دانلود و خرید کتاب در ستایش ریاضیات آلن بدیو ترجمه علی حسن زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب در ستایش ریاضیات اثر آلن بدیو

کتاب در ستایش ریاضیات

نویسنده:آلن بدیو
انتشارات:انتشارات نگاه
امتیاز:
۳.۳از ۱۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب در ستایش ریاضیات

کتاب در ستایش ریاضیات که با ترجمه علی حسن‌زاده در انتشارات نگاه به چاپ رسیده، دربر دارنده نظرات آلن بدیو، فیلسوف مشهور فرانسوی درباره ریاضیات است.

 درباره کتاب در ستایش ریاضیات

آلن بدیو فیلسوف نامدار اهل فرانسه در این کتاب به دفاع از ریاضیات پرداخته و نظریه‌ای نو درباره ریاضیات داده است. او در این کتاب با زبانی ساده درباره ریاضیات و رابطه‌اش با فلسفه و فیلسوفان واقعیت زندگی و خوشبختی سخن گرفته است.

 این کتاب یک مصاحبه جالب و لذتبخش از ژیل حائری با آلن بدیو است که حتی اگر از تئوری‌های ریاضی هم چیزی ندانید و خواننده حرفه‌ای فلسفه هم نباشید بازهم از ان لذت خواهید برد.

حائری نیز منتقد برجسته فرانسوی است که در زمینه فلسفه، تاریخ و فلسفه علم کار می‌کند. دغدغه اصلی حائری فلسفه و ‏نسبت آن با تاریخ علم است.

 خواندن کتاب در ستایش ریاضیات را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به دنیای فلسفه و ریاضیات مخاطبان این کتاب‌اند.

 درباره آلن بدیو

آلن بدیو زاده ۱۹۳۷، فیلسوف نئومارکسیست فرانسوی، نویسنده، فعال سیاسی، و استاد افتخاری بازنشسته دانشگاه اکول نرمال سوپریور است. 

او که از اعضای فعال حلقه آلتوسر بود در مبارزه برای ازادی الجزایر و جنبش می ۶۸ شرکت داشت. او ابتدا از اعضای حزب سوسیالیست متحد فرانسه بود اما بعد از مدتی حلقه مائوئيستی را تاسیس مرد . او اکنون در جهت بازگشت به کمونیسم فعالیت می‌کند.

 بخشی از کتاب در ستایش ریاضیات

آلن بدیو، شما کسی هستید که من او را، به بیانِ ریاضی، یک تکینگی در چشم‌اندازِ فکریِ فرانسه می‌نامم.

از سویی، تعهد سیاسی‌تان هست که عمومِ مردم از سال ۲۰۰۶ به بعد، با موفقیت کتاب معنای سارکوزی، از آن آگاهی یافته‌اند. امروز شما نمایندهٔ یکی از آخرین سیماهای بزرگِ متفکرِ سیاست‌اندیش هستید، یکی از سرسخت‌ترین منتقدان لیبرال‌دموکراسی‌های ما، و مدافع خستگی‌ناپذیر ایدهٔ کمونیسم که سخت اصرار می‌ورزید نباید به زباله‌دانِ تاریخ افکنده شود.

از سوی دیگر، از نظرگاه تخصصی‌تر فلسفی، پیکرهٔ آثاری که تولید کرده‌اید نیز بسیار تکین است. در دوره و زمانه‌ای که فلسفه به تخصصی‌شدن عقب‌نشینی کرده و، با این کار، از جاه‌طلبی‌های آغازینش چشم پوشیده است، شما پیوسته کوشیده‌اید با پرپایی نظامی که می‌توان آن را همنهاد بزرگی بر جهان و بر هستی نامید معنای متافیزیک را بازگردانید. باری، این فلسفه، که عمدتاً در هستی و رخداد و بعدتر در منطق‌های جهان‌ها تشریح شد، تا حدِ زیادی مبتنی بر ریاضیات است. از این بابت شما یکی از فیلسوفان معاصر نایابی هستید که ریاضیات را واقعاً جدی می‌گیرند. بعلاوه، شما صرفاً در مقام فیلسوف از آن سخن نمی‌گویید بلکه تقریباً هر روز کارِ ریاضی انجام می‌دهید.

آیا می‌توانید گفت‌وگو را از این نکته آغاز کنید و به ما بگویید که این رابطهٔ بسیار نیرومند با ریاضیات از کجا می‌آید؟

رابطه‌ام با ریاضیات چیزی است که حتی به پیش از تولدم بازمی‌گردد! صرفاً به این دلیل که پدرم معلم ریاضی بود. پس می‌بینید که، به‌گفتهٔ لاکان، نشانِ نام پدر وجود داشت. این موضوع واقعاً تأثیر عمیقی بر من گذاشت، زیرا در خانواده‌ام سخن از ریاضیات به گوشم می‌خورد __ پدرم با برادر بزرگ‌ترم و با همکارانش گفت‌وگو می‌کرد __ به‌شکل نوعی «نقش‌پذیری» اولیه، بی‌آنکه در ابتدا واقعاً بفهمم از چه حرف می‌زنند. اما حس می‌کردم این حرف‌ها به‌شدت و همزمان به‌طرز مبهمی جالب‌اند. این توضیحات مختصر فعلاً برای، به‌قول معروف، مرحلهٔ پیش از تولد کافی است.


نظرات کاربران

Mehrdad Yaghoobi
۱۴۰۰/۱۰/۱۷

ارتباط بین ریاضیات و فلسفه را به زیبایی توصیف کرده است. به عنوان یک فیلسوف که با ریاضی شروع کرده بوده، خیلی جالب زیبایی های ریاضی و دلایل لزوم مطالعه آن را توضیح داده است. کتاب خوب و کوتاهی است

- بیشتر
Mohammad Amin Pishdar
۱۴۰۱/۰۶/۰۹

نویسنده در بخش‌هایی کوتاه به شیوایی ایده‌هایی را مبنی بر پیوند دوباره فلسفه و ریاضیات بیان کرده است. آلن بدیو معتقد است که یادگیری و درک ریاضیات باعث خوشبختی حقیقی می‌شود. خوانندگان عادی فلسفه و ریاضیات ممکن است از بحث

- بیشتر
کاربر ۴۵۹۱۴۸۲
۱۴۰۱/۱۱/۰۸

فقط کسی از این کتاب لذت میبرد که با ریاضیات آشنایی داشته باشد. هر چه جلوتر رفتم برایم جذابتر شد. ابتدای کتاب شاید کمی سنگین به نظر برسد.من یک دفعه خواندم و تمامش کردم و کلی هم نکته و جمله

- بیشتر
کاربر ۴۹۵۶۶۱۴
۱۴۰۱/۰۵/۲۹

آیا از این برنانه میشه کتاب های اصلی رو بخرم(نه نسخه ی انلاین)؟؟؟

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵۰)
اکثریت ریاضی‌دانان رابطه‌ای شدیداً نخبه‌گرایانه با رشتهٔ خود دارند. آنها فکر می‌کنند یگانه کسانی هستند که آن را می‌فهمند و همین است که هست
Mehrdad Yaghoobi
زیرا آنچه نهایتاً در ریاضیات اهمیت دارد خلاقیت و نوآوری است که غالباً پس از شب‌های دراز کارِ آهسته و نامطمئن به‌شکلِ نوعی شهود فرخنده به ذهن آنها خطور می‌کند. پوانکاره در یکی از معروف‌ترین نوشته‌های خود توضیح می‌دهد مسئله‌ای که هفته‌ها روی آن سخت کار کرده بود ناگهان درست زمانی که پایش را بر پلهٔ اتوبوس می‌گذاشت برایش روشن شد. ریاضیات چنین چیزی است.
ftm_razmii
واقعیت این است که ریاضی‌دان‌ها معیار مشترکی برای بررسیِ مسئله دارند و به هیمن دلیل است که می‌توانند در مورد صدق یا کذبِ برهانِ معینی به توافق برسند
حسین
اما یک‌صد سال بعد کانت دربارهٔ ریاضیات چه گفت؟ او در درآمدِ نقد عقل محض تکرار می‌کند که ریاضیات برای وجود فلسفه، به‌ویژه فلسفهٔ انتقادی که او می‌خواست آن را در حال‌وهوای روشنگری بنیادگذاری کند، مطلقاً ضروری بوده است. اگر علم نبود او هرگز نمی‌توانست این پرسش را مطرح کند که «خصلت کلی علوم از کجا می‌آید؟» و، همان‌طور که نیوتون گواه آن است، اگر ریاضیات نبود هیچ‌گونه علمِ طبیعی هرگز نمی‌توانست وجود داشته باشد. او همچنین اضافه می‌کند که، و این سخن همواره روحم را لمس کرده است، ابداعِ ریاضیات نتیجهٔ «الهام فرخندهٔ مردی تک و تنها» است، که از نظر او تالس بود. بنابراین، کانت نیز می‌خواست نشان دهد ظهور ریاضیات نه ضرورتی تاریخی بلکه یک پیشایندیِ خلاقانه بود.
ftm_razmii
بعدها، غالباً ریاضیات را با کوهنوردی مقایسه می‌کردم: راه° طولانی و دشوار است، با هزاران پیچ و چرخش و فراز و نشیب. گمان می‌کنید که سرانجام به پایان راه رسیده‌اید، اما بازهم پیچی دیگر را باید پشت سر بگذارید... حسابی عرق می‌ریزید و زور می‌زنید، اما وقتی به اوج مسیر می‌رسید، پاداشْ غیرقابل‌مقایسه است: آن شگفتی، آن زیبایی غایی ریاضیات، آن زیبایی نایاب و تماماً بی‌همتا. به همین دلیل است که من هنوز هم از این منظرِ زیبایی‌شناختی از ریاضیات دفاع می‌کنم و یادآور می‌شوم که این منظر° قدمتی طولانی دارد زیرا ارسطو در واقع ریاضیات را نه دیسیپلین حقیقت بلکه دیسیپلینِ زیبایی می‌انگاشت. او ادعا می‌کرد که عظمت ریاضیات بیش از آنکه هستی‌شناختی یا متافیزیکی باشد زیبایی‌شناختی است.
Zahra Darvishi
به‌گمانم در مجموع کارکردِ ریاضیات در حرفهٔ آموزش چیزی نیست که باید باشد، و شاید هرگز چیزی نبوده است که باید می‌بود. دلیل این موضوع این است که وقتی ریاضیات تدریس می‌کنید، ابتدا باید دانش‌آموزان را متقاعد کنید که درس جالبی است. نباید بگویید: «چیزی است که حتماً باید بدانید: فقط فلان و بهمان را یاد بگیرید و تمام، همین کافی است». این روش در نهایت به شما اجازه می‌دهد از پسِ چیزهای ضروری، مثل جدول ضرب و جز آن، برآیید. این صرفاً رویکردی پراگماتیک به آموزش شمارش است. اما اگر مسئله بر سرِ ریاضیاتِ حقیقی باشد، ریاضیاتی که شما را با مسائل مهم و به همان اندازه پیچیده مواجه می‌کند، آن‌گاه باید این احساس را در دانش‌آموزان به وجود آورید که با چیز جالبی سروکار دارند، و همان‌طور که قبلاً گفتم این موضوع در مورد انتقال هر نوعی از دانش صدق می‌کند.
ftm_razmii
نیک‌بختی، در ریاضیات بیشتر از هر جای دیگر، لذت دشوار امر کلی است
ftm_razmii
ریاضیات را ابداً نباید فقط رشته‌ای دانشگاهی انگاشت که وظیفه‌اش گزینش افرادی است که مهندس یا وزیر کشور خواهند شد بلکه باید چیزی تلقی کرد که در خود و به خودیِ خود عمیقاً جالب است. ریاضیات، به‌سان هنرهای زیبا و سینما، به دلایلی که بعدتر اشاره خواهم کرد، باید جزءِ لاینفک فرهنگ عامهٔ ما باشد. اما معلوم است که این‌طور نیست _ وضع سینما از این هم بدتر است و در نتیجه شاید رسواکننده‌تر باشد. به همین دلیل، افکار عمومی دربارهٔ ریاضیات بینِ دو رویکردِ زیر دوپاره شده است: نوعی احترام مؤدبانه به نخبه‌گراییِ آن __ با حمایت از فایده‌ای که ادعا می‌شود برای فیزیک یا تکنولوژی دارد __ و نوعی جهل و نادانی که در این باور خلاصه شده است: «من ژنِ ریاضی ندارم». فکر می‌کنم این وضعیتْ زیان‌آور و حتی اسفناک است.
ftm_razmii
ریاضیات به‌سبب توان زیبایی‌شناختی و خلاقیتی که می‌طلبد از شما می‌خواهد سوژه‌ای شوید که آزادی‌اش نه‌تنها در تقابل با نظم و انظباط نیست بلکه مستلزمِ آن است
Mehrdad Yaghoobi
ریاضیات° شهود و اثبات را به‌شیوه‌ای بی‌همتا ترکیب می‌کند، کاری که متن فلسفی نیز تا جایی که ممکن است باید انجام دهد.
sara_bavifard

حجم

۱۰۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۹۷ صفحه

حجم

۱۰۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۹۷ صفحه

قیمت:
۲۳,۰۰۰
تومان