دانلود و خرید کتاب امیرکبیر احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب امیرکبیر اثر احمد علامه فلسفی

کتاب امیرکبیر

معرفی کتاب امیرکبیر

کتاب امیرکبیر نوشته احمد علامه فلسفی است. این کتاب روایت میرزا محمدتقی‌خان فراهانی، قهرمان مبارزه علیه استعمار است و سرگذشت این مرد بزرگ را روایت می‌کند.

درباره کتاب امیرکبیر

میرزا محمدتقی‌خان فراهانی، قهرمان مبارزه علیه استعمار (تاریخ تولد ۱۱۸۵– تاریخ شهادت ۲۰ دی ۱۲۳۰ خورشیدی در باغ فین کاشان) مشهور به امیرکبیر، اولین صدراعظم ایران در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار طی ۲۸ مهر ۱۲۲۷ خورشیدی تا ۲۲ آبان ۱۲۳۰ خورشیدی بود.

امیرکبیر همسر عزت‌الدوله، خواهر ناصرالدین‌شاه قاجار بود و سبب ازدواج دخترش تاج‌الملوک با مظفرالدین‌شاه قاجار، پنجمین پادشاه از دودمان قاجار، پدربزرگ ششمین پادشاه قاجار، محمدعلی‌شاه، نیز به‌شمار می‌رود.

این کتاب روایت زندگی و اعمال این مرد بزرگ است. 

خواندن کتاب امیرکبیر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ ایران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب امیرکبیر

اصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز گشت و تا پایان صدارت کوتاه او دنبال شد. مدت صدارت امیرکبیر ۳۹ ماه (سه سال و سه ماه) بود. او بنیان‌گذار دارالفنون بود که برای آموزش دانش و فنّاوری‌های نو به فرمان او در تهران پایه‌گذاری شد. هم‌چنین، انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه از جمله کارهای وی به‌شمار می‌آید. سردار عزیز خان مکری داماد امیرکبیر و رهبر قشون ناصرالدین‌شاه بود. امیرکبیر پس از این‌که با دسیسه پنهان دول استثمارگر انگلیس و روس توسط مادر کینه توز شاه و درباریان فاسد و خائن، عزل مقام شد و به کاشان تبعید گردید، سرانجام به دستور ناصرالدین‌شاه عیاش، دائم الخمر و ابله، امیرکبیر این بزرگ مرد ایران و مبارزعلیه استعمارگران را ناجوانمردانه در روز شنبه ۲۰ دی ۱۲۳۰ در حمام فین کاشان به شهادت رساندند. جلاد آنگاه رگ‌های دست و پاهایش را گشود و پس از لحظاتی خون‌ریزی، علی خان فراش به میر غضب اشاره‌ای اتمام کارکرد. میرغضب هم با چکمه به میان دو کتف امیر محکم کوبید. چون امیر به زمین در خونش غلطید، قاتل دستمالی در گلوی امیر فرو کرد تا سریع خفه شد و جان داد. فراش به سرعت برخاست و گفت دیگر کاری نداریم. وی و همراهانش با اسبان تند رو به تهران بازگشتند. پیکر امیر در شهر کربلا به خاک سپرده شده‌است.

میرزا تقی فراهانی در ۱۹ دیماه سال ۱۱۸۵ خورشیدی در روستای هزاوه (از توابع اراک) متولد شد. پدر او کربلایی قربان نام داشت و آشپز قائم‌مقام فراهانی بود. مادر امیر نیز فاطمه نام داشت و عمری طولانی کرد و مرگ هر دو فرزندش محمدتقی و محمدحسن را دید. امیر در خانه قائم‌مقام تربیت شد و در جوانی توانست سمت منشی‌گری قائم‌مقام را به‌دست آورَد.

ازدواج و فرزندان امیرکبیر (میرزا محمدتقی‌خان فراهانی)

امیرکبیر دو بار ازدواج کرد. ازدواج اول وی با «جان‌جان خانم» دختر حاج شهبازخان (عموی امیرکبیر) بود. به نوشته دکتر پولاک، امیر در زمان صدارت خود از این زن جدا شده و «جان جان خانم» حدود سال ۱۲۴۸ در آذربایجان درگذشت. دومین همسر امیر، یگانه خواهر تنی ناصرالدین‌شاه بود که «ملک‌زاده خانم» نام داشت و به عزت‌الدوله ملقب بود که در ۲۶ بهمن ۱۲۲۷ (۲۲ ربیع‌الاول ۱۲۶۵ ق) با وی ازدواج کرد. او دختر محمد شاه و مهد علیا بود.

او در شانزده سالگی به عقد امیر درآمد. امیر در این هنگام حدود چهل و سه ساله بوده‌است. این ازدواج ظاهراً به خواست و اشاره ناصرالدین شاه صورت گرفته است. این معنا از نامه‌ای که امیر به پادشاه نوشته‌است بر می‌آید: از اول بر خود قبله عالم معلوم است که نمی‌خواستم در این شهر صاحب خانه و عیال شوم. بعد، به حکم همایون و برای پیشرفت خدمت شما، این عمل را اقدام کردم.

اساطیر و افسانه های آمریکای جنوبی
مارتا اشمیت
شاپور اول: فاتح جنگ‌های ایران و روم
ایرج رامتین
چه گوارا
احمد علامه فلسفی
بابک خرم دین
سعید نفیسی
ناگفته‌های زندگی هیتلر
سایه مهری
سامانیان و غزنویان حامیان فرهنگ و ادب ایران
ایرج رامتین
مجد مجید
سیدحسن شکری
کنفوسیوس
احمد علامه فلسفی
بازگشت
آمنه ظاهری عبدوند
آب و هواشناسی پزشکی
حسین محمدی
دیوان غیاث الدین کججی
مسعود راستی‌پور
داستان پل
فرید احمدی
رایش هیتلر (مجموعه‌ی تاریخ برای نوجوان ۲۳)
آیلین پیرسون
پرواز تا بهشت
سهیلا آقابابایی پور
بهارنارنج
زهرا غفران پاکدل
تفسیر سوره نوح
حمیدرضا ارباب سلیمانی
مجمل التواریخ
ابوالحسن بن محمدامین گلستانه
کارکردهای ادبی
ریتا فلسکی
قصه‌ی دلبری
محمدعلی جعفری
رفیق خوشبخت ما
سید عبدالمجید کریمی
خون دلی که لعل شد
سید‌علی خامنه‌ای
راز رضوان؛ زندگی‌نامه و خاطرات سردار مقاومت اسلامی عماد مغنیه (حاج رضوان)
گروه نویسندگان
فرمانده کجاستی؟ درباره زندگی احمد‌شاه مسعود
کاوه شجاعی
درباره پدر مینو: زندگی علی خسروشاهی
فریده عنایتی
تاجر تنها: درباره زندگی محسن آزمایش
فریده عنایتی
مستند داستانی کارتابل
محمدرضا حدادپور جهرمی
ماجرای فکر آوینی
وحید یامین‌پور
ما چگونه ما شدیم
صادق زیباکلام
مرد نخستین
محمود اکبرزاده
ترور در نیمه‌شب: درباره زندگی ارباب کیخسرو شاهرخ
کریم نیکونظر
تاریخ ایران مدرن
یرواند آبراهامیان
چکیده تاریخ ایران
حسن نراقی
داستان یک مناظره
احمد یاری
وصیت‌نامه سیاسی ـ الهی حضرت امام خمینی(ره)
امام خمینی(ره)
چهل تدبیر
محمد علی الفت‌پور
برتبعید
انتشارات صهبا
ایران مقتدر
سیدمحمدحسین راجی
حاج ‌قاسم
نرجس شکوریان‌فرد نرجس شکوریان فرد

نظرات کاربران

Nastaran Farajpor
۱۴۰۰/۰۲/۳۰

کتاب خوبی بود اما متاسفانه مطالب تکراری زیاد زیاد داشت به نظرم یکبار باید ویرایش دستوری و ادبی میشد ولی در کل اطلاعات خوب و مستندی از وقایع اون زمان و شخص امیرکبیر داد

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
امیرکبیر، دستگاه وزارت امور خارجه را توسعه داد. تأسیس سفارت‌خانه‌های دائمی در لندن و سن‌پترزبورگ، ایجاد کنسولگری در بمبئی، عثمانی و قفقاز؛ تربیت کادر برای وزارت امور خارجه و تنظیم دفتر اسناد سیاسی از کارهای اوست. امیرکبیر در زمینه سیاست خارجی، سیاست معروف به «سیاست موازنه منفی» را در پیش گرفت؛ که بر اساس آن می‌گفت نه به روس امتیاز می‌دهیم، نه به انگلیس و نه به هیج قدرت خارجی دیگر (در مقابل، در نظریه موازنه مثبت، به دادن امتیاز به هر دو طرف قائل می‌شوند).
esrafil aslani

حجم

۳۶۱٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۸۶ صفحه

حجم

۳۶۱٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۸۶ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان