دانلود و خرید کتاب اخلاق در خانواده حسین مظاهری

معرفی کتاب اخلاق در خانواده

کتاب اخلاق در خانواده از مجموعه اخلاق نشر معارف است که به قلم آیت‌الله حسین مظاهری و دکتر امیرحسین بانکی پورفرد منتشر شده است.

خانواده سالم و اخلاقی همواره مورد توجه دین اسلام، بزرگان و علمای دین بوده است؛ چراکه اگر براساس تعالیم الهی بنای خانواده‌ای پی‌ریزی شود و اعضای آن به‌واسطه انگیزه‌های الهی به ایفای مسئولیت و نقش خود بپردازند؛ میوه‌های شیرین این درخت اصیل و تنومند کام فرد و اجتماع را شیرین و رشد و تعالی جامعه و افراد را در پی دارد.

این همه توصیه به تشکیل خانواده آن هم با محوریت آموزه‌های اخلاقی که برگرفته از آموزه‌های دینی است در پرتو این مهم صورت گرفته که می‌تواند به‌عنوان چراغ راه انسان معاصر راهگشا باشد.

کتاب پیش‌رو که برگرفته از آثار و سخنرانی‌های فقیه گرانقدر حضرت آیت‌الله مظاهری است به مباحث ارزشمند اخلاقی در حوزه خانواده پرداخته است.

ایشان که سالیان درازی است به‌عنوان استاد اخلاق حوزه علمیه قم، تلاش وافری در نهادینه‌کردن اخلاق به‌خصوص در بحث خانه و خانواده داشته‌اند با استفاده‌های بدیع و عمیق خود از آیات و روایات، مسیری جذاب و مؤثر برای اخلاق‌جویان ترسیم ساخته‌اند.

ازآنجایی‌که مباحث کتاب از سخنرانی‌های ایشان پیاده شده، سعی بر آن شد تا ساختار کلامی ایشان حتی‌الامکان حفظ شود و با حداقل تصرف مباحث شیرین اخلاقی معظم‌له تقدیم به دانشجویان عزیز گردد. 

دکتر امیرحسین بانکی پورفرد تنظیم مباحث و همچنین تدوین بخشی از کتاب را برعهده داشته است.

 خواندن کتاب اخلاق در خانواده را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به کتاب‌های اخلاق اسلامی مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب اخلاق در خانواده

طبیعت مشترک انسانی

اگر نگاهی به ساختمان وجودی و طبیعت و فطرت انسان‌ها بیندازیم، این مطلب به‌خوبی آشکار می‌شود که هر انسانی به جهت تداوم حیات مادی و معنوی خود، دارای یک سلسله تمایلات، خواسته‌ها و غرائزی است که با اطفا و برآوردن آنها در حد معتدل، صحیح و معقول می‌تواند به یک زندگی آرام، بی‌دغدغه و راحت دست یابد. در این میان، بعضی از غرائز به‌جهت دربر داشتن نیازهای اولیه یک زندگی مادی، از روز اول ولادت، شکوفاست و احتیاجی به پرورش ندارد؛ مانند تمایل به خوردن و آشامیدن و استراحت کردن. بعضی دیگر از این خواسته‌ها، به‌تدریج و در اثر گذشت زمان و رشد جسم و روح به فعلیت می‌رسد، اگرچه از ابتدای تولد به‌صورت بالقوه در وجود انسان‌ها نهفته است؛ به‌عنوان مثال می‌توان از غریزه جنسی، قدرت‌طلبی، تمایل به داشتن تمکن و مال، علاقه به شهرت و ریاست، کمال‌جویی، حق‌پرستی، تمایل به مذهب و احساس نیاز به حق و خداخواهی و خداجویی و ... نام برد.

اختیار و مسئولیت انسان

مختار بودن انسان امری طبیعی و بدیهی است. قرآن می‌فرماید:

إنّا هَدَیناهُ السَّبیلَ إمّا شَاکراً وَ إمّا کفُوراً.

ما راه را به انسان نشان دادیم، یا شکرگزاری می‌کند یا ناسپاسی.

پروردگار عالم همان‌گونه که ما را خلق کرده، آزادی و اختیار را نیز در ما نهاده است؛ به عبارت دیگر خداوند اراده کرده است که ما اعمال خود را با آزادی و اختیار انجام دهیم و این همان چیزی است که در کلام امام صادق (ع) این‌گونه آمده:

لا جَبْرَ وَ لا تَفْویضَ و لَکن أمْرٌ بَینَ امْرَین.

نه جبر است و نه اختیار، بلکه چیزی است میان این‌دو.

شیعه معتقد است اگر ما در کارهایمان مجبور باشیم و پروردگار متعال ما را وادار بر انجام کاری کند و سپس ما را به‌دلیل انجام کارهای بد، عقاب نماید، ظلم است و چون پروردگار عالم، عادل است، این‌گونه نیست؛ ازاین‌رو ما مختاریم.

آنچه در این عالم موجود است، مسئولیت دارد. وجودی را نمی‌توان در عالم هستی پیدا کرد که مسئولیت نداشته باشد. این جهان، جهان مسئولیت است.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
فصل هشتم: نظام اقتصادی خانواده در اسلام اهداف انتظار می‌رود دانشجو پس از پایان این فصل: ۱. انواع زندگی اقتصادی از دیدگاه اسلام را بشناسد. ۲. مشخصات هریک از زندگی‌های ضروری، رفاهی و تجملی و نظر اسلام در مورد آنها را بداند. ۳. به دیدگاه اسلام در مورد سخت‌گیری در امور مادی در خانواده آگاه گردد. ۴. تأکید اسلام در مورد تأمین رفاه خانواده را توضیح دهید. ۵. از تأثیر مال حرام در زندگی آگاه گردد. ۶‌. مذمت اسلام در مورد اسراف و تبذیر را توضیح دهد.
کاربر ۵۵۲۵۸۳۹

حجم

۲۵۷٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۲۷۱ صفحه

حجم

۲۵۷٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۲۷۱ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان