دانلود و خرید کتاب ریو براوو لی براکت ترجمه شهرام جعفری نژاد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ریو براوو اثر لی براکت

کتاب ریو براوو

امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب ریو براوو

کتاب ریو براوو نوشتهٔ لی براکت و جولز فرتمن و نوشته و ترجمهٔ شهرام جعفری نژاد است. انتشارات چترنگ این فیلم‌نامه را (همراه با بررسی سینمای «هوارد هاکس» و نقد فیلم‌نامه) روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب ریو براوو 

کتاب ریو براوو حاوی یک فیلم‌نامه است. می‌دانیم که فیلم‌نامه متنی است که برای ساختن فیلم نوشته می‌شود. هر چند این قالب ادبی شباهت‌هایی به نمایشنامه و رمان و داستان دارد، شکل و فرم و رسانه‌ای جداگانه و مستقل محسوب می‌شود. فیلم‌نامه‌ها در ساختارها و شکل‌های گوناگون نوشته می‌شوند، اما وجه اشتراک آن‌ها ارائهٔ نقشهٔ راهی به کارگردان و بازیگران و عوامل دیگر برای تولید یک فیلم است. کتاب حاضر مجموعه‌ای است دربردارندهٔ فیلم‌نامۀ «ریو براوو» همراه با مقدمه و نقد فیلم‌نامه و بخشی دربارۀ سینمای «هوارد هاکس» به قلم شهرام جعفری نژاد. هوارد هاکس این فیلم را در سال ۱۹۵۹ میلادی و بر اساس فیلم‌نامه‌ای از لی براکت و جولز فرتمن با بازی «جان وین» و «دین مارتین» کارگردانی کرد؛ یکی از فیلم‌های برتر تاریخ سینما. این فیلم بر اساس کتاب «ریو براوو» نوشتۀ لی براکت ساخته شد. فیلم «ریو براوو» داستان کلانتری در شهر ریو براوو است که می‌خواهد یکه و تنها مسئولیت مقابله با افراد بی‌قانون را بر عهده بگیرد، اما در این راه دوستانش بدون درخواست او به کمکش می‌آیند. در مسیر فیلم هر کدام از شخصیت‌ها با کمک دیگران بر ضعف‌های درونی خود غلبه می‌کند.

خواندن کتاب ریو براوو  را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران سینمای وسترن آمریکا و قالب فیلم‌نامه و نقد آن پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب ریو براوو

«شناسنامهٔ فیلم

تهیه‌کننده و کارگردان: هوارد هاکس

نویسندگان: جولز فِرتمَن و لی بِراکِت، بر اساس داستانی از باربارا هاکس مَک‌کَمبِل

مدیر فیلم‌برداری: راسِل هارلان

طراح صحنه: لئو کی. کوتِر

مجری دکور: رالف اس. هِرست

طراح لباس: مارجِری بِست

تدوین: فالمَر بِلَنگستِد

صدا: رابرت بی. لی. موسیقی: دیمیتری تیومکین

تصنیف‌ها: دیمیتری تیومکین و پُل فرانسیس وِبستِر

بازیگران: جان وین (کلانتر جان تی. چَنس)، دین مارتین (دود)، ریکی نلسن (کلُرادو)، اَنجی دیکینسن (فِدِرز)، والتر برنان (استامپی)، وارد باند (پَت ویلِر)، جان‌راسِل (ناتان بِردِت)، کلود اَکینز (جو بِردِت)، پِدرو گونزالس گونزالس (کارلوس)، اِستِلیتا رودریگز (کنسوئلا)

شرکت تهیه: آرمادا پروداکشنز

پخش: کمپانی برادران وارنر

محصول ۱۹۵۹ آمریکا، رنگی، ۱۴۱ دقیقه

خلاصهٔ داستان: در شهر ریو براوو، جو، برادر گله‌دار متنفذی به نام ناتان بِردِت، مردی را به قتل می‌رساند و کلانتر جان تی. چَنس او را زندانی می‌کند. ناتان عده‌ای را اجیر می‌کند تا از هر راه ممکن برادرش را آزاد کند، اما کلانتر و دوستانش (دود، یک دائم‌الخمر سابق که در حال بازیافتن خود است؛ استامپی، پیرمردی لنگ و خوش‌مشرب؛ کلُرادو، جوانی که زمانی پدرش دوست کلانتر بوده و فِدِرز، دختری جوان و بدون خانواده که به کلانتر دل بسته) هر بار، مانع آن‌ها می‌شوند. نهایتاً افراد ناتان از لحظه‌ای سستی دود استفاده می‌کنند و او را گروگان می‌گیرند تا در ازای جو، تحویلش دهند. کلانتر به ناچار می‌پذیرد؛ اما مراسم مبادله با شجاعتِ دود و کمک همهٔ دوستان کلانتر به درگیری تمام‌عیاری می‌انجامد که درنتیجه، ناتان و افرادش تسلیم می‌شوند و کلانتر نیز به عشق فِدِرز، پاسخ مثبت می‌دهد.

روز. خارجی. کوهستان

کاروانی در جاده‌ای باریک پیش می‌آید [عنوان‌بندی].

دود با لباسی مندرس و سرووضعی ژولیده از در پشتی داخل می‌شود. کافه پر از کسانی است که نشسته یا ایستاده، مشغول نوشیدن و گپ زدن‌اند. دود درحالی‌که به مشروب‌های آن‌ها با حسرت می‌نگرد، از میان میزها می‌گذرد و در میان کافه می‌ایستد. کافه‌دار برای جو بردت، مشروب باز می‌کند و او هنگام ریختن آن در لیوان، دود را می‌بیند که با ولع به آن می‌نگرد؛ سپس با اشاره، لیوانش را به او تعارف می‌کند و سکه‌ای را داخل تُف‌دان می‌اندازد، به این معنا که اگر دود مشروب می‌خواهد، باید سکه را از درون ظرف بردارد. دود تحقیرشده خم می‌شود که سکه را بردارد، اما کلانتر چَنس با لگد، ظرف را پرتاب می‌کند و مانع از این کار می‌شود. دود با عصبانیت، چوبی برمی‌دارد و بر سر کلانتر می‌کوبد که در نتیجه، او بی‌هوش نقش بر زمین می‌شود. سپس می‌خواهد به جو هم حمله کند که افراد جو، مانع او می‌شوند. جو چندین مشت به دود می‌زند و وقتی یکی از حاضران می‌خواهد مانعش شود، او را با شلیک گلوله‌ای از پا درمی‌آورد و بیرون می‌رود.

شب. خارجی. شهر

جو تلوتلوخوران از کافهٔ اول بیرون می‌آید و درحالی‌که زن‌های عابر در خیابان را برانداز می‌کند، به کافه‌ای دیگر می‌رود.

شب. داخلی. کافه‌ای دیگر

جو وارد می‌شود و یکراست به کنار پیشخوان می‌رود. کافه‌دار برایش مشروب می‌ریزد و او مشغول نوشیدن می‌شود که کلانتر با سری خونین و درحالی‌که تفنگش را به سوی او نشانه گرفته، از راه می‌رسد و به سوی او می‌آید.

کلانتر: جو، تو بازداشتی.

یکی از افراد جو: [از پشت سر کلانتر و درحالی‌که هفت‌تیرش را به سوی او گرفته] شاید این‌طور باشه، ولی برنگرد، کلانتر.

جو: چی‌کار می‌خوای بکنی؟

ناگهان دود از راه می‌رسد و با شلیک گلوله‌ای، هفت‌تیر دوست جو را از دستش می‌اندازد.

دود: حالا هر کاری دوست داری بکن، کلانتر.

جو می‌خواهد به کلانتر حمله‌ور شود، اما او با تفنگش ضربه‌ای محکم به جو می‌زند و او را نقش بر زمین می‌کند.

دود: با کس دیگه‌ای هم کاری داری؟

کلانتر: نه. فقط کمک کن این رو ببریم.

دود و کلانتر پیکر بی‌هوش جو را کشان‌کشان از کافه خارج می‌کنند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۶۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

حجم

۶۶۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

قیمت:
۵۰,۴۰۰
تومان