دانلود و خرید کتاب با خدا در اتاق تشریح سیدعلی اصغر علوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب با خدا در اتاق تشریح اثر سیدعلی اصغر علوی

کتاب با خدا در اتاق تشریح

معرفی کتاب با خدا در اتاق تشریح

کتاب با خدا در اتاق تشریح نوشتهٔ سیدعلی اصغر علوی است و انتشارات سدید آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب با خدا در اتاق تشریح

در لابه‌لای تشریح دروس علوم تشریح و در کنار جسد اتاق تشریح، چه درس‌ها، نکته‌ها و پیام‌هایی می‌توان یافت؟

کتاب با خدا در اتاق تشریح اشاراتی برای تدریس درس تشریح، با جهت‌گیری الهی و فرهنگی است. در کلاس درس علوم تشریح و به بهانهٔ جسد اتاق تشریح، به دنبال احساس روحی جدید و نگاهی تازه در کلاس تشریح هستیم.

خواندن کتاب با خدا در اتاق تشریح را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این اثر برای رشته‌هایی که با جسد سروکار دارند توصیه می‌شود. مناسب برای رشته‌های علوم پزشکی و پزشکی قانونی، جزا و جرم‌شناسی و برای استادان و دانشجویانی است که می‌خواهند اتاق تشریح برایشان کلاس تذکر شود.

بخشی از کتاب با خدا در اتاق تشریح

«چطور یک استاد می‌تواند دانش‌جویان یک کلاس را با یک جمله به‌جا تبدیل کند به انسان‌های متدین؟ آن هم نه فقط در تدریس رشته علوم دینی یا معارف بلکه در درس فیزیک و درس ریاضی، یا در هر درس دیگری؟ اتاق تشریح چگونه به یک محیط سرشار از معنویت و توحید تبدیل خواهد شد؟

اینجا پای نکات ناب یک استاد خواهیم نشست که این دغدغه مقدس و نورانی را سال‌هاست دارد و در میان انبوه بیاناتش و در جمع‌های مختلف علمی بارها در مورد اهمیت و ضرورت و حتی شیوه‌هایش سخن گفته است. استاد سیّد علی حسینی خامنه‌ای!

«امروز فوری‌ترین و واجب‌ترین و مبرم‌ترین وظیفه مسئولان امر این است که سازماندهی آموزش و در دوره‌های مختلف تعلیم را عوض کنند. یعنی محتوا و قالب در نظام آموزشی کشور باید تغییر کند. شکل و محتوای آموزش با هدف‌های امروز کشور ما و با آرمان‌های جمهوری اسلامی منطبق نیست.

یک معلم ریاضی، یک معلم فیزیک، یک معلم فارسی و ادبیات هم با یک نکته‌گویی به‌جا و با یک تک‌مضراب می‌تواند تفکر دینی را در عمق دل شاگرد و مخاطب خود جا دهد تا یادش نرود.

مطلوب این است که وسط درس ریاضی یا فیزیک یا طبیعی، از فرصتی استفاده کنند. یک نکته دینی را-ولو در یک جمله- بیان کنند. گاهی اوقات این کار از منبر ما هم مفیدتر است؛ چون در اعماق ذهن مخاطب کاملاً جا می‌افتد. این کار بسیار خوبی است.

شنیدم در آموزش و پرورش مطرح شده است که بخش تعلیم را با تربیت همراه کنیم تا معلم در کلاس، تربیت هم بکند. این حرف بسیار درستی است؛ بنده هم معتقدم که معلم فیزیک، معلم زیست‌شناسی، معلم ریاضی یا هر معلم دیگری می‌تواند با یک کلمه و تلنگر، آنچنان تأثیری روی ذهن دانش‌آموز بگذارد و چنان تربیتی بکند که گاهی با یک کتاب نشود آن تأثیر را گذاشت.

ما درس دینی را یک درس جداگانه قرار داده‌ایم؛ آن هم با جاذبه بسیار کم و کتاب‌های نه چندان گیرا؛ بلکه در بعضی از سطوح گیرا هم نیست، عمق هم ندارد! در بعضی از سطوح ممکن است مثلاً عمق داشته باشد، ولی گیرا نباشد. بالاخره آن طوری که ما دیده‌ایم، نقایصی دارد.

 گاهی استاد می‌تواند یک کلاس را، یک مجموعه دانش‌جو یا دانش‌آموز را با یک جمله به جا تبدیل کند به انسان‌های متدین. لازم هم نیست حتماً رشته علوم دینی یا معارف را تدریس کند؛ نه، شما گاهی یک جا در درس فیزیک، یا در درس ریاضی، یا در هر درس دیگری - علوم انسانی و غیر انسانی - می‌توانید یک کلمه بر زبانتان جاری کنید، یا یک استفاده خوب از یک آیه قرآن بکنید، یا یک انگشت اشاره به قدرت پروردگار و صنع الهی بکنید که در دل این جوان می‌ماند و او را تبدیل می‌کند به یک انسان مؤمن. استاد این‌جوری است.»

«من هم عقیده‌ام این است که شمای معلم فیزیک یا ریاضیات یا هندسه یا ادبیات یا علوم اجتماعی یا هرچه، می‌توانید معلم دین و معلم اخلاق و پرورش‌دهنده اخلاق در دانش‌آموز خودتان باشید. گاهی یک معلم ریاضی در هنگام حل یک جدول ریاضی یک کلمه می‌گوید که آن کلمه در اعماق قلب دانش‌آموز اثر ماندگاری می‌گذارد. این را همه معلمین بایستی وظیفه خودشان بدانند.»

«من خیال می‌کنم سرلوحه و محور برنامه‌های آموزشی در تنظیم کتاب، در تربیت معلم، در نظارت بر کار بخش‌های مختلف آموزش و پرورش، در نظارت بر کار آموزش‌دهندگان و داخل مدارس باید بر این باشد که ببیند آیا تفکر اسلامی منتقل شده یا نه؟ انسان‌سازی بر مبنای اسلامی و مسلمان‌سازی کودکان در این مدارس انجام می‌گیرد یا انجام نمی‌گیرد؟

باید مفاهیم قرآنی به وسیله خبره‌های این کار دسته‌بندی شود و به تناسب در جای خود و در کتاب‌های درسی-چه در مدرسه‌ها و چه در دانشگاه‌ها-گنجانده شود. این ارتباط باید دائمی باشد.

علم در مرحله کشف حقایق بی‌طرف است اما هنگامی که علم در خدمت یک جهت‌گیری قرار گیرد، به هیچ وجه بی‌طرف نیست و وضع کنونی جهان شاهد این مسئله است.

دانشگاه اسلامی، علم و ایمان، علم و معنویت، علم و اخلاق را با هم همراه می‌کند. علم را می‌آموزد و جهت‌گیری علم را از اخلاق و ایمان می‌گیرد. اینکه گفتند علم با دین می‌سازد یا نمی‌سازد، این ندیدن منطقه علم و دین است.

چگونه است که قرن‌های متمادی، علم در خدمت سلطه‌گری و استعمار ملت‌ها، تولید سلاح و کشتار انسان‌ها و جنگ‌افروزی قرار گرفته است اما نباید در خدمت عدل، ارزش‌ها و پیام اسلام قرار گیرد؟

دانشگاه باید جهت‌دار، دین‌دار و به شدت متمایل به ارزش‌های انقلابی باشد.»»

نظرات کاربران

کاربر ۳۳۵۱۰۵۳
۱۴۰۲/۱۰/۱۵

ب هیچ وجه کتاب خوبی نبود یاد بچگی هام ک‌با مامانم روضه میرفتم افتادم . اسم کتاب رو ک دیدم فک کردم علمی هست ولی کاملا بی محتوا و مسخره بود

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۸۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

حجم

۷۸۹٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

قیمت:
۱۹,۰۰۰
تومان