دانلود و خرید کتاب اندیشه سیاسی آیت الله سیدعلی خامنه ای سجاد رستمی پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اندیشه سیاسی آیت الله سیدعلی خامنه ای اثر سجاد رستمی پور

کتاب اندیشه سیاسی آیت الله سیدعلی خامنه ای

معرفی کتاب اندیشه سیاسی آیت الله سیدعلی خامنه ای

کتاب اندیشه سیاسی آیت الله سیدعلی خامنه ای به‌قلم سجاد رستمی پور را انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرده است. این کتاب به تبیین ابعاد مختلف اندیشه و نگرش مقام معظم رهبری مدظله‌العالی می‌پردازد.

درباره کتاب اندیشه سیاسی آیت الله سیدعلی خامنه ای

پس از وقوع هر انقلاب، مبانی فکری و ساختارهای فرهنگی دچار تحول و دگرگونی اساسی شده و نیاز است تا برای فهم بیشتر معنای حرکت انقلابی و نیز پیش‌بینی آیندهٔ سیاست‌گذاری‌ها و موضع‌گیری‌های رهبران و تصمیم‌گیران به شناخت مبانی اندیشه‌ها و افکار رهبران و متفکران آن انقلاب و نوع نگاهشان نسبت به مسائل مختلف پرداخت. کتاب اندیشه سیاسی آیت الله سیدعلی خامنه ای کوشیده است تا در ۹ فصل مبانی و پایه‌های نگاه و جهان‌بینی سیاسی مقام معظم رهبری را کاویده و به بررسی ابعاد مختلف نظرات ایشان در باب جایگاه انسان، مردم‌سالاری، ولایت فقیه، پیشرفت و معنای آزادی بپردازد و خوانندگان مشتاق و علاقه‌مند و پرسشگر را به تفکر و تعمق وادارد. 

خواندن کتاب اندیشه سیاسی آیت الله سیدعلی خامنه ای را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

دانشجویان و محققان رشته‌های علوم سیاسی و فقه‌وحقوق و نیز طلاب حوزه‌های علمیه از خواندن این کتاب سود خواهند برد.

بخشی از کتاب اندیشه سیاسی آیت الله سیدعلی خامنه ای

«ضرورت بحث از مبانی جهان‌شناسی

كشف تفاوت‌های نظری بین اندیشهٔ اندیشمند مسلمان و اندیشمند غربی بیش از آنکه مرهون بررسی تفاوت‌های اندیشه در گزاره‌های کاربردی علم سیاست باشد. نیازمند مقایسهٔ مبانی و کلیات فلسفی و انسان‌شناسی است. اولین حکم از احکام این مقایسه این است که احصاء این مبانی و کلیات نظری دشوار است؛ چرا که اساساً بعضی مسئله‌ها توسط بعضی اندیشمندان یا در حقیقت توسط برخی مکاتب فکری به مبحث کلیات و مبانی اضافه و یا حذف می‌شوند و این رهنمود این است که علی‌الاصول این نحو مدیریت مقولات کلان نظری تابعی است از بعضی مفاهیم کلان‌تر که شاید فهم این نسبت و تبعیت، تا حدی مشکل احصاء این مقولات را مرتفع سازد. در حقیقت موجبیت این نسبت صرف نظر از تأثیر منظر اندیشه و تأثیرات اجتماعی اعمال‌شده بر اندیشهٔ متفکران، جهان‌شمول و همه‌گیر تلقی می‌شود. به نظر می‌رسد مستقل‌ترین متغیر در این معادله یا نسبت بین مقولات نظری رویکرد اندیشمند به حقیقت وجود باشد. در پاسخ به این پرسش که جهان از چه ماهیتی برخوردار است؟ آیا انسجامی بر این جهان حاکم است؟ عالم عالم تکثرات است یا عالم وحدت؟ پرسش‌هایی از این قبیل سرنوشت فکری اندیشمند را تعیین می‌کند. البته در اینجا این دعوا که معرفت‌شناسی بر جهان‌شناسی مقدم است یا برعکس حل‌شده فرض می‌شود. درواقع در اندیشهٔ اندیشمند مسلمان شناخت جهان، مفروض و یقینی است. اصل وجود، مسلم است و قابل شناخت بودن آن بدیهی است. شناخت وجود برابر است با حصول بینش توحیدی. درواقع به جای آنکه اول وجود شناخته شود بعد وجود و وحدانیت خدا اول خدا شناخته می‌شود و وجود به فیض نور ربوبیت حضرت حق شناخته می‌شود. چنان‌که قرآن کریم می‌فرماید: قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِي اللهِ شَكٍّ فاطر السماوات و الأرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ يُؤَخِّرَكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى قَالُوا إِنْ أَنتُمْ إِلا بَشَرٌ مِثْلنا تُريدُونَ أنْ تَصُدُّونَا عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آبَاؤُنَا فَأْتُونَا بِسُلْطَانٍ مُبِينِ پیغمبرانشان گفتند مگر در خدای یکتا و ایجاد کنندهٔ آسمان‌ها و زمین شکی هست؟! او شما را دعوت می‌کند تا گناهانتان را بیامرزد و تا مدتی معین نگاهتان دارد. آن‌ها گفتند: «شما نیز جز بشرهایی مثل ما نیستید که می‌خواهید ما را از خدایانی که پدرانمان می‌پرستیده‌اند منصرفمان کنید پس برای ما دلیلی روشن بیاورید. مفسرین معتقدند قرآن کریم برای اثبات وجود خدای متعال آیه‌ای ندارد و آن را لازم نمی‌داند. رهبر معظم انقلاب نیز اصل كلمهٔ جلالهٔ لااله‌إلاالله را مشتمل بر شناختی می‌دانند که این شناخت شامل شناخت جهان هم می‌شود. درواقع بینش ایشان این است که پیامبر اکرم (ص) و همهٔ انبیا در مسیر پرورش دینی خود از کلمهٔ توحید آغاز کرده‌اند و بر اساس آن به شرح و بسط جهان‌شناسی و انسان‌شناسی خویش پرداخته‌اند. درواقع در عصری که حکمت یونانی و خسروانی بر جهان متمدن آن زمان در ایران و یونان غالب بوده است و حکماً مباحث خود را از شناخت جهان آغاز کرده و از مسیر آن به اثبات واجب‌الوجود می‌رسیده‌اند. انبیا و خاصه حضرت رسول اکرم (ص) بینش توحیدی را آغازگر هدایت و تعلیمات خود قرار می‌داده‌اند و این نه به سبب اعتماد به اثر روان‌شناختی یا تبلیغی بلکه بر اساس بینش علمی مکتب توحید بوده است. انبیا با شعار توحید تمامی مقصود خود را مطرح می‌ساختند، درواقع شناخت خدای واحد در فطرت انسانی مستقر است ولی ارتکاب نسبت به آن محتاج تذکر بوده است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۴۴ صفحه

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۳۴۴ صفحه

قیمت:
۷۹,۰۰۰
تومان