دانلود و خرید کتاب هنر و جامعه روژه باستید ترجمه غفار حسینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب هنر و جامعه اثر روژه باستید

کتاب هنر و جامعه

نویسنده:روژه باستید
انتشارات:انتشارات توس
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب هنر و جامعه

کتاب هنر و جامعه نوشته روژه باستید است که با ترجمه غفار حسینی منتشر شده است. نویسنده در این کتاب از  زیبایی‌شناسی، تاریخ و جامعه‌شناسی هنر فراتر می‌رود و هنر را در جایگاهی دیگر بررسی می کند.

درباره کتاب هنر و جامعه

در این کتاب بخش اول کتاب ردپای سیر اندیشه‌ای را دنبال می‌کند که در پی آن است که در پرتو نظریه‌های کلاسیک، اصل و منشأ فرم‌های هنری آفریده شده را ارزیابی می‌کند. کتاب باستید، سراسر، نشانی از یک نگرانی ژرف است: آیا مردم‌شناسی و فلسفه ابزارها و مسائلی برای درک آنچه در «نهادها» و «ساختارها»، و مفاهیم منجمد شده نمی‌گنجد، در اختیار دارند؟ آیا انسان در چنبره تکرار خصوصیات ارثی یا دستگاه‌های اجتماعی که او را پرورانده‌اند گرفتار است؟ آیا زندانی اسطوره‌هایی است که با مهارت مدوّن شده‌اند؟ آیا نمی‌توان هنر را از فرهنگ استنتاج کرد؟ این‌هاپرسش‌هایی هستند که شایسته دقت و توجهی ویژه‌اند. دانش ژرف باستید درباره شیوه‌های بیان هنری «وحشی»، او را از چنگ تعریف‌های سنتی می‌رهاند و به جائی هدایتش می‌کند که، به گونه‌ای تلویحی، تعریفی گسترده‌تر ارائه دهد. نویسنده در این کتاب با مقالاتی که روایتی جذاب را دنبال می‌کنند سعی می‌کند به این سوالات پاسخ بدهد و در پایان خواننده را راضی کند.

خواندن کتاب هنر و جامعه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به هنر، جامعه‌شناسی و پژوهشگران این رشته‌ها پیشنهاد می‌کنیم

بخش‌هایی از کتاب هنر و جامعه

«تابوها» زن و مرد را از هم جدا می‌کند، ممنوعیت‌ها و روابط دیگر از تفاوت‌های جسمانی درمی‌گذرد و معنایی اجتماعی به خود می‌گیرد. این ساختار نخستین آن چنان با اهمیت است که فرد ابتدایی آن را به طبیعت نیز سرایت می‌دهد. گیاهان نر و ماده دارند، این نر و مادگی به زوج‌های کائناتی نیز منتقل می‌شود و حتی به اشیاء نیز تعمیم می‌یابد. بعضی از تنبک‌ها و طبل‌ها نر هستند و بعضی ماده Omaha. این تقسیم‌بندی چنان همه‌گیر است که حوزه هنرها را نیز از طریق تفکیک تکنیک‌ها دربر می‌گیرد. آنچه را که ما می‌خواهیم بگوییم با ذکر یک مثال روشن‌تر خواهد شد... این مثال، توزیع کارها و تولیدات هنری در بین اقوام کاناک در کالدونی جدید است. موریس لینهارت جدولی از توزیع آنها فراهم آورده است که ما فقط آن قسمت‌هایی را که از حوزه اقتصاد خارج می‌شود و ارزش زیبایی‌شناسانه پیدا می‌کند. چون دو گروه جنسی وجود دارد، دو هنر هم وجود دارد، یکی هنر مردانه که با موادِ سخت سر و کار دارد، مانند سنگ یشم، چوب، از طریق مجسمه‌سازی و موزیک ملودیک، و دیگری هنر زنانه، که با مواد نرم، مانند خاک، زیورآلات، و ریتم مشخص می‌شود.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
اسطوره، تا هنگامی که موضوع پرستش است نمی‌تواند منبع الهام هنرمند قرار گیرد. تنها زمانی که دیگر موضوع پرستش نباشد، یعنی تا هنگامی که خیالات شورانگیز آدمی نتواند آن را مرکز تفنن‌های فکری خود قرار دهد، نمی‌تواند منبع الهام باشد. پس هنر فقط وقتی می‌توانسته است در مرحله لاهوتی زاده شود که این مرحله فروپاشی خود را آغاز کرده باشد.
azlaih
مدت‌ها است که دریافته‌ایم که هنر یک بازی ساده شخصی بی‌نتیجه نیست، بلکه بر زندگی جمعی انسان‌ها اثر می‌گذارد و می‌تواند سرنوشت جوامع انسانی را دگرگون کند.
azlaih
در آن دوران هنوز جامعه‌شناسی با جغرافیای آب وهوا یکی دانسته می‌شود و هنگامی که از تأثیر محیط سخن می‌گویند، بیش از هر چیز دیگر منظورشان محیط طبیعی است.
azlaih

حجم

۳٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۱۲ صفحه

حجم

۳٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۱۲ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان