دانلود و خرید کتاب کیمیا دختر مولانا ولید علاء الدین ترجمه کریم اسدی اصل
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کیمیا دختر مولانا اثر ولید علاء الدین

کتاب کیمیا دختر مولانا

دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۳از ۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب کیمیا دختر مولانا

کتاب کیمیا دختر مولانا نوشتۀ ولید علاء الدین با ترجمۀ کریم اسدی اصل در انتشارات مروارید به چاپ رسیده است. داستان کتاب دربارۀ کیمیا دخترخواندۀ مولانا و روایت زندگی و عشق میان او و پسر مولانا و شمس تبریزی است.

درباره کتاب کیمیا دختر مولانا

موضوع کتاب کیمیا دختر مولانا جایی میان واقعیت و تخیل است. شاید یکی از ناگزیری‌ها برای پرداختن به شخصیت‌های تاریخی که اطلاعات کمی از آن‌ها وجود دارد از بین رفتن مرز میان واقعیت و تخیل باشد. کیمیا دخترخواندۀ مولانا و فرزند همسر دوم او بود. او در خانۀ مولانا زندگی می‌کرد و شمس تبریزی که به آن خانه رفت‌وآمد داشت ظاهراً دلباختۀ او شد. شخص سوم دیگری نیز در این کتاب حضور پررنگ دارد: علاءالدین پسر مولانا که بنا بر گفته‌ها میان او و کیمیا دلدادگی وجود داشت و علاءالدین عاشق او بود. این موضوعی است که در تاریخ کمتر به آن توجه شده است. 

رابطۀ مولانا و شمس بر هر چیز دیگری در زندگی آن‌ها سایه انداخته است تا جایی که ما اطلاعات کمی از این دختر داریم. کتاب دربارۀ ۳ نفر است: کیمیا، شمس تبریزی و علاءالدین پسر مولانا.  در نهایت، ازدواج میان کیمیا و شمس به‌واسطۀ مولانا درمی‌گیرد. در حالی که دختر ۲۵ سال دارد و شمس ۶۰سال. در این داستان گویی کیمیا قربانی علاقۀ مولانا به شمس شده است.

ولید علاءالدین، نویسنده و شاعر مصری در سفری به ترکیه برای بزرگداشت مولانا با شخصیت کیمیا آشنا و به آن علاقه‌مند و به‌نوعی دلباختۀ این دختر و سرنوشتش می‌شود. او برای رسیدن به اثری یا نشانه‌ای از کیمیا، پژوهشی را آغاز می‌کند و کتاب‌ها و مکان‌های زیادی را می‌کاود؛ اما اثر و نشان کمی می‌یابد. داستان کتاب، حاصل این کوشش است.

کتاب کیمیا دختر مولانا نامزد نهایی جایزۀ ادبی ساویرس در ۲۰۲۱ شده است.

خواندن کتاب کیمیا دختر مولانا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به همۀ دوستداران رمان و داستان‌های تاریخی و عاشقانه پیشنهاد می‌کنیم.

درباره ولید علاءالدین

ولید علاءالدین در ۱۹۷۳ به دنیا آمد و از دانشکدهٔ رسانهٔ دانشگاه قاهره لیسانس علوم رسانه گرفته است. او از ۱۹۹۶ در بخش فرهنگی فعالیت می‌کند و اکنون سردبیر مجلهٔ «تراث» در ابوظبی است. از ولید علاءالدین در ایران مجموعه شعر «تنش را برای زمان تفسیر می‌کند» در انتشارات افراز با ترجمهٔ حمزه کوتی منتشر شده است.

او تاکنون چندین جایزه را از آنِ خود کرده است: جایزهٔ ساویرس برای بهترین نمایشنامه با عنوان «۷۲ ساعت عفو» در ۲۰۱۵، جایزهٔ خلاقیت عربی شارجه برای نمایشنامهٔ «گنجشک» در  ۲۰۰۷، جایزه‌های ادبیات جنگ مصر/ اخبارالادب در ۱۹۹۶ و اتحادیهٔ نویسندگان و ادبای امارات (غانم غباش) در زمینهٔ داستان کوتاه در ۱۹۹۷. رمان کیمیا نیز نامزد نهایی جایزهٔ ادبی ساویرس در سال ۲۰۲۱ شد.

ولید علاءالدین تاکنون ۲ کتاب در حوزهٔ شعر، ۳ نمایشنامه، ۱ سفرنامه، ۲ کتاب در حوزهٔ نقد ادبی و سه‌گانه‌ای نیز در نقد فرهنگی منتشر کرده است؛ اما در حوزهٔ رمان تاکنون ۲ رمان موفق را به نگارش درآورده است: یکی «پسر زن قبطی» و همین کتاب «کیمیا» که نظر بسیاری از منتقدان مشهور عرب و مصری را به خود جلب کرده است.

بخشی از کتاب کیمیا دختر مولانا

«سرمایی که در حال رخنه کردن به تمام بدنم بود، مرا از خواب بیدار کرد. به‌سختی توانستم دست راستم را تکان بدهم. می‌خواستم به پاهایم دست بزنم تا از وجودشان مطمئن شوم. از این‌که حس‌شان نمی‌کردم وحشت‌زده شده بودم، اما هنگامی که می‌خواستم بلند شوم و بدنم مانند هیزم خشک تق‌تق کرد، ترسم بیشتر شد.

با شنیدن صدای نالهٔ عمیقی که از درونم برخاست، وحشت‌زده از جا پریدم. گوشی تلفن را برداشتم و دکمهٔ خدمات‌رسانی را فشار دادم.

با آن‌که نزدیک سپیده‌دم بود، کارمند زن با صدایی سرحال جواب داد. متوجه حرف‌هایش نشدم. حتی متوجه نشدم که به زبان ترکی صحبت کرد یا به زبان دیگری.

در خواب و بیداری درحالی‌که به‌شدت ترسیده بودم، درخواست کردم کسی را برای تنظیم درجه حرارت اتاق بفرستند؛ چراکه مانند یخچال سرد شده بود. او به انگلیسی دست‌وپاشکسته‌ای که طی گشت‌وگذارم در این‌جا به آن عادت کرده بودم، عذرخواهی کرد.

متوجه شدم این عذرخواهی به دلیل سردی اتاق نبود، بلکه به این خاطر بود که من به عربی صحبت کرده بودم و او نفهمیده بود چه می‌گویم. به انگلیسی درخواستم را تکرار کردم و او هم قول داد که کارمند تأسیسات را فوراً بفرستد.

کم‌کم متوجه شدم اوضاع از چه قرار است. دیروز درحالی‌که گرم خواندن رمان «دختر مولانا» بودم، خوابم برد. با این‌که برای بار سوم بود این متن زیبا را می‌خواندم، تلخی غصه‌ای را که از خواندن مرگ «کیمیا» به من دست داده بود، کاملاً به یاد دارم.»

نظرات کاربران

کاربر 7499267
۱۴۰۲/۱۲/۲۵

عالی بود

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۰۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۲۶ صفحه

حجم

۲۰۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۲۶ صفحه

قیمت:
۷۵,۰۰۰
تومان