دانلود و خرید کتاب درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی سعید حمیدیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی اثر سعید حمیدیان

کتاب درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی

کتاب درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی نوشتۀ سعید حمیدیان در انتشارات ناهید به چاپ رسیده است. چرا فردوسی بزرگ، در سراسر تاریخ ادب فارسی بی‌همتا باقی مانده است؟ چرا هیچ شاعری در هر سبک و قالب شعری هرگز نتوانست در سرودن شعر حماسی به گرد پای او برسد؟ این کتاب، شاهنامۀ فرودسی را از دید هنر داستان‌پردازی بررسی کرده و کتابی مستقل دربارۀ داستان‌پردازی فردوسی بر مبنای عناصر داستان یعنی دورن‌مایه، طرح، زمان، مکان، شخصیت‌پردازی، زبان و غیره است.

درباره کتاب درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی

سخن گفتن از فردوسی آسان نیست؛ زیرا او شخصیتی آسان‌یاب نیست. فردوسی، خردمندی ژرف‌نگر و نماد فرهنگ آزادگی و ستم‌ستیزی، وجدان بیدار ایرانی و پاسدار ارزش‌های انسانی فراتر از هر آیین است. در کتاب درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی، نویسنده تلاش کرده است، شاهنامۀ فردوسی را از زاویۀ هنر داستان‌پردازی بررسی کند. طرح، مکان، زمان، فضاسازی، شخصیت‌پردازی و دیگر صفات مشخص فرهنگی بپردازد و سپس نمونه‌هایی را از هر مورد در شاهنامه بیاورد. مبنای این کتاب، نسخۀ شاهنامۀ چاپ مسکو، آکادمی علوم اتحاد جماهیر شوروی است.

کتاب درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی در ۶ بخش تدوین شده است. بخش اول ویژگی‌های کلی داستان‌های سنتی فارسی از جمله شاهنامه نام دارد. در این بخش، ویژگی‌های بنیادین اندیشه و مصداق‌های ویژگی‌های داستان‌های سنتی در شاهنامه آمده است.

بخش دوم، دورن‌مایه شاهنامه در پیوند با شخصیت فردوسی نام دارد. بررسی موضوع اصلی داستان‌های شاهنامه و محتوای آن‌ها در ارتباط با شخصیت، گرایش‌ها، منش و نگرش فردوسی موضوع این بخش است. در این بخش، شخصیت فردوسی و اندیشه‌ها و پیام‌های موجود در شاهنامه بررسی شده‌اند از جمله فردوسی و شعوبیت، فردوسی و عقاید شیعی، فردوسی و دهقانان، شاهنامه و قضا و قدر.

بخش سوم، ساختار شاهنامه و الگوهای داستانی آن نام دارد. در این بخش به ساختار داستان‌های شاهنامه و همچنین الگوهای داستانی و گفته‌های شاهنامه‌ای قدیم پرداخته شده است. نویسنده در این بخش سعی کرده مطالب را به‌گونه‌ای بیان کند که تصویری پیوسته از دگرگونی‌ها، رویدادها و پدیده‌های درونی ارائه شود. 

بخش چهارم اشخاص شاهنامه نام دارد. نویسنده در این بخش به خصایص شخصیتی قهرمانان شاهنامه می‌پردازد و حتی قهرمانان فرعی را نیز بررسی می‌کند؛ از جمله زنان شاهنامه. بخش پنجم توصیف نام دارد. نویسنده در این بخش، به تشریح و تحلیل رویکردهای توصیفی و ترسیمی فردوسی و نیز تناسبات توصیفات وی می‌پردازد و فرم‌های خلاقانه را نه به‌صورت کلی و در یک بحث مستمر، بلکه از منظر تأثیر در روایت بررسی می‌کند. عنوان بخش ششم کتاب درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی، زبان نام دارد. در این بخش، دربارۀ ظرافت‌های زبانی و چگونگی تحقق آن‌ها با بحث دربارۀ کلمات و ترکیبات، موسیقی و لحن و همچنین تأثیر آن‌ها در داستان‌گویی بحث شده است.

خواندن کتاب درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به دوستداران پژوهش‌های ادبی و نیز علاقه‌مندان به شعر کهن فارسی، به‌ویژه شاهنامه پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۹٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۴۸۰ صفحه

حجم

۴۹٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۴۸۰ صفحه

قیمت:
۱۴۴,۰۰۰
تومان