دانلود و خرید کتاب اسلام و مسئله ملیت مرتضی مطهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اسلام و مسئله ملیت اثر مرتضی مطهری

کتاب اسلام و مسئله ملیت

معرفی کتاب اسلام و مسئله ملیت

اسلام و مسئله ملیت اثری از استاد شهید و به تعبیر امام خمینی (ره) «متفکر و فیلسوف و فقیه عالی‌مقام و اسلام‌شناس عظیم‌الشأن»، مرتضی مطهری است که در انتشارات صدرا به چاپ رسیده است.

اسلام و مسئله ملیت مشتمل است بر یک دیباچه و تنظیم‌شده سه سخنرانی و نیز یک بخش ضمیمه. دیباچه تحت عنوان «ایران و اسلام» است که شامل دو مقاله از استاد شهید آیت‌الله مطهری است و ظاهرآ بنا بوده در مجله‌ای چاپ شود و در اصل سه مقاله بوده که مقاله اول در دست نیست و یکی از دلایل تأخیر در چاپ این رساله تلاش برای یافتن مقاله اول بوده است.

بخش بعدی شامل سه سخنرانی آن متفکر شهید است که در حدود سال ۱۳۴(ع) هجری شمسی در انجمن اسلامی مهندسین ایراد شده است. نوارهای صوتی آن سخنرانیها در دست نیست و این بخش تنظیم‌شده متنی است که در همان زمان از نوار صوتی پیاده شده و در اختیار آن شهید قرار گرفته است. البته استاد برخی حواشی بر آن متن نگاشته‌اند که در واقع خلاصه مطالب است. این حواشی عینآ آورده شده و البته چند حاشیه کوتاه به صورت تیتر استفاده شده است. حواشی مذکور در فهرست مطالب آورده شده و این فهرست تبدیل به فهرست تفصیلی شده است. در ابتدای این مبحث، استاد می‌فرمایند «موضوع بحث ما اسلام و ملیتهاست» ولی نظر به این که خود ایشان روی پاکت این مباحث نوشته‌اند «اسلام و مسئله ملیت»، ما همین نام را برای کتاب برگزیدیم.

اما بخش ضمیمه، مقاله‌ای است از استاد شهید با عنوان «خدمات ایرانیان به فرهنگ اسلامی تا قرن پنجم». به سبب ارتباط موضوعی آن با بخشهای دیگر این کتاب، مناسب دیدیم این مقاله در این کتاب آورده شود. البته تفصیل این مقاله در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران آن محقق فرزانه آورده شده است، همچنان که موضوع ایران و اسلام و نیز موضوع ناسیونالیسم و ملت‌پرستی نیز در آن کتاب مورد بحث واقع شده است، اما سبک بحث در این کتاب سبک دیگر و با ذکر مثالهای متعدد است.

سالهاست که موضوع ملیت در دنیای اسلام، میان ایرانی و عرب و ترک و غیره، توسط عوامل استعمار تبلیغ و به صورت ابزاری علیه اسلام استفاده می‌شود. سیاست رژیم شاهنشاهی مبارزه با اسلام و بازگشت به ایران قبل از اسلام بود. جشنهای ۲۵۰۰ سال شاهنشاهی ایران و تغییر تاریخ اسلامی به تاریخ شاهنشاهی در سال ۱۳۵۵ دو گواه روشن بر این مطلب است. لذا برخی مطالب و اشارات استاد در این کتاب ناظر به سیاست رژیم گذشته در مبارزه با اسلام پشت نقاب ملیت و ناسیونالیسم ایرانی است. البته قابل ذکر است که همین کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران استاد مطهری بسیاری از رشته‌های آنها را پنبه کرد.

تنظیم و ویرایش علمی این کتاب ـ خصوصآ بخش سخنرانی‌هاـ توسط آقای دکتر علی مطهری (عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران) انجام شده است.

 خواندن کتاب اسلام و مسئله ملیت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به مباحث اندیشه و تفکر اسلامی مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب اسلام و مسئله ملیت

مبارزه با اسلام به نام قومیت عرب

اگر انسان با اعراب برخورد کند، مخصوصآ در سفرهای حج که گاهی انسان با افرادی صحبت می‌کند، می‌بیند حسابی و اساسی این قومیت عربی که امروز اعراب روی آن تکیه کرده‌اند و می‌کنند یک جنبه ضد اسلامی طویلی دارد، یعنی به نام عربیت واقعآ با اسلام مبارزه می‌شود. می‌گوید عرب و نه اسلام. اگر بخواهی با اسلام با او حرف بزنی او می‌گوید نه، من با عربیت خودم ( صحبت می‌کنم )می‌خواهد حالا اسلام باشد، مسیحیت باشد، هرچه می‌خواهد باشد. ضررهایش را هم همین الآن دارند می‌بینند و می‌چینند.

عرب روی عربیت و اسرائیل روی مذهب مبارزه می‌کند

شما می‌بینید به نام عربیت و قومیت عربی می‌خواهند با اسرائیل مبارزه کنند، در صورتی که خود اسرائیل روی قومیت نیست، اساسش بیشتر مذهب است. گو اینکه در میان یهود، مذهب و نژاد با هم آمیخته است ولی از احساسات مذهبی در درجه اول استفاده می‌کنند.

شنیدم یک نویسنده پاکستانی گفته بود: «در جنگ ژوئن۷ اعراب و اسرائیل، مذهب بر ملیت پیروز شد.» مقصودش این بوده است که اسرائیل بر مبنای صهیونیسم که اساسش مذهب است بر عرب که تکیه‌اش روی قومیت عربی است پیروز شد.

همین امسال در یکی از مجامع سخنرانی در «رابط العالم الاسلامی» دانشمند مسلمانی راجع به تاریخ فلسطین صحبت می‌کرد، سخنرانی مختصر جالبی کرد، تاریخچه فلسطین را از ابتدا مخصوصآ در دوره اسلامی در جنگهای صلیبی تا زمان حاضر نقل کرد و اینکه در زمان حاضر چگونه نیروی اسلام را از معرکه خارج کردند و به جای آن نیروی عربیت گذاشتند. بعد این مرد مسلمان فریاد می‌کشید و می‌گفت: «اَلاِْسْلامُ لَمْ یدْخُلِ الْمَعْرَک قَطُّ». پی در پی قسم می‌خورد: به خدا قسم که اسلام در این معرکه اصلا داخل نشد و دخالت نکرد و راهی به آن ندادند.



معرفی نویسنده
عکس مرتضی مطهری
مرتضی مطهری

مرتضی مطهری روحانی شیعه ایرانی، استاد فلسفه و کلام اسلامی و مفسر قرآن است. او تالیفاتی پرشمار در علوم مختلف اسلامی داشته و نظرات و آثارش از لحاظ محتوا و شکل ارائه، جنبه‌های نوتری نسبت به دیدگاه‌ها و روش‌های سنتی حوزوی دارد؛ می‌توان از او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین روحانیان معاصر در اندیشه و اثر نام برد. مطهری از مبارزین ضد حکومت پهلوی بود و پس از انقلاب اسلامی به عضویت شورای انقلاب درآمد.

نظرات کاربران

m.salehi77
۱۴۰۰/۰۴/۳۰

کتاب مفیدی بود. توصیه می‌کنم در کنار کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» از خود شهید مطهری مطالعه بشه. بعضی از مباحث دو تا کتاب مشترکه، اما در عین حال هر کتاب مطالبی رو داره که کتاب دیگه نداره. متأسفانه توی

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۹)
ما ایرانیها و عربها تعصبات قومی و نژادی را کنار بگذاریم
سپیده دم اندیشه
من دلم می‌خواهد شما راجع به این مطلب هرچقدر دلتان می‌خواهد مطالعه کنید. اولا مگر در اسلام یک مطلبی است در قرآن یا حدیث و یا در کلمات پیشوایان دین که هر ملتی که مسلمان شد زبانش باید عربی بشود؟ آیا یک چنین فکری در مغز یک عالم اسلامی از صدر اسلام تاکنون آمده است که زبان مسلمان باید عربی باشد؟ ابدآ. امیرالمؤمنین به نقل تاریخ، گاهی فارسی صحبت می‌کرده است. برخی این را روی علم لدنّی می‌دانند و دسته دیگر می‌گویند چون سلمان فارسی دوستش بود، در مدتی که با سلمان دوست بود زبان فارسی را از سلمان یاد گرفت.
سپیده دم اندیشه
ما از کجا آمده‌ایم؟ من نمی‌دانم، آیا ما از نسل قُطّاعی هستیم که روزگاری به ایران ریخته‌اند؟ شاید هم که بوده باشیم. آیا ما از اعراب هستیم، از یمن هستیم؟ شاید هم باشیم. اینها را ما نمی‌دانیم، و هیچ روی این حرفها تکیه نمی‌کنیم ولی آنچه که درباره ما واقعیت دارد این است که در حال حاضر ما به صورت یک قوم و یک ملت هستیم که عجالتآ قانون واحدی بر ما حکومت می‌کند
سپیده دم اندیشه
ما طرفدار اسلامیم نه عرب
زهرا
خواه ناخواه صحبت از نسب و گذشته‌ها شد که آن کی هست و آن دیگری چه کسی. سلمان هم نشسته بود. گفتند سلمان تو درباره حسب و نسب و نژادت با ما صحبت کن. (ای مرحبا به این سلمان! ای زنده باد سلمان! اگر می‌خواست از این حرفها بگوید، یک ساعت هم می‌گفت، راست هم می‌گفت از تاریخ، همه آنها را محکوم می‌کرد. اگر می‌گفت بنده مردی هستم ایرانی، سابقه ملت ما این طور است، پدران من چنین بوده‌اند، سابقه تاریخی ما چنین است، گفته بود؛ ولی سلمان تربیت شده اسلام است، تنفر دارد از اینکه اتکا کند به این احساسات کودکانه و احمقانه.) گفت: کنْتُ ضالاّ فَهَدینِی اللهُ بِمُحَمَّدٍ، وَ کنْتُ فَقیرآ فَأغْنانِی اللهُ بِمُحَمَّدٍ، وَ کنْتُ مَمْلوکآ فَأعْتَقَنِی اللهُ بِمُحَمَّدٍ. گفت: اگر از من می‌پرسید، من یک گمراه بودم خدا به وسیله محمّد مرا هدایت کرد، من یک فقیر بودم به وسیله محمّد من را بی‌نیاز کرد، من یک برده بودم منشور آزادی خودم را از محمّد گرفتم و محمّد مرا آزاد کرد؛ این است اصل و نسب من.
سپیده دم اندیشه
از همه چیز به عنوان سنگر علیه اسلام ولی به نام عرب استفاده می‌شود
سپیده دم اندیشه
بزرگترین محدّث کیست؟ کلینی؛ یک ایرانی است اهل ری. بزرگترین محدث اهل تسنن کیست؟ بخاری، یک مرد ایرانی. بزرگترین امام اهل تسنن کیست؟ ابوحنیفه، اهل ایران. ت
سپیده دم اندیشه
ابوحنیفه ایرانی منکر کفویت ایرانی با عرب می‌شود که ملت ایران تعصب ایرانی داشته است. برعکس بوده، ابوحنیفه ایرانی (پدر و مادر ایرانی) می‌گوید: خیر، اسلام و ایمان برای کفو بودن کافی نیست، عرب بر غیر عرب افضل است. یک مرد ایرانی چون عجم است نمی‌تواند زن عرب بگیرد. این فتوای ابوحنیفه است.
سپیده دم اندیشه
بابک را که یک مرد کثیف و یک ننگی است برای ایران، ( اینقدر مطرح می‌کنند. بابک )وقتی که می‌خواهد از ایران فرار کند به کسی می‌گوید به کجا بروم؟ او می‌گوید تو اینقدر دختر و زن را آبستن کرده‌ای و اینقدر بچه داری که به هرجا بروی خانه خودت است!
سپیده دم اندیشه
اعلامیه حقوق بشر یا رژیم مشروطیت از آن جهت با همه ملتها می‌تواند سازگار باشد که رنگ یک ملت بخصوص را ندارد. مسائل علمی و فلسفی نیز به همین جهت از هر سرزمینی پیدا شود برای همه مردم علی‌السویه است.
سپیده دم اندیشه

حجم

۹۸٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۴۲ صفحه

حجم

۹۸٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۴۲ صفحه

قیمت:
۱۹,۰۰۰
تومان