دانلود و خرید کتاب ظلمت آشکار ویلیام استایرن ترجمه افشین رضا‌پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ظلمت آشکار اثر ویلیام استایرن

کتاب ظلمت آشکار

انتشارات:نشر ماهی
امتیاز:
۳.۹از ۴۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب ظلمت آشکار

کتاب ظلمت آشکار نوشتۀ ویلیام استایرن و ترجمۀ افشین رضاپور است. نشر ماهی این کتاب را روانۀ بازار کرده است. این اثر، خاطرات نویسنده را از دوران افسردگی‌اش دربردارد؛ اثری که شهرت این نویسنده را در سال‌های پایانی عمرش چندین‌برابر کرد. این کتاب، با سفر ویلیام استایرن به پاریس آغاز می‌شود؛ سفری که کمک زیادی به درمان او کرد.

درباره کتاب ظلمت آشکار

کتاب ظلمت آشکار، حاصل دوران افسردگیِ ویلیام استایرن، نویسندۀ آمریکایی، است. این نویسنده، پیش از این، با رمان‌ «انتخاب سوفی» به شهرت رسیده بود. او در شصت‌وچند‌سالگی به افسردگی شدید مبتلا شد و ماه‌ها از کار کناره‌ گرفت؛ سپس این کتاب را با هدف ثبت خاطرات آن دوران نوشت.

ظلمت آشکار، بر مبنای یکی از سخنرانی‌های استایرن شکل گرفته است؛ که در ماه مهٔ ۱۹۸۹ در بالتیمور ایراد شده بود. این سخنرانی در کنفرانس اختلالات عاطفی که بخش روان‌پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز متولی‌اش بود، انجام شد.

خواندن کتاب ظلمت آشکار را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران ناداستان و کتاب‌های خاطرات پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب ظلمت آشکار

«به پزشک مراقب من، دکتر گُلد، زنگ زدند تا مقدمات بستری‌شدنم را در بیمارستان آماده کند. جالب این‌که همو بود که یکی دو بار در طول جلسات (و بعد از این‌که من تقریبآ با تردید به موضوع بستری‌شدن اشاره کردم) گفت که باید سعی کنم تحت هر شرایطی از بیمارستان اجتناب کنم تا انگی به من نچسبانند. چنین عقیده‌ای آن‌وقت‌ها، درست مثل حالا، سخت نادرست و احمقانه به نظر می‌رسید. فکر می‌کردم روان‌پزشکی آن‌قدر پیشرفت کرده که دیگر حرف‌هایی از قبیل انگ و بیمارستان برایش معنایی نداشته باشد. این پناهگاه، گرچه مکان دلچسبی نیست، مأمنی برای بیمارانی مثل من است که دیگر قرص رویشان اثر ندارد و در آن‌جا درمان آدم در دوران طولانی‌تر و با روش‌هایی متفاوت از درمان در مطب‌هایی نظیر مطب دکتر گُلد صورت می‌گیرد.

البته نمی‌شود گفت که اگر دکتر دیگری هم اعتقادی به بیمارستان نداشت، چه پیشنهاد دیگری می‌داد. بسیاری از روان‌پزشکان که قادر به درک طبیعت و عمق رنج بیمارانشان نیستند، همچنان بر عقیدهٔ سرسختانهٔ استفاده از دارو پای می‌فشارند، زیرا عقیده دارند که قرص‌ها سرانجام تأثیر خواهند گذاشت، بیمار به درمان پاسخ خواهد داد و از فضای دلگیر بیمارستان باید اجتناب کرد. روشن است که دکتر گُلد هم از چنین گروهی بود ولی در مورد من اشتباه می‌کرد. معتقدم که باید هفته‌ها قبل در بیمارستان بستری می‌شدم، چرا که در واقع بیمارستان مایهٔ رهایی‌ام بود و عجیب است که در این مکان دلگیر با درهای چفت و قفل‌شده و راهروهای سبز و دلگیر ــ و صدای آژیر آمبولانس که از ده طبقه پایین‌تر می‌آمد ــ توفان مغزم فرونشست و آرامشی یافتم که در خانهٔ روستایی ساکتم پیدا نمی‌کردم.

این امر تا حدی نتیجهٔ انزواست، نتیجهٔ امنیت، نتیجهٔ واردشدن به دنیایی که در آن اشتیاق به برداشتن کارد و فروکردنش به سینهٔ خود در آگاهی تازه‌ای ناپدید می‌شود، و به‌سرعت حتی بر مغز افسردهٔ گیج و گنگ هم روشن می‌گردد که کاردی که با آن می‌خواهی استیک سوئیسی مزخرفت را ببُری پلاستیکی است. ولی بیمارستان ثباتی ناگهانی، آرام و راضی‌کننده هم به آدم می‌دهد ــ انتقال از محیط سراسر قیل وقال و اضطراب خانه به زندانی مرتب و خوشایند که تنها وظیفهٔ آدم تلاش برای بهبود است. برای من تنها شفابخش‌های واقعی انزوا و زمان بودند.»

نظرات کاربران

Mathilda
۱۳۹۸/۰۸/۲۸

نویسنده دوره ای از افسردگی شدید رو پشت سر گذاشته و توی این کتاب داره تجربیاتش و احساسات و احوالی که در اون دوره، بر او گذشته رو بیان میکنه. نکته مثبتش اینه که کتاب، بیان یک تجربهء زیسته است.

- بیشتر
Dentist
۱۳۹۸/۰۳/۱۷

یه کتاب خیلی کوتاه در باب افسردگی. ویلیام استایرن در برهه‌ی زمانی خاصی از زندگیش با افسردگی دست و پنجه نرم کرده. توی این کتاب از شروع افسردگیش، علائمش، تجربیاتش و قدم به قدم تا خودکشی پیش رفتن و بعد

- بیشتر
Sharareh Haghgooei
۱۳۹۹/۰۴/۲۷

همان طور که دیگران گفتند کتاب در مورد شرح افسردگی نویسنده است.اگر جزییاتی هم هست در قالب جملات استعاری،نقل قولها و بسیار پرطمطراق بیان شده. نکته ای که من در آن بیشتر از همه دوست داشتم این بود که نگاه

- بیشتر
محسن
۱۳۹۸/۰۲/۰۸

کتابیه در مورد افسردگی. نویسنده تجربه‌ی خودش در مواجهه با این بیماری رو نوشته. اول مقاومت می‌کنه در مورد قبول افسردگیش و اون رو دست‌کم می‌گرفته اما همین موضوع باعث می‌شه که کم‌کم کارش به بیمارستان بکشه

موصیو
۱۴۰۰/۰۷/۰۴

به نظرم خوندن این کتاب برای تمام کسانی که خودشون تجربه افسردگی داشتن بسیار بسیار واجبه. این که یک نویسنده چیره دست بین‌المللی که جوایز بسیاری هم برده با کلمات درست و به جا چقدر قشنگ لحظه لحظه‌های رنج افسردگی رو

- بیشتر
کاربر ۲۰۰۲۵۷۱
۱۳۹۹/۱۰/۲۰

ترجه ی افتضاحی داشت خیلی گنگ بود کلماتش

Borhan Jaffari
۱۴۰۰/۱۰/۰۳

اگر افسردگی رو تجربه کردید، یا الان این مسئله رو دارید، یا اطرافیانتون باهاش دست و‌پنجه نرم میکنن، این کااب رو بخونین. قرار نیس زندگی تونو عوض کنه این کتاب. فقط حرفهای یه آدم افسرده رو میتونین بشنوین. ولی بخونیدش.

ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
۱۴۰۰/۱۰/۰۳

استایرن افسردگی را این‌طور توصیف می‌کند: شبیه به غرق شدن، خفه شدن. این کتاب، قطعا راهنمای افسردگان نیست. کتابی لذت بخش برای خواندن در عصر یک روز تعطیل هم نیست. اما برای کسانی که به هر ترتیب، شخصی با هر

- بیشتر
fateme Ahmadi
۱۴۰۰/۰۳/۱۲

کتابی بود درباره ی تجربه ی افسردگی نویسنده اصلا گیرا و جذاب نبود و قلم رسایی نداشت من اصلا خوشم نیومد انگار گرفته بود کاغذ سیاه کرده بود فقط

