خرید کتاب قصه های امیرعلی نبویان (جلد اول)
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قصه های امیر علی (جلد اول) اثر امیرعلی نبویان

کتاب قصه های امیر علی (جلد اول)

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب قصه های امیر علی (جلد اول)

کتاب قصه های امیرعلی (جلد اول) نوشته‌‌ی امیرعلی نبویان مجموعه داستان‌‌هایی است که وی ابتدا در برنامه‌‌ی «رادیو هفت» به‌صورت هفتگی آن‌‌ها را می‌‌خواند و پس از اتمام این برنامه، این داستان‌‌ها را سال ۱۳۹۱ در ذیل مجموعه کتاب قصه‌‌های امیرعلی توسط انتشارات نقش و نگار به چاپ رساند. این اثر حول محور شخصیت امیرعلی است و با زبانی طنز نوشته شده است. این کتاب تاکنون بیش از بیست بار تجدید چاپ شده است.

درباره‌ کتاب قصه های امیرعلی (جلد اول) اثر امیرعلی نبویان

شاید اولین روزی که امیرعلی نبویان در برنامه‌‌ی «رادیو هفت» شروع به خواندن داستان‌‌های کوتاه خود نمود، کسی فکر نمی‌‌کرد که این داستان‌‌های کوتاه آن‌‌چنان مورد قبول مخاطب قرار بگیرند که نبویان آن‌‌ها را در مجلد‌‌هایی ذیل عنوان قصه‌‌های امیرعلی روانه‌‌ی بازار نماید. انتشارات نقش و نگار در سال ۱۳۹۱، اقدام به انتشار کتاب قصه‌‌های امیرعلی (جلد اول) نمود که با استقبال خوانندگان بیش از بیست بار تجدید چاپ گردید.

«قصه‌‌های امیرعلی» داستان‌‌هایی طنز با رگه‌‌هایی هجوآلود درباره‌‌ی پسری به نام امیرعلی است. امیرعلی به‌عنوان راوی داستان، به ماجراهایی اشاره می‌‌کند که برگرفته از اتفاقات روزانه‌‌ای است که هرکسی در جامعه‌‌ی ایرانی آن‌‌ها را دیده است. هجوآلود بودن این قصه‌ها با توجه به سن شخصیت اصلی، یادآور سرخوردگی‌‌های نسلی است که در دهه‌‌ی شصت نوجوانی کرده‌‌اند. این کتاب در ۲۸ فصل نگاشته شده است. روایت این کتاب به‌صورت اول‌‌‌شخص است و امیرعلی به‌عنوان راوی از اتفاقاتی سخن می‌‌گوید که طی زمانی مشخص بر وی گذشته است. اتفاقات بامزه‌‌ای که امیرعلی در محیط خانواده، دوستانه و اجتماع با آن‌‌ها روبه‌رو می‌‌شود، آن‌‌قدر به واقعیت‌‌های جامعه‌‌ی ایران نزدیک است که مخاطب را به اشتباه می‌‌اندازد که شاید اتفاقات کتاب، زندگی‌‌نامه‌‌ی خود امیرعلی نبویان هستند. با این حال، نبویان در مقدمه‌‌ی کتابش، به این نکته اشاره می‌‌کند که داستانِ امیرعلی، ارتباطی با زندگی نویسنده ندارد و صرفا برخی از آن‌‌ها برگرفته از خاطراتی است که نویسنده به آن‌‌ها پر و بال داده است.

نویسنده با دوقطبی کردن دو شخصیتی که روی آن‌‌ها مانور می‌‌دهد، موقعیتی آیرونیک را به وجود آورده است. این موقعیت آیرونیک سبب چندوجهی و لایه‌‌ای شدن قصه‌‌های امیرعلی شده است. روایت در سطح ابتدایی آن، روایتی طنزآمیز از مواجهه‌‌های متضاد دو شخصیت اصلی است اما در لایه‌‌های بعدی، نگاه نقادانه‌‌ی نویسنده به وقایع پیرامونی در جامعه‌‌ی ایران، این اثر را خواندنی‌‌تر کرده است.

خلاصه کتاب قصه‌های امیرعلی

داستان کتاب قصه‌‌های امیرعلی (جلد اول) این‌‌گونه آغاز می‌‌شود که او منتظر نتیجه‌‌ی آزمون سراسری است. او به تازگی کنکور داده است و مشتاقانه منتظر اعلام نتایج کنکور است. امیرعلی همراه با پدر و مادرش زندگی می‌‌کند. او خواهری به نام مریم دارد که با همسرش که فرهاد نام دارد زندگی می‌‌کند. امیرعلی به تازگی در آزمون رانندگی پذیرفته شده و توانسته است گواهینامه‌‌ی خود را بگیرد. وقتی نتایج کنکور می‌‌آید، امیرعلی که بسیار زحمت کشیده است، موفق می‌‌شود که در رشته‌‌ای که از ابتدا آن را دوست داشته یعنی مهندسی برق قبول شود. امیرعلی به همراه خانواده‌‌اش از این اتفاق به‌شدت به وجد آمده و خوشحال می‌‌شوند ولی خوشحالی امیرعلی دیری نمی‌‌پاید. همزمان دو اتفاق امیرعلی را به دوست نه‌چندان باهوشش یعنی مهران وصل می‌‌کند. اولا مهران نیز توانسته گواهینامه‌‌ی رانندگی خود را بگیرد و از آن عجیب‌‌تر اینکه مهران نیز درست مانند امیرعلی در رشته‌‌ی مهندسی برق در همان دانشگاهی که امیرعلی در آن قبول شده، پذیرفته شده است. این دو اتفاق، خوشحالی امیرعلی را تبدیل به ناراحتی می‌‌کنند زیراکه او به هیچ‌‌عنوان مهران را مستحق قبولی در آزمون رانندگی و کنکور نمی‌‌داند.

از این‌‌جا ماجراهای کتاب، با حضور همزمانِ کاراکترهای امیرعلی و مهران پیش می‌‌رود. هرجا که امیرعلی می‌‌رود، مهران نیز در آن‌‌جا حاضر است و اتفاقات بامزه و در عین حال نقدهای تندِ اجتماعی موردنظر نویسنده آغاز می‌‌شوند. عنصر تکرارشونده‌‌ی کتاب قصه‌‌های امیرعلی رویارویی همیشگی امیرعلی و مهران در طول داستان است؛ بدین نحو که هرجا سخن از سختکوشی امیرعلی و پاداشِ این سخت‌کوشی است، سروکله‌‌ی مهران پیدا می‌‌شود که به‌آسانی به آن پاداش دست یافته است. تضاد میان سخت‌‌کوشی امیرعلی و عدم سخت‌‌کوشی مهران به‌‌خصوص در زمان‌‌هایی که نتایج کارهای این دو شخص یک چیز است، طنز سیاه مدنظر نویسنده بوده است. نویسنده رویارویی امیرعلی و مهران را آن‌‌قدر تکرار می‌‌کند تا مخاطبش را به تفکر درباره‌‌ی لایه‌‌های زیرین داستان وادارد.

خواندن و خرید کتاب قصه های امیرعلی (جلد اول) را به چه کسانی پیشنهاد می‌‌کنیم؟

خواندن کتاب قصه‌‌های امیرعلی را به تمامی علاقه‌‌مندان داستان‌‌های طنز خاصه نوجوانان و جوانان پیشنهاد می‌‌کنیم. به دلیل نثر ساده و روانِ نویسنده و نگاهِ طنزآلود درون‌‌متنی، داستان‌‌های موجود در این کتاب برای همه‌‌ی خوانندگان آثار طنز ایرانی مورد توجه خواهد بود.

چرا باید کتاب قصه‌‌های امیرعلی (جلد اول) را بخوانیم؟

همان‌‌گونه که عنوان شد، کتاب قصه‌‌های امیرعلی برگرفته از اتفاقات روزمره‌‌ای است که خانواده‌‌های ایرانی در حال حاضر با آن روبه‌رو هستند. نگاهِ هجو‌‌آلود نویسنده، دربرگیرنده‌‌ی تفکر تند و تیز او درباره‌‌ی اتفاقات رایج در جامعه‌‌ی ایران است. امیرعلی نبویان با این وجود، کتابش را بسیار ساده و سرگرم‌‌کننده نوشته است. کنار هم قرار گرفتن نگاهِ هجوآلود موجود در کتاب با نثر ساده و روانِ آن، باعث به وجود آمدن موقعیتی سهل و ممتنع در متن شده است. کم‌‌تر داستانی در ادبیات معاصر ایران از این ویژگی برخوردار است. بنابراین خواندن قصه‌‌های امیرعلی می‌‌تواند خواننده را با چنین موقعیتی آشنا سازد. از سمت دیگر، به دلیل استفاده‌‌ی نویسنده از برخی از خاطرات خود در این مجموعه باعث شده است که خواننده با متن به سرعت ارتباط برقرار کرده و آن را واقع‌‌گرایانه بداند. از این جهت نیز خواندن این کتاب دارای اهمیت است.

درباره امیرعلی نبویان

امیرعلی نبویان، مجری، بازیگر و نویسنده‌‌ی ایرانی متولد دوم فروردین سال ۱۳۵۹ در شهر آمل است. نبویان فارغ‌‌التحصیل رشته‌‌ی مهندسی برق از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است. او پس از فارغ‌‌التحصیلی از این رشته و دانشگاه، شروع به فعالیت در عرصه‌‌ی هنری نمود. او پس از نقل مکان از آمل به تهران، ابتدا در سال ۱۳۸۷ دوره‌‌ی بازیگری خود را در کلاس‌‌های مؤسسه‌‌ی کارنامه گذراند. با این حال نبویان زمانی به شهرت رسید که در برنامه‌‌ی «رادیو هفت» منصور ضابطیان به اجرا و خوانشِ کتاب پرداخت. او پس از موفقیت در برنامه‌‌ی «رادیو هفت»، اجرای برنامه‌‌های دیگری همچون «خوشا شیراز» و «صد برگ» را به عهده گرفت. او در همین سال‌‌ها با بازی در سریال «نوشدارو» به کارگردانی جواد اردکانی و فیلم‌‌های سینمایی «خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه‌‌حسینی و «زرد» به کارگردانی مصطفی تقی‌‌زاده در عرصه‌‌ی بازیگری هم خودی نشان داد.

نبویان به‌عنوان نمایش‌‌نامه‌‌نویس نیز در عرصه‌‌ی حرفه‌‌ای فعالیت کرده است. نمایش «ناگهان پیت حلبی» نوشته‌‌ی نبویان به کارگردانی کوروش سلیمانی در دهه‌‌ی نود شمسی به روی صحنه رفته است. نبویان همزمان با فعالیت‌‌های هنری خود و پس از اتمام برنامه‌‌ی «رادیو هفت»، به نویسندگی روی آورد. امیرعلی نبویان تاکنون مجموعه‌‌داستان «قصه‌‌های امیرعلی»، نمایش‌‌نامه‌‌ی «شهر غصه» و داستان «کان لم یکن» را به رشته‌‌ی تحریر درآورده است. در سال‌‌های اخیر اجرای برنامه‌‌ی تلویزیونی «فوتبالیسم» که از شبکه‌‌ی سه سیما پخش شده است و حضور در رئالیتی‌‌شوهایی همچون «ارتش سری» و «پدرخوانده» از دیگر فعالیت‌‌هایی بوده است که امیرعلی نبویان انجام داده است.

مجموعه قصه‌های امیرعلی چند جلد است؟

مجموعه داستان قصه‌‌های امیرعلی شامل چهار جلد است که هر کدام از آن‌‌ها چندین بار تجدید چاپ شده‌‌اند. تمامی این چهار جلد توسط انتشارات نقش و نگار منتشر شده‌‌اند.

کتاب قصه‌‌های امیرعلی مناسب کدام رده‌‌ی سنی است؟

به دلیل زبان طنز به‌کاررفته در این مجموعه داستان، مخاطبین مختلف با آن ارتباط برقرار می‌‌کنند. با این حال، به‌‌طور مشخص این کتاب برای رده‌‌ی سنی نوجوان نوشته شده است.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

نسخهٔ الکترونیکی این کتاب هنوز به طاقچه نیامده.