دانلود و خرید کتاب کرونا و‌ گفتمان های ادیان ابراهیمی (ایمان، معنویت و مناسک) حسن بشیر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کرونا و‌ گفتمان های ادیان ابراهیمی (ایمان، معنویت و مناسک) اثر حسن بشیر

کتاب کرونا و‌ گفتمان های ادیان ابراهیمی (ایمان، معنویت و مناسک)

نویسنده:حسن بشیر
دسته‌بندی:
امتیاز:
۱.۰از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب کرونا و‌ گفتمان های ادیان ابراهیمی (ایمان، معنویت و مناسک)

کتاب کرونا و‌ گفتمان های ادیان ابراهیمی (ایمان، معنویت و مناسک) نوشتهٔ حسن بشیر در انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) چاپ شده است.

مواجهه ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت با بحران کرونا و چگونگی برخورد علمای دینی و دینداران با آن کانون توجه مجموعه مقالات حاضر است که در ۴ بخش و ۱۱ فصل ساختار یافته است.

ایجاد نگرش مثبت، کمک به بخش درمان در نتیجه رعایت الزامات دینی و مراقبت ‌های بهداشتی در مقابله با خللی که جهل و خرافه در برابر این بیماری مهلک ایجاد می‌کند، محدودیت‌های زندگی اجتماعی ایرانیان دیندار، بررسی واکنش روسای جمهور کشورها در چهارچوب نظریه وجهه_مذاکره، گفتمان روحانیت و علمای شیعه و مواجهه با چالش نسبت بین دین و علم، مواجهه اجتماعات مسیحی و یهودی با این بحران، همگی، موضوعاتی است که در این اثر به بررسی گذارده شده اند.

کتاب کرونا و‌گفتمان‌های ادیان ابراهیمی به قلم دکتر حسن بشیر و همکاران نگاشته شده و نسخه چاپی آن در ۳۷۶  صفحه به بهای ۱۱۵ هزار تومان تنظیم و منتشر شده، و از طریق مجموعه فروشگاه های انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام (مجازی و حقیقی) و شبکه نمایندگی‌ها، در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در این کتاب بخوانید:

https://b2n.ir/AbrahamicReligions

درباره کتاب کرونا و‌ گفتمان های ادیان ابراهیمی (ایمان، معنویت و مناسک)

کتاب علاوه بر مقدمه و جمع‌بندی و نتیجه‌گیری، دارای ۴ بخش با ۱۱ فصل است.

فصل اول با عنوان «کرونای جهانگیر: الزامات دینی و مراقبت‌های بهداشتی» تأکید می‌کند که این فصل محدودیت‌های بهداشتی در دوران شیوع کرونای جهانگیر را از منظر الزامات بهداشتی، مقررات بین‌المللی حقوق بشر و مطالعات بینادینی مطالعه کرده است و نتیجه می‌گیرد که در سطح فردی چنانچه ایمان مذهبی بر مبانی معرفتی استوار گردد، در ایجاد نگرش مثبت در افراد مؤثر است و می‌تواند در پیشگیری، درمان و مدارای با رنج و مرارت دوره نقاهت نقش مثبت داشته باشد. چنان‌که در سطح اجتماعی نیز می‌تواند سهم مهمی در مقابله با این ویروس جهانگیر و در کمک بخش درمان کشور ایفا کند. در‌مقابل، چنانچه دین و سنت‌های دینی با جهل و خرافه درآمیزد، ممکن است در اقدامات و تدابیر بهداشتی ایجاد خلل کند و موجبات گسترش این بیماری مهلک را فراهم سازد.

فصل دوم با عنوان «تحلیل خبری _ ارتباطی بحران کرونا و جامعه مخاطره‌آمیز» تأکید می‌کند که بحران فراگیر، یک مخاطره است و جامعه مخاطره‌آمیز، با مشکلات جدیدی روبه‌رو می‌شود که می‌تواند سبک زندگی و رفتارهای اجتماعی آن را تحت‌الشعاع قرار دهد. در شرایط بحران فراگیر، جامعه مخاطره‌آمیز با تغییرات اساسی، فاصله خود را با آنچه که بوده است، تعیین می‌کند. این وضعیت، از این نظر اهمیت دارد که بر ساختارهای فردی و اجتماعی و روابط انسانی بیش از هر چیز تأثیر می‌گذارد و مطالعه آن ضرورت دارد.

گسترش ویروس کرونا در سطح جهان یک بحران جدی بین‌المللی را ایجاد کرده و جامعه مخاطره‌آمیز جهانی را به‌وجود آورده است. در ایران نیز ویروس کرونا نوعی از بحران را ایجاد کرده است که آثار آن در آینده قابل ارزیابی بیشتر است. اما تحلیل نگاه‌های استادان و صاحب‌نظران ارتباطات در رابطه با این بحران و مخاطره‌های آن می‌تواند نوع نگاه به این بحران را از جنبه خبری _ ارتباطی روشن کند.

فصل سوم با عنوان «چالش‌های دینداریِ جمعی ایرانیان در دوره کرونا و پساکرونای جامعه اسلامی _ ایرانی» تأکید می‌کند که دینداری ایرانیان، پدیده‌ای بسیار پیچیده است که در ادوار مختلف، تحولات خاصی را پشتِ‌سر گذاشته است. همان‌طور که تحولات منتهی به انقلاب اسلامی و حوادث بعد از آن نشان می‌دهد، در دوره اخیر، پیوند دینداری با انقلاب اسلامی، باعث شده است تا ماهیت اجتماعی دینداری برجسته‌تر شود. شیوع ویروس کرونا در ایران از اسفند ۱۳۹۸ و محدودیت‌هایی که برای زندگیِ اجتماعی ایجاد کرد، چالش‌های عمده‌ای را برای وجوه اجتماعی دینداری ایرانیان پیش کشید.

فصل چهارم با عنوان «تحلیل واکنش‌های رؤسای جمهور کشورهای ایران، چین، ترکیه، آلمان و آمریکا در مواجهه با بحران ویروس کرونا بر پایه نظریه وجهه _ مذاکره» تأکید می‌کند که تلاش شده است در این فصل با به‌کارگیری روش تحلیل گفتمان پدام، اولین واکنش‌های رؤسای جمهور پنج کشور ایران، چین، ترکیه، آلمان و آمریکا که از خبرگزاری‌های رسمی و معتبر ایران و جهان به‌دست‌آمده است در مورد کرونا در چهارچوب نظریه وجهه _ مذاکره عرضه می‌شود.‌

فصل پنجم با عنوان «تحلیل گفتمان روحانیت شیعه در مواجهه با بحران کرونا» تأکید کرده است که فراگیری بیماری کرونا، بحران بزرگ جهانی است‌ که کلیه نقاط جهان را درگیر خود کرده است. در جمهوری اسلامی ایران نیز در‌خصوص این بیماری چالش‌هایی درباره برخورد نهاد دین با این مسئله به‌وجود آمده است. در فصل حاضر ضمن به‌کارگیری روش‌ تحلیل گفتمان تلاش شده است تا نظر مراجع دینی شیعی در این رابطه بررسی شود و گفتمان آنان در چهارچوب نظریه مدیریت هماهنگ معنا و نظریه گفتمان مورد تحلیل قرار گیرد.‌‌

فصل ششم با عنوان «‌تحلیل گفتمان علمای شیعه در مواجهه با بحران کرونا» تأکید می‌کند که فراگیری بیماری کرونا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پدیده‌های قرن بیست‌و‌یکم است که جهان را دچار تغییرات و چالش‌های بزرگی کرده است. در کشور ایران نیز فراگیری بیماری کرونا مسائل مختلفی را ایجاد کرده است؛ مثل چالش نسبت بین دین و علم. پژوهش با هدف کشف گفتمان علمای شیعه ایران پیرامون مسئله کرونا صورت پذیرفته است. این پژوهش مبتنی بر نظریه گفتمان و روش کیفی و به‌صورت تحلیل گفتمان پدام انجام گرفته است. مطالعه موردی علمای شیعه ایران عبارتند از: آیت‌الله محمد‌تقی مصباح یزدی، آیت‌الله سید احمد خاتمی، آیت‌الله سید محمد‌مهدی میرباقری، آیت‌الله کاظم صدیقی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی و آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری. برخی از نتایج تحقیق عبارتند از: بیماری و بلا یک آزمون الهی است، خداوند بر مبنای حکمت کارها را انجام می‌دهد، دین ضامن رعایت اصول بهداشتی است، کرونا علاوه بر بُعد بهداشتی، دارای بُعد تمدنی است. در این مقاله گفتمان علمای مذکور به‌صورت مستقل و تفصیلی مورد مطالعه و کشف قرار گرفته شده است.

فصل هفتم با عنوان «زیست جهان پیشوای مذهبی کلیسای مقدس رسولی جامع ارتدکس ارمنی اصفهان در جهان کرونایی‌شده» تأکید می‌کند که هدف از این مطالعه توصیف زیست جهان پیشوای مذهبی کلیسای مقدس رسولی جامع ارتدکس ارمنی واقع در جلفای اصفهان به‌عنوان شاخه‌ای‌ از دین مسیحیت در جهان کرونایی‌شده است.

مطالعه حاضر از طرح تحقیق کیفی استفاده کرده است، پدیدارشناسی وجودی روش تحقیق کیفی معاصر است که سعی در توصیف تجربه زیسته دارد. این طرح تحقیق چهارچوبی را برای درک زیست جهان پیشوای مذهبی و شورای خلیفه‌گری کلیسای رسولی ارمنی جلفای اصفهان در شیوع کرونا فراهم کرده است.

فصل هشتم با عنوان «واکنش مسیحیت به مسئله‌‌ کرونا، تحلیل گفتمان مطالب سایت پاپ فرانسیس» تأکید می‌کند که سایت‌های مسیحیت یکی از مهم‌ترین ابزارهای نوین کلیسا برای تعامل با مردم و به‌عنوان تریبونی، منعکس‌کننده شیوه‌‌ برخورد کلیسا و دین مسیحیت با مسائل گوناگون است. این فصل تلاش نموده است، با استفاده از روش کیفی تحلیل گفتمان و نیز محاسبه‌ کمی فراوانی مفاهیم موجود، به بررسی مطالب مربوط به کرونا در سایت پاپ فرانسیس بپردازد.

فصل نهم با عنوان «مواجهه یهودیت حریدی در فلسطین اشغالی با کرونا» تأکید می‌کند که بحران جهان‌گیر کرونا همه شئون زندگی انسانی را تحت‌تأثیر خویش قرار داد که از آن جمله نهاد دین و جامعه‌‌ دین‌داران است. مطالعه تأثیر یک بحران جهانی بر جامعه دین‌داران می‌تواند تصویری کلان‌تر از تأثیر و تأثر دین و بحران‌ها را به‌دست دهد. این پژوهش نیز با مطالعه حریدیان در سرزمین‌های اشغالی، به‌عنوان یک جامعه‌‌ بسته و دین‌دارِ افراطی، و بررسی نوع مواجهه آن‌ها با بحران کرونا، در پی دستیابی به عوامل انگیزاننده و بحران‌زا در میانه‌‌ این همه‌گیری است. حریدی‌ها به‌عنوان یک سویه‌ افراط‌گرا و منحصربه‌فرد دینی، جامعه‌ای شایسته‌ مطالعه برای شناخت بهتر اثرات کرونا بر دین و نوع واکنش دین‌داران به این بیماری هستند. مواجهه‌ای که به تعمیق هرچه بیشتر شکاف میان افراط‌گرایان یهودی با جامعه‌‌ اسرائیل می‌انجامد. امری که در‌نهایت هر دو سویه‌‌ این شکاف را به‌سمت ادغام دیگری در خود رهنمون می‌سازد.

فصل دهم ترجمه مقاله انگلیسی با عنوان «فهم چگونگی واکنش اجتماعات به کووید _ ۱۹: تجربیات اجتماعات یهودی ارتدکس شهر آنتورپ» می‌باشد. در این مقاله آمده است: اهمیت مشارکت اجتماعات در واکنش به شیوع بیماری به‌خوبی اثبات شده است. با‌این‌حال، ما در مورد تجربیات جوامع محلی در مقابله با همه‌گیری فعلی کووید _ ۱۹ بینشی نداریم. این مطالعه هم تأثیر کووید _ ۱۹ و هم واکنش به آن را در اجتماعات یهودی ارتدکس آنتورپ (بلژیک) در اولین دوره قرنطینه (مارس ۲۰۲۰ _ می ۲۰۲۰) بررسی کرد.

فصل یازدهم ترجمه مقاله انگلیسی با عنوان «مقابله با همه‌گیری کووید _ ۱۹؛ نقش رهبری اثربخش در میان فلسطینیان ساکن اراضی ۴۸» می‌باشد. در این مقاله آمده است: اعراب ۴۸ بنا‌بر آمار اعلامی اسرائیل ۲۱ درصد از جمعیت این رژیم را تشکیل می‌دهند؛ با‌این‌حال علی‌رغم ریسک ابتلای بالا در این جمعیت و خطر بیماری‌های زمینه‌ای، تنها ۸.۸ درصد از موارد تأیید شده و ۳.۶ درصد از مرگ‌و‌میر ناشی از کووید _ ۱۹ را شامل می‌شوند. پژوهش پیشِ‌روی تفاوت در الگوهای بیماری و مرگ‌و‌میر ناشی از کووید _ ۱۹ را در جمعیت اعراب ۴۸، الترا ارتدکس و به‌طور کلی اسرائیل را نشان داده و دلایل احتمالی پایین بودن میزان بیماری در میان اعراب را بررسی می‌کند.

لازم به‌ذکر است چون مقاله‌های مختلف از روش عملیاتی تحلیل گفتمان (پدام) استفاده کرده‌اند، تلاش شده است که در هر مقاله فقط نامی ازاین‌روش برده شده و تفصیل این روش در فصل هفتم آورده شود.

کتاب کرونا و‌ گفتمان های ادیان ابراهیمی (ایمان، معنویت و مناسک) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

مطالعه این اثر به اساتید، پژوهشگران و علاقه‌مندان به آشنایی با دیدگاه‌های علمای ادیان ابراهیمی در مواجهه با کرونا پیشنهاد می‌شود.

از کلیسای مقدس رسولی جامع ارتدکس ارمنی اصفهان تا حریدیان فلسطین اشغالی و فلسطینیان ساکن اراضی،

از تجارب اجتماعات یهودیان ارتدکس شهر آنتورپ تا تحلیل گفتمان مطالب سایت پاپ فرانسیس،

و از چالش‌های جامعه اسلامی_ایرانی در مواجهه با بحرانی فراگیر و جهانی به نام کرونا؛

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۷۸ صفحه

حجم

۹٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۷۸ صفحه

قیمت:
۳۹,۰۰۰
تومان