دانلود و خرید کتاب دوبیتی های باباطاهر باباطاهر عریان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دوبیتی های باباطاهر اثر باباطاهر عریان

کتاب دوبیتی های باباطاهر

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۳از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب دوبیتی های باباطاهر

کتاب دوبیتی های باباطاهر نوشتهٔ باباطاهر عریان است. انتشارات الهام نور این کتاب را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب دوبیتی های باباطاهر

کتاب دوبیتی های باباطاهر که با مقدمه‌ای از ویراستار این کتاب «کاظم عابدینی مطلق» آغاز شده است، دوبیتی‌های باباطاهر عریان، شاعر مشهور ایرانی، را در بر گرفته است.

شعر فارسی عرصه‌های گوناگونی را درنوردیده است. در طول قرن‌ها هر کسی از ظن خود یار شعر شده است و بر گمان خود تعریفی از شعر به‌دست داده است. حضور شعر در همهٔ عرصه‌ها از رزم و بزم گرفته تا مدرسه و مسجد و خانقاه و دیر و مجلس وعظ، همه و همه گویای این مطلب است که شعر، بی‌محابا، زمان، مکان و جغرافیا را درنوردیده و در هفت‌اقلیم جان و جهان به دلبری پرداخته است. آمیختگی شعر با فرهنگ مردم و اندیشه‌های اجتماعی، این هنر را زبان گویای جوامع بشری ساخته است؛ بدان‌گونه که هیچ جامعه‌ای از این زبان بارز، برای انتقال اندیشه‌هایش بی‌نیاز نبوده است. گاهی شعری انقلابی به پا کرده است و گاه انقلابی، شعری پویا را سامان داده است.

دوبیتی نیز از قالب‌های ریشه‌دار شعر پارسی و شعری است ۱۱هجایی مرکب از ۴ مصراع که همه بر یک قافیه (جز مصرع سوم که آوردن قافیه در آن اختیاری است) هستند. دوبیتی وزن تکامل‌یافته و عروضی‌شدهٔ نوعی از ترانه‌های ۱۲هجایی قدیم ایران است. نامدارترین وزن دوبیتی «بحرِ هزج مسدّس محذوف» (مفاعیلن مفاعیلن مفاعی) و مشهورترین شاعر بر وزن نام برده «باباطاهر عریان» است. گفته شده است که باباطاهر و «فایز دشتی» بزرگ‌ترین دوبیتی‌سرایان ایرانی هستند. از دوبیتی‌سراهای دیگر می‌توان به «مفتون بردخونی دشتی»، «ملاحسن کبگانی»، «ملا محمد نادم» و «شفیق شهریاری» اشاره کرد.

خواندن کتاب دوبیتی های باباطاهر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران شعر کلاسیک ایران و قالب دوبیتی پیشنهاد می‌کنیم.

درباره باباطاهر عریان

باباطاهر یا باباطاهر عریان همدانی عارف، شاعر ایرانی و دوبیتی‌سرای اواخر سدهٔ چهارم و میانهٔ سدهٔ پنجم هجری است. او در دوران «طغرل‌بیک سلجوقی» می‌زیست. «بابا» لقبی بود که به پیروان وارسته می‌دادند و برای صفت عریان نیز دلایل گوناگونی ذکر شده است. مسلک درویشی و فروتنی او که شیوهٔ عارفان است، سبب شد تا گوشه‌گیر گشته و گمنام زیسته و تفصیلی از زندگانی خود باقی نگذارد. برخی معتقدند ترانه‌ها یا دوبیتی‌های باباطاهر عریان در «بحر هزج مسدس محذوف» سروده شده است. ۲ قطعه، چند غزل و مجموعه کلمات قصار به زبان عربی از آثار دیگر اوست. تعداد دوبیتی‌های او را تا ۳۵۴ دوبیتی دانسته‌اند.

بخش‌هایی از کتاب دوبیتی های باباطاهر

«هزاران ملک دنیا گر بدارم

هزاران ملک عقبی گر بدارم

بوره ته دلبرم تا با ته واجم

که بی روی تو آنرا گر بدارم»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۸۶٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۴۷ صفحه

حجم

۷۸۶٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۴۷ صفحه

قیمت:
۶,۰۰۰
تومان