دانلود و خرید کتاب اسلام و دموکراسی مشورتی منصور میراحمدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اسلام و دموکراسی مشورتی اثر منصور میراحمدی

کتاب اسلام و دموکراسی مشورتی

معرفی کتاب اسلام و دموکراسی مشورتی

کتاب اسلام و دموکراسی مشورتی نوشتهٔ منصور میراحمدی است. نشر نی این کتاب تحلیلی را منتشر کرده است؛ کتابی حاوی پیوند اسلام و سیاست.

درباره کتاب اسلام و دموکراسی مشورتی

کتاب اسلام و دموکراسی مشورتی شما را با نظریهٔ «دموکراسی مشورتی» آشنا می‌کند؛ نظریه‌ای که با تکیه بر نظریه‌های پست‌لیبرال در غرب، ضمن نقد مبانی نظریه‌های دموکراسی، می‌کوشد الگوی مناسبی را برای نظام سیاسی لیبرال طراحی و ارائه کند. گفته شده است که این نظریه بر اثر تحولی که در فهم عقل در اندیشهٔ سیاسی غرب صورت گرفته، به شورا و نظام مشورتی نزدیک شده و هدف خود را برقراری نوعی همنشینی میان آزادی و عدالت بیان می‌کند. این نظریه، همنشینی عدالت و آزادی را دنبال می‌کند. منصور میراحمدی در این کتاب می‌کوشد به این پرسش اساسی پاسخ دهد که عوامل همگرایی دو نظریهٔ «دموکراسی مشورتی» و «شوراکراسی اسلامی» و ظهور قرائت اسلامی از دموکراسی مشورتی کدام است. بخش نخست این کتاب «هرمنیوتیک و تحول در فهم عقل و دین، در دنیای معاصر» و بخش آخر آن «دموکراسی مشورتی و شوراکراسی اسلامی» نام گرفته است. از دیدگاه این کتاب، چرخش هرمنیوتیکی در فهم عقل و دینْ همچنان که موجب تحول نظریه‌های دموکراسی به دموکراسی مشورتی شده، موجبات تحول نظریه‌های شورا به شوراکراسی را هم فراهم کرده است.

خواندن کتاب اسلام و دموکراسی مشورتی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران مطالعه درمورد پیوند اسلام و سیاست پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب اسلام و دموکراسی مشورتی

«در نخستین بخش کتاب، براساس آموزه‌های نظریه هرمنیوتیک مدرن، فهم هرمنیوتیکی عقل و دین، ویژگی‌ها و خصائص آن توضیح داده شد، تحول این فهم در دوران معاصر در دو حوزه اندیشه غرب و اسلام مورد بررسی قرار گرفت. مباحث مطرح شده نشان دادند که چگونه در دوران معاصر در غرب، مفهوم «عقل فردی مدرن» شکسته می‌شود و مفهوم «عقل مشورتی» ظهور می‌کند. همچنین در اندیشه اسلام معاصر، با بازخوانی فهم اندیشمندان گذشته، فهمی جدید از دین ارائه می‌شود که در آن بر عقل و جایگاه آن تأکید بیشتری صورت می‌گیرد. تحول در فهم عقل و دین در دوران معاصر، افق فکری و ذهنی مشترکی را پدید آورده، همسویی‌ها و قرابت‌هایی را در فهم اندیشمندان غرب و مسلمان ایجاد کرده است. همسویی‌ها و قرابت‌های مذکور، همسویی‌ها و قرابت‌هایی را در نظریه‌پردازی نظام سیاسی در این دو حوزه فکری پدید آورده است که در بخش دومْ مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بخش دوم این کتاب، عهده‌دار تبیین نحوه اثرگذاری تحول فهم عقل و دین در دوران معاصر بر نظریه‌پردازی سیاسی است. در این بخش، در قالب دو فصل جداگانه، به ترتیب اثرگذاری تحول فهم عقل در دوران معاصر بر شکل‌گیری نظریه دموکراسی مشورتی در غرب و تحول فهم دین در دوران معاصر بر شکل‌گیری نظریه شوراکراسی اسلامی در جهان اسلام، مورد بررسی قرار می‌گیرد. از دیدگاه این کتاب، گذار از نظریه دموکراسی لیبرال به دموکراسی مشورتی، به‌دلیل تحول در فهم عقل و ظهور مفهوم عقل مشورتی بوده، همان‌طورکه، گذار از نظریه‌های نظام سیاسی اقتدارگرای اسلامی به نظریه شوراکراسی اسلامی، به‌دلیل تحول در فهم دین و ظهور فهم عقلانی شریعت و تقویت آن در دوران معاصر بوده است. فصل سوم، عهده‌دار تبیین نحوه گذار نظری به نظریه دموکراسی مشورتی و فصل چهارم، عهده‌دار تبیین نحوه گذار نظری به نظریه شوراکراسی اسلامی است. فصول مذکور، ضمن تبیین نحوه گذار مذکور، به توصیف این نظریه‌ها و مختصات نظام سیاسی مبتنی‌بر آنها می‌پردازد. ازاین‌رو در هر یک از این دو فصل، علاوه بر توضیح مفهوم دو نظریه دموکراسی مشورتی و شوراکراسی، مبانی نظری آنها و سپس نظام سیاسی مبتنی‌بر آنها نیز توضیح داده خواهد شد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۰۸٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۴۲۳ صفحه

حجم

۵۰۸٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۴۲۳ صفحه

قیمت:
۱۲۷,۰۰۰
تومان