دانلود و خرید کتاب دنیای سوفی (با تخفیف)
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب دنیای سوفی

کتاب دنیای سوفی اثر یوستین گوردر (یوستاین گاآردر) در واقع تاریخ فلسفه است، منتها به زبانی ساده و به شکلی خلاصه‌شده! در واقع شما در قالب یک داستان می‌توانید به تاریخ طویل و پر پیچ و خم فلسفه سفر کنید و اصول اساسی آن را بشناسید. یوستاین گاآردر، استاد فلسفه بود و همیشه برای توصیف ساده‌ی جهان فلسفه برای شاگردانش به مشکل می‌خورد، این شد که دنیای سوفی خلق شد تا پلی باشد بین آدم‌ها و جهان وسیع فلسفه.

انتشارات جامی این رمان را با ترجمعه مهدی سمسار منتشر کرده و برای خرید و دانلود در طاقچه ارائه شده است.

درباره کتاب دنیای سوفی اثر یوستین گوردر

دنیای سوفی چکیده‌ای از تاریخ سه‌هزارساله‌ی فلسفه است؛ با تمام فراز و نشیب‌ها و نظریات مختلف. در واقع یوستین گاآردر تاریخ را به قالب رمانی درآورده که مطالعه‌اش در عین کاربردی بودن، لذت‌بخش و جذاب است. دنیای سوفی داستان دختری ۱۵ساله به نام سوفی است؛ سوفی دختر کنجکاو و خلاقی است و ذهن وسیعی دارد. یک روز او وقت چک کردن صندوق پست، با نامه‌ای عجیب روبه‌رو می‌شود؛ نامه‌ای خطاب به خودش که در آن نوشته: «تو کیستی؟» همین سوال دوکلمه‌ای جرقه‌ای در ذهن سوفی ایجاد می‌کند و او را در برابر سوال‌های بسیاری قرار می‌دهد. نامه‌ی بعدی از سوفی می‌پرسد: «جهان چگونه به وجود آمد؟» و سوفی را بیشتر با معنای زندگی درگیر می‌کند. ما در این رمان همراه سوفی از ابتدا و از الف با جهان فلسفه آشنا می‌شویم و چارچوب اصلی‌اش را می‌شناسیم.

رمان دنیای سوفی در سراسر دنیا با استقبال شگفت‌انگیزی روبه‌رو شد؛ به بیشتر از پنجاه زبان دنیا درآمد و میلیون‌ها نسخه فروخت. این کتاب که برای نوجوانان نوشته شده بود، توجه گروه‌های سنی مختلف را جلب کرد و به‌عنوان اثر جامعی برای درک فلسفه شناخته شد. گاآردر در دنیای سوفی سعی کرده مهم‌ترین نقطه‌های تاریخ سه‌هزارساله‌ی فلسفه را در اثرش توصیف کند و خواننده را به‌طور کلی با این حوزه آشنا کند. در این کتاب مسائل و سوال‌های اصلی زندگی مورد بحث قرار می‌گیرند و شکافته می‌شوند.

به‌طور کلی این کتاب خوانش روان و ساده‌ای از تاریخ فلسفه است و در کارنامه‌اش جوایز رنگارنگی دارد که خبر از موفقیت جهانی‌اش می‌دهند.

خلاصه داستان دنیای سوفی

سوفی در آستانه‌ی ۱۵سالگی است؛ او در نروژ زندگی می‌کند و عادت دارد هرروز وقت برگشتن از مدرسه صندوق پست را بررسی کند. یک روز سوفی نامه‌ای در صندوق پیدا می‌کند که برای خودش نوشته شده! با خوشحالی نامه را باز می‌کند و با یک سوال دو خطی مواجه می‌شود: «تو کیستی؟» این نامه‌ی کوتاه ذهن سوفی را به شدت درگیر کرد تا این‌که نامه‌ی بعدی رسید؛ در نامه‌ی بعدی نوشته شده بود: «جهان چگونه به وجود آمد؟» هر نامه سوفی را بیشتر و بیشتر به فکر فرو می‌برد و دچار ابهام می‌کند. او بعد از مدتی فرستنده‌ی نامه‌ها را می‌شناسد: آلبرتو ناکس! ناکس می‌خواهد مفاهیم فلسفه را به سوفی بیاموزد و از این طریق خواننده هم با آموزش همراه می‌شود. آلبرتو از پیدایش فلسفه تا اسطوره‌های دنیای باستان را به سوفی معرفی می‌کند و تمام بزنگاه‌های مهم جهان فلسفه را برایش شرح می‌دهد.

خرید و دانلود کتاب دنیای سوفی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

رمان دنیای سوفی بهترین انتخاب برای کسانی است که پیش‌زمینه و مطالعه‌ای در مورد فلسفه نداشته‌اند و می‌خواهند در یک اثر کلیت آن را بخوانند. در واقع کتاب سوفی کتابی برای تازه‌واردهای دنیای فلسفه است بااین‌حال کسانی که فلسفه می‌دانند هم می‌توانند از این اثر لذت ببرند و طعم مطالعه‌ی یک رمان فلسفی را بچشند، چون دنیای سوفی علاوه‌بر در بر گرفتن مفاهیم فلسفی، جذابیت‌های داستانی هم دارد و روان پیش می‌رود. در ضمن دنیای سوفی به‌عنوان اثری مخصوص گروه سنی نوجوان به شمار می‌رود، ولی بزرگسال‌ها هم می‌توانند از دریچه‌ی جذاب آن با فلسفه آشنا شوند و جواب سوال‌های اصلی‌شان را بگیرند.

چرا باید رمان دنیای سوفی با ترجمه مهدی سمسار را بخوانیم؟

فلسفه در واقع تلاشی برای فهم زندگی و کشف رازهای آن است؛ فلسفه به ما کمک می‌کند جایگاهمان در جهان هستی را بشناسیم و نگاه درست‌تری به زندگی بیندازیم. کتاب دنیای سوفی چکیده‌ی تاریخ فلسفه است و می‌تواند روزنه‌ای باشد تا شما مفاهیم اصلی فلسفه را در قالب رمانی خوش‌خوان درک کنید تا در صورت خواستن، به سراغ آثار تخصصی‌تر بروید.

در ضمن دنیای سوفی به تنهایی و در بیرون از نقش چکیده‌ی فلسفه، رمان خوبی است. رمانی روان که شما را درگیر می‌کند و تا پایان همراه خودش می‌کشاند. در واقع دنیای سوفی به سراغ سوال‌هایی می‌رود که همه‌ی ما یک بار هم که شده در زندگی با آن‌ها مواجه شده‌ایم! همین باعث شده دنیای سوفی همذات‌پنداری ما را برانگیزد و احساسات درونی و پنهانمان را قلقلک دهد. مطالعه‌ی دنیای سوفی چه برای کسانی که فلسفه می‌دانند و چه برای کسانی که با آن آشنایی ندارند، فرصتی برای لذت بردن و آموختن است چون گاآردر سال‌ها معلم فلسفه بوده و در نوشتن این اثر تجربه‌های گرانبهایش را به کار گرفته است.

درباره یوستاین گاآردر

یوستاین گاآردر نویسنده و فیلسوف نروژی، سال ۱۹۵۲ متولد شد. او دانش‌آموخته‌ی فلسفه در دانشگاه اسلو و سال‌ها مدرس تاریخ عقاید بوده است. گاآردر با نوشتن رمان مشهور دنیای سوفی به شهرتی جهانی رسید؛ او می‌خواست پلی بین شاگردانش و دنیای فلسفه بزند ولی این پل جهانی شد و حالا هر کس بخواهد ورود ساده و مفیدی به فلسفه داشته باشد، سری به دنیای سوفی می‌زند.

گاآردر آثار دیگری هم در کارنامه دارد که به زعم بسیاری کتاب‌های خوبی‌اند، ولی قله‌ی کارنامه‌ی او تا همیشه دنیای سوفی است که فروش میلیونی داشته و مورد اقتباس سینمایی قرار گرفته است.

تصویر یوستین گاردر

نقد کوتاه کتاب

دنیای سوفی مقدمه‌ی خوبی برای ورود به دنیای فلسفه است، بااین‌حال نمی‌شود گفت کسی با خواندن این کتاب بر تاریخ فلسفه آن مسلط می‌شود. بدیهی است که نمی‌شود تاریخ چندهزارساله را در یک کتاب گنجاند و کسی نباید فکر کند دنیای سوفی برای آشنایی با فلسفه کفایت می‌کند؛ هر نظریه‌ی فلسفه حاصل سال‌ها اندیشیدن و تلاش آدم‌های بزرگ است که برای درک هر کدام باید مدت‌ها زمان صرف کرد. در ضمن بعضی از متخصصین این حوزه بر نحوه‌ی پرداخت گاآردر به مفاهیم اصلی فلسفه نقد دارند؛ آن‌ها معتقدند گاآردر از کنار مفاهیم مهم به سادگی گذشته و آن‌ها را پیش پاافتاده و ناقص به خواننده‌اش منتقل کرده است. از این روست که توصیه می‌کنیم دنیای سوفی را به مثابه‌ی ورودی ساده به جهان فلسفه ببینید و بعد به سراغ آثار تخصصی‌تر بروید و جواب سوال‌هایتان را در آن‌ها بجویید.

پیام داستان

رمان دنیای سوفی قبل از هرچیزی به ما یاد می‌دهد خوب فکر کنیم، به دنیای اطرافمان توجه داشته باشیم و نگاه انتقادی پیدا کنیم. در این اثر ما با یادگیری اصول اولیه‌ی فلسفه، راه درست اندیشیدن را می‌آموزیم تا با درک عمیق‌تر از اطرافمان، جهان‌بینی خودمان را به دست بیاوریم و با زندگی بهتر دست‌وپنجه نرم کنیم. در واقع این رمان یادآور این است که ما آمده‌ایم تا از جهان بیاموزیم، گوشه‌ای هرچند کوچک از آن را تکان دهیم و تاثیر هر چند کم خودمان را بگذاریم.

در ضمن شخصیت سوفی به‌عنوان یک نوجوان کنجکاو و پرسشگر، می‌تواند الگوی خوبی برای نوجوانان باشد تا از همین دوره پرسشگری کنند، نظرات خودشان را داشته باشند و با خلاقیت به دنبال پرسش‌های اساسی زندگی‌شان بروند. نوجوانی دوره‌ی کشف دنیاست و داشتن الگوهایی مثل سوفی می‌تواند بسیار موثر و کارآمد باشد.

دنیای سوفی مناسب کدام رده سنی است؟

همان‌طور که گفته شد، گاآردر این کتاب را نوشت تا به زبان ساده فلسفه را برای شاگردانش تشریح کند، از این رو بسیاری رمان دنیای سوفی را یک اثر مخصوص نوجوان می‌دانند. بااین‌حال این اثر برای هر کسی که با فلسفه ناآشناست ولی به آن علاقه دارد، اثر مهم و آموزنده‌ای است که با زبان ساده به سراغ پیچیده‌ترین مفاهیم می‌رود و آن‌ها را می‌شکافد؛ بنابراین این رمان اثری برای همه است.

این کتاب را بخوانیم یا بشنویم؟

دنیای سوفی اثری‌ست ساده و روان، بااین‌حال نباید فراموش کرد که این اثر به فلسفه می‌پردازد و فلسفه دنیایی‌ست نیازمند تفکر. بهتر است برای ورود به جهان این رمان، زمانی داشته باشید تا روی هر قسمت فکر کنید و کتاب این فرصت را بهتر برایتان فراهم می‌کند. در کتاب می‌توانید بارها و بارها به عقب برگردید و گذری هم که شده، نگاهی بر جملات بیندازید و آن‌ها را در ذهنتان حلاجی کنید. در ضمن این به معنای ناکارآمد بودن کتاب صوتی دنیای سوفی نیست؛ اگر قبلاً این کتاب را خوانده‌اید یا پیش‌زمینه‌هایی در مورد دنیای فلسفه دارید، شنیدن دنیای سوفی برایتان بسیار لذت‌بخش است و می‌توانید در زمان‌های مرده‌تان از سادگی و روانی این کتاب لذت ببرید و با داستانش پیش بروید.

