دانلود و خرید کتاب مولانا و حکایت رنج انسان ناصر مهدوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مولانا و حکایت رنج انسان اثر ناصر مهدوی

کتاب مولانا و حکایت رنج انسان

نویسنده:ناصر مهدوی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مولانا و حکایت رنج انسان

کتاب مولانا و حکایت رنج انسان نوشته و پژوهش ناصر مهدوی است و انتشارات دوستان آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب مولانا و حکایت رنج انسان

کتاب شریف مثنوی، اثر درخشان حضرت جلال‌الدین محمد بلخی، یکی از تحسین‌برانگیزترین آثار معنوی و عرفانی است که پس از قرن‌ها همچنان نزد جهانیان از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است.

کتاب مولانا و حکایت رنج انسان حاوی بیست‌وشش‌هزار بیت شعر حکیمانه و دل‌انگیز است که به‌جهت محتوای غنی و حکایات شیرین و پر رمز و رازش، از هنگام سروده‌شدن یعنی قرن هفتم هجری تاکنون، رونق‌بخش بازار همهٔ مشتاقانی بوده که از زندگی این جهانی، چشم به حقایقی فراتر از جاذبه‌های دلفریب و لذت‌های بی‌دوام آن دوخته‌اند. انسان‌هایی که گمشدهٔ اصلی خود را در شکوفایی نفس و به‌دست‌آوردن معرفت و فضیلت‌های بزرگ اخلاقی جستجو می‌کنند و داستان‌های مثنوی را بستری مهیا برای به‌دست‌آوردن این هدف مهم می‌دانند.

اینکه چه رازی در این کتاب نهاده شده که توجه به آن را تا این‌حد برای خوانندگانش شیرین و جذاب ساخته، خود به پژوهشی مفصل و مجزا نیازمند است، ولی به‌طور اجمال، می‌توان گفت که در عمق و باطن اشعار سروده‌شدهٔ این کتاب، ویژگی‌های تأمل‌برانگیزی به‌چشم می‌خورد که خواننده را به خود جذب می‌کند و در ذهن و جان او تأثیر سازنده به‌جای می‌گذارد. مهم‌ترینِ آن ویژگی‌ها به‌صورت گذرا عبارتند از:

۱- کتاب مثنوی و قصه‌های زیبای آن، برای دین‌داران به‌ویژه مسلمانان، ارائه‌دهندهٔ تصویری دل‌نواز، گرم و صمیمانه از خداوند است که تلقی‌های سرد و کم‌رمق را از چهرهٔ او می‌زداید و اشتیاق و عطش شناخت خدا را در جان آدمی صدچندان می‌کند. 

۲- علاوه‌بر معرفی خداوند به‌عنوان محبوبی زیبا، تصویر پیامبران و سیمای معنوی حضرت محمد (ص) نیز در این کتاب، از ویژگی ممتازی برخوردار است. 

۳- علاوه‌بر مفاهیم مهم دینی، توجه مولانا به موضوع انسان و ارزش‌نهادن به کرامت و منزلت والای او نیز از ویژگی‌های مهمی است که اشعار مثنوی را در نگاه ما زنده و قابل تأمل نگه داشته است. 

۴- طرح مسائل و موضوعاتی که انسان‌ها در طول قرن‌ها و با همهٔ تفاوت‌های فرهنگی، در پی یافتن درکی روشن و گزارشی قابل‌فهم از آنها بوده‌اند. 

۵- شاید دلیل دیگر جذابیت مثنوی معنوی، صورت منظوم و نیز استفاده از حکایات و قصه‌های شیرین و دل‌نواز این متن شریف باشد. 

این مجموعه در چهار فصل تنظیم شده است که فصل اول به رابطه رنج و ذهنیت منفی و باورهای غلط، فصل دوم به نسبت رنج و الگوهای انسانی، فصل سوم به رابطه رنج با دلبستگی‌های اخلاقی و فصل چهارم به انواع گوناگون رنج‌های سبز و سازنده بشری می‌پردازد. در این مسیر سعی شده تا براساس نیازهای روحی و فکری انسان امروز و مشتاقانِ بحث‌های معنوی و اخلاقی، زیباترین ابیات مثنوی پیرامون موضوع رنج بشری گردآوری و با تحلیل و تفسیری مختصر، تقدیم خوانندگان گرامی گردد.

در شرح ابیات انتخاب‌شده نیز تلاش نویسنده این بوده است که هم به رأی صاحب‌نظران و مولوی‌شناسان مراجعه کند، هم از اندیشه‌های متفکرانی که دربارهٔ آن موضوع بحث کرده‌اند، بهره‌مند شود و هم به فهم عمومی توجه داشته و حتی‌المقدور از منطقِ سادگی سود ببرد و از کلی‌گویی‌های بی‌حاصل پرهیز کند.

خواندن کتاب مولانا و حکایت رنج انسان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران مثنوی مولوی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب مولانا و حکایت رنج انسان

«بشنو این نی چون شکایت می‌کند

از جدایی‌ها حکایت می‌کند

کز نیستان تا مرا ببریده‌اند

در نفیرم مرد و زن نالیده‌اند

سینه خواهم شرحه‌شرحه از فِراق

تا بگویم شرحِ دردِ اشتیاق

به تأیید مولوی‌شناسان بزرگ، هجده بیت نخست مثنوی، از لحاظ فرم و صورت، دارای قالبی خوش و بیانی چشم‌نواز و به‌لحاظ محتوا ژرف و عمیق است به‌گونه‌ای که برخی اعتقاد دارند سراسر مثنوی معنوی تفسیرِ همین هجده بیت نخست است.

مرحوم غلامحسین یوسفی می‌نویسد: اما آغاز بدیع و بی‌مانند مثنوی با تمثیل نی، که یادکردی عاشقانه از خدا و به‌صورتی لطیف و شاعرانه، ـ آن‌چنان سرشار از معنی و ذوق و حال است که به‌نظر آقای عبدالحسین زرین‌کوب مؤلف کتاب ارجمند سّر نی، نی‌نامه یعنی هجده بیت آغاز مثنوی، خود هستهٔ اصلی مضمون تمام شش دفتر مثنوی را دربردارد و دیگر ابیات مثنوی ... تفسیر گونه‌ای بر همان ابیات است و درواقع شرح نی‌نامه است.»

نظرات کاربران

مسلم عباسپور
۱۴۰۲/۱۱/۲۷

بسیار کتاب خوب و ارزشمندی ست و عمیقا به مساله رنج پرداخته است.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۹۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۰۰ صفحه

حجم

۴۹۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۰۰ صفحه

قیمت:
۱۴۰,۰۰۰
تومان