دانلود کتاب صوتی تخم مرغ های شوم با صدای علیرضا ناصحی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی تخم مرغ های شوم اثر میخاییل بولگاکف

دانلود و خرید کتاب صوتی تخم مرغ های شوم

انتشارات:رادیو گوشه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۹از ۲۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی تخم مرغ های شوم

کتاب صوتی تخم مرغ های شوم نوشتهٔ میخاییل بولگاکف و ترجمهٔ بابک شهاب است. علیرضا ناصحی گویندگی این رمان کوتاه صوتی (ناولا) را انجام داده و رادیو گوشه آن را منتشر کرده است. این رمان صوتی، دخالت دیکتاتوری در علم را بسیار واقع‌گرایانه روایت کرده است.

درباره کتاب صوتی تخم مرغ های شوم

کتاب صوتی تخم مرغ های شوم که اولین بار در سال ۱۹۲۵ منتشر شد، رمان کوتاه و علمی -‌‌‌‌ تخیلی به قلم نویسندهٔ شهیر روسیه است؛ اثری که در ظاهر ساده‌اش داستان اکتشافات دانشمندی معمولی را روایت می‌کند، اما در اصل حرص و ولع بی‌اندازه‌ٔ بشر را برای دست‌بردن در قوانین طبیعت با گزاره‌های سیاسی نقد می‌‌‌کند. این رمان صوتی را هجویه‌ای درخشان و تخیلی دانسته‌اند که دخالت دیکتاتوری در علم را بسیار واقع‌گرایانه روایت کرده است؛ روایتی از حکومت‌های ناکارآمدی که می‌خواهند جباریتشان را به علم نیز تحمیل کنند و فاجعه می‌آفرینند. در این اثر صوتی با یک پروفسور جانورشناس همراه و آشنا می‌شوید که موفق به کشف علمی بی‌سابقه‌ای می‌شود. پروفسور «پرسیکوف» که همهٔ عمر خود را صرف تحقیق دربار‌هٔ جانوران کرده، تصادفاً پی می‌برد که اشعه‌ای خاص سبب رشد غیرمتعارف آمیب‌ها و تخم جانوران دوزیست می‌شود. کارشناسان کوته‌فکر، بدون تعمق کافی در ماهیت این پدیدهٔ علمیْ بر آن می‌شوند تا از نتایج این کشف برای اهداف‌ خودشان استفاده کنند. زمان این داستان، در روسیه‌ای که سال‌های آغازین حکومت کمونیستی را طی می‌کند، می‌گذرد؛ هم‌زمان با اینکه آشوب سال‌های پس از انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ رو به آرامی می‌گذارد و شوروی به یک واقعیت تبدیل می‌شود

بولگاکف در این داستان، پیامدهای ناگوار و خطرهای جدی دخالت بشر سودجو و دانشمندان بشری در تسخیر طبیعت را گوش‌زد می‌کند. این رمان صوتی از طنز ویژهٔ بولگاکف بی‌بهره نبوده است و در جای‌جایِ داستان نمونه‌هایی از آن به‌چشم می‌خورد؛ مثلاً به‌‌دنبال نامِ هر سازمان و مؤسسه و مجله‌ای یک پسوند «سرخ» می‌آید. مجله‌هایی با نام‌های «عصر سرخ»، «آتش سرخ»، «فلفل سرخ»، «نورافکن سرخ» و «کلاغ سرخ». علاوه بر این، خیال‌بافی‌های مردم ساده‌لوحی که اکنون به مقامی رسیده‌اند، جالب توجه است. آن‌ها تصور می‌کنند می‌توان با کمک دانشمندان، چیزی اختراع کرد که در مدت کوتاهی مرغ‌ها را به اندازه‌ٔ گوسفندان پروار کند تا به‌‌ این‌ ترتیب بتوان خطر گرسنگی را از بین ‌برد. بولگاکف با هنرمندی، اهداف حکومت بلشویک استالین و رهبران جامعه را پیش‌بینی می‌کند و آنان را از دگرگونی یک‌بارهٔ زندگی انسانی و جهش‌های ناگهانی و ویران‌گر بر حذر می‌دارد.

شنیدن کتاب صوتی تخم مرغ های شوم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب صوتی را به دوستداران ادبیات داستانی معاصر روسیه و قالب رمان کوتاه (ناولا) پیشنهاد می‌کنیم.

درباره میخاییل بولگاکف

میخائیل آفاناسیویچ بولگاکف (۱۹۴۰ - ۱۸۹۱) معروف به میخاییل بولگاکف، نویسنده و نمایشنامه‌نویس پیشرو و منتقد روس است. او در خانواده‌ای با ۷ فرزند در شهر کی‌یف به دنیا آمد. پدربزرگ‌های او از کشیش‌های کلیسای ارتدوکس بودند، اما پدر میخاییل برای تحصیل در دانشکدهٔ فنی به شهر کی‌یف آمده بود و همان‌جا ساکن شده بود. میخاییل در نوجوانی نخستین استعدادهای خود در زمینهٔ تئاتر را بروز داد. او در خانه، نمایش‌هایی را طراحی می‌کرد و خواهر و برادرانش در آن‌ها بازی می‌کردند. میخائیل در ۱۰سالگی به مدرسه‌ای در کی‌یف رفت و آنجا علاقهٔ وافر او به ادبیات کلاسیک و تئاتر شکل گرفت. با مرگ پدرش، مادرش که زنی تحصیل‌کرده و روشنفکر بود، آموزش او را بر عهده گرفت؛ او سپس در دانشکدهٔ پزشکی کی‌یف درس خواند و پس از آن در بیمارستان نظامی این شهر مشغول به کار شد. بولگاکف در جنگ جهانی اول، به‌عنوان پزشک صلیب سرخ به جبهه رفت و دست‌کم ۲ بار به‌سختی مجروح شد. در اثر درد سخت این جراحت‌ها به مورفین روی آورد، ولی پس از چند سال با تلاش بسیار آن را ترک کرد. مدتی را به‌عنوان پزشک در چند بیمارستان و مطب خصوصی کار کرد. پس از اینکه در طی جنگ‌های داخلی روسیه به تیفوس مبتلا شد، پزشکی را کنار گذاشت و به نویسندگی روی آورد.

زمانی که بولگاکف به مسکو نقل‌مکان کرد، یافتن شغل دشوار بود و او چندین کار نویسندگی پاره‌وقت برای چند روزنامه را در پیش گرفت. در این زمان رمان‌هایی مانند «تخم‌مرغ‌های سمی» (یا تخم‌مرغ‌های شوم») را نوشت که آمیزه‌هایی از دانش علمی او و نگرش‌های سیاسی‌اش را در خود داشت. بولگاکف نمایشنامه‌هایی با درون‌مایهٔ اجتماعی - سیاسی نوشت که بسیاری از آن‌ها اجازهٔ اجرا نیافت؛ برخی هم که اجرا می‌شد با استقبال عمومی روبه‌رو می‌شد، اما با نقدهای تند رسانه‌های نزدیک به حاکمیت سرکوب می‌شد. در این میان یکی از اجراهای او به نام «گارد سفید» با استقبال شخص ژوزف استالین، رهبر وقت جماهیر شوروی روبه‌رو شد. گفته می‌شود که استالین ۱۵ بار این اجرا را تماشا کرد. زمانی که انتشار هر گونه اثری از بولگاکف توسط یکی از نهادهای نظارتی شوروی ممنوع شد، بولگاکف نامه‌ای به شخص استالین نوشت و گفت که اگر شوروی نمی‌تواند از او به‌عنوان نویسنده استفاده کند، اجازه بدهد از کشور خارج شود. پس از آن استالین شخصاً اجازهٔ کار دوبارهٔ او در تئاتر را صادر کرد؛ بااین‌وجود در عمل، آثار بولگاکف پیوسته توسط حکومتْ سانسور یا توقیف می‌شد و زمانی که دیگر امکان ادامهٔ کار برایش فراهم نبود، باز اجازهٔ خروج از کشور را نیافت.

شاهکار بولگاکف، «مرشد و مارگاریتا» در سال‌های ناامیدی و بیماری او نوشته شد. زمانی که داستانش را به‌تدریج برای حلقه‌ای از دوستانش خواند، گفت می‌خواهد آن را برای ناشر ببرد. همه با ترس از او خواستند از این کار چشم‌پوشی کند؛ چون عواقب بسیار بدی برای او خواهد داشت. «مرشد و مارگاریتا» ۲۶ سال پس از مرگ بولگاکف توسط همسرش چاپ شد. میخاییل بولگاکف سرانجام در اثر نوعی نارسایی کلیوی از دنیا رفت و در مسکو به خاک سپرده شد.

نظرات کاربران

ams1363
۱۴۰۲/۰۶/۱۹

این اثر یک روایت کاملا نمادین و معنادار است اما نسخه‌ی فعلی به نظر می‌رسد مشکلات عدیده‌ی ترجمه و خوانشگری دارد.(کتابخوان صوتی چندین و چند غلط بیانی و املایی در خوانش دارد.)

alireza atighehchi
۱۴۰۲/۰۹/۰۶

داستان طنز تلخ این رمان صوتی هر چند ضعیف ولی به هر حال واگویه سمبلیک بخشی از اوضاع و احوال زیستن آدمیان در سایه حکومت های ایدئولوژیک و تمامیت خواه است. حالا این آدم می خواهد یک پرفسور جانور شناس

- بیشتر
آرتمیس
۱۴۰۳/۰۲/۰۸

این اولین کتابیه که از بولگاکف خوندم. داستان در زمان خودش خوب بود. نیمه اول کتاب یه کم کند پیش میره ولی در نیمه دوم مهیج‌تر میشه. خوانش کتاب، مخصوصا لحن گوینده، مورد پسند من نبود و به نظرم حتی

- بیشتر

زمان

۳ ساعت و ۵۷ دقیقه

حجم

۵۴۲٫۸ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۳ ساعت و ۵۷ دقیقه

حجم

۵۴۲٫۸ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۳۷,۰۰۰
تومان