فهرست کتاب دنیای سوفی

سقراط – هرکس که بداند که نداند از همه داناتر است

افلاطون – آرزوی بازگشت به قلمرو روح

ارسطو – سازمان‌دهنده‌ای موشکاف که می‌خواست مفاهیم ما را روشن کند

قرون وسطا – فرق است میان راه را تا نیمه رفتن با راه را خطا رفتن

اسپینوزا – خدا خیمه‌شب‌باز نیست

هگل – آنچه عقلی است

ماندنی است

مارکس – شبحی بر اروپا سایه افکنده

داروین – کشتی حامل ژن بر پهنه زندگی

فروید – تمایلات زشت و خودخواهانه‌ای در او پدید آمده بود

انفجار بزرگ – ما نیز ذراتی از ستارگانیم

بخشی از متن کتاب دنیای سوفی

مردمان انواع مشغوليت‌ها دارند: بعضی‌ها سکه‌های قديمی يا تمبر جمع می‌کنند، بعضی‌ها به‌کارهای دستی يا تعميرهای خانگی می‌پردازند و ديگران تقريبا تمام وقت آزاد خود را صرف اين يا آن ورزش می‌کنند. خيلی‌ها نيز خواندن را برمی‌گزينند. اما همه چيز وابسته است به‌آن چيزی که می‌خوانند. بعضی‌ها می‌توانند به‌خواندن روزنامه‌ها و کتاب‌های کارتون بسنده کنند، يا فقط رمان دوست داشته باشند يا نشريات تخصصی مربوط به‌موضوعات متفاوت را از نجوم و ستاره‌بينی گرفته تا زندگی حيوانات و اکتشافات علمی بخوانند.

اگر من شور و شوقی برای اسب يا سنگ‌های قيمتی داشته باشم نمی‌توانم از ديگران بخواهم که در اين علاقه با من شريک شوند. و اگر من هيچ يک از رپرتاژهای ورزشی را در تلويزيون از دست ندهم، اين مطلب به‌من حق نخواهد داد تا از کسانی که برنامه‌های ورزشی تلويزيون را کسالت‌آور می‌دانند انتقاد کنم.

و با اين همه اگر چيزی وجود داشته باشد که همه‌ی مردمان را خوش آيد، چيزی که هر موجود بشری، مستقل از هويت و نژاد خود به‌آن علاقه‌مند باشد؟ آری، سوفی عزيز، مسائلی هست که بايد ذهن تمامی مردمان را به‌خود مشغول دارد. و درست همين مسائل است که موضوع درس مرا تشکيل می‌دهد.

در زندگی چه چيزی از همه مهمتر است؟ برای کسی که به‌اندازه کفايت رفع گرسنگی نمی‌کند اين چيز مهم، مواد غذائی خواهد بود. برای کسی که در سرماست، حرارت است. و برای کسی که از تنهائی رنج می‌برد، البته هم‌نشينی با ديگر مردمان.

اما، فراتر از اين ضرورت‌های اوليه، آيا باز هم چيزی هست که تمامی مردم بهآن نياز داشته باشند؟ فلاسفه گمان دارند که آری. می‌گويند که انسان فقط با شکم زندگی نمی‌کند. البته تمام مردم به‌غذا نياز دارند و نيز به‌عشق و محبت. اما چيز ديگری هم هست که به‌آن نيازمنديم:

اين‌که: ما که هستيم و چرا زندگی می‌کنيم.

ميل به‌دانستن اين‌که چرا ما زندگی می‌کنيم، سرگرمی‌ای «عرضی» و تصادفی چون کلکسيون کردن تمبر پست نيست. آن کس که ذهن خود را به‌اين قبيل مسائل مشغول می‌دارد، در اين مسير با تمامی نسل‌های ديگری که پيش از او در جهان زيسته‌اند همراه است. منشاء عالم، کره زمين و زندگی، مسئله‌ای مهم‌تر و حساس‌تر از آن است که مثلاً بدانيم کدام کس بيشترين مدال‌ها را در آخرين بازی‌های المپيک نصيب خود کرده است.

بهترين روش مطرح کردن فلسفه اين است که چند پرسش فلسفی به‌ميان گذاريم:

جهان چگونه آفريده شده است؟ در پشت آن چه فرامی‌رسد؟ آيا اراده‌ای يا معنائی هست؟ زندگی‌ای پس از مرگ وجود دارد؟ چگونه بايد پاسخ چنين پرسش‌هائی را يافت؟ و البته بدون از ياد بردن اين پرسش که: چگونه بايد زيست؟

مردمان در تمام زمان‌ها اين پرسش‌ها را به‌ميان آورده‌اند. تا آن‌جا که می‌دانيم هيچ فرهنگی وجود ندارد که به‌اين مسئله که مردمان که هستند يا جهان چگونه خلق شده است نپرداخته باشد.

در اصل، پرسش‌های فلسفی خيلی زيادی وجود ندارد. مهم‌ترين آنها را تا همين جا مطرح کرده‌ايم. اما تاريخ برای هر يک از اين پرسش‌های فلسفی پاسخ‌های متفاوت به‌ما پيشنهاد می‌کند.

هم‌چنين، به‌ميان گذاشتن سؤال‌های فلسفی خيلی آسان‌تر از پاسخ دادن به‌آنهاست.

امروز نيز بر هر يک از ماست که پاسخ‌های خودمان را برای هر يک از پرسش‌ها بيابيم. بيهوده است که به‌يک دايره‌المعارف مراجعه کنيم تا دريابيم که آيا خدائی وجود دارد يا آن که زندگی پس از مرگ هست يا نيست، دايره‌المعارف اين را هم به‌ما نمی‌آموزد که چگونه بايد زندگی کنيم. اما خواندنِ آنچه ديگرِ کسان انديشيده‌اند می‌تواند ما را ياری دهد تا داوری ويژه خود را پيرامون زندگی به‌دست آوريم.

معرفی نویسنده
عکس یوستاین گاآردر
یوستاین گاآردر
نروژیی | تولد ۱۹۵۲

یوستین گردر و کتاب دنیای سوفی برای اغلب کتاب‌خوان‌ها در دنیا به هم گره خورده‌اند، به شکلی که چندین و چند جلد کتاب داستانی و فلسفی دیگر این نویسنده زیر سایه‌ی جذابیت همین کتاب قرار می‌گیرد. او در داستان‌هایش به موضوعات فلسفی می‌پردازد و اغلب آثارش در جهان پرفروش و محبوب هستند. مثلا کتاب دنیای سوفی او به پنجاه و سه زبان دنیا ترجمه و سی میلیون نسخه از آن فقط در یک کشور فروخته شده است. دختر پرتقالی و راز فال ورق از دیگر آثار این نویسنده هستند.

نظرات کاربران

مـَه‌سـا
۱۳۹۹/۰۳/۲۴

Sophie's world درباره دختری پانزده ساله ای به نام سوفی است که وقتی از مدرسه باز میگرد نامه ای را در صندوق پستی پیدا میکند که تنها در آن نوشته شده : تو کیستی؟! و در روز های بعد سوالاتی همچون :جهان

- بیشتر
فرهمند
۱۳۹۸/۰۴/۱۴

آقای بازیاری از اصل نروژی ترجمه کرده و خانم دکتر فاطمه مینایی که دکتری فلسفه دارند کل کتاب را -برای اطمینان از درستی ترجمه مباحث فلسفی- ویراسته اند. ترجمه آقای کامشاد هم به دلیل زبان دانی ایشان واقعاً قابل قبول و

- بیشتر
bina
۱۳۹۸/۰۸/۲۶

میشه اینو رایگان کنید لطفا.

𝑻𝒂𝒎𝒊𝒍𝒂
۱۳۹۹/۰۵/۰۹

این کتاب درکل عالیه و فلسفه رو به زبانی روان توضیح میده. اما بهتون پیشنهاد میکنم این کتاب رو با ترجمه ای دیگه بخونید(خودم این کتاب رو با ترجمه مهرداد بازیاری خوندم و راضی بودم) .دنیای سوفی، کتاب کاملی هستش

- بیشتر
MOHI
۱۳۹۸/۱۰/۲۲

دوستش داشتم و راحت تونستم با سوفی ارتباط برقرار کنم ^_^ با فلسفه هم آشنا شدم چی بهتر از این 🌹

ــسیّدحجّتـــ
۱۳۹۷/۰۹/۲۸

کتابی با حجم زیاد که چند سال پیش تونستم تو مدت کوتاهی تمومش کنم ساعت‌های زیبایی رو باهاش سپری کردم چیزای زیادی یاد گرفتم و بی‌تردید بهترین کتابی بود که در بهترین موقعی که نیازش داشتم خوندم در یک جمله: واقعا لذیذ بود

✿Farzaneh✿
۱۳۹۷/۰۷/۱۰

کتاب دنیای سوفی کتابی داستانی درباره تاریخ فلسفه است که به شکل رمان نوشته شده. نویسنده همانطور که خود ذکر کرده به دنبال متن ساده ای بوده تا از طریق آن فلسفه را به راحتی به شاگردانش یاد دهد اما

- بیشتر
leila
۱۳۹۸/۰۲/۱۴

شعور و وجدان را می‌توان به عضلات تشبیه کرد ‌‌‌؛ هر عضله ای را که به کار نبریم ضعیف و ضعیف تر میشود... جالب بود.

Mohammad Mohammadi
۱۳۹۸/۰۱/۱۲

تـــاریــخ فــلســفه بـه صــورت رمــان

Ali1977
۱۳۹۹/۰۹/۱۱

کتاب دنیای سوفی رو من خیلی سال قبل خوندم. کتاب بسیار خوبی است. دختری به نام سوفی با خلاقیت نویسنده بسیار از فلسفه غرب راشرح می دهد. رمان بسیار زیبا که هم جذابیت داستان نویسی دارد و هم جذابیت آموزش

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷۱۶)
«اسب اسب به‌دنيا می‌آيد، اما انسان، انسان به‌دنيا نمی‌آيد، بايد او را آموزش و تعليم داد تا انسان شود.»
samane
... هوشمندترين آدميان کسی است که می‌داند که نمی‌داند...
mostafa
روزگاری يک فضانورد روسی و يک جراح متخصص مغز روسی پيرامون دين و مذهب با هم بحث می‌کردند. متخصص مغز مسيحی بود و فضانورد نبود. فضانورد با نخوت و افاده گفت: «من چندين بار به‌فضا رفته‌ام و در هيچيک از اين دفعات با خدا يا فرشته‌هايش برخورد نکرده‌ام» و متخصص در پاسخ او گفت: «اما من غالبا مغزهای آدم‌های متفکر و هوشمند را جراحی کرده‌ام و هرگز در هيچيک از اين مغزها فکر و هوش نديده‌ام.»
مـَه‌سـا
سقراط، خود، تأييد می‌کند که فقط يک چيز می‌داند: اين که هيچ نمی‌داند.
هودین
اگر هرگز بيمار نشويم، نمی‌دانيم سلامتی چيست. اگر هرگز از گرسنگی رنج نبريم، شادی غذا در برابر داشتن را درک نخواهم کرد. اگر جنگی در ميان نباشد صلح را چنان که شايسته است قدر نخواهيم گذاشت و اگر زمستان وجود نداشت شکوفائی بهار را شاهد نمی‌شديم.
جواد
همين آزادی است که از ما موجودات انسانی می‌سازد.
مـَه‌سـا
تفاوت بزرگ يک معلم مدرسه و يک فيلسوف واقعی آن است که معلم مدرسه گمان می‌کند خيلی چيزها می‌داند که می‌خواهد به‌ضرب و زور به‌شاگردانش بياموزد، حال آن که يک فيلسوف می‌کوشد تا به‌اتفاق شاگردان خود برای پرسش‌هائی که از خود می‌کنند، پاسخ‌هائی پيدا کند.
مـَه‌سـا
«اسب اسب به‌دنيا می‌آيد، اما انسان، انسان به‌دنيا نمی‌آيد، بايد او را آموزش و تعليم داد تا انسان شود.»
Ahmad
بگو چه کار می‌کنی تا بگويم که هستی.
مـَه‌سـا
تنها ويژگی برای يک فيلسوف خوب شدن حيرت کردن است
mostafa

حجم

۵۵۹٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۶۰۷ صفحه

حجم

۵۵۹٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۶۰۷ صفحه

قیمت:
۷۹,۰۰۰
تومان