دانلود کتاب صوتی تاریخ پرستاری با صدای سلاله برزه + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی تاریخ پرستاری اثر لیزابت کریگ

دانلود و خرید کتاب صوتی تاریخ پرستاری

نویسنده:لیزابت کریگ
گوینده:سلاله برزه
انتشارات:آوانامه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی تاریخ پرستاری

کتاب صوتی تاریخ پرستاری نوشتهٔ لیزابت کریگ و ترجمهٔ فاطمه شاداب و با صدای سلاله برزه است و آوانامه آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب صوتی تاریخ پرستاری

تغییر و تحول نظام مراقبت‌های بهداشتی از آیین‌های دینی به روش‌های منطقی از یونان باستان شروع شد. توضیحات علمی، مبتنی بر مشاهده، فلسفی و طبیعی جایگزین تعابیر فراطبیعی گردیدند. بقراط، پزشک و فیلسوف یونانی، یکی از اندیشمندان تأثیرگذار تاریخ باستان بود که پدر علم طب خوانده می‌شود.

واژهٔ nurse (پرستار) از واژه لاتین nutrire به معنای تغذیه‌کردن و nutrix به معنای «مادر شیرده» یا «کسی که به نوزاد شیر می‌دهد» مشتق شده است. این واژه اولین بار در قرن سیزدهم در زبان انگلیسی استفاده شد و به زنانی اطلاق می‌شد که به بچهٔ دیگران شیر می‌دادند (دایه). بعد از آن این واژه به کسی (معمولا خانمی) گفته می‌شد که از کودکان مراقبت می‌کرد و بعدها به کسانی اطلاق شد که از بیماران مراقبت می‌کردند.

تاریخ پرستاری داستانی طولانی، رنگارنگ و سرشار از احساسات مهیج است. پرستاری به شکلی که ما امروزه آن را می‌شناسیم ــ حرفه‌ای برای افراد آموزش‌دیده و مستقل از پزشکان ــ در قرن نوزدهم میلادی شکل رسمی به خود گرفت و سرانجام با تلاش‌های مستمر خانم نایتینگل این حرفه رسمیت یافت. اما نقش مراقبت از بیماران، افراد زخمی، فقرا و بینوایان همواره بخشی از زندگی انسانی از زمان پیدایش جوامع انسانی اولیه بوده است. کتاب صوتی تاریخ پرستاری به تاریخچهٔ پرستاری و اهمیت آن در دوره‌های مختلف تاریخی می‌پردازد. 

شنیدن کتاب صوتی تاریخ پرستاری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب صوتی را به دوستداران کتاب‌های تاریخ علم پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب صوتی تاریخ پرستاری

«در دورانی که از آن تحت عنوان دوره تاریک پرستاری یاد می‌شود و حدودآ از سال ۱۵۵۰ م تا ۱۸۵۰ م ادامه داشته، برای بهبود کیفیت مراقبت‌های پرستاری اقدام مؤثری انجام نشد. این قضیه به‌خصوص در کشورهای پروتستان از جمله انگلستان، فرانسه، سویس، هلند، آلمان و کشورهای اسکاندیناوی (سوئد، دانمارک و نروژ) صادق بود، زیرا اصلاحات پروتستان‌ها سبب منحل شدن تمام مؤسسات کاتولیکی شده بود که مراقبت‌های پرستاری ارائه می‌دادند. شیوه‌های نو و علمی تفکر و آموزش طب که در دوران رنسانس در اروپا آغاز شده بود، به پرستاری توجهی نداشت. پرستاری کماکان یک وظیفه پست به شمار می‌آمد که به اندیشه‌های علمی نیازی نداشت و به هیچ رو به «هنر برتر» پزشکی مرتبط نمی‌شد. با این حال، تغییرات فراوانی در راه بود.

محیط در حال تغییر پرستاری

در سده شانزدهم، بعضی تلاش‌ها برای اصلاحات صورت گرفته بود. در انگلستان قوانینی تصویب شده بود که تعیین می‌کرد چه کسانی می‌توانند پرستار شوند و پرستاران باید چه عملکردی داشته باشند. تلاش‌هایی نیز صورت گرفت برای اصلاح آنچه از کلیسای کاتولیک در کشورهای پروتستان باقی مانده بود. یکی از مهم‌ترین آن‌ها ایجاد یک فرقه پرستاری بود که «خواهران خیریه» نامیده می‌شد و در سال ۱۶۳۳ م در فرانسه تأسیس گردید. شهرهای پرازدحام، جنگ‌های مداوم و مراقبت‌های بهداشتی بی‌کیفیت سبب بروز وضعیتی روبه‌زوال برای افراد فقیر و بیمار در پاریس، پایتخت فرانسه، شده بود. برای حل این مشکلات و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی سازماندهی‌شده و با کیفیت خوب، ونسان دو پل (۱۵۷۶-۱۶۶۰)، کشیش فرانسوی، و لوییز دو ماریاک که یکی از زنان طبقه اشراف بود، فرقه خواهران خیریه را تأسیس کردند. هر یازده عضو آن، که از زنان جوان و مجرد پاریس بودند، بیماران را در خانه‌هایشان و در بیمارستان‌های پاریس ویزیت می‌کردند و خدمات پرستاری باکیفیتی ارائه می‌دادند و آن‌ها را تسلی روحی می‌دادند. تأسیس فرقه خواهران خیریه اقدامی انقلابی در زمینه پرستاری بود؛ زیرا برای پذیرش در این فرقه شرایط سختگیرانه‌ای وجود داشت؛ افراد باید یک دوره آموزشی پنج‌ساله را می‌گذراندند و لباس‌های فرم مشخصی را به تن می‌کردند. مراقبتی که این خواهران ارائه می‌کردند سازمان‌یافته، منظم و منسجم بود و آن‌ها بیمارانشان را به‌خوبی می‌شناختند. خیلی زود شاخه‌هایی از این فرقه در شهرهای دیگر شروع به کار کردند. در سال ۱۶۶۰ م، که هر دو مؤسس فرقه خواهران خیریه درگذشتند، بیش از چهل خانه خواهران خیریه در فرانسه پدید آمده بود. طی دویست سال بعدی، این فرقه در بسیاری از کشورهای دیگر گسترش یافت و تا به امروز فعال باقی مانده است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است

زمان

۴ ساعت و ۲۴ دقیقه

حجم

۳۶۴٫۲ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۴ ساعت و ۲۴ دقیقه

حجم

۳۶۴٫۲ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۶۸,۰۰۰
تومان