دانلود و خرید کتاب غناء و موسیقی سید‌علی خامنه‌ای
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب غناء و موسیقی اثر سید‌علی خامنه‌ای

کتاب غناء و موسیقی

معرفی کتاب غناء و موسیقی

غناء و موسیقی، متن درس خارج فقه رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در موضوع غناء و موسیقی است.

موضوع غناء و موسیقی، سابقه‌ی بسیار طولانی در تاریخ بشر دارد و یکی از موضوعاتی است که در میراث مکتوب مسلمانان، احادیث و داستانهای بسیاری درباره‌ی آن به جا مانده و تقریباً در اکثر کتب فقه و حدیث، از آن و مسائل متعدّد مرتبط با آن سخن رفته است.

امروزه موضوع غناء و موسیقی، فراگیر و جزو مبتلابه‌ترین مسائل جامعه‌ی اسلامی است. مسلّماً بخشی از آنچه در جامعه‌ی اسلامی رواج دارد، از نوع حلالِ غناء و موسیقی نیست و بسیاری از مردم به لحاظ عدم اطّلاع از مرز دقیق غناء و موسیقی حلال و حرام، به غناء حرام مبتلا می‌شوند؛ بااین‌همه و با وجود اهمّیّت و محلّ ابتلاء بودن مسئله، چندان کار علمی محقّقانه و همه‌جانبه، پس از پیروزی انقلاب درباره‌ی آن، صورت نپذیرفته و مردم متدیّن پاسخ روشنی درباره‌ی بسیاری از مصادیق غناء و موسیقی از حوزه‌ها دریافت نمی‌کنند و کلّی‌گویی و اکتفا به سخنان و تحقیقات محقّقان نیز گرهی نمیگشاید.

 درباره کتاب غنا و موسیقی

کتاب حاضر مفهوم غناء و موسیقی حرام را تبیین می‌کند و زوایای آن را می‌کاود. درس‌نامه‌ی غناء، متن تنظیم‌شده و ویراسته‌ی ۷۵ جلسه‌ی تدریس درس خارج فقه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای - رهبر معظّم انقلاب(مدّظلّه‌العالی) - از جلسه‌ی ۲۵۰ در تاریخ ۴/آذر/۱۳۸۷ تا جلسه‌ی ۳۲۵ مورّخ ۶/بهمن/۱۳۸۸ است.

ویژگی های کتاب منتشر شده از این قرار است:

الف) از طولانی‌ترین دروس حوزه‌ها در موضوع خاصّی مانند غناء است که ۷۵ جلسه‌ی درسی را به خود اختصاص داده است. درحالی‌که معمولاً این بحث در حوزه‌ها با چند جلسه در یکی دو هفته به سرانجام میرسد.

ب) تمام احادیث غناء و متعلّقات آن، سنداً و متناً به تفصیل بررسی شده و اساساً شروع بحث با بررسی احادیث مسئله است. درحالی‌که در هیچ‌یک از آثار استنباطی غناء و هیچ‌یک از دروس خارج، همه‌ی احادیث با این دقّت بررسی نشده است.

ج) علاوه بر احادیث، استاد(دام‌ظلّه) به همه‌ی رساله‌های غناء و منابع، مراجعه کرده و حتّی از استفتائات فقهای بزرگ معاصر، مانند امام خمینی و آیت‌الله خوئی و آیت‌الله اراکی(قدّس‌الله‌أسرارهم) هم غفلت نکرده‌اند. درحالی‌که رسم رایج آن است که معمولاً به کتاب «مکاسب» شیخ انصاری(قدّس‌سرّه) و حواشی و متعلّقات آن بسنده میشود.

د ) متعرّض مباحث متناسب با غناء مانند رقص نیز شده‌اند.

هـ) مهم‌تر از همه‌ی نکات بالا، نداشتن مانع نفسانی در نام بردن و مراجعه کردن به آثار معاصران بلکه طلّاب است. 

 خواندن کتاب غناء و موسیقی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 طلاب علوم دینی و علاقه‌مندان به شناخت احکام موسیقی در اسلام.

نظرات کاربران

احمد رضا
۱۳۹۹/۰۹/۱۵

اگه دنبال فهمیدن حکم موسیقی هستین، فقط 《مقدمه》 و 《تعیین مصادیق لهو و اضلال》 و 《پاسخ به سوالات》 و 《رقص》 رو بخونین . اگه حدیثی درمورد موسیقی خوندین، بدونین طبق گفته ی این کتاب نشون میده همه ی این حدیث ها مخصوص

- بیشتر
محسن
۱۳۹۹/۰۶/۰۶

این کتاب، فقه استدلالی و کاملا تخصصیه و کتاب توضیحی و توصیفی نیست و نیاز به مقدمات علمی داره. فقط بدرد کسانی میخوره با لوازم فقهی آشنا باشن و بخوان روش استنباط رهبر انقلاب رو درباره غناء و موسیقی بدونن.

Amin
۱۳۹۹/۰۱/۲۸

این کتاب، متن منظم شده جلسات درس خارج آیت الله خامنه ای درباره موسیقی و غنا هست که در حدود 80 جلسه برگزار شده. ایشون مفصل ترین و بیشترین جلسات رو درباره این موضوع بین علما برگزار کردن و تاریخیه (کسی به

- بیشتر
Aynaz
۱۳۹۹/۰۹/۱۶

سلام ممنون میشوم اگر این کتاب را رایگان کنید چون من به شدت به موسیقی علاقه مندم و هم اکنون هم در حال یادگرفتن گیتار هستم.به همین دلیل خودم را موظف میدانم که این کتاب را بخوانم ممنون میشوم اگر

- بیشتر
مهدی
۱۳۹۹/۰۲/۲۳

بینهایت لطفا

Ali Taleblou
۱۳۹۹/۱۰/۰۳

خیلی عالی هستش. فقط یکسری پیش نیاز و آشنایی با اصطلاحات فقهی میخواد.

انسان
۱۳۹۹/۰۳/۰۲

تاقچه جان بیارش تو بینهایت ، لطفا.

معین
۱۴۰۰/۰۲/۰۳

اصلا دیدگاه آدم رو نسبت به موسیقی و غنا متفاوت میکنه ، عالی بود..... باید این کتاب و این صحبت ها رو با دیدگاه های متحجرانه به این مسائل مقایسه کرد تا متوجه خیلی چیزا شد (البته خیلی از جاهای

- بیشتر
سلام
۱۴۰۱/۱۱/۲۷

عالی عالی عالی به افرادی که در فقه اسلامی کار می‌کنند توصیه میکنم حتما بخونن

اتنا
۱۴۰۰/۱۲/۲۸

سطح نوشتاری کتاب خیلی بالا و سنگین وطولانی بود.اما سوالاتی که سالها دنبالشون بودم وجواب واضع پیدا نکردم درمورد غنا و موسیقی و رقص رو عالی جواب داده بود.پیشنهاد میکنم چکیده هارو بخونید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۵)
هیچ دلیلی نداریم بر اینکه صدا اگر طرب‌انگیز شد، حرام است. طرب چیست؟ طرب آن حالت خفّتی است که انسان پیدا میکند، چه در حال سرور، چه در حال حزن. فرض بفرمایید که یک روضه‌خوانی روضه‌ای میخواند، انسان از حال طبیعی خودش خارج میشود، ازبس این روضه سوزناک است، انسان بی‌اختیار خودش را میزند مثلاً. این، همان طَرَب است. یا یک نفری لطیفه‌ای تعریف میکند، حرف زیبایی، خوشمزه‌ای میزند، انسان از خود بی‌خود میشود، میخندد. طرب معنایش این است. دلیلی بر حرمت این‌گونه موارد نداریم.
احمد رضا
چنانچه قبلاً بحث کرده‌ایم، اگر این صوتِ برآمدهٔ از آلات لهو یا از حنجرهٔ انسان، صوت لهوی مُضِلّ عن سبیل اللّه باشد، فهو محرّم وَإلّا فلا. بنابراین نمیشود به‌طورمطلق بگوییم موسیقی حرام است، یا به‌طورمطلق بگوییم حلال است. موسیقی وقتی‌که بر صوت ناشی از حنجره منطبق باشد که همان غناء است، یا بر صوتی که صادر از آلات عزف و معازف است، منطبق باشد دو حالت دارد: یا این است که این صوت، لهوی مُضِلّ عن سبیل اللّه است یا نیست. اگر بود، حرام است، وَالّا حرام نیست.
معین
آیا صحیح است غناء را حلال بدانیم و شعبه‌ای از آن را که مشخّصات خاص دارد، حرام بدانیم؟ جواب: تأیید سؤال جواب: بله، این اشکال ندارد. البتّه با این تعبیر که «الغناء حلالٌ» نباید هیچ‌وقت بیان بشود؛ چون این حرف گمراه‌کننده‌ای است که انسان بگوید غناء حلال است. نه، غناء حرام است با آن خصوصیّاتی که ذکر شد، و مشخّصاتش را عرض کردیم.
احمد رضا
دلیلی بر حرمت طرب به این معنا که شخص بشدّت خوشحال شود، یا بشدّت محزون شود وجود ندارد، جزو مناطات حرمت غناء هم نیست؛ چون در روایات غناء مطلقاً کلمهٔ مُطرِب یا اطراب وجود ندارد. گفتیم در کلمات لغویّین تطریب آمده است و آن هم به‌معنای ترجیع است.
احمد رضا
اگر آهنگ، آهنگ فرح باشد. که هیچ اشکال ندارد: «قل من حرّم زینة الله التی أخرج لعباده»؛ یکی از زینتهای طبیعی همین مسئلهٔ صدای خوش، زدن خوش، اینها جزء زینتهای طبیعت است. فطرت انسان مایل به این است. شارع نمیتواند این را حرام کند؛ اصلاً حرام نمیکند؛ چرا؟ «لأنّه خلقها لهم»؛ اصلاً همهٔ اینها را «أخرجها لعباده». از پیغمبر، یک حدیثی است مسلّم، سندش هم معتبر، میفرماید: «الهوا والعبوا؛ فإنّی أکرهُ أن یریٰ فی دینکم غلظة»... این دین اسلام است...». این سخن مشتمل بر یک مدّعا و چند دلیل است. مدّعا اینکه غناء و موسیقی فی‌نفسه حلال است و دلیلی بر حرمتش نیست.
motarased
در زمان سابق، حتّی در دوره‌ای که ما آن دوره را در اوایل زندگی‌مان درک کردیم، غناء بود، لکن این‌طور شایع نبود، چون امکانش نبود. بعضی از افراد لاابالی مثلاً عروسی داشتند، جشنی داشتند، مطرب یا مغنّی می‌آوردند، سازی میزدند. مخصوص یک عدّهٔ معدودی از مردم بود. بعد که این وسایل ارتباط‌جمعی آمد، برای همه قابل دسترسی شد. این وسایل، هم در کشور ما و هم در کشورهای اسلامی، یک سوغات غربی بود و چون اختراع، اختراع غربی و اروپایی بود لذا با محتوای اروپایی‌اش آمد.
قلمِ مبارز || محسن
گاهی خود این ظاهرالصّلاح بودن شما، زمینه‌های گناه را از بین میبَرد.
mohdiu
قرآن را اهل معنا و اهل حقیقت و اهل توحید بدون اینکه رو به قبله باشند، بدون اینکه با طهارت باشند، بدون اینکه دو زانو نشسته باشند، بدون اینکه تکیه نداده باشند، تلاوت نمیکنند. این به‌خاطر قداست قرآن است. قرآن را با آداب باید تلاوت کرد.
mohdiu
گریهٔ ناشی از غناء با گریهٔ ناشی از توجّه به مصیبت امام حسین (علیه‌السّلام) خیلی متفاوت است. برخی از اوقات احساسات بشری و هیجانات نفسانی، انسان را به گریه می‌آورد، مثلاً یک منظرهٔ غم‌انگیز را میبیند، متأثّر میشود، یا شخصی با یک آلت موسیقی یک آهنگی مینوازد، اشک انسان جاری میشود، بنا میکند به گریه کردن. این گریه، آن گریهٔ نورانی نیست. اینها اغلب گریه‌های ظلمانی است، ناشی از آن احساسات و هیجانهای نفسانی شیطانی است، غالباً این‌طور است، هیچ نورانیّتی در آن نیست.
mohdiu
غناء ازجملهٔ چیزهایی است که زمینهٔ گناه در آن زیاد است. یک مقدار بی‌توجّهی بشود در لحن و در آهنگ، انسان را به گناه میکشاند. واقعاً موسیقی این خصوصیّت را دارد. اگرچه موسیقی حلال هم داریم، امّا طبیعت این کار، آن‌چنان طبیعتی است که احتمال لغزش در آن زیاد است.
mohdiu

حجم

۶۰۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۵۸۸ صفحه

حجم

۶۰۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۵۸۸ صفحه

قیمت:
۴۳,۰۰۰
۲۵,۸۰۰
۴۰%
تومان