دانلود و خرید کتاب دستگاه نظری تفسیرگرایی پرگمتیستی ح. ا. تنهایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دستگاه نظری تفسیرگرایی پرگمتیستی اثر ح. ا. تنهایی

کتاب دستگاه نظری تفسیرگرایی پرگمتیستی

معرفی کتاب دستگاه نظری تفسیرگرایی پرگمتیستی

کتاب دستگاه نظری تفسیرگرایی پرگمتیستی نوشتهٔ ح. ا. تنهایی (حسین ابوالحسن تنهایی) است. انتشارات اندیشه احسان این کتاب نظری را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب دستگاه نظری تفسیرگرایی پرگمتیستی

«دستگاه نظری» یکی از اصطلاحات مهم در شاخهٔ جامعه‌شناسی نظری است. کتاب دستگاه نظری تفسیرگرایی پرگمتیستی از جامعهٔ درون‌ساخت - برون‌ساخت سخن گفته است. این کتاب که حاوی جلد پنجم از مجموعهٔ «کتاب‌های دستگاه نظری» است، در ۴ فصل نوشته شده است. به‌گفتهٔ نویسنده، این کتاب تلفیق ۳ موضوع با هم است. نویسنده در فصل نخست به‌سراغ جنبه‌های نظری بحث رفته و مواردی مانند رویکرد طبیعت‌گرایی دیالکتیکی، دستگاه نظری تفسیری پرگمتیستی، اصطلاح پرگمتیسم، نسبت جامعه‌شناسی تاریخی، رویکرد تحلیل و اسلوب‌شناسی دیالکتیکی، جوامع درون‌ساخت - برون‌ساخت، قشربندی اجتماعی، تعلق طبقاتی، هراس طبقاتی و چیستی جامعه را شرح داده است. ح. ا. تنهایی (حسین ابوالحسن تنهایی) پس از مرور مباحث نظری در بخش نخست کتاب، در فصل دوم به‌سراغ روش‌شناسی، معرفت‌شناسی و شیوه‌شناسی متون تاریخی رفته و مباحثی مانند پارادیم برآیش‌گرایی، ویژه‌گرایی تاریخی، گفتمان تاریخی دین، استراتژی منطق مطالعات تاریخی، استراتژی معرفت‌شناختی، مدلی امیک یا پژوهیده‌نگر، مدل اتیک یا پژوهنده‌نگر، مدل گونه‌های پویایی و توسعه را مطرح کرده است.

«مروری در برخی نمونه‌های تاریخی» عنوان فصل سوم کتاب است که نویسنده در آن به نمونه‌های تاریخی جوامع درون - برون‌ساخت باستانی چین، اسلام و هند و قشربندی آن‌ها پرداخته است. «جامعهٔ ایرانی» که عنوان فصل چهارم کتاب است، به جامعهٔ باستانی ایران از آغاز تا پایان ساسانی پرداخته و پس از آن با نگاهی کوتاه به جنبش شعوبیه و در ادامه ایران در دورهٔ پهلوی اول شده است. جامعهٔ پیشاآریانی، جامعهٔ آریایی‌ها، ویژگی برون‌ساختی در الیگارشی هخامنشی، جنبش گئومات، ایران پساساسانی، جنبش اهل تسویه، جنبش اهل تفضیل و رضاشاه به‌دنبال نظمی بورژوانه و پیکربندی طبقهٔ فرادست از جمله موضوعات مورد بحث در این بخش است.

خواندن کتاب دستگاه نظری تفسیرگرایی پرگمتیستی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران حوزهٔ جامعه‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

درباره حسین ابوالحسن تنهایی

ح. ا. تنهایی با نام کامل حسین ابوالحسن تنهایی در سال ۱۳۳۰ در اصفهان به دنیا آمد. او دارای کارشناسی روان‌شناسی و فلسفه از دانشگاه اصفهان در سال ۱۳۵۳ شمسی، کارشناسی‌ارشد جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی در سال ۱۹۷۸ از دانشگاه بین‌المللی ایالات متحده (دانشگاه سان دیگو)، دکترای تخصصی جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی در سال ۱۹۸۱ از دانشگاه بین‌المللی ایالات متحده (دانشگاه سان دیگو) است. او عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد (واحد تهران - مرکز) بوده است. «دستگاه نظری تفسیرگرایی پرگمتیستی» یکی از آثار مکتوب او است.

بخشی از کتاب دستگاه نظری تفسیرگرایی پرگمتیستی

«ویژگی دورن‌ساختی جامعه چین بستری را فراهم کرد تا تضاد و تبعیض طبقاتی و ظلم رفته بر فرودستان به مهم‌ترین دغدغه روشنفکران و فلاسفه تبدیل شد، برخلاف جوامع برون ساخت که مظلمه فرودستان هیچ کمکی از فرادستان دریافت نکرد و فلاسفه حامی فرودستان یا کشتار می‌شدند یا اعدام. کنفسیوس‌گرایی بر بستر چنین ویژگی تاریخی درون‌ساختی جامعه چینی، به دنبال آن بود تا وحدت و یگانگی را در میان مردم به شیوه‌ای که با مقتضیات جامعه هم‌خوانی داشته باشد، فراهم آورد. گرایش به وحدت در چین تبدیل یک سنت آرمانی درون ساختی شده بود.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۱۶ صفحه

حجم

۳٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۱۶ صفحه

قیمت:
۹۰,۰۰۰
تومان