دانلود و خرید کتاب روشنگری (مجموعه‌ی تاریخ برای نوجوان ۱۷) مالکوم یاپ ترجمه ع. پاشایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب روشنگری (مجموعه‌ی تاریخ برای نوجوان ۱۷) اثر مالکوم یاپ

کتاب روشنگری (مجموعه‌ی تاریخ برای نوجوان ۱۷)

معرفی کتاب روشنگری (مجموعه‌ی تاریخ برای نوجوان ۱۷)

مجموعه ۶۰ جلدی «تاریخ برای نوجوانان» انتشارات مازیار با هدف آشنا‌سازی نوجوانان با تاریخ و به ویژه تاریخ تمدن نگارش یافته است. هرجلد از کتاب‌های مجموعه نویسنده‌ای متفاوت دارد. این مجموعه پربار شامل موضوعاتی همچون پیدایش روستاها و جوامع شهری، نهاد خانواده در تاریخ، بحث تکامل و داروینیسم، رابطه انسان و دین در طول تاریخ، انقلاب‌های کشاورزی و صنعتی، انقلاب علمی و عصر روشنگری، انقلاب ارتباطات، امپراطوری‌های بزرگ، شخصیت‌های تاریخی و بسیاری مباحث مهم دیگر است. جلد «هفدهم» این مجموعه که به «عصر روشنگری» می‌پردازد نوشته «مالکوم یاپ» و ترجمه «ع. پاشایی» است. در مقدمه اثر می‌خوانید: «امروزه همه‌کس از همه چیز می‌پرسند؛ هیچ چیز را قطعی و مسلم نمی‌دانند. چرا باید خانواده داشته باشیم؟ کلیسا به چه دردی می‌خورد؟ چرا باید کاری را که معلم می‌گوید بکنیم؟ چرا نباید کاری را که دلمان می‌خواهد بکنیم؟ این‌ها از نوع سوالاتی است که همیشه می‌پرسند. برخی‌ها نان پرسیدن‌شان را می‌خورند. کتاب می‌نویسند، در روزنامه یا دانشگاه کار می‌کنند، در رادیو و تلویزیون و در مجلس حرف می‌زنند. همه از چیزهایی که در پیرامون‌شان می‌گذرد انتقاد می‌کنند. برخی راه‌های نوی برای به انجام رساندن کارها پیشنهاد می‌کنند. به این مردم، برای فکر کردنشان، البته هر یک به نوعی، پول می‌دهند. به این جور آدم‌ها می‌گویند انتلکتوئل (intellectual) یا خردورز و روشنفکر. شیوهٔ اندیشه و عمل ما غالبا نتیجهٔ کار آن‌ها است. این عادت سوال کردن از کجا پیدا شده است؟ خردورزان از کجا پیدا شدند؟ برخی شاید بگویند که تا بوده چنین بوده. و البته درست است که همیشه کسانی بوده‌اند که از آن‌چه می‌گذشت انتقاد می‌کردند و کسانی هم بوده‌اند که راه و رسم نوی برای زندگی آورده‌اند چون حضرت محمد و حضرت عیسی، سقراط و بودا. هم‌چنین برخی از دانایان قرون وسطی، چه مسیحی و چه مسلمان. در رنسانس اروپایی (جنبش تجدید حیات) خیلی بیش از این‌ها بودند. (در باب رنسانس نگاه کنید به لئوناردو داوینچی؛ لوتر، اِراسم و لویولا از همین مجموعه) ولی اگرچه آن‌ها خود سوالاتی می‌کردند، اما عادت سوال کردن را به مردم یاد ندادند. در واقع، گاهی جواب‌های خود آن‌ها می‌بایست موضوع اعتقاد پیروان‌شان باشد. دیگران، خصوصا جوانان، می‌گفتند که عادت سوال کردن عادت کاملا تازه‌ای است.»

نظرات کاربران

میلاد تاجیک
۱۳۹۸/۰۶/۲۹

برای کسانی که میخوان فلسفه رو بهتر بفهمن خوندن این کتابها واقعا عالیه چون فضایی که اندیشه ها در اون قوام پیدا کردن رو ترسیم میکنه

Mostafa Hosseini
۱۴۰۱/۱۱/۰۴

عالی کلا ریشه و فلسفه کنونی رو توی ذهن پویا میکنه توصیه میشه دانش اموزان دبیرستانی حتما مطالعه کنند چون بهتر مباحث رو یاد میگیرن

