دانلود و خرید کتاب پیدایش حیات محمدحسین محمدزاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پیدایش حیات اثر محمدحسین محمدزاده

کتاب پیدایش حیات

معرفی کتاب پیدایش حیات

کتاب پیدایش حیات نوشتهٔ محمدحسین محمدزاده است که روشنگران و مطالعات زنان آن را منتشر کرده است. این اثر از مجموعهٔ شش جلدی با عنوان داستان جهان است که شامل شش داستان پشت سر هم و مرتبط با هم است که هرکدام به تنهایی و مستقل از هم نیز قابل استفاده هستند.

دربارهٔ کتاب پیدایش حیات

پس از بیگ‌بنگ، دومین راز بزرگ جهان پیدایش حیات بر روی کره زمین است که همچنان دانشمندان مشغول بررسی و پژوهش بر روی این پدیدهٔ پر رمز و راز جهان هستی هستند. البته دانشمندان زیادی معتقدند که پیدایش حیات بسیار پیچیده‌تر و غامض‌تر از پیدایش جهان و کهکشان است.

پس از مقدمهٔ کتاب، نویسنده اثرش را به چهار فصل تقسیم‌بندی کرده است که عبارتند از:

۱. حیات چیست؟

در این بخش نویسنده به ماهیت حیات و تفاوت موجود زنده و غیرزنده می‌پردازد.

۲. تاریخچه‌ای از نظریات دربارهٔ پیدایش حیات

در این فصل تاریخچه‌ای از نظریات در مورد چگونگی پیدایش حیات  مورد بررسی قرار می‌گیرند.

۳. چگونگی و مراحل پیدایش و رشد اشکال اولیهٔ حیات

در سومین قسمت سعی می‌شود مراحل اولیه و چگونگی پیدایش حیات را تا پایان دورهٔ نهان‌زیستی (پرکامبرین) مورد بررسی گیرند. توضیح اینکه دانشمندان عمر زمین را به دو دورهٔ کلی نهان‌زیستی و پیدازیستی تقسیم کرده‌اند. عمر دورهٔ اول حدود ۴ میلیارد و دورهٔ دوم حدود ۶۰۰ میلیون سال است، اگرچه در اواسط دورهٔ اول اشکال اولیهٔ حیات به‌وجود آمدند ولی قابل مشاهده نبودند.

۴. افسانهٔ ژن

در نهایت به دلیل اهمیت بالای مفهوم ژن، در یک بخش مجزّا و در سه زیرعنوان جداگانه به این موضوع مهم نیز پرداخته شده است.

خواندن کتاب پیدایش حیات را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به علاقه‌مندان به داستان‌های علمی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب پیدایش حیات

«همانطور که می‌دانیم در جهان ما تا کنون بر طبق جدول تناوبی عناصر شیمیایی معروف به جدول مندلیف جمعاً ۱۱۸ عنصر طبیعی و مصنوعی شناخته شده است که همهٔ موجودات زنده و غیرزنده از ترکیب این عناصر ساخته شده‌اند. بعنوان مثال ۹۵% جرم موجودات زنده را ۴ عنصر هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و کربن تشکیل می‌دهند و ۵% باقیمانده را حدود ۲۰ عنصر دیگر تشکیل داده‌اند و به این ترتیب همهٔ موجودات زنده و غیرزنده یک ترکیب شیمیایی محسوب می‌شوند. حال سؤال اصلی اینجاست که چطور می‌شود ترکیب برخی از عناصر تبدیل به سنگ و خاک و برخی دیگر موجودی زنده را تشکیل دهد؟ چه چیزی عامل حیات در برخی از ترکیبات می‌شود؟ یا به عبارت دیگر آیا در موجودات زنده اعم از درخت‌ها، گیاهان، ماهی‌ها، پرندگان و انسان‌ها عنصری غیراز عناصر جدول تناوبی وجود دارد که آنها زنده و سایرین مرده تلقی می‌شوند؟ و سؤال دقیق‌تر اینکه مرز بین ترکیب شیمیایی و زندگی چیست؟

شاید اولین پاسخی که به ذهن خیلی از افراد پس از طرح این پرسش می‌رسد، کلمه‌ای همچون «روح»، «ضمیر ناپیدا «یا یک «جرقه حیاتی» باشد. ولی این کلمه بحث‌ها و سؤالاتی را در پی می‌آورد که کار را مشکل‌تر خواهد کرد. ضمن اینکه می‌دانیم موجودات زنده شامل گروه‌های مختلفی مثل باکتری‌ها، قارچ‌ها، گیاهان و جانوران هستند. اگر بپذیریم تفاوت موجود زنده و غیرزنده «روح» یا چیزی شبیه به آن هست، این موضوع شامل باکتری‌ها و گیاهان نیز می‌گردد و آنها را هم باید صاحب روح دانست؛ یا در گروه جانوران موجوداتی مثل کرم و پشه و سوسک نیز دارای روح قلمداد می‌شوند که قطعاً مورد قبول معتقدان «روح» نیز نمی‌باشد و بسادگی می‌توان پذیرفت که زنده بودن و نبودن ترکیبات شیمیایی ارتباطی با پدیده‌های غیرمادی ندارد که در مطالب بعدی بیشتر به آن پرداخته می‌شود. البته که عدم اعتقاد به اینکه روح را عامل تفکیک موجودات زنده از غیرزنده بدانیم به معنای عدم اعتقاد به‌وجود روح نیست.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۲۷٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

حجم

۲۲۷٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

قیمت:
۴۶,۵۰۰
تومان