دانلود و خرید کتاب الگوی کودک سالم موسسه پژوهشی کودکان دنیا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب الگوی کودک سالم اثر موسسه پژوهشی کودکان دنیا

کتاب الگوی کودک سالم

معرفی کتاب الگوی کودک سالم

کتاب الگوی کودک سالم از مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا است و نشر قطره آن را منتشر کرده است. نوشته‌های این کتاب براساس دیدگاه‌های آلپورت، فرانکل، فروم، فروم، راجرز و مازلو است.

درباره کتاب الگوی کودک سالم

گروه دانش اجتماعی مؤسسه‌ پژوهشی کودکان دنیا یکی از گروه‌های کاری این مؤسسه است که در زمینه‌ٔ رشد اجتماعی کودکان خردسال تحقیق و فعالیت می‌کند. اعضای این گروه به‌طور مشخص متشکل از کارشناسانی هستند که در زمینه‌ٔ روان‌شناسی، علوم اجتماعی، مددکاری و علوم تربیتی تخصص دارند. فراهم‌کردن فرصت‌هایی برای دستیابی کودکان به مهارت‌های اجتماعی، کسب بینش اجتماعی و انتقال ارزش‌های اجتماعی از اهداف این گروه است. شناسایی مراحل رشد اجتماعی، عوامل مؤثر در این رشد و شناسایی ارزش‌های اجتماعی مبتنی بر جامعه‌ٔ محلی از دیگر اهداف گروه فوق است.

از سال ۱۳۷۸ گروه بر نظریه‌ٔ روان‌شناسی انسان‌گرا متمرکز شد و دیدگاه‌های روان‌شناسی این مکتب را با هدف شناخت رشد اجتماعی از دیدگاه روان‌شناسان فوق مورد مطالعه قرار داد.

دیدگاه نظریه‌پردازهایی چون آلپورت، راجرز، فروم، مازلو، یونگ، فرانکل و پرلز از جمله مواردی بودند که در این روند مطالعاتی مورد بررسی قرار گرفتند. این تمرکز بیش از هرچیز منجر به این شد که مکتب روان‌شناسی انسان‌گرا به‌عنوان مهم‌ترین الگو و دیدگاه‌های تربیتی و آموزشی برای کل فعالیت‌های مؤسسه‌ٔ پژوهشی کودکان دنیا قرار بگیرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که مؤسسه از سال ۱۳۷۸ جزء مروجان مکتب انسان‌گرا در نظام آموزشی ایران قرار گرفت.

کتاب الگوی کودک سالم حاصل تلاش جمعی کارشناسانی است که از سال ۱۳۷۸ با تمرکز بر روان‌شناسی انسان‌گرا در مؤسسه فعالیت می‌کنند. این مجموعه چند ویژگی ارزشمند دارد:

۱- کل نظریه‌ٔ هر روان‌شناس به شیوه و زبانی ساده برای والدین و مربیان معرفی شده است.

۲- برای هر شاخص مهم، فعالیت‌های کاربردی تدوین شده است. تمامی فعالیت‌های پیشنهادی به نوعی تمرین شده است و گروه از انجام دادن موفق آن در خانه و مراکز آموزشی مطمئن است.

۳- در کل، مجموعه فعالیت‌های هر کتاب مبتنی بر نظریه‌های روان‌شناسی فوق است.

خواندن کتاب الگوی کودک سالم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

با خواندن این کتاب والدین، مربیان و مراقبین کودک می‌توانند بر اساس الگوهای مشخص به رشد اجتماعی کودکان خود یاری برسانند.

بخشی از کتاب الگوی کودک سالم

«اریک فروم انسان را محصول مجموعه‌ای از عوامل تأثیرگذار می‌داند. زندگی فرد در دوران کودکی، ارتباط کودک با اطرافیان، جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کرده است، رابطه‌ی اعضای خانواده، منش زندگی خانوادگی و... مهم و مؤثر هستند. به عبارت دیگر شخصیت انسان محصول فرهنگی است که آن فرد در آن رشد کرده است. فرهنگ هم یک عنصر مجزا نیست، بلکه مجموعه‌ای از عوامل مختلف فردی، محیطی و اجتماعی است. حتی پیشینه‌ی تاریخی فرد نیز در این مجموعه قرار می‌گیرد.

فروم معتقد است وقتی از فرهنگ در شکل‌گیری شخصیت انسان صحبت می‌شود، بدین معنی است که باید ببینیم جامعه و خانواده‌ای که کودک در آن زندگی می‌کند چگونه به نیازهای وی توجه می‌کند و پاسخ می‌دهد. بدین ترتیب نوع پرداختن جامعه و خانواده به کودک یک جریان فرهنگی است و سلامت روان بیش از آنکه حرکتی فردی باشد، یک جریان اجتماعی است.

به نظر فروم دستیابی به یک زندگی سالم و سلامت روانی جزء فطرت انسانی است و اگر فرصت‌های مناسبی برای فرد فراهم شود، می‌تواند به‌خوبی این استعداد را شکوفا کند.

درصورتی‌که عوامل فرهنگی و اجتماعی نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند، می‌توان انسان‌های سالمی را تحویل جامعه داد و بر عکس انسان‌هایی که در یک جامعه‌ی بیمار رشد می‌کنند، بدون شک مبتلا به انواع کج‌رفتاری‌ها، بیماری‌های روانی و مشکلات عاطفی و اجتماعی خواهند شد.

به همین دلیل دیدن الگوهای جامعه نقش مهمی در تکوین شخصیت انسان‌ها دارد.»


نظرات کاربران

Parya Salehi
۱۴۰۳/۰۱/۱۹

سلام کتاب اموزش و پرورش انسانی نگر ناصر یوسفی رو موجود میکنید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
هر گز برای تهدید از جمله‌ی «من مادرت نیستم» و «من دیگر پدرت نمی‌شوم» استفاده نکنید. این جمله‌ها در این سن بدترین نوع تهدید است. با این کار هویت او را تخریب کرده‌اید. درست مانند اینکه زمان راه رفتن کودک نوپا پاهای او را بشکنید و یا داغ کنید. این تهدید به همین اندازه مخرب و وحشتناک است. شما در این مرحله همیشه پدر و مادر کودک هستید و به او یادآوری کنید که مال او هستید. هنگام عصبانیت می‌توانید فقط ناراحتی و یا خشم خود را بگویید، این خشم را به قطع ارتباط ربط ندهید.
Shima Ghanbarzadeh

حجم

۱۰۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۸۰ صفحه

حجم

۱۰۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۸۰ صفحه

قیمت:
۶۳,۰۰۰
تومان