دانلود و خرید کتاب خاطره‌درمانی علی شمیسا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب خاطره‌درمانی اثر علی شمیسا

کتاب خاطره‌درمانی

نویسنده:علی شمیسا
امتیاز:
۴.۲از ۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب خاطره‌درمانی

خاطره‌درمانی کتابی از دکتر علی شمیسا روان‌شناس و روان‌درمانگراست که به شما آموزش می‌دهد چگونه عواطف منفی را با خاطره‌نویسی از ذهن خود پاک کنید.

 درباره کتاب خاطره‌درمانی

خاطره‌نویسی یا خاطره‌گویی هدفمند، شکلی هنرمندانه از پیروی از تخلیه ذهن است. با همین یادداشت‌های روزانه و هفتگی که از تجربه‌های شخصی خود می‌نویسید، به نوعی شما ذهن‌تان را پاکسازی می‌کنید. دیگر اجازه نمی‌دهید که سطل آشغال‌های گوناگون در ذهن‌تان جا خوش کنند. 

ذهن زمانی که حجمش از خاطرات روان‌شناختی تلخ و ناخوشایند پر شود، به نوعی دچار بیماری وراجی ذهن می‌شود، و به‌طور اتوماتیک، واژه‌ها و حرف‌ها و خاطرات گذشته را نشخوار می‌کند؛ یک خاطره را ده‌ها بار برای این و آن تکرار می‌کند. ذهن مسأله‌اش با آن خاطره حل نشده، مثل زخمی است که درمان نشده و مرهمی روی آن گذاشته نشده است.در صورتی که ذهن باید به شیوه‌های خلاقانه درمان شود. خاطره‌نویسی را هر فردی باید جدی بگیرد. حداقل برای سلامتی و بهداشت ذهن خودش. وقتی می‌نویسی احساس آرامش می‌کنی، احساس می‌کنی گویی استفراغ ذهنی کرده‌ای، بالا می‌آوری، فحش می‌دهی، هذیان می‌گویی، خشمت را برون‌ریزی می‌کنی و بعد قلمت خود به خود می‌ایستد، آرام می‌گیری، احساس لذت به سراغت می‌آید.

 دکتر علی شمیسا در این کتاب از ضرورت و مزایای خاطره‌نویسی می‌گوید و سبک‌های مختلف نگارش خاطرات را برمی‌شمارد. او در این کتاب توضیح داده است که خاطره‌نویسی برای چه کسانی خوب است و باعث تخلیه روانی آنها می‌شود.

دکتر علی شمیسا نویسنده و روان‌درمانگر و مدیر نشر دیجیتال روان‌شناسی جامعه و نویسنده ۲۵ عنوان کتاب است.

خواندن کتاب خاطره‌درمانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 اگر دوست دارید درمان نوین روان‌شناختی خاطره‌نویسی را تجربه کنید و با کمک آن به زندگی عادی خود بازگردید، علی شمیسا در این کتاب به شما کمک خواهد کرد.

 بخشی از کتاب خاطره‌درمانی

قسمتی از زندگی هر فردی را روزهای گذشته تشکیل می‌دهد و اکنون هم، گذشته آینده است. گذشته تو را، خاطرات تشکیل می‌دهند و این خاطرات می‌توانند خوشایند باشند؛ یعنی زمانی که شما آنها را به یاد می‌آورید، احساس شور و شعف و سرور و شادی درونی به شما دست می‌دهد. شما خاطرات بسیار خوشی از دوران کودکی خود دارید که بسیار هم تأثیرگذار بوده و حتی زمانی که آنها را یادآوری می‌کنید، اشک شوق و شادی می‌ریزید و گاهی دچار نستالژی (غم غربت) می‌شوید یا غم آن روزها به شما دست می‌دهد. دوران دبستان و دوستانی که هر کدام خاطره‌های بسیار زیبایی را در ذهن‌تان تداعی می‌کنند، این خاطرات، به نوعی خاطرات کودک درون شما در بزرگسالی است که می‌توانند خاطراتی تلخ نیز باشند. چرا که با یادآوری آنها، شما، احساس غم، اندوه، گناه، افسردگی و اضطراب و خشم و ناامیدی می‌کنید. خاطرات روان‌شناختی دوران کودکی درصدی از افراد، حاوی زخم‌ها و تاول‌هایی است که هر یک درد روانی خود را دارند، خصوصآ زمانی که زخم‌ها درمان نشده‌اند و به صورت رنج روانی و شرمندگی مزمن درآمده‌اند که فرد با یادآوری ناخودآگاه آنها، دچار عدم ثبات خلقی می‌شود ــ یک روز عالی و یک روز تلخ و زهرماری. این زخم‌ها اگر جدی گرفته نشوند، در بزرگسالی شما یا همین امروز، در حوزه‌های مختلف زندگی مثل روابط زناشویی، فعالیت‌های اجتماعی و تفریح، در برابر روحیات و خلقیات شما، قدعلم می‌کنند.

امروزه روان‌شناسان در حوزه درمان به این نتیجه رسیده‌اند که بررسی خاطرات یک اصل روان‌درمانی است که ابتدا باید خاطرات گذشته، به زمان حال آورده شوند و مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند و با کمک خود فرد، درمان شوند. همچنین خاطرات اکنون نیز، باید مورد توجه و تجزیه روانکاوانه قرار بگیرند تا فرد بتواند با آنها کنار بیاید. در دایره خاطرات روان‌شناختی هر فرد، مجموعه‌ای از زخم‌ها، دردها، ناله‌ها، غصه‌ها، شادی‌ها و عقده‌ها وجود دارند. گره‌های کوری که هر کدام ساعت‌ها کاردرمانی و بالینی می‌طلبد. اگر امروز شما پیش یک روان‌درمانگر خبره بروید و قصد او روان‌درمانی شما باشد، ابتدا شرح حال گذشته‌تان را می‌خواهد که همان خاطرات روان‌شناختی شماست. به شما می‌گوید: از دوران کودکی‌ات بگو؛ هرچه یادت می‌آید! شما چند دقیقه‌ای حرف می‌زنید. اما انگار که سخت است. مکثی می‌کنید و از او می‌پرسید: «می‌شه شما سؤال کنید تا من جواب بدم؟»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶۴)
طبیعت در چرخه دوره‌ای خود مثل چهار فصل، به کرات از این قانون بهره می‌برد. زمستان می‌رود تا بهار بیاید، پیر می‌رود تا کودک بیاید، شب می‌رود تا روز بیاید، گرما می‌رود تا سرما بیاید و حتی در بُعد فیزیکی و جسمی، در طول شبانه‌روز چندین بار مجبورید از قانون تخلیه و پاکسازی روده‌ها استفاده کنید. حال سؤال من از شما این است: شما زباله‌ها و سموم احساسی ذهن خود را به چه طریق تخلیه و پاکسازی می‌کنید؟
سمیه
وقتی شما از تحقیر و توهین فرد دیگری لذت می‌برید، شما درگیر خشم هستید. زمانی که طعنه و نیش و زخم‌زبان می‌زنید، شما درگیر خشم هستید. خشم بیمارگون خود را با نوشتن به بند بکشید.
Rezvan
واژه‌ها بیشترین زخم را بر روان ناخودآگاه شما زده‌اند. از واژه‌هایی که هر روز مادر و یا پدرتان برای تحقیر شما استفاده می‌کردند و تمام انگیزه بودن و شدن و تلاش شما را کور می‌کردند، پرده‌برداری کنید. فکر نکنید که این کار بیهوده و عبث است. شاید شما خشونت‌های بدنی را فراموش کرده باشید، اما زخم‌زبان‌ها، روان شما را زیرورو کرده و عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس شما را بسیار ضعیف کرده است و اکنون شما مجبورید در بزرگسالی هزینه‌های روانی اشتباهات آنها را بپردازید. پس تا آنجا که می‌توانید، خشونت احساسی خود را با هر نوع واژه‌ای به تصویر بکشید.
عبدالوهاب
بایستی خاطره‌نویسی را که شکلی از روش مؤثر تخلیه هیجانی و برون‌ریزی عاطفی‌ست، بسیار جدی بگیرید. همان‌طور که شما هر روز چندین بار خود را نظافت و تخلیه می‌کنید که این شکلی از چرخه طبیعت است، بایستی حداقل هر روز، یک‌بار تخلیه ذهنی بشوید.
کاربر ۲۸۶۳۶۰۷
سعی کنید با هر چیزی که در اطراف شماست، از نوشتن حرف بزنید، به آن شخصیت انسانی بدهید، تا دست تخیل شما باز باشد و شما می‌توانید اشیاء را به نوعی جاندارپنداری کنید.
Rezvan
(تمرین ) از خشونت احساسی خود بنویسید. از خشونت‌های بدنی خود بنویسید. از خشونت‌هایی بنویسید که در مدرسه تجربه کرده‌اید. از خشونت‌هایی بنویسید که در حوزه باورهای فرهنگی به شما آموزش داده شده. از خشونت‌های جنسی خود بنویسید که در سن یا زمانی خاص تجربه کرده‌اید. * * * شما شاهد چه خشونت‌هایی بوده‌اید و خودتان کدام یک را به طور عمیق تجربه کرده‌اید که اکنون که سال‌هاست از آن گذشته، زخم عمیق آن درد را به یاد و خاطره شما می‌آورد؟ به راحتی از اینها نگذرید. آنها را با شرح جزئیات بنویسید و در صورت لزوم با یک روان‌درمانگر بازگو کنید. خشم‌های امروز شما ریشه در تجربه خشونت‌های گوناگون دوران کودکی شما دارد.
عبدالوهاب
نوشتن خاطرات دیروز و امروز در درمان کوتاه‌مدت خود، زهر و تلخی احساس خشم، نفرت و گناه و تنهایی و مواردی از این قبیل را می‌گیرد و در بلندمدت منجر به افزایش خودشناسی و ابراز و اظهار هیجانات‌تان می‌شود.
سمیه
یکی از سبک‌های خاطره‌نویسی که شما می‌توانید از آن بهره بگیرید، نوشتن نامه برای افرادی است که فوت شده‌اند و مثلا شما فرصت خداحافظی با آنها را نداشته‌اید و یا حرف‌هایی بوده که باید می‌زدید که نزده‌اید و یا خشم‌های فروخورده‌ای دارید که بایستی آن را ابراز کنید.
کاربر ۲۸۶۳۶۰۷
به نوشتن‌های خود، بها بدهید، هیچوقت احساس‌های خود را به مسخره نگیرید، فقط بنویسید.
کاربر ۲۸۶۳۶۰۷
خاطرات تو، گاهی به زخم‌ها اشاره دارد و گاهی هم‌آغوش با عشق است. حالتی‌ست که تو را به موزه‌های شخصی‌ات می‌برد.
کاربر ۲۸۶۳۶۰۷

حجم

۱۳۴٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

حجم

۱۳۴٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان