دانلود و خرید کتاب فروپاشی هدی صابر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب فروپاشی

کتاب فروپاشی اثر هدی صابر نگاهی به درون رژیم شاه دارد و بحران‌ها، تضادها و ناکامی‌هایش را بررسی می‌کند. 

درباره کتاب فروپاشی

هدی صابر در کتاب فروپاشی تلاش کرده است تا نگاهی به درون رژیم شاه داشته باشد و بحران‌هایی را که از سر گذرانده است، تضادهایی که با آن درگیر بوده و ناکامی‌هایش را بررسی کند. او همچنین  تلاش کرده است تا بدون سوگیری سیاسی، به ارائه مستندات بپردازد و با تکیه بر همین استنادها، روند افول قدرت شاه را  بررسی کند. بحران‌های داخلی (سیاسی و اقتصادی) و بحران‌های خارجی (مواجهه با قدرت‌‌ها و...) بخشی از مطالبی هستند که در این کتاب به آن‌ها پرداخته است. 

کتاب فروپاشی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به مطالعه کتاب‌های سیاسی و تاریخی را به خواندن کتاب فروپاشی دعوت می‌کنیم. 

درباره هدی صابر

آقای هدی صابر ۲۴ اسفند ۱۳۳۷ متولد شد. او پژوهشگر، روزنامه‌نگار، فعّال ملی مذهبی، زندانی سیاسی ایرانی بود. از جمله فعالیت‌های هدی صابر کار در نشریه ایران فردا و همکاری با سازمان برنامه در دوره ریاست مهندس سحابی است. هدی صابر ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ چشم از دنیا فروبست. 

بخشی از کتاب فروپاشی

ظهور و بروز بحران‌ها در نخستین سال‌های دههٔ یادشده، همچون ظهور هر پدیدهٔ دیگری، اتفاقی و خودبه‌خودی نبوده و تابع قانونمندی‌های خاص خویش بود.

پدید آمدن بحران‌های پیچیده در ابتدای دههٔ ۱۹۷۰، نتیجهٔ منطقی روند طی‌شده قلمداد شده و ریشه در زمینه‌های مناسب خود داشت.

در پی پایان یافتن دومین جنگ جهانی که به «آسیب‌دیدگی عمومی» جهان سرمایه‌داری و ضعف و ناتوانی قطب‌های عمدهٔ این بلوک منجر شد، امپریالیسم امریکا به‌عنوان تنها نیروی توانمند و بلاآسیب، مسئولیت تجدیدحیات و بقای موثر اردوی سرمایه‌داری را عهده‌دار شد.

توان تاریخی امریکا از یک‌سو و پذیرفتن رهبری آن به‌عنوان ضرورتی تاریخی از جانب دیگر اعضای اردو از سوی دیگر، بر این مسئولیت صحه می‌نهاد.

زین پس ابعاد این مسئولیت و همچنین تمایلات و جهت‌گیری‌های ویژهٔ زمامداران امریکا، آنان را در ادوار مختلف، در صحنه‌ای بسیار وسیع و چندبعدی، به «عمل تاریخی» وامی‌داشت.

در وجه اقتصادی، «سازماندهی نظام نوین جهانی» در رأس اهداف امریکا قرار می‌گرفت که در متن این طراحی، مسائلی بس حساس، همچون تقسیم کار جدید جهانی، سازمان دادن نظام پولی بین‌المللی و نقش دادن به شرکت‌ها، موردنظر بود.

حرکت امریکا در کادر طرح مارشال به منظور بازسازی اروپای جنگ‌زده، طرح [اصل ۴] ترومن با انگیزهٔ نفوذ راهیابی به کشورهای توسعه‌نیافته، ایفای نقش محوری در نظام پولی جهانی با استفاده از اهرم بسیار موثر نهاد جدیدالتأسیس صندوق بین‌المللی پول، تلاش در مسیر تسخیر بازارهای وسیع و... در نگاهی کلی، بیانگر نقش عظیم اقتصادی و همچنین حوزهٔ عمل بسیار گستردهٔ امریکا در دهه‌های پس از جنگ بود.

در همین حال، راه‌اندازی مجدد و کیفیت بخشیدن به ماشین نظامی امپریالیسم، وظیفه‌ای دیگر بود تا بخشی از تلاش‌های امریکا را مصروف خود گرداند. سازماندهی پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) که امریکا در ثقل آن واقع بود، ضرورتی در این راستا قلمداد می‌شد.

از این پس، توان نظامی امریکا در خدمت حفاظت از منافع غارتگرانهٔ امپریالیسم جهانی، به‌کار گرفته شد. حضور نظامی در شبه جزیرهٔ کره، فعال شدن در صحنهٔ جنگ ویتنام به دنبال خروج فرانسه از صحنهٔ درگیری‌ها و نمایش‌های نظامی در امریکای لاتین ازجمله شواهد چنین تلاشی بودند.

بدین روی، «نظامی‌گری» به‌عنوان یکی از وجوه مشخص سیاست خارجی امریکا، خود را ظاهر کرد که این مهم، مستلزم صرف هزینه‌هایی هنگفت و تخصیص نیروی مالی قابل‌توجهی بود.

از دیگرسو، خصلت بارز ضدکمونیستی و ماهیت ضدجنبش امپریالیسم، ضرورت‌هایی حیاتی را پیش روی می‌نهاد: مقابله با «نفوذ کمونیسم» و دفاع از «ثابت و نظم مطلوب جهانی». این دو منظور نیز که در مساعی ضدانقلابی و سرکوبگرانهٔ امریکا غلظت می‌یافت، جبهه‌ای دیگر را می‌گشود.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه