دانلود و خرید کتاب آموزش و مشاوره ازدواج مجدد حسن ملکی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آموزش و مشاوره ازدواج مجدد اثر حسن ملکی

کتاب آموزش و مشاوره ازدواج مجدد

نویسنده:حسن ملکی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب آموزش و مشاوره ازدواج مجدد

کتاب آموزش و مشاوره ازدواج مجدد نوشته حسن ملکی است که در انتشارات آوای نور به چاپ رسیده است. این کتاب توضیه‌ها و مشاوره‌هایی برای افرادی دارد که به دلیل مرگ همسر یا جدایی اقدام به ازدواج مجدد می‌کنند. 

 درباره کتاب آموزش و مشاوره ازدواج مجدد

منظور از ازدواج مجدد ازدواجی است که در آن زنان و مردانی که به علت مرگ یا طلاق همسران خود را از دست داده‌اند و در حال حاضر به تنهایی و یا همراه با فرزندان بازمانده از ازدواج قبلی زندگی می‌کنند و قصد می‌کنند که با همدیگر به تشکیل زندگی جدید اقدام کنند.

خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی تاثیر گذار در زندگی ، امروزه در ابعاد مختلف دچار تغییر و تحول گردیده است. از جمله تحولات اساسی ومنفی شکل گرفته در آن شکل گیری پدیده طلاق و جدایی در ابعاد وسیع و رو به گسترش آن است . افراد طلاق گرفته یا همسر فوت کرده همگی مایلند که دوباره خانواده خود را باز سازی بنمایند. اما شروع زندگی جدید ازدواج مجدد ضمن آن که شباهت‌هایی با ازدواج اول دارد ولی تفاوت‌های اساسی و بنیادی و کیفی نیز با آن دارد. این تفاوت‌ها خود را در قالب مفهوم، شکل‌ها، عوامل موفقیت ، وضعیت افراد، مشکلات و غیره نمایان می‌کنند که عدم توجه و عدم آشنایی با آنها ازدواج مجدد را نیز با مشکل مواجه می‌نماید.

درواقع ازدواج مجدد شانس دوباره‌‌ای است که افراد همسر از دست داده برای خود جهت تجربه درباره زندگی مشترک فراهم می‌‌کنند.

در کتاب حاضر تلاش شده تا به خصوصیات زندگی دوم پرداخته شود تا کسانی که در شرف ازدواج مجدد هستند، بتوانند با آگاهی و شناخت اقدام به انتخاب کنند. در این کتاب سعی شده است که بطور مفصل به تفاوت‌های بین ازدواج دوم با ازدواج اول و خصوصیات زندگی دوم پرداخته شود تا کسانی که در صدد ازدواج مجدد هستند بتوانند با آگاهی و شناخت اقدام به انتخاب نمایند. ضمنا این کتاب برای افرادی که خدمات مشاوره‌­ای ارائه می‌دهند نیز مفید خواهد بود.

 خواندن کتاب آموزش و مشاوره ازدواج مجدد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 همه کسانی که به دلیل فوت همسر یا جدایی مایلند اقدام به ازدواج مجدد کنند و همه مشاوران خانواده مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب آموزش و مشاوره ازدواج مجدد

هر فردی همسر و شریک زندگی خویش را چه از طریق فوت و یا از طریق طلاق از دست بدهد، چه فرزند داشته باشد چه نداشته باشد. تبدیل به یک فرد مجرد شده است. فرد مجرد ی با تمام نیازهایی که قبل از ازدواج از آنها برخوردار بوده و علاوه بر آن نیازهای طبیعی، روانی و اجتماعی، فرد طلاق دیده یا همسر فوت کرده دچار نوعی اختلال در زندگی نیز گردیده و تحت فشار روانی و اجتماعی قرار دارد. در چنین شرایطی ایجاد و حفظ سلامت روانی این افراد در اولویت قرار دارد. آنها به حمایت عاطفی – روانی محتاج تر می‌باشند. کسی را می‌خواهند که با مشارکت او سنگینی بار زندگی را بر دوش بکشند. کمک، همیاری و حمایت خواهران، برادران و والدین فرد آسیب دیده در نوع خود ارزشمند و قابل توجه می‌باشد ولی مشکل به شکل بنیادی حل نمی‌گردد. اینجاست که حضور دائمی یک فرد غیر از اعضای درجه یک و محارم در زندگی افراد احساس می‌گردد و این امر صرفاً با ازدواج مجدد شکل و هویت پیدا می‌کند.

اهمیت ازدواج مجدد از چند بعد قابل توجه می‌باشد. از بعد سلامت روان تامین کننده نیازهای عاطفی، روانی، روحی ا ست، از بعد زیستی تامین کننده نیازهای جنسی و حفظ پاکندامنی است، ازبعد اجتماعی عامل کاهش فشارهای جانبی و ایجاد امنیت ورفع اتهامات احتمالی است، از بعد اقتصادی عامل هزینه بر بودن یا درآمدزا بودن، می‌باشد از بعد مدیریت منزل تقسیم کار و کمک یار بودن در تربیت فرزندان و... را می‌توان برشمرد.

برای ازدواج مجدد همان اهمیت و ارزش را قائلیم که برای ازدواج اول مطرح می‌باشند. درست است که از نگاه فرزندان و اطرافیان ماهیت ازدواج مجدد متفاوت از ازدواج اول می‌باشد. ولی ازنگاه ازدواج کننده تفاوتی وجود نخواهد داشت. چراکه آنها خود را به‌عنوان یک فرد مجرد تلقی می‌کنند که احساس می‌کنند با پیدا کردن مکمل خویش در مسیر رشد قرار می‌گیرند. برخی جدا شدگان یا همسر از دست داده‌ها چنان دچار آسیب شدید عاطفی می‌گردند که کمک متخصصان (روانشناسان، روانپزشکان، پزشکان عمومی) راطلب می‌کند. در کنار این کمک‌ها وجود همدم واقعی و یک حمایت‌گر موثر خواهد بود.

نکتهٔ اساسی دیگر این که خانواده همسر مرده یا طلاق گرفته باید سازماندهی و بازسازی مجدد شود. چراکه نمی‌تواند به همان صورت آسیب دیده ادامه حیات دهد. سازماندهی مجدد کمک می‌کند تا خانواده بتواند از پس تامین نیازها برآمده و بر مشکلات و مسائل غیر منتظره‌ای که پیش می‌آید فائق آید. کنار آمدن و برخورد معقول و منطقی با این عمل مشکل است بخصوص برای فرزندان، اما به نفع همه است که خانواده ترمیم گردد. یعنی ازدواج مجدد شکل گیرد.

سختی ازدواج مجدد برای برخی مردان یا زنان این است که این بازسازی به مراتب دشوارتر و مشکل‌تر از ازدواج اول و پایه‌گذاری خانواده اولیه می‌باشد. سختی ازدواج مجدد برای فرزندان این است که کنار آمدن با حضور یک فرد غریبه به‌عنوان پدر یا مادر و سازگاری با آن برخی مواقع طاقت فرساست. زنان و مردان با از دست دادن شوهر یا زن بعد از رسیدن به مرحله خنثایی یا تخلیه عاطفی اکثراً در جستجوی آسایش و تشکیل زندگی مشترک مجدد می‌باشند. بطوریکه موافقت یا مخالفت فرزندان دلیلی برای مانع شدن نمی‌تواند باشد. این خواسته با شکل‌گیری ازدواج مجدد برآورد می‌گردد. البته ذکر این نکته خالی از لطف نخواهد بود که زوج‌هایی که فرزند ندارند و دوستانه نیز طلاق گرفته‌اند، هم در بعضی مواقع با مشکل ازدواج مجدد مواجه می‌گردند.

یک سؤال اساسی این است که فرد مجرد چرا اقدام به ازدواج می‌کند؟ پاسخ این خواهد بود که او دارای خواسته‌ها و نیازهایی هست که در قالب خانواده پدری و با حضور برادران و خواهران برآورد نمی‌گردد، مثلاً پذیرفته شدن به‌عنوان عضو رسمی اجتماع در مراسمات و غیره به همین خاطر اقدام به ازدواج می‌نماید تا به بخشی از آنچه که می‌خواهد دسترسی پیدا نماید. مرد و زن مطلقه و همسر از دست داده نیز دقیقاً شرایط فرد مجرد را دارند، از این رو بنا به همان دلایلی که افراد مجرد ازدواج می‌کنند آنان نیز خواستار ازدواجند و باید ازدواج کنند. این نکته را نیز باید اضافه نمود که مجردی بعد از طلاق یا فوت همسر به مراتب سخت‌تر و رنج‌آورتر از مجردی قبل از ازدواج می‌باشد. برای روشن مطلب فرض کنید کسی میوه موز نخورده باشد و مزه و لذت آن را نداند این فرد به راحتی نخوردن موز را تحمل می‌کند چون تجربه‌ای ندارد ولی کسی که این میوه را مصرف نموده و با لذت شیرینی آن آشناست نخوردنش بمراتب برای او در مقایسه با فرد قبلی دشوار خواهد بود. مجردی قبل ازدواج با مجردی بعد ازدواج چنین حالتی دارد.

نظرات کاربران

Mohammad Saebi
۱۴۰۲/۰۳/۰۴

خیلی کامل و جامع هست

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۰۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۹۲ صفحه

حجم

۲۰۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۹۲ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان