دانلود کتاب صوتی استبداد در ایران با صدای تایماز رضوانی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی استبداد در ایران اثر حسن قاضی‌مرادی

دانلود و خرید کتاب صوتی استبداد در ایران

معرفی کتاب صوتی استبداد در ایران

کتاب صوتی استبداد در ایران نوشتهٔ حسن قاضی‌مرادی و با صدای تایماز رضوانی است و آوانامه آن را منتشر کرده است. این کتاب صوتی تاریخچهٔ استبداد در ایران و چگونگی به‌وجودآمدن آن را بررسی می‌کند.

درباره کتاب صوتی استبداد در ایران

در کتاب صوتی استبداد در ایران به حکومت استبدادی عمدتا از منظر «چگونگی» آن پرداخته می‌شود تا «چرایی»اش. چنین رویکردی از آن رو ضروری می‌نمود که هر چند حکومت استبدادی در ایران باستان به ضرورت‌هایی متکی بوده اما در دورهٔ معاصر، تداوم استبداد در ایران بر هیچ ضرورت تاریخی اتکا نداشته است. وقتی از چرایی استبداد گفته می‌شود آن عواملی مورد توجه قرار می‌گیرد که در گذشتهٔ باستانی هم‌چون ضرورتِ این حکومت عمل می‌کرده است. اما می‌بینیم که در شرایط معاصر، استبداد با از میان رفتن زمینه‌های ضروری خود در گذشته، همچنان پاییده است. می‌توان به این نکته اشاره کرد که یک پدیدهٔ سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی می‌تواند حتی با حذف زمینه‌های مادی ایجاد و ماندگاری‌اش تا مدتی به بقای خود ادامه دهد. از این رو تداوم استبداد حتی پس از حذف ضرورت تاریخی‌اش به ویژه پس از انقلاب مشروطه، اهمیت توجه به چگونگی برقرار ماندن چنین حکومتی را الزامی می‌دارد، تا بتوان با شناخت چگونگی بازتولیدِ آن در اشکال گوناگون، آن تحولاتی را در ایران باز شناخت و مهیا کرد که از چنین بازتولیدی جلوگیری کنند.

مقدمه کتاب مقالهٔ مستقلی است در موضوع موانع پرسش‌گری در جامعهٔ ما. این مقاله هر چند به استبداد به عنوان یک مانع پرسش‌گری اشاره می‌کند اما ارتباط مستقیمی با مطالب کتاب ندارد. در بخش‌های مختلف کتاب، عمدتا به موضوع چگونگی کارکرد حکومت استبدادی آن چنان که در ایران بروز یافته، پرداخته شده است. فصل اول شامل بررسی چهار شیوهٔ توجیه حکومت استبدادی از سوی مدافعین این نوع حکومت و یا متفکرینی است که می‌کوشیده‌اند با توجیه چنین حکومتی در عین حال به نوعی در جهت تعدیل آن نیز اقدام کنند. فصل دوم به بررسی چند ابزار مهم حکومت استبدادی و چگونگی عمل آن اختصاص یافته است.

فصل سوم شامل سه بررسی است در حوزهٔ مسائل اجتماعی استبداد و عمدتا در ارتباط میان حکومت استبدادی و مردم و وضعیتی که این حکومت بر جامعه مستولی می‌گرداند. در فصل چهارم، استبداد از منظر تاریخ و آن هم فقط به اتکای مفهوم عصبیت سنجیده شده است.  

شنیدن کتاب صوتی استبداد در ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

شنیدن این کتاب سلیس و روان را به تمامی ایرانیان پیشنهاد می‌کنیم. شنیدن این کتاب هر ایرانی را به فکر فرو می‌برد.

درباره حسن قاضی‌مرادی

حسن قاضی‌مرادی (متولد ۱۳۳۲، تهران) پژوهشگر حوزهٔ جامعه‌شناسی و مترجم ایرانی است. پژوهش‌های او عمدتاً در حوزه روان‌شناسی اجتماعی مردم ایران و تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران است. کتاب‌های او از این قرار هستند: در پیرامون خودمداری ایرانیان: رساله‌ای در روانشناسی اجتماعی مردم ایران، در ستایش شرم: جامعه‌شناسی حس شرم در ایران، استبداد در ایران، کار و فراغت ایرانیان، ملکم‌خان: نظریه‌پرداز نوسازی سیاسی در عصر مشروطه، درآمدی بر تفکر انتقادی، پویایی نقد و... .

بخشی از کتاب صوتی استبداد در ایران

«حکومت استبدادی هم‌چون هر پدیدهٔ واقعی بر ضرورت‌هایی متکی بوده است. در اشارهٔ مختصر به چنین ضرورت‌هایی باید گفت در فلات کم آب ایران ضرورتآ روستاهاـ به مثابهٔ واحدهای اشتراکی خودکفاـ به صورت پراکنده و دور و مستقل از هم می‌توانستند شکل بگیرند. در این فلات وسیع نه زمین بلکه آب به‌عنوان مولّد ارزش مطرح بوده و بنابراین مالکیت بر زمین از اهمیت برخوردار نبوده است. چنین وضعیتی حکومتِ متمرکزی را ایجاب می‌کرده است که با جمع‌آوری مازاد تولید از این روستاهای پراکنده بتواند برخی از الزامات تولید ازجمله سیستم آبیاری مصنوعی (ترعه، سد، قنات و ...) و راه‌های ارتباطی را از طریق سازمان دادن کار (بیگاری و ...) تأسیس کند. بنیان حکومت استبدادی همین متمرکز بودن قدرت سیاسی به گونه‌ای است که قدرت تامّ و مطلق در اختیار یک تن قرار می‌گیرد. از این رو حکومت استبدادی از جنبهٔ سیاسی به ضرورت بر یکه سالاری مبتنی است. این یکه سالاری ویژگی‌هایی دارد و مهم‌تر این که پادشاه و یا سرور مستبد با قدسی شدن، جدا از و برفراز جامعه قرار می‌گیرد. او یکهٔ مقدّسی است متمایز از هر انسان دیگری.

حکومت استبدادی از طریق تمرکز قدرت سیاسی در انحصاری‌ترین صورت‌های آن، زمینه‌ساز سامان اجتماعی خاصی در ایران گردید. سامانی که اگر در بنیان‌های خود بسیار ایستا و ساکن است امّا در روبنای سیاسی بسیار متغیر و ناپایدار و گذرا است.»

نظرات کاربران

mehrdad
۱۴۰۲/۰۹/۰۶

از خرید این کتاب بسیار راضیم. بخصوص با صدا و روخوانی شیوای جناب رضوانی

زمان

۱۶ ساعت و ۷ دقیقه

حجم

۱ گیگابایت, ۳۰۷٫۹ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۱۶ ساعت و ۷ دقیقه

حجم

۱ گیگابایت, ۳۰۷٫۹ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۱۲۵,۰۰۰
تومان