خرید کتاب دختر وزیر اثر امین نجفی (با تخفیف)
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دختر وزیر اثر امین نجفی

کتاب دختر وزیر

نویسنده:امین نجفی
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب دختر وزیر

کتاب دختر وزیر نمایش‌نامه‌ای از امین نجفی نمایش‌نامه‌نویس اهل افغانستان است. این کتاب با مقدمه‌ی نغمه ثمینی نمایش‌نامه‌‌نویس و استاد دانشگاه و ستایش او از اثر آغاز شده است. نمایش‌نامه‌ی «دختر وزیر» داستان استبداد شاه و فضای پرخشم و خشونت زاییده‌ی استبداد است. شاه عجیب داستان، باغ‌وحشی هول‌انگیز دارد که از مخالفانش ساخته، کسانی که بر خداوندگار خود شوریده و مسخ شده‌اند. در این میانه و به‌تازگی دختری قصه‌گو بر بالین شاه حاضر شده که داستان‌های مهمی برای گفتن دارد؛ دختر وزیر.

درباره کتاب دختر وزیر

کتاب دختر وزیر نمایش‌نامه‌ای از «امین نجفی» نمایش‌نامه‌نویس جوان افغانستانی است. نمایش‌نامه‌ای که موضوع آن استبداد است و خون و خشونت ناشی از آن و زنانی که قربانیان اولیه و همیشگی این اوضاع هستند. شخصیت‌های نمایش‌نامه عبارتند از: شاه، شاهزاده، کاتب، طبیب، دختر وزیر، وزیر جنگ، سفیر، سرلشکر، معلم۱، معلم۲، معلم۳، منشی۱ و منشی۲، والی، قاضی، مرد۱، مرد۲ و مرد۳.

شاه داستان، خودکامه‌ای است که در ظلم و تحمیل اراده‌ی خود به مردم که در چشم او و امثالش رعیت اویند، هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد. در صحنه‌ی ابتدایی نمایش‌نامه با گفت‌وگوی طبیب و کاتب دربار مواجه می‌شویم و با فضای حاکم بر دربار و دورنمایی از شخصیت‌ او آشنا می‌شویم. در صحنه‌ی دوم است که پدیده‌ای عجیب را تجربه می‌کنیم. پادشاه در باغ‌وحش اختصاصی خود نشسته و با کاتب سخن می‌گوید. باغ‌وحشی که با آن‌چه در ذهن ماست، متفاوت و در نوع خود پدیده‌ای جدید و غریب به شمار می‌رود. شگفتی حاصل از بداعت که یکی از ویژگی‌های این اثر است و آن را در بخش‌های دیگری از داستان نیز تجربه می‌کنیم.

شاه ستم‌پیشه‌ مانند بعضی دیگر از شاهان که حکایت‌شان را خوانده‌ایم، عادت به قصه شنیدن پیش از خواب دارد. از طبیب می‌خواهد کسی را پیدا کند تا برایش پیش از خوابیدن قصه بگوید. طبیب دختری قصه‌گو را بدین منظور پیدا و به شاه معرفی می‌کند. دختری که خود را دختر وزیر می‌نامد. شاه او را می‌پسندد و دختر وزیر می‌ماند و به همین نام در دربار شناخته می‌شود. قصه‌های دختر وزیر همیشه چشمان شاه را گرم و او را آرم می‌کند و به خوابش می‌کشاند. شاه به قصه‌های دختر وزیر مانوس می‌شود. این دختر قصه‌های مهمی برای گفتن دارد، قصه‌هایی که سرنوشت‌ساز خواهد شد.

کتاب دختر وزیر را انتشارات افراز با مقدمه‌ی نغمه ثمینی در سال ۱۳۹۷ منتشر کرده است. از ادبیات افغانستان کم‌تر نمایش‌نامه خوانده‌ایم اما آثار نجفی می‌تواند نمونه‌ای ارزشمند از این قالب ادبی و شروعی جدی برای پرداختن بیشتر به ادبیات نمایشی و نمایش‌نامه‌نویسی در افغانستان باشد.

خواندن و خرید کتاب دختر وزیر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

خواندن نمایش‌نامه‌ی دختر وزیر را به دوست‌داران ادبیات نمایشی و نمایش‌نامه پیشنهاد می‌کنیم. خواندن این نمایش‌نامه برای کسانی که علاقه به آشنایی بیشتر با فرهنگ و ادبیات نوپای نمایشی در افغانستان دارند، مفید و لذت‌بخش خواهد بود.

چرا باید کتاب دختر وزیر را بخوانیم؟

کتاب دختر وزیر نمایش‌نامه‌ای خواندنی است؛ از نویسنده‌ای که آگاه به ادبیات فارسی و فرهنگ افغانستان و از پیشگامان نمایش‌نامه‌نویسی و مروج این گونه‌ی ادبی در این کشور است. خواندن این نمایش‌نامه علاوه‌بر ظرفیت‌های هنری و جذابیت آن، دریچه‌ای برای آشنایی بیشتر با فرهنگ افغانستان و ادبیات غنی این سرزمین است.

درباره امین نجفی

امین نجفی نمایش‌نامه‌نویس افغانستانی متولد سال ۱۳۶۵ است. او دوره‌ی کارشناسی خود را در رشته‌ی تئاتر دانشگاه هنرهای زیبای کابل گذراند و برای تحصیل در دوره‌ی کارشناسی ارشد به دانشگاه هنرهای زیبای تهران رفت و مدرکش را در رشته‌ی ادبیات نمایشی دریافت کرد. نجفی از دوره‌های آموزشی اساتیدی چون نغمه ثمینی و جلال تهرانی در زمینه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی بهره برده است.

نمایش‌نامه‌های نجفی از اولین نمایش‌نامه‌های منتشرشده در افغانستان است. افغانستان با وجود ادبیات غنی، تجربه‌ی کمتری در حوزه‌ی ادبیات نمایشی دارد و نمایش‌نامه‌نویسی هنری نوپا در این کشور است. امین نجفی کوشیده است تمرکز خود را بر نمایش‌نامه‌نویسی در افغانستان و برای افغانستان حفظ کند تا این هنر ارزشمند به یک سنت در این کشور تبدیل شود. از امین نجفی نمایش‌نامه‌هایی چند در ایران و افغانستان منتشر شده است. «دختر وزیر»، «بیوه شاه»، «سلفی، دیوار و فانوس» و «آشفتگی» عناوین برخی آثار منتشرشده از نجفی هستند. یکی از نمایش‌نامه‌های نجفی با نام «حر» در ایران و در تئاتر مولوی روی صحنه رفته است.

مقدمه نغمه ثمینی بر کتاب

نغمه ثمینی، فیلم‌نامه‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس، منتقد و استاد دانشگاه ایرانی است. ثمینی که در دانشگاه تهران با امین نجفی نویسنده‌ی کتاب دختر وزیر آشنا شده است، او را فردی باهوش، صبور، آشنا به ادبیات افغانستان و با دایره‌ای غنی از واژگان بومی خوانده است. نویسنده‌ای که ثمینی پس از خواندن اولین نمایش‌نامه از او که اتفاقا «دختر وزیر» بوده، شگفت‌زده شده است. شگفت‌زده از این‌که دانشجویی جوان بدون سابقه‌ای چندان در نمایش‌نامه‌نویسی و بدون پشتوانه‌ی فرهنگی تئاتر، تا این حد با صحنه و نمایش و شخصیت آشنا باشد. ثمینی نمایش‌نامه‌ی «دختر وزیر» را نه تقلیدی از نمایش‌نامه‌های ایرانی، که نسخه‌ای اصیل از یک نمایش‌نامه‌ای متعلق به افغانستان خوانده است؛ با کلماتی متعلق به سرزمین همسایه و با موضوع استبداد عقیده، خشونت و زنان دربند.

پیش به سوی سلامتی، درمان با گیاهان داروئی
فاطمه فرتوش
بچه های مسجد؛ جلد اول
سعید تشکری
روایت تاریک غزل
حمید مبشر
لیمنولوژی
نبات نقشبندی
ابزارشناسی و ماشینکاری پیشرفته
محمدرضا رازفر
فرهنگ تفسیر رویا
تونی کریسپ
در محضر دوست
یعقوب سالکی‌نیا
کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در تدریس
پائول چین
کتابخانه نیمه شب
مت هیگ
بر فراز خلسه
غلامرضا بهاری
سنتور به گویش صبا
اسماعیل تهرانی
ماجراجو در سمنان
موسی زمان‌زاده
جزیره هواداران
گروه نویسندگان
گوهر شب چراغ
پیوند نوشیروان‌پور
لاک لامورا (جلد سوم؛ جمهوری دزدان)
اسکات لینچ
بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی
سیلویا انگدال
فیزیولوژی ورزشی ۱
شارون ای. پلومن
تحلیل و بررسی روش های تدریس سنتی و نوین
امیرحسین مهدی مقدم
اسلام و مسلمانان در زیمبابوه
رضا عسگری
هری پاتر و فرزند نفرین شده
جی.کی. رولینگ
هفتاد و سومین نفر
حامد بهداد
دست‌های آلوده
ژان پل سارتر
رستم و سهراب
ابوالقاسم فردوسی
سوءتفاهم
آلبر کامو
اتاق ورونیکا
شهرام زرگر
نمایش صوتی داستان «داش آکل»
صادق هدایت
عینک دور طلایی
آرتورکانن دویل
پادشاه گل ها
پویا صالحی
هری پاتر و فرزند نفرین شده
جی.کی. رولینگ
خرده‌جنایت‌های زناشویی
محمود بهفروزی
بیژن و منیژه
ابوالقاسم فردوسی
رومئو و ژولیت (خلاصه کتاب)
ویلیام شکسپیر
بیژن و منیژه
ابوالقاسم فردوسی
شهر غصه
امیرعلی نبویان
هری پاتر و فرزند نفرین شده
جی.کی. رولینگ
نمایش صوتی کوری
ژوزه ساراماگو
در انتظار گودو
ساموئل بکت
اتهام به خود
پتر هاندکه
مراسم قطع دست در اسپوکن
مارتین مک‌دونا
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
زخمی‌ها زوزه سرداده بودند، لشکر شاه از سر لطف گلولهٔ بین ابروان‌شان می‌کاشتند. سر لشکر به جناب امیرِ امیران چنین نگاشت: موش‌خوران در استانهٔ سقوط‌اند. جز ارزگان دیگر اراضی در اختیار ندارند. امروز صبح، الحمدالله دای‌زنگی فتح شد و تا مرز ارزگان پیشروی کردیم. غنیمت دوپا و چهارپا طرف مرکز گسیل می‌شوند. غنیمت انبوه با فتح ارزگان در انتظار ماست. فردا به احترام روز جمعه استراحت می‌کنیم. روز جمعه به استراحت پرداختند و روز شنبه...
BookishFateme
صدای شاه: ادامه بده. کاتب: دشت‌های دایزنگی آتش محصول دادند. گاوها بجای ماغ نعره کشیدند. خانه‌ها تبدیل به شمع شدند. کودکان از بوی گندم‌بریان و کباب نشئه بودند. مادران دیوانه‌وار می‌دویدند و دست کودکی را گرفته با صدای نحس‌شان از صحرای محشر بسوی جنهم می‌شتافتند. آفتاب گرم نشده خط مقدم شکست. طاغیان؛ طرف آخرین سنگرشان ارزگان پا به فرار نهادند. مگس‌ها و زنبوران دور لاش‌ها ضیافت گرفتند. لاش‌خوران منتظر بودن حرارت زمین فروبکاهد.
BookishFateme

حجم

۴۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۸۶ صفحه

حجم

۴۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۸۶ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان