دانلود و خرید کتاب اگزیستانسیالیسم: از تئوری تا عمل علی‌ اکبر فرهنگی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اگزیستانسیالیسم: از تئوری تا عمل اثر علی‌ اکبر فرهنگی

کتاب اگزیستانسیالیسم: از تئوری تا عمل

دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۱از ۱۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب اگزیستانسیالیسم: از تئوری تا عمل

«اگزیستانسیالیسم از تئوری تا عمل» نوشته علی‌اکبر فرهنگی(-۱۳۲۱)، استاد ایرانی رشته ارتباطات است. اگزیستانسیالیسم یک گرایش فکری به منظور نزدیک ساختن فلسفه با زندگی روزمرّه انسان‌هاست و در حقیقت گرایش ‌کسانی است که می‌گویند: انسان باید بتواند پاسخ مشکلات خود را در فلسفه بیابد، ولی اکنون فلسفه تماس واقعی خود را با زندگی بشر قطع کرده و مانند ریاضی، فیزیک و شیمی مشکلاتی از قبیل دغدغه‌ها، اضطراب‌ها و ترس از مرگ و گناه و مانند اینها را درمان نمی‌کند. فلسفه در واقع به مسائلی می‌پردازد که فقط ذهن و فکر را به خود مشغول می‌دارد و در راه زدودن دغدغه‌ها و اضطراب‌های حاصل از صنعتی‌شدن و توانایی گسترده بشر امروز که او را به ورطه‌های هولناک می‌کشاند، کمتر گفتگو می‌کند. بی‌شک، اگزیستانسیالیسم یکی از اساسی‌ترین جریان‌های فکری است که البته پیدایش آن در غرب معاصر در کنار مارکسیسم ذهن بسیاری از اندیشمندان را به خود مشغول کرده و آنان را برآن داشته است که تاملاتی عمیق در باره آن داشته باشند. اگر «کی‌یرکگارد» دانمارکی را اولین متفکر معاصر بدانیم که پایه‌های اگزیستانسیالیسم را بنیان نهاد و معاصر با مارکس و مارکسیسم است؛ رویکرد او و مارکس بیشترین پهنه‌ ‌اندیشه‌های معاصر را به نوعی در بر گرفته است. اگزیستانسیالیسم در کاوش‌های خود عمیق‌ترین زوایای پنهان آدمی را می‌کاود و به حرکت در می‌آورد. با مطالعه و ورود به مقوله‌های اساسی آن اضطرابی وصف‌ناشدنی و هیجانی شدید به آدمی دست می‌دهد. به قول، علی شریعتی، اگزیستانسیالیسم «وجود» را به حرکت در می‌آورد و مسائل اگزیستانسیالیسم به قدری وسیع و درهم پیچیده است که از یک طرف در فلسفه و ریاضیات و از سوی دیگر از عرفان و مذهب سر در می‌آورد. در این مقال از شعر نیز نمی‌گذرد و خود را در شعر و نمایشنامه‌های تفکر برانگیز متجلی می‌کند. همه‌ ‌اینها موجب می‌شود که از اگزیستانسیالیسم جریانی عمیق فکری و ایدئولوژیک رقم بخورد و آن را در صدر بیشتر فلسفه‌های قرن بیستم میلادی قرار دهد.
چرخش‌های لیبرالیسم
محمد توحیدفام
فلسفه در زمانه حاضر
آلن بدیو
درباره فردیت و فرم‌های اجتماعی
گئورگ زیمل
امر اخلاقی امر متعالی؛ جستارهای فلسفی
سروش دباغ
این است انسان
فردریش نیچه
نقل قول های کلیدی در جامعه شناسی
کنت تامپسون
ملی گرایی
رابیندرانات تاگور
تاریخ روانشناسی در ده پرسش
مایکل هایلند
۴۲ اندیشه ناب (تأمّلاتی درباره زندگی، جهان و هر آن چیزِ دیگر)
مارک ورنون
درباره‌ی حقیقت و ناحقیقت؛ نوشته‌های منتخب فریدریش نیچه
فردریش نیچه
کلیدواژه‌های فلسفه ذهن
پیت مندیک
نهادها و اندیشه‌های سیاسی در ایران و اسلام
حمید عنایت
شوپنهاور
مسعود انصاری
روش‌شناسی فلسفی
و. پربهاکاران
اندیشه‌هایی در باب صلح هنگام حمله هوایی
ویرجینیا وولف
دعوت به جامعه‌شناسی؛ نگاهی انسان‌گرایانه
پیتر ال‌برگر
منطقی بودن
دی. کیو. مک‌اینرنی
در باب خلوت‌گزینی
میشل دو مونتین
جامعه‌شناسی روسپی‌گری؛ بررسی آسیب‌های اجتماعی
سعید مدنی قهفرخی
اگزیستانسیالیسم غربی از دیدگاه دیگری
انیس منصور

نظرات کاربران

خلیلی
۱۳۹۶/۰۹/۱۷

سلام تاصفحه ۳۶ این کتاب و که خواندم عینا و کلمه به کلمه از مقاله اگزیستانسیالیزم استاد ملکیان که در کتاب در رهگذار باد و نگهبان لاله گنجانده شده کپی شده!! نمیدانم در بقیه کتاب هم شاهد این رو نویسی واژه به واژه

- بیشتر
پویا پانا
۱۳۹۹/۰۸/۱۸

کتاب خوبیه. کاملشو خوندم. و واقعاً کتاب خوبی بود.

