دانلود و خرید کتاب تحلیلی از دیدگاه‌های فلسفی فیزیکدانان معاصر مهدی گلشنی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تحلیلی از دیدگاه‌های فلسفی فیزیکدانان معاصر اثر مهدی گلشنی

کتاب تحلیلی از دیدگاه‌های فلسفی فیزیکدانان معاصر

معرفی کتاب تحلیلی از دیدگاه‌های فلسفی فیزیکدانان معاصر

مهدی گلشنی( -۱۳۱۷)، استاد دانشگاه صنعتی شریف است. این کتاب، با نگاهی به رویکردهای کلیدی فیزیکدانان سده اخیر، نگاه‌های فلسفی آنان را بررسی می‌کند. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «در قدیم واژه فلسفه همۀ دانش‌های حقیقی را فرامی‌گرفت و تنها دانش‌های قراردادی، از قبیل لغت و دستور زبان، از قلمرو آن خارج بود. در آن دوران‌ها همۀ دانش‌ها به‌هم مربوط بودند و همدیگر را تأیید می‌کردند و یک کل منسجم می‌ساختند. به همین دلیل بسیاری از فلاسفۀ بزرگ از سرامدان علم در عصر خود بودند (مثل ارسطو، افلاطون، کانت، ابن سینا، نصیرالدین طوسی) یا اطلاعات علمی وسیعی داشتند. قدما فلسفه را به دو بخش نظری و عملی تقسیم می‌کردند. فلسفۀ نظری شامل طبیعیات، ریاضیات و متافیزیک بود و فلسفۀ عملی شامل اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مُدُن می‌شد. بدین ترتیب فیزیک متعلق به بخشی از فلسفۀ نظری موسوم به «حکمت طبیعی» بود. گالیله وقتی می‌خواست به فلورانس برود درخواست کرد که عنوان رسمی او «فیلسوف و ریاضیدان» باشد. همچنین نیوتون عنوان اصول ریاضی حکمت طبیعی را برای کتاب خود انتخاب کرد. هنوز نیز در بعضی از دانشگاه‌های جهان (ازجمله دانشگاه‌های اسکاتلند) علم را حکمت طبیعی می‌نامند».

نظرات کاربران

ali
۱۳۹۹/۰۳/۱۹

از طاقچه بابت قرار دادن کتاب های استاد گلشنی تشکر می کنم. این کتاب بسیار ارزشمند است و حاصل سالها مطالعه ایشان هست.

asem
۱۳۹۵/۰۲/۱۱

کتاب بسیار خوبی است. از این قبیل کتابها(کتابهای فلسفی)بیشتر قرار دهید.

ehsun
۱۴۰۰/۰۹/۳۰

بهترین کتابی که تابحال راجب فلسفه فیزیک بطور عام در زبان فارسی نوشته شده همینه

DaRKoooob
۱۳۹۵/۰۲/۱۱

کتاب خوبی است، به خواندن می ارزد

Ali19683
۱۴۰۱/۰۶/۰۵

راجب محتوای که فکر نمی کنم لازم باشه توضیح بدم. اسم کتاب به اندازه کافی گویا هست. ولی خب در کل می خوام بگم نظر من اینه که کتاب از نظر محتوا بشدت غنیه و مشخصه نویسنده خیلی براش زحمت

- بیشتر
کاربر 6716596
۱۴۰۲/۱۱/۱۴

حجم بالا

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲)
هایزنبرگ: «فرمولهای ریاضی جدید دیگر خود طبیعت را توصیف نمی‌کنند، بلکه بیانگر دانش ما از طبیعت هستند. ما مجبور شده‌ایم که توصیف طبیعت را که قرنها هدف واضح علوم دقیقه بحساب می‌آمد کنار بگذاریم. تنها چیزی که فعلاً می‌توانیم بگوییم این است که در حوزه فیزیک اتمی جدید این وضعیت را قبول کرده‌ایم، زیرا به حد کافی تجارب ما را توضیح می‌دهد. »
f.b
«مکانیک کوانتومی قابل فهم نیست؛ فقط فیزیک کلاسیک قابل فهم است و ما باید خود را به این قانع کنیم که مکانیک کوانتومی تا حدی قابل فهم است، آن هم از طریق فیزیک کلاسیک.
علی
اینشتین متوجه نیست که این آخر خطِ فیزیک است
علی
«یک چیز فقط به خاطر ناقص‌بودن دانش ما تصادفی بنظر می‌رسد. »
حسین معدنی
جینز: «جهان نمی‌تواند نمایش مادی را روا بدارد، و دلیلش به عقیده من این است که آن یک مفهوم صرفاً ذهنی‌شده است. »
کاربر ۵۶۵۲۳۳۵
«مشکل دوم به این سؤال مربوط می‌شود که آیا کوچکترین واحدها و اشیاء فیزیکی، معمولی هستند و آیا آنها مثل سنگها و گلها وجود دارند؟
حسین معدنی
در اواخر قرن نوزدهم فیزیکدانان با دو مسأله مهم روبرو شدند: کشف اِتِر و تشعشع از یک جسم داغ. توضیح اینها دیگر در چهارچوب فیزیک کلاسیک میسّر نبود و برای تبیین اینها، به چهارچوبهای جدیدی نیاز بود. مسأله اوّل به تکوّن نظریه نسبیت خاص منجر شد و مسأله دوم به‌پیدایش نظریه کوانتوم منتهی گردید. نظریه کوانتوم جدید که نهایتاً در سالهای ۶۱۹۲۵ تدوین شد، پایه‌های فلسفی فیزیک کلاسیک را فرو ریخت.
حسین معدنی
در این کتاب ما ابتدا به خلاصه‌ای از نوآوریهای مکانیک کوانتومی پرداخته‌ایم. سپس در طی چهار فصل نظرات بور (یکی از بنیانگذاران مکتب کپنهاگی) و اینشتین و بوهم (دو نفر از سخت‌ترین مخالفان این مکتب) را به‌تفصیل بیان کرده‌ایم. سپس در طی دو فصل دو تا از مهمترین مسائل مورد مناقشه این دو گروه، یعنی اصل عدم قطعیت و واقعیت فیزیکی، را مورد بررسی قرار داده‌ایم
حسین معدنی
«ما در نمایشنامه بزرگِ وجود هم تماشاگریم، هم بازیگر»
shahrzad
واقعیتی مستقل از ما وجود دارد؛ این واقعیت قابل شناخت است و کار فیزیک، شناخت این واقعیت است، آنچنان که هست.
•)•

حجم

۸۸۳٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۵

تعداد صفحه‌ها

۴۵۵ صفحه

حجم

۸۸۳٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۵

تعداد صفحه‌ها

۴۵۵ صفحه

قیمت:
۱۰,۸۰۰
تومان