دانلود و خرید کتاب ساکن خیابان ایران محسن حسام مظاهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ساکن خیابان ایران اثر محسن حسام مظاهری

کتاب ساکن خیابان ایران

معرفی کتاب ساکن خیابان ایران

ساکن خیابان ایران مجموعه‌ی ۱۲ مقاله و یادداشت است که در فاصله سالهای ۹۰ تا ۹۶ با موضوع «تشیع و دینداری در جامعه‌ی معاصر» توسط محسن حسام مظاهری، نویسنده و پژوهشگر مطالعات اجتماعی تشیع منتشر شده است و اکنون با عنوان «ساکنِ خیابانِ ایران؛ مسایل و چالش‌های دینداری در جمهوری اسلامی» با ویرایش جدید بازنشر شده‌اند.

 درباره کتاب ساکن خیابان ایران

 ساکن خیابان ایران، تمثیلی از موقعیت دینداران در ایران پساانقلابی است. دیندارانی که در وضعیتی دوگانه، همزمان هم از مواهب حکومت دینی برخوردار شده‌اند و هم با مصائب و چالش‌های اختصاصی زیست دینی در چنین حکومتی دست به گریبان‌اند. در کتاب حاضر کوشش شده است به صورت مختصر و با رویکرد انتقادی به برخی مسایل و چالش‌‌هایی که دینداری و تشیع ایرانی،‌ امروز و پس از گذشت چهار دهه از استقرار حکومت دینی با آن‌ها مواجه است، پرداخته شود. نه مسایل نظری و تئوریک؛ بلکه مسایلی که مستقیماً با زندگی روزمره‌ی دینداران مرتبط است و سردرگمی در قبال آن‌ها، در سال‌های اخیر مشکلاتی را به‌ویژه برای نسل‌های جوان مذهبی پدید آورده و هزینه‌های زیست دینی را بالا برده است. به گمان حسام‌مظاهری، درصورت استمرار این روند و چنانچه در تنظیم مناسبات نهاد دین و دولت، اصلاحات و بازاندیشی‌های مؤثری صورت نپذیرد و جامعه‌ی مذهبی نتواند خود را از وابستگی به نظام سیاسی برهاند، آینده‌ای پرتلاطم و پرمخاطره در انتظار تشیع ایرانی خواهد بود.

عناوین برخی از این مقالات عبارت است از: «تکثیرِ خیابان ایران: کلونی‌های دین‌داران و سیاستِ بقا»، «گشایش یا تنگنا: وضعیت متناقض دین‌داران در حکومت دینی»، «دینداری مردانه و زنانِ حاشیه‌نشین»، «تشیع مردمی و تشیع نخبگانی: از تقابل تا تعامل»، «مرجعیتِ مذهبیِ جمهوری اسلامی در کشاکش قم و تهران»؛ عناوین برخی از مقالات این کتاب است.

همچنین، «شمالِ مردانه ـ‌ شمالِ زنانه: از البرز تا خزر»، «آخرالزمانِ شیعی و الاهیات سیاسی جمهوری اسلامی»، «گذار از وحدتِ مذهبی به تعایشِ اجتماعی: ضرورت صورت‌بندی جدید در مسأله‌ی تعامل شیعه/سنی» و «واقعیتِ شیعه‌بودن و اقتضائات هویتی» از دیگر مقالات این اثرند.

 خواندن کتاب ساکن خیابان ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 همه پژوهشگران حوزه مطالعات اجتماعی تشیع و به طور کلی علوم اجتماعی مخاطبان این کتاب‌اند.



نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۴۰۰/۰۲/۲۹

کتاب ۳۹۳ از کتابخانه همگانی ، کتاب شامل ۱۲ مقاله است با موضوع دینداری، که قبلا جداگانه منتشر شده بودند و اکنون به صورت یک مجموعه در کنار هم قرار گرفته اند. در این مقاله ها به نکات تاریخی، اجتماعی، سیاسی جالبی

- بیشتر
کاربر ۱۶۱۴۷۶۰
۱۳۹۹/۰۶/۱۶

نسخه چاپی ۳۰ هزار تومنه! اون وقت نسخه دیجیتال رو ۲۰ هزار تومن گذاشتید؟! شوخیه دیگه؟

علیرضا تقوی
۱۴۰۰/۰۵/۲۸

حدودا یک سال میشود که با کانال دین|فرهنگ|جامعه و نوشته های پرمغز مظاهری آشنا شدم، کمتر پیش آمده یادداشت های او را سبک و دور از واقعیت ببینم و آن ها را ذخیره نکنم. کتاب مجموعه ای از مقالات متنوع

- بیشتر
Afshin Janani
۱۴۰۲/۱۰/۲۷

کتاب مفید و جالبیه در مورد جامعه‌ی مذهبی ایران و رابطه‌اش با باقی جامعه و حکومت با ارجاعاتی تاریخی؛ کتاب مجموعه‌ای از چند مقاله است که همگی به یک کیفیت نیستند اما در کنار هم تاثیرگذار و خواندنی‌اند.

ساسان قاضي زاده
۱۴۰۱/۰۶/۲۰

حقیقتش کتاب سورپرایزم کرد، اصلاً فکر نمیکردم اینقدر خوب باشه و تحلیل های درست و منطقی راجع به عملکرد حکومت، و صحبت های مفیدی در باب مذهبی های جامعه داشته باشه.

Ali.n
۱۴۰۰/۱۱/۱۴

کتاب بسیار خوبی بود و روی ذهنیت من خیلی اثر گذاشت.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

حجم

۲٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۴۴ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان