دانلود و خرید کتاب روشن‌نگری چیست، روشنی‌یابی چیست؟ ارهارد بار ترجمه سیروس آرین‌پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب روشن‌نگری چیست،  روشنی‌یابی چیست؟ اثر ارهارد بار

کتاب روشن‌نگری چیست، روشنی‌یابی چیست؟

معرفی کتاب روشن‌نگری چیست، روشنی‌یابی چیست؟

«روشن‌نگری چیست، روشنی‌یابی چیست؟» مجموعه‌ مقالاتی است از فیلسوفان نامدار معاصر همچون کانت، ارهارد، هامن، هردر، لسینگ، مندلسزون، ریم، شیلر، ویلاند، بارت، دارنتون و ... پیرامون مفهوم روشنگری از دید تاریخی و فلسفی. گردآوری و تدوین کتاب را ارهارد بار، دانش‌آموخته دانشگاه برکلی و استاد دانشگاه کالیفرنیا بر دوش داشته است. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «کارل پوپر در توضیح و تبیین معنای درست Aufklärung (روشنگری) از تعریف خودِ کانت مدد می‌گیرد و می‌نویسد: «به کانت گوش بسپاریم و بشنویم او خود در تعریف آوف کلرونگ چه می‌گوید؟ آوف کلرونگ خروج آدمی است از نابالغی به تقصیر خویشتن خود و نابالغی ناتوانی در به کار گرفتن فهم خویش است بدون راهنمایی دیگری، به تقصیر خود است این نابالغی، وقتی که علت آن نه کمبود فهم بلکه کمبود اراده و شجاعت در به کار گرفتن آن بدون راهنمایی دیگری باشد. این است شعار آوف کلرونگ:! Sapere aude به دانستن خطر کن! جرئت کن بدانی. آن‌چه کانت در این‌جا می‌گوید، در حکم اعتراف و اقراری شخصی است. فشرده‌ای است از تاریخچه زندگی خود او. وی که در تنگدستی و از نظر ذهنی در فضای بسته و سخت زاهدانه‌ی مذهبی (Pietismus) بزرگ شده بود، با شجاعت گام به راهی می‌نهد که به خود ـ رهانی و آزادی او می‌انجامد. گزارش کرده‌اند که او در سال‌های سپسین عمر، از سالیان «اسارت وبردگی جوانی»، از سال‌های «نابالغی فکری خود» با دلزدگی یاد می‌کرده، حتا می‌شود گفت ایده‌ی «رهایش فکری» نقش هدایت‌کننده و اصلی در زندگی او داشته است و کوشش در جهت متحقق ساختن و گسترانیدن آن ایده همّ و غمّ اصلی او در زندگانی‌اش بوده است. به نظر پوپر، معنای ژرف و راستین آوف کلرونگ نزد کانت، رهایش خود است از اسارت و بندگی نادانی، از راه خود ـ آموختن و رسیدن به آزادی دانستن.»
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰)
«از جانتان بگذرید برای سرزمین مادری‌تان. ما سی میلیونیم و آن‌ها صد و پنجاه‌هزار نفر. یک باد آن‌ها را با خود می‌برد. از توپ‌ها کاری برنمی‌آید. تک‌انگشت‌ها را می‌توان شکست، ولی انگشتان گره‌شده را نه! مشت‌ها را نمی‌توان شکست. (او این سخن را تکرار می‌کند و مردم گل به پایش می‌ریزند)»
mahdi
چیزها و امور واقع وقتی حاصل می‌شود که چگونگی و چرایی رویداد آن‌ها چنان به‌خوبی آزموده و دانسته شود که هر پژوهنده‌ای بی‌غرض و مستقل را راضی کند. امّا در باب تصورات و مفاهیم و احکام و اعتقاداتِ انسان روشن‌نگری هنگامی به دست می‌آید که حقیقت و کذب و درست و نادرست به خوبی از یکدیگر جدا شود و همه‌ی پیچیدگی‌ها باز و گشوده شود، هر موضوعِ ترکیبی به اجزاء ساده‌تر و سازنده‌اش تجزیه شود و هر جزء ساده‌ای تا ریشه و بن شکافته و پی‌جویی شود و به طورکلی، هیچ‌یک از تصورات و مدعاهایی که آدمیان از دیرباز به نام حقیقت طرح و عنوان کرده‌اند، جواز این را نیابد که از دایره‌ی بررسی و پژوهش بی‌امان و نامحدود کنار گذاشته شود. برای این‌که انبوه خطاها و خام‌داوری‌های زیان‌بخشی که عقل آدمی را چنین تاریک و سیاه کرده است، اندک ـ اندک کاستی بگیرد، هیچ وسیله‌ی مطمئن و ابزار کارآمدتری وجود ندارد.
محمد طاهر پسران افشاریان
ارزش آدمی به این نیست که «حقیقت» را فراچنگ آورده است ــ و یا گمان می‌برد که آورده است ــ بلکه ارزش او به تلاش خستگی‌ناپذیر و صمیمانه‌ای است که برای دست یافتن و رسیدن به حقیقت می‌کند؛ زیرا که نه از راه تملک حقیقت بلکه از راه جستجوی پی‌گیر آن است که توانمندی‌های آدمی که تنها سرچشمه‌ی کمال و بالندگی اوست، شکوفا می‌شود و گسترش می‌یابد.
Hanie_Nasiri
روشن‌نگری، خروج آدمی‌ست از نابالغیِ به تقصیرِ خویشتنِ خود. و نابالغی، ناتوانی در به کار گرفتن فهم خویشتن است بدون هدایت دیگری.
Hanie_Nasiri
به نظر من، یکی از جنبه‌های جذاب روشنی‌یابی این است که مرز و محدودیت را به رسمیت نمی‌شناسد. چه مرز میان ملت‌ها و چه محدودیت در زمینه‌ی اصول[ فکری ]را
mahdi
نابالغی آسودگی‌ست. تا کتابی هست که برایم اسباب فهم است، تا کشیش غمگساری هست که در حکم وجدان من است و تا پزشکی هست که می‌گوید چه باید خورد و چه نباید خورد و... دیگر چرا خود را به زحمت اندازم اگر پول‌اش فراهم باشد مرا چه نیازی به اندیشیدن است؟ دیگران این کار ملال‌آور را برایم[ وبه جایم ]خواهند کرد.
Hanie_Nasiri
هراندازه که موقعیت اجتماعی مردمانی از راه تلاش‌ها و آفرینندگیِ هنری‌شان، با غایت هستی آدمی همسازتر و هماهنگ‌تر شود به رتبه‌ی بالاتری از فرهیختگی دست می‌یابند. فرهیختگی تجزیه‌پذیر است به فرهنگ و روشن‌نگری.
Hanie_Nasiri
همواره خوداندیشیدن؛ این است اصلِ پایه‌یِ روشن‌نگری کانت
Hanie_Nasiri
فرهیختگی، فرهنگ و روشن‌نگری جلوه‌های گونه‌گون زندگی اجتماعی‌اند، آثار تلاش‌ها و کوشیدن‌های آدمیان‌اند برای به‌کردِ موقعیتِ اجتماعی‌شان.
Hanie_Nasiri
«به‌راستی روشن‌نگری چیست؟» به این پرسش که کمابیش به اندازه‌ی پرسش «حقیقت چیست؟» اهمیت دارد، می‌بایست چه بسا پیشتر از آن‌که به روشن‌نگری روی آورند، پاسخ داده می‌شد! امّا من به واقع هیچ کجا ندیده‌ام که به این پرسش مهم پاسخی درخور داده شده باشد!
Hanie_Nasiri

حجم

۲۲۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

حجم

۲۲۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

قیمت:
۹۵,۰۰۰
تومان