قانونی یا ضرورتی انسانی نمی‌خواهم. نمی‌خواهم رهنمایی را که مرا به دنیاهای برتر و بهشتِ جاودانه رهنمون شود.

بگو: تنها به فضیلتِ زمینی عشق می‌ورزم. زیرا از اندک حکمتی برخوردار است و درباره کمترین چیزهایش همداستانند. از آن روی به این پرنده مهر می‌ورزم که در کنارِ من آشیانه گزیده است. او را نوازش می‌کنم و هموست که اینک تخمِ زرّینش را در آغوش گرفته. چنین سخن بگوی و با زبانی شکسته فضیلتِ خویش را بستای.

روزگاری آرزوهایی داشتی که شرّش می‌پنداشتی. امّا اینک جز فضیلتِ خویش هیچ نداری. خاستگاه همه این فضایل همان آرزوها بوده است. چرا که تو برترین غایتهایت را در این فضایل نهاده‌ای تا آنکه آنها در تو فضیلت و خوشی شوند. آنها از تو و برای تو هستند. خواهی دید که همه آرزوهایت فضیلت خواهند شد. و خواهی دید هر شیطانی که در توست فرشته می‌شود حتی اگر خشمگین و شهوت‌پرست و کینه‌توز و متعصّب باشی.

پیش از این، دخمه‌ات مسکنِ سگانِ شرزه بود و اینک همانها خود پرندگانِ خوش‌الحان و آوازخوانانِ فریبا شده‌اند.

معرفی نویسنده
عکس فردریش نیچه
فردریش نیچه
آلمانی | تولد ۱۸۴۴ - درگذشت ۱۹۰۰

فردریش نیچه فیلسوف بزرگ قرن نوزدهم میلادی و خالق آثاری مانند فراسوی نیک و بد است که اثری ویژه در تکوین اندیشه و روشنفکری روزگار نو در غرب گذاشت. او که ابتدا به لغت‌شناسی تمایل نشان داد، خیلی زود و در آغاز جوانی کرسی استادی دانشگاه بازل را در این رشته به خود اختصاص داد. او در همان سنین جوانی به فلسفه اشتغال یافت و آثار سترگ فلسفی خویش را برای اندیشه‌ی تشنه‌ی بشر در روزگار پسامدرنیته به ارمغان آورد. همچون شکوفایی‌اش، زوال عقل و خاموشی او نیز خیلی زود و در سن ۴۵ سالگی آغاز شد.

نظرات کاربران

payamm
۱۳۹۷/۱۲/۰۴

چنین گفت زرتشت ؛ کتابی برای همه کس و هیچکس ! نیچه در شرح حال این کتاب از این جمله ی بی نقص استفاده کرده که در عین اختصار هدفِ دست به قلم شدنش برای خواننده را به طور واضح و

- بیشتر
farhad
۱۳۹۸/۰۱/۲۳

واسه خوندن این کتاب باید قبلش کلی کتاب دیگه رو هم خونده باشی مخصوصا کتاب های خود نیچه به نظر من کتاب خیلی جالبی بود کسی که از مردمش دل میکنه و خواننده رو مخاطب خودش قرار میده سبک جالبی

- بیشتر
jalal
۱۳۹۷/۰۹/۱۳

بسیار خوب و زیبا، همونطور که فکر میکردم.همونطور که لیاقت کتابِ کتابهاست. سپاس طاقچه ی عزیز همیشه دوست داشتم نسخه صوتی چنین گفت زرتشت رو هم داشته باشم .الان دارمش وچقدر هم خوبه😊 🙏🌹

آرمان میرزاخانی
۱۳۹۹/۰۱/۲۵

کتاب خیلی خوبی هست درباره محتوا و خلاصه کتاب مطلب زیاد نوشته شده، فقط درباره نسخه ای که اینجا ارائه شده یک نکته قابل بیان هست: علارغم اینکه مترجم خیلی خوب توانمندی خودش را در ترجمه این کتاب نشان داده

- بیشتر
TOWLW
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

"کتابی برای همه کس و هیچکس"! دوستانی که میگن خسته کننده بود احتمالا جزو هیچکس ها هستن و امیدوارم هیچوقت از خوندن این کتاب لذت نبرند چون حسرت اینکه کتابی رو دوست داری ولی نمیفهمی از لذت نبردن از یه کتابی

- بیشتر
Mina Naderi
۱۳۹۹/۱۰/۲۷

من اول کتاب رو دانلود کردم که متن بسیار سنگینی داشت به همین خاطر صوتیش رو دانلود کردم . که همچنان متن ثقیلی داره . من هر درس رو چندین و چند بار گوش دادم. گرچه صد در صد متوجه

- بیشتر
mahshid T
۱۳۹۸/۰۱/۰۹

کتابی که بارها و بارها، نیاز است که گوش کنم و لذت شنیدنش رو نمی تونم توصیف کنم. آشنایی ی قبلی، با فلسفه و زندگی ی نیچه، کتاب رو بسیار شیرین تر و کشف اندیشه رو، عمیق تر می‌کنه. سپاس از

- بیشتر
کاربر ۲۳۸۶۳۵۵
۱۳۹۹/۱۰/۰۲

دوست دارم کتاب رو.... کلا روانی کلام که در سخن افشین یدالهی هست.. جذابیت خاصی داره

محمدرضا
۱۳۹۸/۰۱/۲۷

سپاس از صدا و لحن بجای گوینده که روح این کتاب رو بدرستی به مخاطب منتقل میکنه 👌

امیررضا نجفی
۱۳۹۹/۰۵/۲۶

واقعا اثر خوبی بود که نیچه از جا گذاشته من که لذت بردم

زمان

۱۶ ساعت و ۵ دقیقه

حجم

۹۶۵٫۱ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۱۶ ساعت و ۵ دقیقه

حجم

۹۶۵٫۱ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۴۳,۰۰۰
۳۰,۱۰۰
۳۰%
تومان