rama
۱۳۹۸/۰۳/۲۷

دوستش داشتم👌🏻👌🏻

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۴۹)
ولی هوشمندانه‌ترینِ آن کتاب‌ها بر این واقعیت دردناک تأکید می‌کند که افسردگی‌های جدی یک‌شبه از بین نمی‌روند.
معجزه ی سپاسگزاری
آب وهوای افسردگی دمدمی است و چراغش نیمه‌خاموش
Mary
مشخصآ ثابت شده که هنرمندان (به‌خصوص شاعران) نسبت به این اختلال آسیب‌پذیرترند و براساس گزارش‌های کلینیکی بیست درصدشان خودکشی می‌کنند.
Mary
یکی از معروف‌ترین بیانیه‌های روشنفکری قرن در ابتدای اسطورهٔ سیزیف آمده: «فقط یک مسئلهٔ جدی فلسفی وجود دارد و آن خودکشی است. قضاوت دربارهٔ این‌که زندگی ارزش زیستن دارد یا نه، برابر است با پاسخ‌دادن به این اساسی‌ترین سؤال فلسفی.»
Mary
افسردگی شدید غیر از خاطرات هراس‌انگیزی که برجای می‌نهد، هیچ زخم ماندگاری وارد نمی‌کند. تعداد زیادی از افسردگان ــ نصفشان ــ دوباره مبتلا خواهند شد؛ افسردگی قابل بازگشت است ــ عذابی سیزیفی. اما بیش‌تر قربانیان حتی با وجود عود بیماری می‌توانند دوام بیاورند و اغلب بهتر با بیماری کنار آیند، چون از نظر روانی و با کمک تجربیات گذشته‌شان، روش مقابله با این غول بی‌شاخ ودم را آموخته‌اند
fateme Ahmadi
باید به‌رغم رنجی که مغزش را می‌بلعد، قیافهٔ کسی را بگیرد که با وقایع روزمره و معاشرت با دیگران مشغول است. باید سعی کند با دیگران خوش وبش کند، به سؤال‌ها پاسخ دهد، آگاهانه سر بجنباند و ابرو در هم بکشد و حتی ــ پناه بر خدا ــ لبخندی بزند. ولی همین تلاش برای گفتن چند کلمه حرفِ ساده عذابی الیم است.
Mary
افسردگی انهدام روح نیست. جان‌به‌دربردگان از بیماری ــ که اتفاقآ بی‌شمارند ــ شاهدی هستند بر لطف نجات: شاهدی بر پیروزی.
سوفی
بعد که سوار ماشین شدم، به آلبر کامو و رومن گاری فکر کردم.
Mary
مدتی قبل این موضوع آزارم می‌داد که سزاوار آن جایزه نیستم. من به واقعیت حوادثی که ما ناخودآگاه برای خودمان ایجاد می‌کنیم اعتقاد دارم؛ بنابراین چه آسان می‌شد فکر کرد که چک گم نشده بلکه شکلی است از انکار و بیزاری از خود (اصلی‌ترین علامت افسردگی) که به‌واسطهٔ آن به خودم تلقین می‌کردم که لیاقت جایزه را ندارم و اصلا لایق استقبالی که سال‌های گذشته از من شده بود، نیستم. دلیلش هرچه باشد، چک گم شده بود و گم‌شدنش با ناکامی‌ام در آن شام، حسابی جفت وجور بود: بی‌اشتهایی‌ام برای خوراک دریایی خوشمزه‌ای که مقابلم روی میز بود، ناتوانی حتی برای خنده‌ای زورکی و سرانجام ناتوانی در صحبت‌کردن. در این لحظه «سرشت» وحشی درد چنان آشفتگی عظیمی ایجاد کرد که باعث شد سخنان گویا و فصیحم به غرولندی خشک و خشن تبدیل شود. احساس کردم چشمانم از کاسه بیرون زده و بریده‌بریده حرف می‌زنم و دیدم دوستان فرانسوی‌ام با ناراحتی متوجه مشکلم شده‌اند
Mary
آیا «عامدانه» پول را گم کرده بودم؟ مدتی قبل این موضوع آزارم می‌داد که سزاوار آن جایزه نیستم. من به واقعیت حوادثی که ما ناخودآگاه برای خودمان ایجاد می‌کنیم اعتقاد دارم؛ بنابراین چه آسان می‌شد فکر کرد که چک گم نشده بلکه شکلی است از انکار و بیزاری از خود (اصلی‌ترین علامت افسردگی) که به‌واسطهٔ آن به خودم تلقین می‌کردم که لیاقت جایزه را ندارم و اصلا لایق استقبالی که سال‌های گذشته از من شده بود، نیستم.
Mary

حجم

۶۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

حجم

۶۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان