دانلود و خرید کتاب دمکراسی در اسلام سید خطاب ترجمه میلاد اعظمی‌مرام
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دمکراسی در اسلام اثر سید خطاب

کتاب دمکراسی در اسلام

معرفی کتاب دمکراسی در اسلام

کتاب دمکراسی در اسلام نوشتهٔ سید خطاب و گری باوما و ترجمهٔ میلاد اعظمی مرام است. نشر کرگدن این کتاب در حوزه‌ٔ علوم سیاسی و مطالعات ادیان را منتشر کرده است.

درباره کتاب دمکراسی در اسلام

کتاب دمکراسی در اسلام با به چالش‌کشیدن دیدگاه افراط‌گرایان اسلامی و منتقدان اسلام، موضوع سازگاری اسلام با دموکراسی را بررسی می‌کند. سید خطاب و گری باوما در این اثر مباحثی همچون اصول نظریهٔ سیاسی اسلام و مفهوم دموکراسی در آن، مفهوم دموکراسی در اندیشهٔ مسلمانان قرون وسطی و دورهٔ مدرن، اسلام و حقوق بشر و سهم اندیشه‌های حقوقی اسلامی در فلسفه و حقوق اروپا را بررسی می‌کنند. نویسندگان این کتاب، سید خطاب از دانشگاه مونش استرالیا و گری باوما رئیس مرکز پژوهشی تروریسم جهانی در همین دانشگاه، با تشریح آن دسته از برنامه‌های سیاسی مروج دموکراسی و ارزش‌های بشری که ریشه در قرآن و سیرۀ پیامبر دارند و با رجوع به عصر پیامبر و خلفای راشدین و نیز با بهره‌گیری از بینش‌های کلامی روشنفکران مسلمان معاصر، می‌کوشند مبنایی اسلامی برای ارزش‌های انسانی به دست دهند. آنان در این کتاب صدایی معاصر به متون مقدس کهن می‌دهند؛ با این امید که نشان دهند توصیف مواجهۀ اسلام با مقولاتی مانند حقوق بشر و ارزش‌های دمکراتیک در قالب استعارۀ «برخورد تمدن‌ها» بیش‌ازپیش ساده‌انگارانه است.

خواندن کتاب دمکراسی در اسلام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران حوزهٔ ادیان و دانشجویان علوم سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب دمکراسی در اسلام

«جامعهٔ بین‌الملل دید که بیش از ۲۸۰ هزار نفر در بوسنی، بیش از ۱۵۰ هزار نفر در کشمیر، و هزاران نفر در چچن و کوزو به قتل رسیدند. در فلسطین صدها هزار نفر بی‌خانمان، بمباران، آواره و محروم شدند.

با این حال، نباید نقض تمام این حقوق بشری مسلمانان را به گردن غیرمسلمانان انداخت. درواقع، خود مسلمانان به‌واسطهٔ رهبریِ بدون شفقت و بصیرت اغلب رفتار خشن‌تری باهم داشته‌اند. فلسطینی‌ها فرقه‌فرقه شده‌اند و هر گروه زیر علم و پرچم خود جمع شده و علیه دیگری حملهٔ مسلحانه می‌کند؛ حتی در باب مسائلی که در چشم ناظران بیرونی بی‌اهمیت‌اند. این در حالی است که رهبرانشان در شرایط لاکچری زندگی می‌کنند. در الجزایر بیش از ۵۰ هزار نفر در دههٔ ۱۹۹۰ به وحشیانه‌ترین شکل ممکن در جنگ الجزایر و مراکش کشته شدند. به همین نحو، در سودان جنوبی و سودان شمالی (دارفور) خشونت باعث قتل و آوارگی میلیون‌ها انسان بیگناه و بیچاره شده است. چند دولت مسلمان اموال کردها را مصادره کردند و آنها را وحشیانه آزار داده‌اند. مسلمانان حلب از سمت دمشق بمباران شده‌اند. جنگ خونین ده سالهٔ ایران و عراق جان یک میلیون نفر را گرفت. شهرهای مسلمان، از قاهره گرفته تا جاکارتا و از بیروت گرفته تا تاشکند، به‌خاطر نبود رسالت و بصیرت در رهبری، گاه‌به‌گاه در دام خشونت فرقه‌ای و نژادی افتاده‌اند. ناتوانی آنها توجه افراد و گروه‌ها، ازجمله فیلم‌سازان عرب، را جلب کرد. فیلم مصری الارهاب و الکباب (تروریسم و کباب) یکی از فیلم‌های دههٔ ۱۹۹۰ مصر است که نشان می‌دهد ناتوانی و فساد منتهی به خشونت و ترورسیم شده است. الارهاب و الکباب (۱۹۹۳) طنزی سیاسی است دراین‌باره که چگونه «مهندس» فرهیخته‌ای به‌واسطهٔ درماندگی از بوروکراسی در یک آن به تروریست تبدیل می‌شود. مطالبات او ساده و هم‌زمان پیچیده است مانند تهیهٔ کباب. گروگان‌ها، که از شهروندان طبقهٔ پایین‌اند، از وزیر کشور می‌خواهند از حکومت استعفا دهد. این مهندس با کمک یک واکسی از حومه‌های مصر، یک شوهر مستأصل و یک روسپی این کارها را انجام می‌دهد. الارهاب و الکباب فیلم مفرحی است که ماهیت فاسد سیاستمدران را نمی‌پذیرد؛ کسانی که تنها به فکر حفظ منصب‌اند درحالی‌که شهروندان عادی نگران پرداخت اجاره‌بها و تهیهٔ صبحانه‌اند و با اتوبوس‌هایی شلوغ به سر کار می‌روند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۰۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۸۴ صفحه

حجم

۴۰۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۸۴ صفحه

قیمت:
۱۴۰,۰۰۰
تومان