دانلود و خرید کتاب سینمای ایران و ژاپن قدرت‌اله ذاکری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سینمای ایران و ژاپن اثر قدرت‌اله ذاکری

کتاب سینمای ایران و ژاپن

معرفی کتاب سینمای ایران و ژاپن

کتاب سینمای ایران و ژاپن نوشته قدرت‌الله ذاکری و با کوشش و همکاری حسین دیوسالار است. این کتاب به سفارش رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن به بررسی شناخت این دوکشور از هم از طریق سینما می‌پردازد.

درباره کتاب سینمای ایران و ژاپن

کتاب حاضر که عنوان سینمای ایران و ژاپن را دارد، در واقع تحقیقی در مورد حضور و شناخت سینمای ایران در ژاپن و برعکس حضور و شناخت سینمای ژاپن در ایران است. با آن که آغاز سینما در دو کشور تقریبا هم زمان است (سینمای ژاپن: ۱۲۷۵ و سینمای ایران: ۱۲۷۹ ه.ش)، اما سینمای ژاپن در قیاس با سینمای ایران، خیلی زود توسعه یافت و این کشور از معدود کشورهای غیر غربی دارای صنعت سینما در دهه‌های آغازین سینما شد، هر چند روند بین‌المللی شدن سینمای ژاپن با توجه به توسعه و رشد داخلی آن بسیار دیر بود، اما به هر حال این سینما نیم قرن بعد از آغاز، روند بین‌المللی شدن خود را با درخشش در جشنواره‌های جهانی فیلم آغاز کرد. تقریبا همین زمان هم هست که می‌شود ردپای حضور آثار سینمای ژاپن را در ایران پیدا کرد. علی‌رغم آن که قبل از انقلاب اسلامی هم برخی آثار سینمای ایران در جشنواره‌های جهانی مورد توجه قرار گرفت، اما در اواخر دهه ۱۳۶۰ است که ما شاهد حضور گسترده آثار سینمای ایران در جشنواره‌های بین‌المللی و اقبال جهانی به آنها هستیم، بنابراین می‌شود، اواخر این دهه را آغار روند بین‌المللی شدن سینمای ایران دانست و همین زمان است که می‌توانیم رد پای حضور آثار سینمای ایران را در ژاپن پیدا کنیم. در واقع نزدیک به نیم قرن بعد از حضور آثار سینمای ژاپن در ایران، ما شاهد حضور آثار ایرانی در آن کشور هستیم. 

حضور آثار سینمای ایران در ژاپن، قدمتی بیش از سی سال و حضور آثار سینمای ژاپن در ایران، قدمتی حدود هفتاد سال دارد که این قدمت کمتر و البته ضابطه‌مندتر بودن روند ورود، خرید و فروش، نمایش و... آثار سینمایی در ژاپن، باعث می‌شود تا راحت‌تر بتوان حضور سینمای ایران در ژاپن را مورد پژوهش و تحقیق قرار داد. از سوی دیگر، روند بی‌نظم و عموما بی‌ضابطه خرید و ورود فیلم‌های خارجی به ایران که شامل فیلم‌های ژاپنی هم می‌شود، باعث شده است تا تحقیق در مورد سینمای ژاپن در ایران و میزان آشنایی ایرانی‌ها با آن مشکل‌تر شود. این مسأله به خصوص در دهه‌های اخیر و با آسان‌تر شدن ورود و تهیه فیلم‌های قاچاق و فیلم‌های خارجی از مبادی و مسیرهای غیررسمی، پیچیده‌تر و سخت‌تر شده است. به جز فیلم‌هایی که به شکل رسمی از تلویزیون ایران نمایش داده یا در جشنواره‌های فیلم ایرانی حاضر یا به ندرت با اهداف تجاری در سینما و شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شوند، تقریبا تمامی آثار مطرح سینمای ژاپن به صورت غیر رسمی در ایران قابل تهیه شدن هستند و همین مسأله تحقیق در مورد حضور سینمای ژاپن در ایران را پیچیده و مشکل می‌کند.

 با وجود تمام این پیچیدگی‌ها، کتاب حاضر کوشیده است تا حد امکان حضور سینماهای دو کشور در محیط مقابل را بررسی کند، با این همه چون این بررسی نیاز به آشنایی خواننده با تاریخ سینمای ژاپن و نیز تاریخ سینمای ایران داشت، در فصل اول به طور اجمالی و خلاصه تاریخ سینمای دو کشور آورده شده است. شناخت این تاریخ به خواننده کمک خواهد کرد تا تصویر بهتر و دقیق‌تری از وضعیت سینمای دو کشور در زمان‌های مورد بحث داشته باشد، به خصوص چون به غیر از چند نام مطرح از سینمای ژاپن، سینما و تاریخ سینمای این کشور برای ما ناشناخته است، این ضرورت احساس شد تا پیش از بررسی موضوع اصلی، به صورت خلاصه تاریخ سینما و مسائل مهم مرتبط با آن معرفی شود. این کتاب پژوهشی کاربردی است برای تمام علاقه‌مندان به سینما. 

خواندن کتاب سینمای ایران و ژاپن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به سینما پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۳۳ صفحه

حجم

۳٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۳۳ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان