دانلود و خرید کتاب متن های خواندنی برای کودکان و نوجوانان حسن انوری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب متن های خواندنی برای کودکان و نوجوانان اثر حسن انوری

کتاب متن های خواندنی برای کودکان و نوجوانان

معرفی کتاب متن های خواندنی برای کودکان و نوجوانان

کتاب متن های خواندنی برای کودکان و نوجوانان نوشتهٔ حسن انوری است و انتشارات لنا آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب متن های خواندنی برای کودکان و نوجوانان

در اوایل دههٔ چهل، وزارت آموزش و پرورش طرحی را به تصویب رسانید که به موجب آن نظام آموزشی تغییر یابد، به این معنی که دبستان شش پایه‌ای و دبیرستان شش پایه‌ای به دبستان پنج پایه‌ای و دورهٔ راهنمایی سه پایه‌ای و دبیرستان چهار پایه‌ای تغییر پیدا کند. برای نوشتن کتاب درسی در نظام آموزشی جدید از دکتر حسن انوری دعوت شد که در تألیف کتاب‌های نظام جدید شرکت کند. 

کتاب فارسی سال اول دبستان را شادروان ایرج جهان‌شاهی با همکاری شادروان عباس سیاحی نوشت. فارسی دوم و سوم ابتدایی را خانم لیلی آهی با همکاری انوری نوشت. فارسی چهارم و پنجم ابتدایی را انوری نوشت. فارسی‌های دورهٔ راهنمایی را انوری با همکاری دکتر حسن صدر حاج سیدجوادی نوشت. در تألیف فارسی دوم راهنمایی شادروان دکتر عبدالحسین زرین‌کوب نیز همکاری داشت. کتاب‌های سال‌های بعد به وسیلهٔ انوری و کسان دیگر نوشته شد. 

این کتاب‌های درسی پس از انقلاب از گردونهٔ آموزش خارج شدند. در این سال‌ها برخی از دوستان پیشنهاد کردند که کتاب‌های فارسی چهارم و پنجم دبستان و کتاب‌های دورهٔ راهنمایی چاپ شوند. کتاب متن های خواندنی برای کودکان و نوجوانان حاصل همین پیشنهاد است.

متن‌هایی را که در اینجا ملاحظه می‌فرمایید از کتاب چهارم و پنجم ابتدایی و اول و دوم راهنمایی برگرفته شده و از متن‌های ساده و آسان به سوی متن‌های نسبتاً دشوار مرتب شده است.

خواندن کتاب متن های خواندنی برای کودکان و نوجوانان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

اگر به متن‌ کتاب‌های درسی قبل از انقلاب علاقه دارید این کتاب را بخوانید.

بخشی از کتاب متن های خواندنی برای کودکان و نوجوانان

«هفت‌صد سال پیش، دانش‌آموزی به نام مُشَرّف‌الدّین در شیراز زندگی می‌کرد. مشرّف‌الدین به زودی پدر خود را از دست داد و بی‌سرپرست ماند، امّا دست از تحصیل علم برنداشت، او هر وقت که از درس و مطالعه فراغتی می‌یافت، به گشت و تماشا در گردشگاه‌های اطراف شیراز می‌پرداخت. مشرّف‌الدین طبیعت را دوست داشت و زیبایی‌ها را می‌پرستید. نسیم بامدادی، آواز بلبل، دیدار گل به او جانی تازه می‌بخشید و هر وقت فرصتی می‌یافت در وصف زیبایی‌ها شعر می‌سرود.

مشرّف‌الدّین پس از تحصیلات مقدّماتی در شیراز، برای کسب دانش بیشتر به بغداد رفت، سالیان دراز به جهانگردی پرداخت و به شهرهای بسیار سفر کرد و با اشخاص گوناگون آشنا شد. در این سفرها چیزهای فراوان یاد گرفت و سرانجام به شیراز بازگشت، در این وقت او شاعری بزرگ و مشهور شده بود و همه او را به نام سعدی می‌شناختند.

سعدی پنجاه ساله بود که کتاب گلستان را نوشت. گلستان کتابی است به نثر آمیخته به نظم. بیشتر نوشته‌های سعدی در گلستان ساده و روان است. گلستان حکایت‌ها و داستان‌هایی دارد که حاصل دیده‌ها و شنیده‌های سعدی است. گاه سعدی در گلستان حکایتی را در چند جملهٔ کوتاه بیان می‌کند که هم زیباست و هم آموزنده.

کتاب دیگر سعدی بوستان است که سراسر آن به نظم است و در آن اندرزها و نکته‌های اخلاقی و اجتماعی بسیار به صورت حکایت آورده شده است.

سعدی جز بوستان و گلستان آثاری دیگر نیز دارد.

مجموعهٔ آثار سعدی را کلّیّات سعدی می‌گویند.

بعضی از شعرهای سعدی مَثَل شده است مانند این شعرها:

نابرده رنج گنج میسّر نمی‌شود

مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۲۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۳۴۳ صفحه

حجم

۵۲۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۳۴۳ صفحه

قیمت:
۱۱۵,۰۰۰
تومان