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲)
«از این رنج می‌برم که نمی‌توانم همه را نیکبخت کنم.»
king
سند ۵ دین دیدرو هر آن‌چه آغازی دارد پایانی هم باید داشته باشد، و از سوی دیگر، هر آن‌چه هرگز آغازی نداشته هیچ‌گاه نمی‌تواند پیانی داشته باشد، حال ادیان یهود و مسیحی سرآغازی داشته‌اند و ما تاریخ شروع هر دین دیگری را روی زمین، به استثنای دین فطری، می‌دانیم. تنها این دین پایان نخواهد یافت؛ دیگران همه باید از میان بروند. دین فطری متمدن‌ها و وحشیان، مسیحیان و بت‌پرستان، فیلسوفان و مردم عادی را و نیز آن‌هایی را که فرهیخته‌اند و کسانی را که چنین نیستند، و پیران و جوانان را یگانه می‌کند. از سوی دیگر دین تجلی یافته پدر را با پسر دشمن می‌کنند و انسان را با انسان، و قشریون جاهل را ترغیب می‌کند که فرزانگان را به قتل آرند.
zbabaxni
برخی‌ها نان پرسیدن‌شان را می‌خورند. کتاب می‌نویسند، در روزنامه یا دانشگاه کار می‌کنند، در رادیو و تلویزیون و در مجلس حرف می‌زنند. همه از چیزهایی که در پیرامون‌شان می‌گذرد انتقاد می‌کنند. برخی راه‌های نوی برای به انجام رساندن کارها پیشنهاد می‌کنند. به این مردم، برای فکر کردنشان، البته هر یک به نوعی، پول می‌دهند. به این جور آدم‌ها می‌گویند انتلکتوئل (intellectual) یا خردورز و روشنفکر. شیوهٔ اندیشه و عمل ما غالبا نتیجهٔ کار آن‌ها است.
MTA
اما کار بِل فقط تکرار چیزهایی نبود که دیگران پیش از او نوشته بودند. او همهٔ گزارش‌های کهن‌تر را مورد سوال قرار داد. این نقد او شامل کتاب مقدس هم می‌شد. او سه قاعده وضع کرد. اول آن که اگر مخالف تو از چیزی سخن می‌گوید که نادرست است پیش از آن که این را به او نادرست است پیش از آن که این را به او بگویی یقین داشته باش که تو درست مطلب را می‌دانی. دوم، مگذار احساس‌های تو به بیراهه‌ات بکشند. سوم، هیچ چیز را باور مکن مگر دلیل روشن آن را بدانی. همین اصول موضوع دانشنامهٔ فرانسوی هم بود.
zbabaxni
در سال ۱۸۰۰ جمعیت اروپا به دو برابر سال ۱۷۰۰ رسیده بود؛ راه و روش تغذیهٔ مردم پیشرفت کرده بود – مراد ما انقلاب کشاورزی است؛ در انگلستان انقلاب صنعتی بر مبنای قدرت بخار آغاز شد؛ در فرانسه در پایان هم همین قرن انقلاب سیاسی بزرگی رخ داد.
صبح
در دولت ایتالیایی و نیز کتابی بود به نام کتاب طلایی. در این کتاب اسم همهٔ خاندان‌های نجبا را نوشته بودند و تقریبا اضافه کردن اسم‌های جدید ناممکن بود.
صبح
در شهر آلمانی فرانکفورت که در ساحل رود ماین است قانونی بود که مردم را به پنج گروه اجتماعی تقسیم می‌کرد. هر گروه مکلف بود که لباس متفاوتی بپوشد تا زود معلوم شود که از کدام گروه است.
صبح
شکست ژوزف مبین یکی از ناتوانی‌های روشنگری است. او فکر می‌کرد که هر چه در نظر او عقلانی بود باید برای دیگران هم همین‌طور باشد. او مردم معمولی را درک نمی‌کرد. وقتی فرمان داد که مردم باید مرده‌ها را در کیسه دفقن کنند چون احمقانه است که چوب خوب را برای ساختن تابوت حیف و میل کنند. او احساسات مردم را دربارهٔ حرمت به مردگان می‌فهمید؛ و این احساسات در نظر او نامعقول بود. چنان بلوایی به پا شد که او نگزیر شد این قانون را پس بگیرد.
Shokatian
گفت: «شما فیلسوفان خوشبختید. روی کاغذ می‌نویسید و کاغذ هم همیشه صبور است. اما من امپراطور باید روی پوست آدم‌ها بنویسم که بسیار حساس است.»
Shokatian
آیا برای تودهٔ مرم درست است که یک‌ریز کار کنند تا جورکش بطالت، تجمل، و حرص دسته‌ای خون‌آشام مفتخوار فاسد باشد؟
MTA

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۵۹

تعداد صفحه‌ها

۳۱ صفحه

حجم

۲٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۵۹

تعداد صفحه‌ها

۳۱ صفحه

قیمت:
۶,۰۰۰
تومان