دانلود و خرید کتاب لیوتار و ناانسان استوارت سیم ترجمه محسن محمودی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب لیوتار و ناانسان اثر محسن  محمودی

کتاب لیوتار و ناانسان

نویسنده:استوارت سیم
انتشارات:مهرگان خرد
امتیاز:
۳.۸از ۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب لیوتار و ناانسان

«لیوتار و ناانسان» نوشته استوارت سیم است و به بررسی دیدگاه‌های فرانسوا لیوتار فیلسوف فرانسوی پرداخته است. متفکران پست‌مدرن، به‌طور ویژه لیوتار و بودریار، جذب ایده‌هایی چون پایان تاریخ و امر آخرالزمان شده‌اند. شاید در نگاه اول این موضوع عجیب و گاهی مضحک جلوه کند اما نخست خود پست‌مدرنیسم واجد نوعی لحن آخرالزمانی است و دوم، پست‌مدرنیسم جنبشی است که ادعای «در هم شکستنِ شیوه‌های کهن انجام امور» را ترویج می‌کند؛ بنابراین پست‌مدرنیسم در سویه‌های متنوعی با امر آخرالزمان پیوند یافته است. به قول دریدا شاهد نوعی لحن آخرالزمانی در جریانات فلسفی متأخر هستیم. ‌در این کتاب، استوارت سیم به بررسی آرای لیوتار با تکیه بر «ناانسان» می‌پردازد. سیم، در واکاوی دقیق این امر موفق بوده و کتاب خوش‌خوان و جذّابی را فراهم کرده است.

نظرات کاربران

پروا
۱۳۹۹/۰۱/۱۵

کتاب لیوتار و ناانسان که به بررسی نظرات فرانسوا لیوتار در تقابل با تکنولوژی و هوش مصنوعی می پردازد ، اگرچه دفترچۀ کوچکی است ، برای فهم مختصر اما مفیدی نسبت به تکنولوژی و جایگاه مبهم انسان در این رابطه

- بیشتر
مسیح
۱۳۹۹/۰۴/۱۷

نگاهی پر جزئیات به ناانسان ها و بررسی حضور اجباری و قدرتمندشان در روزگار کنونی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۶)
وقت آن است که مجدداً ارزیابی کنیم به لحاظ فرهنگی رهسپار کجاییم: لیوتار می‌پرسد «چرا باید تا آنجایی در پول و وقت صرفه‌جویی کنیم که این ضرورت به‌سان قانون زندگی‌مان جلوه کند؟» و این نکته را بزرگ می‌کند که ما دینامیک مدرنیته را در وجودمان نهادینه کرده‌ایم گویی تنها شیوه‌ی ممکن برای رفتار است.(۹) مدرنیته و انسان‌گرایی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا مشخصاً شکلی پیچیده‌تر از شستشوی مغزی اجتماعی باشند.
پروا
انسان‌گرایی ضعف‌های خود را دارد اما پیشینه‌ی تاریخی‌اش لزوماً به آن بدی نیست که گاهی نشان داده می‌شود.
پروا
اگرچه ممکن است انسان‌گرایی در ظاهر به‌عنوان جنبشی برای رهاسازی نوع بشر از بار سنگین سنّت آغاز شده باشد ولی خود به یک سنّت تقلیل یافته است
پروا
تئودور آدورنوِ فیلسوف که فردی با نفوذ بسیار بر جنبش‌های پساساختارگرا و پست‌مدرن است، به خاطر این گفته‌اش شهرت دارد که «پس از آشویتس، سرودن شعر بربریت است»، مقصودش آن است که جایی که اِعمال منطق ما را به چنین واقعه‌ای رهنمون ساخته، تنها می‌توانیم ابراز انزجار کنیم.(۷) پست‌مدرنیسم از گرایش‌هایی مانند این خط می‌گیرد. لیوتار چنین «عقلانیتی» را در مورد سرمایه‌داری شایع فرض می‌کند، عقلانیتی که «جوهر فرد» تصورش می‌کند، یعنی موجودیت خودکفا که در مورد همه‌چیز جز منافع خودش فراموش‌کار است. او مدعی می‌شود «زمانی که مقصود، افزایش قابلیت‌های جوهر فرد باشد رها کردن یا حتی فعالانه نابود کردنِ آن بخش از نوع بشر که زائد و برای آن هدف بی‌فایده جلوه می‌کنند منطقی به نظر می‌رسد. مثلاً، مردم جهان سوم.»(۸)
پروا
چه آگاه باشیم چه نباشیم، ناانسان تا حد زیادی به زیست روزانه‌ی ما وارد شده، به این معنا که انسان توسط تکنولوژی سرکوب شده است.
پروا
هاروی خاطرنشان می‌کند: «انسانیت یک وضعیت مدرن است؛ و این انسانیت چهره‌ای جنسی دارد، شکلی جهانی. چهره‌ی انسانیت، چهره‌ی مرد بوده است. انسانیت فمینیستی باید شکل دیگری داشته باشد.»
پروا
دلیل عمده‌ای که متفکرانی مانند هاروی و پلنت نسبت به توسعه‌ی مدل ناانسانی فمینیسم چنین مشتاق بوده‌اند، مبنای تلقی مردانه‌ی انسان‌گرایی به اسلوب قدیمی است. این تصور که «مرد میزان همه‌چیز است» اغلب مواقع کاملاً تحت‌اللفظی تعبیر شده و زنان در چارچوب ساختارهای اصلی قدرت و هنجارهای رفتاری ناشی از آن‌ها و فرهنگ‌مان کاملاً به حاشیه رانده شده‌اند
پروا
ذات انسان مجموعه‌ای مشخص از خصلت‌ها نیست که همواره گرفتارش باشیم بلکه تدوین شده است و اگر تدوین شده باشد، می‌توان آن را از هم جدا کرده و دوباره به شیوه‌های دیگری تدوین کرد
پروا
آینده‌ای از پیش تعیین‌شده به این معنی است که ما بار دیگر انسان را ازدست‌داده‌ایم زیرا غیرقابل‌پیش‌بینی بودن «وقایع» آینده، پیش‌شرط اندیشه است. بدون وجود وقایعی برای پاسخ دادن به آن‌ها به‌هیچ‌روی زمینه‌ای برای اندیشه وجود نخواهد داشت و این آن چیزی است که لیوتار بیش از همه واهمه‌اش را دارد، چیزی که طرح فن-دانش در تلاش برای تحقق‌ آن است. پیام لیوتار روشن است: اندیشه نباید از جسم جدا شود؛ و اگر روزگاری چنین شد، آن‌گاه باید راهی وجود داشته باشد که تجربه‌ی بودن درون یک جسم (و یک جسم دارای جنسیت) را عیناً بازسازی کند، با تمام ضعف‌هایی که برای اهداف بلندمدت پیشرفت خواهد داشت.
پروا
برای این‌که هوش مصنوعی واقعاً به یک هوش مصنوعی از نوعی بدل شود که بتواند به طرزِ مقبولی جایگزین انسان شود، باید نه‌تنها رنج کشیدن و جنسیت بلکه تعهد به تفاوت را هم کاملاً درک کند.
پروا

حجم

۱۶۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۷۶ صفحه

حجم

۱۶۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۷۶ صفحه

قیمت:
۱۸,۰۰۰
تومان