دانلود و خرید کتاب چطور مثل شرلوک هولمز فکر کنیم؟ دانیل اسمیت ترجمه مریم رفیعی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چطور مثل شرلوک هولمز فکر کنیم؟ اثر دانیل اسمیت

کتاب چطور مثل شرلوک هولمز فکر کنیم؟

نویسنده:دانیل اسمیت
انتشارات:ایران‌بان
امتیاز:
۴.۵از ۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب چطور مثل شرلوک هولمز فکر کنیم؟

کتاب چطور مثل شرلوک هولمز فکر کنیم؟ نوشتهٔ دانیل اسمیت و ترجمهٔ مریم رفیعی است. نشر ایران بان این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر جزو کتاب‌های مجموعه «از نگاه نوابغ» است. این کتاب بررسی کوتاه ولی جامعی از روحیه، فعالیت‌های ذهنی و روش‌های تحقیقاتی بزرگ‌ترین کارآگاه مشاور جهان به عمل آورده است.

درباره کتاب چطور مثل شرلوک هولمز فکر کنیم؟

کتاب چطور مثل شرلوک هولمز فکر کنیم؟ ابتدا توضیح می‌دهد که در چند سال اخیر اتفاق عجیبی افتاده و آن این که «شرلوک هولمز»، آن کارآگاه عبوس، سرد و بی‌احساس که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم جایی در خیابان‌های کثیف لندن سکونت داشت، به شخصیتی «باحال» تبدیل شده است. شخصی شرلوک هولمز را در اختیار گرفته و او را به شخصیتی سرسخت، زیرک و حتی شوخ‌طبع تبدیل کرده است. در این بین شبکهٔ تلویزیونی BBC نیز «بندیکت کامبربچ» را برای نقش هولمز انتخاب کرده، هولمزی که یک لحظه کسل و بداخلاق است و لحظه‌ای بعد سرشار از انرژی دیوانه‌وار.

برای آن دسته از افرادی که از دوران کودکی داستان‌های شرلوک هولمز را دوست داشته‌اند و با شخصیت مسحورکننده‌ای که «جرمی برت» با مهارت در تلویزیون به نمایش گذاشت بزرگ شدند، این اتفاقات کمی شگفت‌انگیز است. تحسین شرلوک هولمز سال‌ها توسط جمعی قابل‌توجه، ولی نسبتاً کوچک صورت گرفته است که رفتار سایر مردم جهان با آن‌ها با آمیخته‌ای از کنجکاوی و تمسخر همراه بوده است.

دانیل اسمیت در پیش‌درآمد کتاب چطور مثل شرلوک هولمز فکر کنیم؟ می‌پرسد:‌ شرلوک هولمز چگونه ناگهان به چنین مقام بلندی دست یافت؟ او سپس توضیح می‌دهد که مطمئناً دلایل بسیاری برای ایk موفقیت وجود دارند، ولی بدون شک یکی از جذابیت‌های اصلی او هوش و ذکاوت سرشارش است. در دنیایی که برنامه‌های کسل‌کنندهٔ تلویزیونی به خوردمان داده می‌شوند و مجبوریم تماشاچی رفتارهای عجیب‌وغریب و مسخرهٔ شخصیت‌های مشهور باشیم، کارهای شگفت‌انگیز شرلوک هولمز و امور روان‌شناختی پیچیده و چندلایهٔ او بیش از هر زمان دیگری برایمان جذابیت پیدا کرده است.

این کتاب بررسی کوتاه ولی جامعی از روحیه، فعالیت‌های ذهنی و روش‌های تحقیقاتی بزرگ‌ترین کارآگاه مشاور جهان به عمل آورده است. هر بخش شامل شواهدی دربارهٔ روند فکری هولمز که از داستان‌های اصلی او گرفته شده و اطلاعات، نکات و پیشنهاداتی است که به ما کمک می‌کند شبیه او شوید. چندین آزمون و تمرین نیز به ما کمک می‌کند خود را محک بزنیم. نویسنده می‌خواهد که این کتاب را با دقت بخوانیم و درس‌های آن را یاد بگیریم. همان‌طور که شخص هولمز گفت: «انسان باید اتاقک زیر شیروانی مغزش را با اسباب و اثاثیه‌ای پر کند که احتمال استفاده از آن وجود دارد. بقیهٔ آن را می‌تواند در انبار خرت و پرت‌های کتابخانه‌اش بگذارد و در صورت لزوم به سراغشان برود.»

«شرلوک هولمز» کیست؟ او یک شخصیت داستانی خیالی است که به‌وسیلهٔ «سر آرتور کانن دویل»، نویسندهٔ انگلیسی، خلق شده است. هولمز با اشاره به خود به‌عنوان «کارآگاه مشاور» در داستان‌ها و مهارت‌های ویژهٔ خود از جمله مشاهدهٔ دقیق، علم پزشکی قانونی و استدلال منطقی مشهور است. شخصیت داستانی شرلوک هولمز نخستین بار در سال ۱۸۸۷ میلادی توسط سر آرتور کانن دویل ساخته و پرداخته شد و در کتاب‌ها مطرح شد. او از شخصیت «جوزف بل» الهام گرفته شده‌است. در نهایت چهار رمان و ۵۶ داستان کوتاه از شرلوک هولمز باقی مانده است.

از این کاراکتر داستانی برای تولید آثار داستانی، ادبی، تلویزیونی، انیمیشنی، درام‌های سینمایی و بازی‌های سرگرم‌کنندهٔ گوناگونی برداشت و اقتباس شده است.

خواندن کتاب چطور مثل شرلوک هولمز فکر کنیم؟ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران کتاب‌های زندگی‌نامه‌ای و به علاقه‌مندان به شخصیت «شرلوک هولمز» پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب چطور مثل شرلوک هولمز فکر کنیم؟

«شرلوک عزیز ما در طول سال‌ها به عنوان یک ماشین بی‌احساس و ضداجتماع که غرورش سر به فلک می‌گذاشت شهرت یافته است. چنین توصیفی آنقدرها غیرمنصفانه نیست. حتی واتسون وفادار (یک بار که عصبانی شده بود) او را "مغزی بدون قلب و مردی که به همان اندازه که از هوش سرشاری برخوردار است، از همدردی انسانی بی‌بهره است" توصیف کرد. واتسون بعدها که حالش کمی بهتر شد او را "بهترین و عاقل‌ترین مردی که تا به حال شناخته‌ام" خواند. حقیقت این است که هولمز جایی بین این دو توصیف قرار می‌گیرد. دنیای روزمره و عادی حوصله‌اش را سر می‌برد و همین باعث می‌شد سرد، بی‌علاقه و حتی سنگدل به نظر برسد. این یکی از تاثیرات جانبی و ناخوشایند جستجوی مداوم وی برای یافتن هیجان، اتفاقات غیرعادی و مشکلاتی بود که تنها می‌توانست به دست ذهن توانای او حل شود. هولمز در داستان "اتود درقرمز لاکی" می‌گوید: «واتسون عزیزم، می‌دونم که تو در علاقهٔ من به چیزهای عجیب و غریب و خارج از چارچوب متعارف و همین طور یکنواختی و ملال زندگی روزمره شریک هستی.» چیزی که باعث می‌شد شرلوک هولمز مرتب در تلاش باشد و گاهی تن به موقعیت‌های خطرناک بدهد و درگیر دوره‌های تیرهٔ افسردگی شود، همین علاقهٔ او به کنار زدن تارهای روزمرگی از زندگی‌اش بود.

چیزی که می‌توان با اطمینان گفت این است که این کارآگاه بزرگ پرونده‌هایش را با تمام وجود دنبال می‌کرد و در جستجوی هدف اصلی‌اش یعنی شکست دادن بزرگ‌ترین ذهن‌های جنایتکار جهان سلامتی خود را به خطر می‌انداخت. شغل او زندگی‌اش را به مخاطره می‌انداخت، ولی در عین حال نیازی عمیق و درونی برای مواجهه با چالش‌های ذهنی و همین‌طور هجوم نفس‌گیر آدرنالین به مغزش را برآورده می‌کرد. به این متن کوتاه از داستان "راز درهٔ بوسکمب" که هولمز را در اوج هیجان حاصل از تعقیب و گریز نشان می‌دهد، توجه کنید:

وقتی چنین سرنخی به دست شرلوک هولمز می‌رسید، رفتارش از این رو به آن رو می‌شد. کسانی که تنها مرد متفکر، خاموش و منطقی خیابان بیکر را دیده بودند، هرگز او را نمی‌شناختند. صورتش سرخ و کبود می‌شد، ابروهایش با اخم سنگینی در هم گره می‌خورد و چشم‌هایش با برقی فولادین می‌درخشید. صورتش را به پایین خم می‌کرد، شانه‌هایش را قوز می‌کرد، لب‌هایش را به هم می‌فشرد و رگ‌هایش مانند نخ تابیده از گردن باریک و درازش بیرون می‌زد. سوراخ‌های بینی‌اش از شدت عطش حیوانی‌اش به تعقیب و گریز بزرگ‌تر می‌شد و ذهنش آن‌قدر غرق تمرکز روی مسالهٔ پیش رویش بود که هیچ سؤال یا اظهار نظری را نمی‌شنید یا در نهایت با عصبانیت و بی‌حوصلگی جواب کوتاهی به آن می‌داد.

این لحظات پر شور و هیجان با نقاط متقابلی نیز همراه بودند. هولمز هرگاه پروندهٔ مناسبی نمی‌یافت تا به هیجان آید، علایم افسردگی ازخود نشان می‌داد و برای تخلیهٔ انرژی‌اش به چیزهای دیگری متوسل می‌شد. او در داستان "اتود درقرمز لاکی" به واتسون می‌گوید: «من هر از چند گاهی حسابی دمق می‌شم و تا چند روز دهنم را باز نمی‌کنم. در چنین مواقعی فکر نکن قهر کرده‌ام. فقط بذار در خلوت خودم بمونم. زود حالم خوب می‌شه.»»

نظرات کاربران

کاربر 3867311
۱۴۰۲/۱۰/۰۶

این کتاب یک راه برای تقویت ذهن هست

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸)
چیزهایی که باعث حواس‌پرتی می‌شود را کنار بگذارید اگر واقعا می‌خواهید به حرف‌های کسی گوش دهید، سعی کنید جایی با او صحبت کنید که تلویزیونی وجود ندارد و مسابقهٔ فوتبالی در حال پخش نیست. حفظ ارتباط چشمی با شخص مقابل روش خوبی برای تمرکز روی گوش دادن است. تکرار کنید عجیب به نظر می‌رسد، ولی تکرار کردن چیزی که گفته شده و برایتان جالب است می‌تواند به ماندگاری آن در ذهنتان کمک کند. می‌توانید آهسته آن را تکرار کنید تا گوینده با تصور اینکه شما در حال تقلید از او هستید، ناراحت نشود.
چڪاوڪ
"تو می‌بینی، ولی توجه نمی‌کنی. تمایز بین این دو کاملا آشکاره."
چڪاوڪ
اکثر ما وقتی گرم گفت‌وگوییم بیشتر به شنیده شدن علاقه داریم تا شنیدن. ولی در این صورت ممکن است اطلاعات مهمی را که می‌تواند برایمان ارزشمند باشد، از دست بدهیم. برای بهبود مهارت‌های شنیداری‌تان در زمان مکالمه به چند نکتهٔ زیر توجه کنید: سؤال بپرسید به این ترتیب شخص مقابل را تشویق به صحبت کردن و خودتان را تشویق به گوش دادن می‌کنید. وسط حرفش نپرید حرف طرف مقابل را قطع نکنید، حتی اگر برای تأیید حرف او باشد. گوش دادن و صحبت کردن همزمان مهارتی است که به سختی می‌توان بر آن مسلط شد. روی گوینده تمرکز کنید ساده به نظر می‌رسد، ولی فکر کنید چند بار پیش آمده که شما را به کسی معرفی کرده‌اند، ولی لحظه‌ای بعد نامش را فراموش کرده‌اید؟
چڪاوڪ
هر استنباط درستی استنباط دیگه‌ای رو در بر داره.
چڪاوڪ
درس گرفتن از اشتباهات گذشته
koorowsh
هولمز در داستان "درندهٔ باسکرویل" می‌گوید: «دنیا پر از چیزهای واضحیه که کسی شانس مشاهده‌شون رو نداره.»
چڪاوڪ
بسیاری از ما وقتی متنی را می‌خوانیم، تک تک حروف یک کلمه را نمی‌خوانیم. درواقع در اکثر مواقع تنها به حرف اول و آخر یک کلمه نیاز داریم. بعد مغزمان جادو می‌کند و با استفاده از ترکیب تجربیات به دست آمده و متنی که روبرویش قرار دارد، کلمات را پیش‌بینی می‌کند. (متن چنین است: امکان خواندن این متن وجود دارد، حتی با اینکه در برخی از کلمات تنها اولین و آخرین حرف هر کلمه در جای درست خود قرار دارند.) تکرار آوای کلمات عادت بدی است و شما می‌توانید با کمی اراده آن را مانند همهٔ عادت‌های بد دیگر کنار بگذارید.
چڪاوڪ
سرعت درک مغز شما از یک کلمه بیشتر از سرعت گفتن آن است. یک آزمایش جالب می‌تواند به شما نشان دهد که چرا نباید خود را درگیر جزئیات کلماتی کنید که می‌خوانید. متن زیر را که در ظاهر بی سروته است بخوانید: اکمان خاوندن این متن وجود دارد، حتی با انیکه در بخری از کملات تهنا اولین و آخرین حرف هر کمله در جای دسرت خود قرار دارند. برخی افراد می‌توانند بلافاصله معنی آن را تشخیص دهند، حال آنکه برخی دیگر اصلا از آن سر در نمی‌آورند. پس چطور است که برخی آن را درک می‌کنند؟
چڪاوڪ

حجم

۵۹۹٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۵۶ صفحه

حجم

۵۹۹٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۵۶ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
۲۵,۰۰۰
۵۰%
تومان