دانلود و خرید کتاب نظریه بازتولید اجتماعی پیر بوردیو ترجمه تهمتن برومند
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نظریه بازتولید اجتماعی اثر پیر بوردیو

کتاب نظریه بازتولید اجتماعی

ویراستار:عطیه طائب
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب نظریه بازتولید اجتماعی

کتاب «نظریه بازتولید اجتماعی» نوشتۀ پیر بوردیو و ژان کلود پسیون، ترجمۀ تهمتن برومند و ویراستۀ عطیه طائب است و انتشارات اندیشه احسان آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب نظریه بازتولید اجتماعی

مفهوم بازتولید از مفاهیم کلیدی در نظریات و اندیشه‌های پی‌یر بوردیو محسوب می‌شود. این مفهوم از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در حوزه‌های متعددی موردمطالعه و بررسی قرار گرفته است. کتاب «بازتولید در آموزش، جامعه و فرهنگ» نوشتۀ پی‌یر بوردیو که بیش از ۵۲ سال از چاپ آن می‌گذرد، ۲ جلد دارد. هر جلد آن با ۲ رویکرد نگارشی متفاوت نوشته شده است. این کتاب یعنی کتاب بازتولید اجتماعی ترجمۀ جلد اول است. بازتولید اجتماعی ساختار ریاضیاتی دارد و یک دستگاه نظری و فلسفی انتزاعی برای شناسایی سازوکارهای موجود در یک نظام آموزشی است. درواقع قرار است این ساختار ریاضی، نظام آموزشی را تجزیه‌وتحلیل و در مرحلۀ بعد بازشناسی کند که این امر شروعی برای اصلاح یا طرح هر نظام آموزشی است.

پی‌یر بوردیو در کتاب نظریۀ بازتولید اجتماعی مفهومی به نام خشونت نمادین را به‌صورت نظری مطرح می‌کند و نحوۀ پیاده‌سازی آن را از طریق تعلیم و تربیت رسمی و غیر‌رسمی آن که خانواده باشد توضیح می‌دهد. این یعنی دستکاری ذهنی بشر که پیامد آن این است که او در توهی از اتیار در جهت منافع صاحبان زور و به ضرر خود دست به اقدام بزند.

مترجم کتاب با هدف ارائۀ مقدمه‌ای ریاضی بر نظریهٔ بازتولید و خشونت نمادین پی‌یر بوردیو، از ماهان موذنی؛ کارشناس ارشد ریاضی محض در دانشگاه امیرکبیر با تخصص در منطق و جبر خطی و امیر ساکی، دکترای ریاضیات و استادیار مرکز پژوهش‌های دانش‌های بنیادین ایران کمک گرفته است.

خواندن کتاب نظریۀ بازتولید اجتماعی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران کتاب‌های جامعه‌شناسی، سیاسی و پژو هشگران و دانشجویان پیشنهاد می کنیم. 

درباره  پی‌یر بوردیو

 پی‌یر بوردیو جامعه‌شناس فرانسوی، در آگوست در ۱۹۳۰ دهکدهٔ دانگن در جنوب فرانسه به‌دنیا آمد. او فوق دکترای خود را در رشتۀ فلسفه در ۲۵سالگی گرفت. او چند سال در دانشگاه الجزایر تدریس کرد و همان جا بود که اولین اثرش «جامعه‌شناسی الجزایر» را نوشت. بعد از آن کتاب «تمایز» را در فرانسه منتشر کرد که یکی از ۱۰ کتاب مهم جامعه‌شناسی در قرن بیستم انتخاب شد. از کتاب‌های شاخص او می‌توان به «کار و کارگران در الجزایر، طرحی از یک نظریه عمل، درک عملی، حرفه جامعه‌شناسی، پرسش‌های جامعه‌شناختی، اشرافیت دولتی، بدبختی جهان، قواعد هنر، مبادله آزاد، سلطه مردانه، اندیشه‌های پاسکالی، انسان آکادمیک، دربارۀ تلویزیون، وزن جهان و نظریه کنش» اشاره کرد.

بخشی از کتاب نظریۀ بازتولید اجتماعی

«سطور کتاب‌های ریاضی به مثابه همان سرمایه‌های نمادین بوردیویی متبادر می‌شوند در ریاضیات ما چیزی به عنوان «اختیار» نداریم. چیزی هم اگر در دست باشد همه جبر است و جبر! امر آربیترری در این متن از دل‌بخواه تا مفروض به‌واسطه پیشرفت متن و روشن‌ترشدن آن، ترجمه شده است که یادآور این مفهوم در ریاضیات باشد. در ریاضیات بلافاصله پس از آمدن صفت آربیترری در هر گزاره، این مفهوم در ذهن متبادر می‌شود که ما با اشیایی سر و کار داریم که تعویض و تبدیل آن‌ها در شرایط کلی و قوانین حاکم بر آن‌ها هیچ تأثیری ندارد. هر انتخاب دل‌بخواه ما را در نهایت با قوانین ثابتی روبه‌رو خواهد کرد!» 

«بوردیو به ما می‌گوید یک میدان قدرت در دست طبقهٔ حاکم و مسلط وجود دارد که از آن سرمایه‌های مختلف (من جمله سرمایه‌های نمادین فرهنگی، اجتماعی و مالی) به سمت دیگر میدان‌های حاضر در جامعه، جاری می‌گردد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۱۸٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۰۰ صفحه

حجم

۱۱۸٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۰۰ صفحه

قیمت:
۳۴,۰۰۰
تومان