دانلود و خرید کتاب فواید گیاهخواری صادق هدایت
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فواید گیاهخواری اثر صادق هدایت

کتاب فواید گیاهخواری

نویسنده:صادق هدایت
انتشارات:انتشارات مجید
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۸از ۱۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب فواید گیاهخواری

کتاب فواید گیاهخواری اثری از صادق هدایت است که درباره رژیم غذایی و سبک زندگی گیاه خواری نوشته شده است و این موضوع را از چند جنبه مختلف، از جمله حفظ حقوق حیوانات و همچنین جنبه سلامتی بررسی کرده است.

درباره کتاب فواید گیاهخواری

صادق هدایت بعد از تغییر رژیم غذایی خود به گیاهخواری اعلام کرد لب به لاشه و بدن حیوانات نمی‌زند و این کتاب را نوشت. 

کتاب فواید گیاهخواری در این زمینه کتابی کامل است. چراکه نگاهش به این موضوع، نگاهی همه‌جانبه بوده و تمام ابعاد گیاهخواری را بررسی می‌کند. در این اثر هم به مبحث حفظ حقوق حیوانات پرداخته شده و هم از صنعت گوشتخواری و پشت پرده‌هایش می‌گوید که به طور بی‌رحمانه‌ای، حیوانات را نابود می‌کند. علاوه بر این او مسئله گیاهخواری را از دید فیزیولوژی و بدن انسان نیز بررسی کرده است.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که خود او تا زمان مرگش هرگز حاضر نشد غذای گوشتی بخورد و یک بار که به اشتباه یک پیراشکی گوشت در دهانش گذاشت زمانی طولانی‌ بالا می‌آورد.

کتاب فواید گیاهخواری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

فواید گیاهخواری برای تمام کسانی است که علاقه‌مندند رژیم غذایی خود را تغییر دهند و یا با این سبک زندگی آشنا شوند. 

درباره صادق هدایت

صادق هدایت نویسنده مشهور ایرانی و یکی از پدران داستان‌نویسی مدرن، ۲۸ بهمن ۱۲۸۱ متولد شد. او یکی از روشنفکران برجسته ایرانی است که علاوه بر نوشتن به ترجمه و تصحیح نیز مشغول بود. صادق هدایت را همراه محمدعلی جمال‌زاده و بزرگ علوی و صادق چوبک یکی از پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی می‌دانند.

هدایت از پیشگامان داستان‌نویسی نوین ایران و نیز، روشنفکری برجسته بود. بسیاری از پژوهشگران، رمان بوف کور او را مشهورترین و درخشان‌ترین اثر ادبیات داستانی معاصر ایران دانسته‌اند. هرچند آوازه هدایت در داستان‌نویسی است، امّا آثاری از متون کهن ایرانی مانند زند وهومن یسن و نیز از نویسندگانی مانندِ آنتون چخوف و فرانتس کافکا و آرتور شنیتسلر و ژان پل سارتر را نیز ترجمه کرده‌است. شمار بسیاری از سخنوران ایرانی نسل‌های بعدی، از غلامحسین ساعدی و هوشنگ گلشیری و بهرام بیضایی تا رضا قاسمی و عباس معروفی و دیگران، هر یک به نوعی کمتر یا بیشتر تحت تأثیر کار و زندگی هدایت واقع شده و درباره‌اش سخن گفته‌اند.

از آثار صادق هدایت می‌توان به زنده به گور، سگ ولگرد، نیرنگستان، سه قطره خون، فواید گیاهخواری و سایه روشن اشاره کرد. او در ۱۹ فروردین سال ۱۳۳۰ در پاریس به زندگی خود پایان داد. آرامگاه او گورستان پر-لاشز پاریس قرار دارد.

بخشی از کتاب فواید گیاهخواری

آیا می‌دانید که احتیاج یا لذت گوشتخواری هر روز سبب کشتار کرورها از حیوانات اهلی می‌گردد؟ از کرورها خیلی بیشتر؛ اگر لشکر بی‌شمار حیوانات بیچاره‌ای را بشماریم که در شکارگاهها، ماهی‌گیریها، مرغ‌فروشیها و غیره محکوم به قربانی‌شدن روزانه هستند، از چهارصد میلیون جنبندگان حساس تجاوز می‌کند که هرسالی تنها برای خوش‌آمد ذائقه فاسدشده و شکم‌پرستی آدمیان کشته می‌شوند، حساب کرده‌اند روی سیل خونی که از این کشتار مشئوم راه می‌افتد می‌توانند به‌آسانی کشتیرانی بنمایند؛ اما قربانی آنها به سهولت انجام نمی‌پذیرد؛ بلکه پیش از کشته‌شدن با حیوان به‌طرز وحشیانه‌ای رفتار می‌کنند: گله‌های حیوانات از شهرهای دوردست در مدت پانزده یا سی‌روز به‌ضرب چوب و تازیانه رانده می‌شوند. اگر بین راه از خستگی بیفتند با سیخک بلندشان می‌کنند و گاهی چندین روز بدون خوراک زیر تابش آفتاب سوزان یا در آغلهای چرک و متعفن به‌سر می‌برند. بعضی از آنها می‌میرند و هرگاه یکی از آنها در بین راه زایید، برای اینکه از کاروان عقب نماند، بچه او را جلو چشم مادرش سرمی‌برند. هنوز حیوانات بیچاره از خستگی راه نیاسوده‌اند که با تازیانه به‌سوی سلاخ‌خانه روانه می‌شوند. به‌محض ورود در این ساختمان کثیف غم‌انگیز، بوی خونی که خفقان قلب می‌آورد، زمین نمناک، خون تازه‌ای که از هر سو روان است، فریادهای جانگداز حیوانات، جسدهایی که به خون آغشته شده و با تشنج می‌لرزد، اسبهای لاغر نیمه‌جان که دوطرف آنها لاشه آویخته‌اند و قصابهایی که برای خرید لش‌مرده آمد و رفت می‌کنند و از طرف دیگر ناله گوسفندان و همهمه صدای دشنام و داد و فریاد آدمیان، حیوانات بیچاره از این منظره چرکین و بوی گوشت گندیده و خون برادرانشان پیش‌بینی سرگذشت هولناک خود را می‌نمایند.

پذیرایی‌کنندگان آنها با چهره‌های درنده و طماع جلو آمده هرکدام کارد و ساطور خونین به‌دست دارد و روی پیش‌دامنی آنها از خون بسته‌شده سیاه‌رنگ و چربی برق می‌زند. سپس آنها را به‌زحمت از همدیگر جدا کرده، کشان‌کشان به گوشه‌ای می‌برند؛ بعد دستها و پاهای حیوان را گرفته تا می‌کنند و اگر خواست استقامت بنماید، با لگد و زورورزی او را زمین می‌زنند. حیوان دیوانه‌وار کوشش می‌کند تا خودش را از زیر دست دژخیم رها بنماید؛ اما سر او را پیچ داده، گلویش را با کارد پاره می‌کند. آنوقت خون فوران می‌زند. هر دفعه که هوا از ریه‌های او بیرون می‌آید، صدای خشکی تولید کرده، خون به اطراف پاشیده می‌شود. پس ازآن، مدتی دست و پا زده در خون خودش غوطه می‌خورد و هنوز جانش بیرون نرفته که سر او را جدا نموده، بادش می‌کنند. چشمهای سیاه و درخشان حیوان که تا چند دقیقه پیش از زندگانی سرشار بود، غبار مرگ پرده‌ای روی آن را می‌پوشاند و زبان از دهانش با کف خونین بیرون می‌آید. بعداز آن، شکمش را شکافته، دل و روده حیوان را بیرون می‌کشند. بوی پشگل و بخاری که در هوا پراکنده می‌شود و خون غلیظ گندیده که مگس و پشه روی آن پرواز می‌کنند، منظره‌ای چرکین و مهیبی را نمایان می‌سازد.

معرفی نویسنده
عکس صادق هدایت
صادق هدایت
ایرانی | تولد ۱۲۸۱ - درگذشت ۱۳۳۰

صادق هدایت (۱۳۳۰- ۱۲۸۱)، نویسنده برجسته ایرانی است. هدایت از پیشگامان داستان‌نویسی نوین ایران است و بسیاری از محققان رمانِ «بوف کور» او را مشهورترین و درخشان‌ترین اثر ادبیات داستانی معاصر ایران می‌دانند. به گفته خود صادق هدایت اولین آشنایی‌اش با ادبیات جهان در مدرسه سن‌لویی، مدرسه فرانسوی‌ها، بود و به کشیش آن مدرسه درس فارسی می‌داد و کشیش هم او را با ادبیات جهان آشنا می‌کرد. دو سال پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه سن لویی در ۱۳۰۵ با اولین گروه دانش‌آموزان اعزامی به خارج، راهی بلژیک شد و در رشته ریاضیات محض به تحصیل پرداخت.

نظرات کاربران

Kourosh Moradian
۱۴۰۲/۰۲/۱۵

نزدیک به یک قرن پیش این کتاب نوشته شده! این نشون میده که صادق هدایت بزرگ چقدر نسبت به زمانه واپس مانده عصر خودش جلوتر بوده حتما این کتاب فوق العاده رو از دست ندید

Basery Basery
۱۴۰۰/۰۵/۱۴

این کتاب بی نظیر هست

tiam
۱۴۰۱/۱۲/۲۰

هدایت اگه یک قلم بر میداشت و کاغذ رو خط خطی میکرد، دقت کنید «خط خطی!» بازم برای من یک شاهکار و تحفه بود. قلم مرحوم هدایت رو باید طلا گرفت.طلا...

پویا
۱۴۰۰/۰۷/۲۳

این کتاب عالیه به همه توصیه می کنم این کتاب رو مطالعه کنند و به مطالب آن فکر کنند. این کتاب به نظر من در لیست ۱۰۰ کتابی که باید خوانده بشه قرار داره! کسانی که میگن متن کتاب خوب نیست توجه

- بیشتر
joziazkol
۱۴۰۰/۱۰/۰۷

کاری به آسیب زدن یا نزدنش ندارم ولی گیاهخواری یک انتخاب نیست، بلکه مرحله‌ای از کمال و رشده.

hamidn75
۱۴۰۲/۰۶/۰۱

از این کتاب فقط یک جمله به یادم بمونه کافیست: گوشت‌خواری= مرده‌خواری، غذای ذات و فطرتِ تو نیست. درنده‌خویی ذات و فطرتِ انسان نیست.

میلاد پرنیانی
۱۴۰۲/۰۹/۰۷

این کتاب در زمان خودش خیلی آوانگارد بوده. البته امروز به دلیل پیشرفت های علمی، برخی از داده‌های علمی کتاب معتبر نیست ولی مسائلی که پیرامون حقوق حیوانات مطرح شده تازه داره بلد میشه. از این منظر هدایت خیلی جلوتر

- بیشتر
min min
۱۴۰۱/۰۸/۲۵

اگر این کتاب رو بخونید دیگه به راحتی گوشت نمیخورید. پس دست نگه دارید،خوب تحقیق کنید منابع غذایی جایگزین رو پیدا کنید،غذاهای گیاهی یاد بگیرید بپزید و کمی اول تمرین کنید. دست آخر این کتاب رو بخونید،زمانی که تقریبا هشتاد درصد مطمئنید

- بیشتر
کاربر ۴۷۰۷۵۴۵
۱۴۰۲/۰۵/۰۲

یک دید افراطی و تعصبی به گیاهخواری داشت

hosein1485
۱۴۰۱/۱۱/۲۲

عالی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۸)
چیزی که خیلی مضحک است گمان می‌کنند خداوند بعضی از حیوانات علفخوار را آفریده تا برخلاف همه قوانین طبیعت، آدمیزاد آنها را کشته و بخورد
joziazkol
در یک جامعه که همه‌چیز خرید و فروش می‌شود که زندگانی یک‌دسته با زجر و مرگ دیگران تأمین می‌گردد؟
Ahmad
مقایسه بکنید یک دکان میوه‌فروشی را که به رنگهای دلپذیر روانبخش آراسته شده، از بوی آن شامه لذت می‌برد. سیب، نارنج، گیلاس، هلو، انگور و خربزه و رنگهای زنده سبزیهای گوناگون را با دکان قصابی، دل و روده آویخته‌شده، اجساد سربریده، شکمهای شکافته‌شده، پایهای شکسته که آویزان است و قطره قطره از آن خون می‌چکد و بوی گند لاشه در هوا پراکنده می‌باشد.
nmroshan
انسان همیشه پرستش پیچیدگی و ظاهرسازی را می‌کند. هرچه آسان و طبیعی است به‌چشم او خوار می‌آید.
Ahmad
در ته قلب هر انسانی یک احساس عمیق و یک ذوق و میل فطری برای میوه و بوستان گل و کشتزار وجود دارد و هر طبیعت تربیت‌شده و بی‌آلایش، انزجار و دلگیری از بوی خون و منظره کشتار و سلاخ‌خانه احساس می‌نماید؛ بچه انسان دست به‌سوی میوه دراز می‌کند
nmroshan
به‌خصوص جهان زنان باید بیشتر از همه متوجه برتری خوراک نباتی بشود و یکچنین غذای خون‌آلود و چرکین را دور بیندازد؛ چون یکی از خرافاتی که شهرت دارد این است که زن باید همه وقت خود را صرف آشپزی بنماید؛ از این‌رو هرگاه از رنگرزی و پیرایش لاشه جانوران دست بکشد، بیشتر اوقات خود به کارهای نجیب‌تری خواهد پرداخت. زن که تولید زندگانی می‌کند نباید راضی به کشتار شده و لبهای خودش را به آن آلوده بسازد.
nmroshan
آنگاه پیشنهاد می‌کند که طوری مقرر شود تا انسان، حیوانی را که گوشتش را می‌خورد، خودش بکشد و نتیجه می‌گیرد که در آن صورت دیگر هرگز هیچ آدمی میلی به گوشتخواری نخواهد داشت
Aliteywb
اگر آن احساس را از گوشتی که در بشقاب است نمی‌نماییم، برای آن است که به‌زور ادویه و پختن و رنگرزی، خودمان را گول می‌زنیم.
میلاد پرنیانی
بدنام گشت گرگ ولی چون نظر کنی انسان هزارمرتبه از گرگ بدتر است
میلاد پرنیانی
ما چقدر به‌سادگی نیاکان خودمان خندیدیم، روزی می‌آید که آیندگان به خرافات ما خواهند خندید.
میلاد پرنیانی

حجم

۱۱۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۱۱۷٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۱۶,۰۰۰
تومان