Ermiya
۱۴۰۱/۰۱/۰۸

با این جوجه تحلیل از اگزیستانسیالیسم نمیشه شناخت جامعی از مبحث اگزیستانسیالیسم پیدا کرد😑 کتاب در حد فجیعی شبیه به یه انشاء یا یه مقاله بچگانه ویا تاریخچه مختصر از اگزیستانسیالیسم هست. اصلا دسته بندی دقیقی نداره فقط شناخت پوچ و سطحی

- بیشتر
مهدی بهرامی
۱۳۹۹/۰۳/۲۸

من حدود ۶۰ صفحه از کتاب رو خوندم. مطالب کتاب منسجم نیستند و سیر منطقی ای رو دنبال نمی کنند. حداقل برای شروع مطالعه درباره ی اگزیستانسیالیسم برای من خوب نبود. اما شاید یه نفر که اطلاعات قبلی داره بتونه

- بیشتر
Ali110
۱۳۹۹/۰۹/۱۹

کتاب بدی نبود اما در مورد داستایوفسکی اصلا تحقیق جامعی نداشت فقط یه بخش کمی از زندگیش که اصلا هم آموزنده نیست را انتخاب کرده بود. در صورتی که داستایوفسکی یکی از مهم ترین تاثیرگذاران روی این مکتب بود.

atefeh
۱۳۹۸/۰۵/۲۱

من تا صفحه ۱۵۰ اش رو خوندم .جواب خیلی از سوالام رو در مورد اگزیستانسیالیسم گرفتم .کتاب خوبیه ولی یکم تخصصی هست البته از نطر منی که در این مورد تخصصی ندارم.ممکنه هر کسی خوشش نیاد

BorhanA
۱۳۹۶/۰۲/۲۵

چرا درکتابهای طاقچه امکان مارک متن وجود ندارد؟!!

rezay
۱۳۹۵/۱۲/۲۱

کد عبور جهت خرید را فراموش کرد ه ام. میخوام با موجودی ام خرید کنم

همینگوی نسخه‌نویس
۱۴۰۰/۰۱/۰۸

اون یاروی رو جلد شوپنهاور نیست؟ 😐

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۲)
در کل می‌توان گفت که پیام اگزیستانسیالیسم به انسان‌ها سه چیز است (غیاثی کرمانی، ۱۳۷۵، ۱۵) . ۱- خودت باش. ۲- خودت را باش. ۳- خودت را بشناس. و هر کس که چنین گرایشی داشته باشد او را می‌توان اگزیستانسیالیست نامید، گرچه او خود چنین اسمی را بر خود نگذارده باشد.
helya.B
اخطار مهم سقراط بود. ‌ «زندگی بدون جستجو، زندگی ارزشمندی نیست» .
Mina
«انسان جز آنچه از خود ساخته است چیز دیگری نیست»
atefeh
اگزیستانسیالیسم می‌گوید: ما نمی‌گوییم که نباید از عقل استفاده کرد، بلکه می‌گوییم: باید متوجه باشیم که عقل محدودیت دارد و نمی‌توان همه‌جا از عقل استفاده کرد. عقل را به بسیاری از سپهرهای انسانی راه نیست.
atefeh
معنی تقدم وجود بر ماهیت چیست؟ این عبارت بدان معنی است که بشر، ابتدا وجود می‌یابد، متوجه وجود خود می‌شود، در جهان سر بر می‌کشد و سپس خود را می‌شناساند؛ یعنی تعریفی از خود به دست می‌دهد. در مکتب اگزیستانسیالیسم، تعریف‌ناپذیری بشر بدان سبب است که بشر نخست هیچ نیست. سپس چیزی می‌شود، یعنی چنین و چنان می‌شود؛ و چنان می‌شود که خویشتن را آنچنان می‌سازد.
esrafil aslani
«انسان آنگاه به وجود می‌آید و ظاهر می‌شود و به احساس در می‌آید که خود را تعریف کرده و شناخته باشد»
atefeh
پدیدارشناسی یا فنومنولوژی که بانیان آن «هوسرل» و «برنتانو» هستند، می‌گویند: ما دیگران را آن‌گونه که هستند نمی‌شناسیم، بلکه آن‌گونه که بر ما ظاهر می‌شوند و می‌نمایند، می‌شناسیم.
3pehr
خودت را باش: یعنی در هر حال و اوضاع مراقب سود خود باش. البته مراد سود کاسبکارانه نیست، بلکه معنای آن این است که به ضرر خود کار نکن.
Mina
پیام اگزیستانسیالیسم به انسان‌ها سه چیز است (غیاثی کرمانی، ۱۳۷۵، ۱۵) . ۱- خودت باش. ۲- خودت را باش. ۳- خودت را بشناس. و هر کس که چنین گرایشی داشته باشد او را می‌توان اگزیستانسیالیست نامید، گرچه او خود چنین اسمی را بر خود نگذارده باشد.
Mina
اگزیستانسیالیسم می‌گوید: ما نمی‌گوییم که نباید از عقل استفاده کرد، بلکه می‌گوییم: باید متوجه باشیم که عقل محدودیت دارد و نمی‌توان همه‌جا از عقل استفاده کرد. عقل را به بسیاری از سپهرهای انسانی راه نیست.
Mina

حجم

۲۳۵٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۳۱ صفحه

حجم

۲۳۵٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۳۱ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان