دانلود و خرید کتاب مربی و تربیت محی الدین حائری شیرازی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مربی و تربیت اثر محی الدین حائری شیرازی

کتاب مربی و تربیت

معرفی کتاب مربی و تربیت

کتاب مربی و تربیت نوشته محی‌الدین حائری شیرازی است. این کتاب اثری راهنما است برای تمام فعالان حوزه آموزش که دغدغه آموزش و روش‌های تربیتی دارند.

درباره کتاب مربی و تربیت

آنچه در پیش‌روی شماست، سلسله‌بحث‌های تمام‌شده‌ای است که در مرکز تربیت معلم، از نیمهٔ دوم سال ۱۳۵۹، در زمینهٔ تعلیم و تربیت اسلامی آغاز شد. در آن زمان که محیط‌های دانشگاهی دستخوش انقلاب فرهنگی بودند، طبعاً ذهن و فکر دختران و پسران دانشجو و معلمان، درصدد بازیافتن نقاط اساسی جدایی فرهنگ اسلامی از فرهنگ‌های غربی بود؛ ازاین‌رو ترجیع‌بند سخن و تکیه‌گاه کلام، انقلاب فرهنگی و مقدمات و اسباب و نتایج و آثار آن بوده است.

مهم‌ترین ویژگی این بحث، ملاحظهٔ رابطهٔ طولی بین مسائل و بازگرداندن کثرت فرعی به وحدت اصلی است. عالِم متفکر و حکیم الهی، مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی(در این سلسله بحث‌ها به مبانی، اصول و روش‌های تربیت دینی و قواعد رابطهٔ بین مربی و متربی می‌پردازند و با ژرف‌نگری منحصربه‌فرد خویش، دُرَر گران‌بهایی را از قرآن و روایات صید کرده و عرضه می‌نمایند که در نوع خود بدیع و از مصادیق تولید علم در حوزهٔ علوم انسانی و علوم تربیتی به حساب می‌آید. مباحث این کتاب می‌تواند مورد استفادهٔ معلمان، مربیان، والدین و تمام فعالان حوزهٔ تعلیم و تربیت قرار گیرد. 

خواندن کتاب مربی و تربیت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان و فعالان حوزه آموزش پیشنهاد م‌کنیم.

بخشی از کتاب مربی و تربیت

معنای تعلیم و تربیت و تعامل آن‌ها

تعلیم به‌معنی باسوادکردن و بااطلاع‌کردن و تدریس و آموزش و کلاً به‌معنی انتقال علم از یکی به دیگری است. تربیت به‌معنی به‌فعلیت‌رساندن استعداد و به‌کمال‌رساندن مستعد کمال است. وقتی تعلیم را با تربیت مقایسه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که تعلیم شاخه‌ای از تربیت است؛ زیرا تربیت حرکت تعاملی است و معلومات اگر حقیقی و اصیل باشد می‌تواند زمینه‌ای برای انتخاب جهت مفید باشد؛ و اگر آن معلومات کاذب و موهوم باشد، حرکت را از سیر تکاملی منحرف می‌نماید. پس بین تعلیم و تربیت یک نوع ارتباط اساسی موجود است، مخصوصاً در زمینهٔ علومی که با «جهت انسان» رابطه پیدا می‌کند.

اگر تربیت به‌معنی ساخته‌شدن انسان و رسیدن او به کمال حقیقی خویش است، پس هر علمی که انسان را معنی می‌کند و انسان از طریق آن با حقیقت آشنا می‌شود، «علم جهت‌دهنده» است. حال، اگر در این علم مغالطه و مجادله‌ای انجام شود، خط و جهت انسانی را تا زمانی که شخص تحت تأثیر آن علم باشد و اعتقادش به آن علم پابرجا باشد، منحرف نگه می‌دارد. به‌همین جهت است که علوم انسانی حساس‌ترین بخش تعلیم است، چون مستقیماً با تربیت سروکار دارد. و در واقع به جای مزیت، تبدیل به موانع رسیدن می‌شود. 

تأثیر محتوای تعلیم بر نتیجهٔ تربیت

اگر علوم انسانی فاسد شد، طبعاً تربیت منحرف می‌شود و شخص با تلاش و مجاهدت خود راه خود را دور می‌کند و خود را به بیراهه می‌برد. حال، این شخص اگر از تمام اهل عالم فداکارتر و برای هدفش از همه باگذشت‌تر و برای رسیدن به هدف از همه مدبرتر و مدیرتر باشد، چون هدف را غلط انتخاب کرده همهٔ مزایای او به همان شدت برای انسانیت عیب و منفی و مضر خواهد بود.

همان‌طور که مَرکب هرچه کامل‌تر و سریع‌السیرتر و مطمئن‌تر باشد، وقتی راکب راه خطا رفت، دامنهٔ خسارات و تلفاتش وسیع‌تر می‌شود و میزان صدمات آن افزوده می‌گردد، وقتی علوم انسانی معلوماتی برخلاف واقع و اطلاعاتی غلط بود، هدف به غلط انتخاب می‌شود و طبعاً جهت منحرف می‌شود؛ پس زیربنای اصلاح در تعلیم و تربیت، اصلاح تعلیمات در علوم انسانی است. شکست در این کار یعنی شکست در کل؛ پیروزی هم پیروزی در کل خواهد بود.

نظرات کاربران

.
۱۴۰۰/۱۲/۱۴

باسلام، برای کسانی که میخوان کار تربیتی کنن به خوندنش واقعا می ارزه، عالی بود، حتی اگه میتونین نسخه چاپیش رو تهیه کنید. نگاه دقیق و عمیقی دارن.

ziba
۱۴۰۱/۰۸/۲۷

این حکیم بزرگوار چه بینش و نگرش عمیقی داشتند! نسخه چاپی این کتاب رو مطالعه کردم و بسیار مطالب کاربردی و مفیدی داره و محتوای کتاب فراتر از تربیت کودک هست که دانستنش برای هرکسی توی زندگی لازم وضروریه

کاربر ۳۶۵۰۹۱۹
۱۴۰۲/۰۳/۲۱

انسان اگر کتابی میخواند،آن را مقدمه قرار بدهد برای آزادی ،مقدمه نباشد برای وابستگی...

fariba.
۱۴۰۲/۱۲/۰۹

اولین کتاب تربیتی فارسی هست که میخونم و این قدر با جزئی نگری به مسائل تربیت پرداخته.

محدثه
۱۴۰۳/۰۱/۱۰

نسخه چاپی کتاب رو دارم واقعا عالیه

کاربر 1229227
۱۴۰۳/۰۱/۰۳

گنجینه ای از حکمت که یکجا قابل دسترس است .فوق مفید برای تشنگان انسان شناسی و امور نربیت از صفحه صفحه کتاب لذت بردم .فقط زمانی مطالعه کنید ک تمرکز دارید تا ذره ای از مطالب از دستتان نرود خدا رحمت کنه

- بیشتر
majid001
۱۴۰۲/۱۲/۲۴

بدون هیچگونه تعصب و پیش داوری کتاب را مطالعه بفرمایید ، باور کنید مطالبی بسیار ارزشمند برای هر انسان آزاده و مشتاق تعالی و رشد را در این کتاب با نثری روان و جذاب پیش رو خواهید داشت... با احترام و

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵۵)
در حین شکست، دست از دنیا کشیدن سهل است؛ در حال پیروزی، دست از دنیا کشیدن مشکل است.
محمدرضا میرباقری
هرچه انسان فاصلهٔ «آنچه هست» با «آنچه باید بشود» را بهتر درک کند، حرکت او شدیدتر است.
محمدرضا میرباقری
اگر انسان بخواهد خودش را بشناسد، بهترین راه این است که آرزوهایش را بررسی کند.
محمدرضا میرباقری
انسان سالم فهمیدن را بر نفهمیدن ترجیح می‌دهد؛
محمدرضا میرباقری
وقتی می‌گوییم «انسان»، فرد و شخص به ذهن ما می‌آید، هیکل یک آدمیزاد به ذهن می‌آید و این از نقاط کور فهم انسان و از موانع رشد فهم و توسعهٔ ذهنی است. سعی کنید هر وقت می‌شنوید «انسان»، «فرد» به‌تنهایی به ذهنتان نیاید. جامعه هم انسان است. چطور وقتی‌که می‌گوییم آب، خاصیتش این است که قطره به ذهن شما نمی‌آید؟ آب را اعم از قطره و دریا حکم می‌کنید و بدون ملاحظهٔ کمّیتش، خواص آن را بیان می‌کنید. باید ذهن ما جوری باشد که وقتی می‌گوییم انسان، انسانی در ذهن بیاید که کمیت را در او حذف کرده‌ایم و او را اعم از فرد و جامعه داریم مطرح می‌کنیم؛ به‌طوری‌که آنچه دربارهٔ انسان گفته می‌شود، دربارهٔ جامعه‌اش هم صادق باشد؛
محمدرضا میرباقری
بدانید اگر عظیم‌ترین موقعیت‌ها را در جامعه پیدا کنید، تازه اول کار است، نه آخر کار. رسیدن به مقام کار نیست؛ از مقام چه استفاده‌ای کردن و از آن در چه راهی بهره‌بردن و آن را برای چه چیز گرفتن مهم است.
محمدرضا میرباقری
تربیت به‌معنی به‌فعلیت‌رساندن استعداد و به‌کمال‌رساندن مستعد کمال است.
محمدرضا میرباقری
اگر فقط برای به‌دست‌آوردن بهشت کار کنی، به‌طور مطلق از بهشت بیرونت می‌کنند؛ یعنی بهشتی، بهشت‌پرست نیست، بلکه خداپرست است؛ یعنی هرچه غیر خدا بود، حتی بهشت، اگر انسان برای او بخواهد کار کند و به آن دل ببندد، موجب لغزشش می‌شود
para32oo
هرگاه موج فتنه‌ای برخیزد، انسان اگر شک کند، غرق می‌شود.
محمدرضا میرباقری
دوستی استراتژیک و پایدار فقط بین انسان‌هایی وجود دارد که انسانیت در آن‌ها به‌طور مستقر بر نفسانیت حاکم شده باشد.
محمدرضا میرباقری

حجم

۳۱۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۷۶ صفحه

حجم

۳۱۴٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۷۶ صفحه

قیمت:
۶۲,۱۰۰
تومان