دانلود و خرید کتاب مرغ هوا عزت‌الله الوندی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مرغ هوا اثر عزت‌الله  الوندی

کتاب مرغ هوا

دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مرغ هوا

رمان «مرغ هوا» نوشته عزت الله الوندی است که در چهارمین جشنواره داستان انقلاب به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است.  این رمان مناسب گروه سنی نوجوان است. به گفتهٔ نویسنده مرغ هوا در واقع جلد سوم یک سه‌گانه است که جلدهای اول و دوم آن در آینده نوشته خواهد شد. رمان مرغ هوا داستانی درباره دو پسر عموست که هم پدرانشان و هم خودشان با هم رقابت دارند. فضای داستان از نظر تاریخی دهه پنجاه و در آستانه انقلاب است. 

درباره کتاب مرغ هوا

شخصیت‌های این داستان دو پسرعمو با نام‌های«ناصر» و «منصور» هستند که پدرهای آنها با یکدیگر اختلاف دارند و به تبع آن نیز میان این دو نوجوان اختلاف‌هایی وجود دارد. اختلافات این دو نوجوان در جهت رقابت با یکدیگر پیش می‌رود اما در ادامه داستان حوادثی رخ می‌دهد که این دو پسرعمو را به یکدیگر نزدیک می‌کند و رقابت میان آنها به رفاقت تبدیل می‌شود. داستان در یکی از شهرهای غربی ایران و در دامنه‌های الوند (تویسرکان) رخ می‌دهد و خروس‌جنگی مبنای این رقابت است. پیدا شدن یک نامه در داستان که خطاب به جوانی از گروه شورشیان علیه حکومت پهلوی نوشته شده، پای یکی از نوجوانان و سپس پسر عمویش را به مبارزات انقلاب باز می‌کند. داستان با کشته شدن یکی از دوستان آنان به نام فرشید هرمزی که اولین مرگ بر شاه را در شهر می‌گوید به پیروزی انقلاب در این شهر غربی می‌رسد. تشکیل گروه چریکی توسط یکی از مردم شهر و به کوه زدن و تبادل گاه‌به گاه آتش از سوی آنان و نیروهای نظامی که شاخصه فعالیت‌های ابتدایی آغازین سال 50 تا کمی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بود در این کتاب برجسته است اگر چه مردم هم این گروه را یاغی می‌دانند، اما به دلیل ظلم حکومت، به نوعی این گروه را راه نجاتی می‌دانند.

درباره عزت الله الوندی

عزت الله الوندی در سال 1353 در تویسرکان متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشتة ادبیات نمایشی (لیسانس) از دانشکده هنر می‌باشد. وی کار نویسندگی را به صورت حرفه‌ای از سال 76 با چاپ کتاب "فردوسی" آغاز کرده است. وی با تعدادی از مطبوعات نیز همکاری داشته است از جمله: سلام، ایران، جامعه، توانا، بیان، آفتاب یزد، جام جم و همشهری. الوندی مسئوول اجرائی جشنواره مطبوعات کودک و نوجوانان کانون و از داوران همین جشنواره و جشنواره ادبی دفاع مقدس از جمله کتاب سال بنیاد حفظ آثار در بخش زندگینامه داستانی بوده است. وی مسئول کارگروه شعر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است..

از جمله آثار دیگر الوندی عبارتند از: "مردی که در بالش من راه می رود"، "پشت شیشه های مات"، "دوباره برمی گردی مرد بارانی"، "ایوان بهار" ، "جان پاتیس"، "داراب نامه"، "تپه های بی مهتاب"، و "دیو کوچولو بچه آدم". آثار الوندی در جشنواره‌های مختلفی مطرح بوده است از جمله: کتاب کانون پرورشی فکری و همین طور در مطبوعات کانون پرورشی فکری و جشنواره رشد و جشنواره ادبیات پایداری

کتاب مرغ هوا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این داستان به نوجوانانی که مایلند با اتفاقات اوایل انقلاب آشنا شوند، پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب مرغ هوا

دعوای بین بابا و عمو تهماسب یک دعوای ریشه‌دار بود. ناصر از این ماجرا چیز زیادی نمی‌دانست. فقط یک بار بگومگوی دو برادر را شنیده بود که بعد به جدا کردن سهمشان از مغازه گونی‌فروشی منجر شد. عمو تهماسب، به قول بابا، طبعش گرم بود و بلندپرواز. او دلش می‌خواست در مغازه‌ای که به او به ارث رسیده، آجیل‌فروشی راه بیندازد. اما، بابا الیاس می‌گفت: «شغل آبا و اجدادی ما همین گونی‌فروشی است، ما که توی آجیل‌فروشی سررشته‌ای نداریم!»

عمو تهماسب حمّال‌ها را صدا کرد و داد همه گونی‌ها را از مغازه بیرون انداختند. بعد، با تخته یارد، که مخصوص متر کردن گونی‌ها بود، عرض مغازه را اندازه گرفت و رفت قهوه‌خانه شمس‌اله و با تکه‌ای زغال برگشت و خطی به موازات دیوار کشید و گفت: «نصف نصف. گونی‌هات را بریز توی نصفه خودت. گونی‌های سهم من را هم بفروش، به قیمت مایه سر ماه بهم برگردان.»

بابا با سکوت قبول کرده بود. چاره‌ای نداشت. فردا یک بنّا و دو تا کارگر آمدند و تیغه کشیدند وسط مغازه. حالا همه چیز جدا بود. ناصر فکر می‌کرد منصور از یک هفته پیش کلی چاق شده. بس که پسته و بادام می‌خورد. اما دلش برای پسرعمویش می‌سوخت که چند روز پیش به خاطر سر و وضع نامناسب و بلد نبودن شعر از آقای ارکاک کتک خورده بود.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۷۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

حجم

۷۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان